AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #1 Skrevet 7. januar 2019 Har barn på barneskolen, og det slår meg ofte at det virker som barn ikke gjør/ikke har tid til så mye på fritiden lenger. Det er veldig sjeldent vi får henvendelser fra andre om barna våre har lyst til å leke. Det er som oftest vi som har tatt initiativ til besøk. Hvor ofte leker deres barn med venner og klassevenner? Anonymkode: ec47b...238
solmåneogstjerner Skrevet 7. januar 2019 #2 Skrevet 7. januar 2019 De organiserer det selv, jeg avtaler aldri noe med andre foreldre lenger (bortsett fra overnattingsbesøk). De er på besøk, har besøk eller leker ute med andre minst annenhver dag. Går i 5. og 7. klasse. Slik har det vært hele tiden, men tidligere avtalte vi med foreldrene, bortsett fra når det var barna i samme gate.
kisskissbangbang Skrevet 7. januar 2019 #3 Skrevet 7. januar 2019 Min andreklassing er hos venner eller har besøk stort sett hver eneste dag. Jeg organiserer så godt som aldri besøk, de går og ringer på hos hverandre. 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #4 Skrevet 7. januar 2019 Annenhver dag kanskje. Anonymkode: 2f7a3...0df
Arkana Skrevet 7. januar 2019 #5 Skrevet 7. januar 2019 (endret) Begge skolebarna har besøk eller er på besøk i snitt to dager i uken. Foreldrene organiserer besøket, men skal sies at ingen av vennene til barna mine bor slik at det er naturlig å bare stikke bort og høre om de er hjemme. Andreklassingen har SFO og begge har fritidsaktiviteter. Endret 7. januar 2019 av Arkana
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #6 Skrevet 7. januar 2019 Dette har jo mye med avstander å gjøre. Jeg vokste opp i byggefelt og var med venner hver dag så og si. Ordnet det selv. Vi bor nå i kjøreavstand til det meste. Det gjør også de andre i klassene til barna. Så jeg avtaler for 7-åringen ettersom få har mobil selv enda. Så hun har besøk 1-3 ganger og uke. 12 åringen og 15 åringen avtaler selvfølgelig selv via mobil. Anonymkode: 9dd2e...964
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #7 Skrevet 7. januar 2019 Har en 7-åring, han er med venner ca 6 dager i uken. Han går ikke på SFO da, det blir vel mindre tid til å være sosial utenom for de som går der. Mange barn i nabolaget her, så det er stort sett enkelt å finne noen å leke med. Anonymkode: ef80a...68f
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #8 Skrevet 7. januar 2019 8-åringen har venner på feltet her vi bor, så de ordner stort sett selv. Nå som hun har sluttet på SFO er det mer tid til å være med venner, men det er ikke hver dag nødvendigvis. Anonymkode: fd5b7...7d1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #9 Skrevet 7. januar 2019 Mye av fritiden går jo til organiserte fritidsaktiviteter. Fjerdeklassingen her er sosial på frikveldene. Men det er ikke rom for å treffe folk hver dag. Sjuendeklassingen her trener nesten hver dag og liker å slappe av og ta det med ro ellers. Er ikke så sosial utenom treninger/konkurranser. Anonymkode: 75e84...039
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #10 Skrevet 7. januar 2019 Har en 6. klassing, og det siste året, så har de blitt lite sosiale. Har pratet med de andre foreldrene og, og de sier det samme. Før så var sønnen min med venner minst annenhver dag. Nå er det 1-2 ganger i uka. Og hører om kompisene hans som kan gå 2 uker uten å være sosiale på fritiden. De spiller en del fortnite, og er sosiale der. Så er det lekser og fritidsaktiviteter. Hører andre foreldre si barna er mer slitne etter skolen. Anonymkode: 8acbe...806
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #11 Skrevet 7. januar 2019 Her bor de aller fleste for langt unna til at barna bare kan gå innom å ringe på. Før sendte vi mye meldinger rundt for å høre, ofte så var barna allerede opptatt eller bortreist. Syns det er litt trist på vegne av barna mine at ingen spør dem. Selvom de alltid har noen å være sammen med på skolen. TS Anonymkode: ec47b...238 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #12 Skrevet 7. januar 2019 Mine barn er hos venner kanskje 1 gang i uka (4. klassing) og en gang annenhver uke (1. klassing). Men de leker jo med de andre på SFO, da. Huff, nå fikk jeg kjempedårlig samvittighet, kanskje alle de andre barna er med hverandre hjem nesten hver dag, slik det kan virke i denne tråden? Vi har ingen i nabolaget i samme klasser, og førsteklassingen må vi arrangere møter for, men vi kjenner ikke de andre foreldrene. Jeg synes det er litt slitsomt å ta klasselista og begynne å ringe rundt. Men har gjort det et par ganger, da. Likevel føles det så tungt, hvis de ikke inviterer tilbake neste gang. Barna trives med å være hjemme, og leker mye sammen. Fjerdeklassingen må jeg nesten mase på for å få henne ut til venninnene. Anonymkode: d849b...da4 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #13 Skrevet 7. januar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker said: Her bor de aller fleste for langt unna til at barna bare kan gå innom å ringe på. Før sendte vi mye meldinger rundt for å høre, ofte så var barna