AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #1 Skrevet 7. januar 2019 Jeg er 80% sykemeldt og har i utgangspunktet blitt muntlig enig med sjefen om å jobbe onsdag og torsdag med halv arbeidsmengde på hver av dagene. Men jeg lurer på hvem det er som avgjør når jeg skal jobbe, om dette er noe jeg avgjør selv eller om arbeidsgiver kan kreve at jeg jobber andre dager. Kan sjefen f.eks. ringe og kreve at jeg heller jobber mandagen dersom de plutselig ser behov for folk akkurat da? Eller er det jeg som bestemmer selv når jeg kan/vil jobbe? Anonymkode: 98282...1a3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #2 Skrevet 7. januar 2019 Skjedde noe rart med trådtittel. Skulle vært "Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal jobbe?" Anonymkode: 98282...1a3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #3 Skrevet 7. januar 2019 Juridisk kan de kreve at du jobber dine 20% innenfor arbeidstiden du hadde. Men du har jo laget en avtale, ville fått den skriftlig på e-post om jeg var deg. Da er du sikker. Anonymkode: 2bd30...601
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #4 Skrevet 7. januar 2019 Enig med anonym over, dere skal lage en aktivitetsplan som dere begge er enige i når du er sykemeldt, da burde også arbeidsgiver ha en moralsk plikt til å ikke bryte den -selvom det er krise. Jeg hadde, hvis jeg så det var krise på jobben også forsøkt å være smidig, men det kommer jo selvfølgelig på hvorfor du er sykemeldt. Anonymkode: 36152...649
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #5 Skrevet 7. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Enig med anonym over, dere skal lage en aktivitetsplan som dere begge er enige i når du er sykemeldt, da burde også arbeidsgiver ha en moralsk plikt til å ikke bryte den -selvom det er krise. Jeg hadde, hvis jeg så det var krise på jobben også forsøkt å være smidig, men det kommer jo selvfølgelig på hvorfor du er sykemeldt. Anonymkode: 36152...649 Kommer selvfølgelig an på hvorfor du er sykemeldt —skulle det stå. