Gå til innhold

Barnetrygd, bhg-utgift og gjeldsordning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som vet om:

1) må man bruke av livsoppholdet for å betale barnehageplass, og 2) får man beholde sin halvpart av barnetrygden (den andre halvpart av beløpet går til samboer), eller må man gi den til kreditorene også?

Anonymkode: 36f55...167

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bhg kommer utenom livsoppholdssats. Dette pga at livsopphold skal dekke nettopp kun livsopphold.

Man får også beholde sin andel av barnetrygd, men det skal regnes inn i totalen av hva man får beholde under GO. 

Anonymkode: 92fec...36f

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bhg kommer utenom livsoppholdssats. Dette pga at livsopphold skal dekke nettopp kun livsopphold.

Man får også beholde sin andel av barnetrygd, men det skal regnes inn i totalen av hva man får beholde under GO. 

Takk for svar. Men hva menes med at det skal regnes inn i totalen av det man får beholde? Da får jeg beholde den summen i tillegg til livsoppholdet, da? Så kreditorene skal ikke ha det beløpet barnetrygden er på? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Men hva menes med at det skal regnes inn i totalen av det man får beholde? Da får jeg beholde den summen i tillegg til livsoppholdet, da? Så kreditorene skal ikke ha det beløpet barnetrygden er på? 

Om det du har utbetalt totalt inkl barnetrygd og lønn, trygd, osv kommer opp i et beløp som overskrider din tilmålte livsoppholdssats, skal du betale inn det overskytende til kreditorene.

Alt du har utbetalt pr i dag har du fortsatt utbetalt under en GO, men det du får ikke beholde alt, om det overskrider hva du har fått lov å beholde i livsopphold. Og andre utgifter du har fått godkjent, selvfølgelig.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om det du har utbetalt totalt inkl barnetrygd og lønn, trygd, osv kommer opp i et beløp som overskrider din tilmålte livsoppholdssats, skal du betale inn det overskytende til kreditorene.

Alt du har utbetalt pr i dag har du fortsatt utbetalt under en GO, men det du får ikke beholde alt, om det overskrider hva du har fått lov å beholde i livsopphold. Og andre utgifter du har fått godkjent, selvfølgelig.

Men jeg har jo en fast sum jeg får beholde som livsopphold pr. mnd., men når jeg fra neste måned får barnetrygden i tillegg som inntekt, går jo barnetrygden rett til kreditorene da, fordi det er jo over livsoppholdet? 

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om din kommune gir noe fradrag på barnehageregningen sin, mulig du kommer inn under ordningen mange kommuner har om minsteinntekt og dekning av barnehageplass.

Anonymkode: 0ec15...357

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har jo en fast sum jeg får beholde som livsopphold pr. mnd., men når jeg fra neste måned får barnetrygden i tillegg som inntekt, går jo barnetrygden rett til kreditorene da, fordi det er jo over livsoppholdet? 

Det kunne du sagt i HI, jeg fikk inntrykk av at du var i gang med GO og at barnetrygd var inkl i det du hadde inn allerede.

Om du har utgifter til bhg allerede inkl i din livsoppholdssats, får du ikke beholde barnetrygden. Om utgifter til bhg ikke er inkl i livsoppholdet og du kan sannsynliggjøre overfor kreditorer og Namsmann at de er nødvendige, kan du søke om å øke livsoppholdssatsen din hos Namsmannen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...