allerede opptatt eller bortreist. Syns det er litt trist på vegne av barna mine at ingen spør dem. Selvom de alltid har noen å være sammen med på skolen. TS Anonymkode: ec47b...238 Prøv å avtale en stund på forhånd da? Selv om sønnen min har mange barn å leke med her, så synes han det er kjempespennende å være med hjem til noen som bor litt lenger unna, eller ha med seg noen hjem som gjør lekser sammen med ham og spiser middag her. De som bor rett ved siden av går jo hjem for å gjøre disse tingene, så det blir en annen type besøk. Vi inviterte noen av de som bor lenger unna i 1. klasse, og det var stor stas, men de inviterte aldri tilbake, så da regnet vi med at interessen ikke var så stor. Da blir det enklere å bare la ham leke med de som er lettere tilgjengelige. Men da jeg gjorde det, så spurte jeg om barnet hadde lyst først, for så å spørre hvilken dag som kunne passe og opplyse om hvilke dager som passet for oss. Da slipper man at det ikke blir noe av fordi de er opptatt. Anonymkode: ef80a...68f
Hr. Aktiv Skrevet 7. januar 2019 #14 Skrevet 7. januar 2019 Hva er grunnen til at de ikke besøker hverandre oftere tenker jeg på. Barn sitter ikke rolig med mindre de bedriver tiden på tv/nettbrett. Da vi var barn var vi alltid ute sammen med kamerater. Virker til å være helt slutt det nå. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #15 Skrevet 7. januar 2019 3 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Hva er grunnen til at de ikke besøker hverandre oftere tenker jeg på. Barn sitter ikke rolig med mindre de bedriver tiden på tv/nettbrett. Da vi var barn var vi alltid ute sammen med kamerater. Virker til å være helt slutt det nå. Avstander er en grunn. Anonymkode: 9dd2e...964 1
Hr. Aktiv Skrevet 7. januar 2019 #16 Skrevet 7. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Avstander er en grunn. Anonymkode: 9dd2e...964 På generell basis så er avstander f.eks. her hjemme 20 meter til naboene, men fremdeles ingen barn ute å leker. Noen ganger på sommeren så kommer de ut på kvelden 18-1830 for å leke bittelitt før kveldsstellet. Det er mere for å stagge foreldrenes dårlige samvittighet virker det som. Synes folk som bor lenger borte er flinkere til å møte opp å tilpasse seg. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #17 Skrevet 7. januar 2019 Min andreklassing er ikke så mye sosial på ettermiddagen. Vi bor grisgrendt til så ungene må stort sett kjøres. Hun er dessuten på SFO, så hun får mye dekket der. Hun kan av og til stikke ned til naboen som er året yngre, men de går ikke særlig godt overens så det er ikke ofte hun har lyst. Anonymkode: a7b85...a1d 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #18 Skrevet 7. januar 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøv å avtale en stund på forhånd da? Selv om sønnen min har mange barn å leke med her, så synes han det er kjempespennende å være med hjem til noen som bor litt lenger unna, eller ha med seg noen hjem som gjør lekser sammen med ham og spiser middag her. De som bor rett ved siden av går jo hjem for å gjøre disse tingene, så det blir en annen type besøk. Vi inviterte noen av de som bor lenger unna i 1. klasse, og det var stor stas, men de inviterte aldri tilbake, så da regnet vi med at interessen ikke var så stor. Da blir det enklere å bare la ham leke med de som er lettere tilgjengelige. Men da jeg gjorde det, så spurte jeg om barnet hadde lyst først, for så å spørre hvilken dag som kunne passe og opplyse om hvilke dager som passet for oss. Da slipper man at det ikke blir noe av fordi de er opptatt. Anonymkode: ef80a...68f Vi har stort sett fått til en avtale med de fleste aktuelle barna på et eller annent tidspunkt, men etter å ha vært det eneste som tar kontakt x antall ganger blir jeg egentlig litt "lei" om du skjønner. Anonymkode: ec47b...238
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #19 Skrevet 7. januar 2019 Så trist å se hvor lite barn er sammen uten at det er organisert eller voksne tilstede. Lite frihet og impulsivitet. Anonymkode: f16e1...975 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #20 Skrevet 7. januar 2019 52 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har stort sett fått til en avtale med de fleste aktuelle barna på et eller annent tidspunkt, men etter å ha vært det eneste som tar kontakt x antall ganger blir jeg egentlig litt "lei" om du skjønner. Anonymkode: ec47b...238 Ja det skjønner jeg godt, det var jo det samme som skjedde hos oss. I vårt tilfelle har jo barnet nok av andre å leke med, men vi tenkte å inkludere de som bor langt fra alle også. Jeg har ikke sett disse være med andre hjem heller (vi bor rett ved skolen), så tror ikke det er det at de ikke liker oss eller barnet vårt... Det er tydeligvis mange som ikke er så interessert da, både her og hos dere. Synd barnet ditt ikke går i klasse med mitt, jeg skulle gjerne tatt kontakt annenhver gang. Men forhåpentligvis løser det seg vel litt selv når barna blir store nok til å avtale på egen hånd. Anonymkode: ef80a...68f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå