Gå til innhold

Tips for å klare å snu døgnrytmen min

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Akuratt nå har jeg en håpløs døgnrytme hvor jeg sover fra 10 om morgenen til 19 om kvelden. Er for tiden uten jobb, har ikke barn. 

Hva er deres tips når dere skal ordne døgnrytmen eller sovne når dere ikke er trøtte? Jeg får altså ikke sove om jeg legger meg kl 23 eller 01 nå og har det sånn her i noen perioder! 

Anonymkode: 0a7e5...1d8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sørg for å være ute i dagslys og frisk luft hver dag. Det er viktig for søvnhormonet. Ellers praktiserer jeg pusteøvelser de gangene jeg ikke får sove men bare ligger og vrir meg hele natta. Sånn yoga-pusting. Puste helt ut gjennom munnen, også fylle lungene igjen gjennom nesa. Sovner alltid til slutt, kan være det er av kjedsomhet også😂

Anonymkode: adbec...9b1

AnonymBruker
Skrevet

Siden døgnrytmen din er så voldsomt snudd på hodet vil det letteste være å døgne.

Dvs Ikke legg deg en morgen, men hold deg våken helt til kvelden. I løpet av dagen bør du komme deg ut i dagslys, helst også være i aktivitet. Du må ikke drikke te, kaffe eller energidrikk om ettermiddagen/kvelden. Når det blir kveld er du forhåpentligvis trøtt, og da kan du legge deg. Sett vekkeklokke på det tidspunktet du mener du bør stå opp. Stå opp når vekkeklokka ringer.

Så mu du forsøke å beholde denne rytmen.

Anonymkode: e3302...165

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville prøvd å døgne siden døgnrytmen din er helt snudd. Hold deg våken til 21-22 og se om du får sove. Så står du opp senest kl 9. Neste kveld kan du være opp til f.eks 23 og stå opp senest 9. Da får du 10 timers søvn, og det bør være mer enn nok. 

Anonymkode: ec196...763

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I dette tilfelle ville jeg også bare døgnet. Ellers gjelder standard søvnhygieneråd: Stå opp og legg deg til samme til hver dag. Aller viktigst er det at du står opp i fornuftig tid. Om du ikke får sove innen et kvarter etter du har lagt deg (uten å se på klokka, når du tror det har gått et kvarter), stå opp, og legg deg igjen når du føler deg trøtt. La skjermer være ca. en time før leggetid, og ikke se på mobilen heller etter det. Få dagslys i løpet av dagen, aller helst så tidlig som mulig. Fysisk aktivitet er også positivt.

Anonymkode: 18f26...f29

AnonymBruker
Skrevet

Du må stå opp når alarmen ringer. Og når du kommer ut av senga må du få: Lys (slå på alle lamper), bevegelse (hopp, gå tur, veiv med armene), og drikk et glass vann. 

Sett alarm så du våkner etter 5 timer, så blir du fortere trøtt dagen etter og stiller klokken igjen så du bare får rundt 5 timer. Sakte men sikkert vrir du rytmen. Jeg har blitt for gammel for døgning så jeg måtte ha gjort det slik. Også er det viktig med kveldsrutiner. Legge fra seg data/mobil, dempe lys, rolig lav musikk.. Ingen koffein etter middag. Får ikke jeg sove før 03 om natten så står jeg fortsatt opp kl 06 som vanlig. Det skader ikke å få lite søvn en natt i ny og ne.

Anonymkode: d1c26...f40

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akuratt nå har jeg en håpløs døgnrytme hvor jeg sover fra 10 om morgenen til 19 om kvelden. Er for tiden uten jobb, har ikke barn. 

Hva er deres tips når dere skal ordne døgnrytmen eller sovne når dere ikke er trøtte? Jeg får altså ikke sove om jeg legger meg kl 23 eller 01 nå og har det sånn her i noen perioder! 

Litt feil forum.

Men, du MÅ stå opp til samme tid HVER eneste dag! Etterhvert vil kroppen programmere seg. Start med å stå opp kl 8. Da blir du trøtt til kvelden igjen, hold deg våken. Gå utendørs på tur hver eneste dag, etpar til sammen.

Det er tiden du står opp som trigger søvnen! DU MÅ stå opp til samme tid i minst 2 mndr.

Anonymkode: b9897...e4c

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Litt feil forum.

Men, du MÅ stå opp til samme tid HVER eneste dag! Etterhvert vil kroppen programmere seg. Start med å stå opp kl 8. Da blir du trøtt til kvelden igjen, hold deg våken. Gå utendørs på tur hver eneste dag, etpar til sammen.

Det er tiden du står opp som trigger søvnen! DU MÅ stå opp til samme tid i minst 2 mndr.

Ts er jo våken kl 8 hver dag, hun sover fra kl 10-17. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, så hun må holde seg oppe hele dagen. Å legge seg igjen på kvelden når hun er trøtt. Da blir det mange timer uten søvn som hjelper på..

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Få deg en jobb istedenfor å bruke energi på døgnrytme-problemer? Still som vikar, eller hva som helst, bare det er NOE.

Man blir så ikke sliten når man ikke jobber, og etter to-tre dager på jobb er problemet løst. 

Anonymkode: 4505a...a72

AnonymBruker
Skrevet

Gå til legen og få resept på Circadin. Tygg 1-2 tabletter hver kveld en times tid før du skal sove (de smaker ikke veldig vondt) og stå opp til samme tid hver dag uansett hvor mye/lite søvn du har fått, og så må du helt kutte ut å sove på dagen i denne perioden. God søvnhygiene er også viktig, så sørg for at rommet er mørkt, kaldt og stille - og sett mobilen i nattmodus med gult lys hvis du ikke klarer å legge den fra deg. Etter hvert vil døgnrytmen være tilnærmet normal.

Anonymkode: 4af67...e01

AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter døgne hvis det er viktig å snu det kjapt. Ellers ville jeg kanskje lagt meg og stå opp 1 time tidligere hver dag inntil man har ønsket rytme på plass. 

Anonymkode: 0e632...51e

• Liker 1
Skrevet

Beste tipset er å ta seg sammen å starte med å legge seg kl. 22 å stå opp kl. 0700. Vis viljestyrke. Men liten vits å gjøre dette hvis du ikke går inn 100% for dette. Da vil du aldri klare det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...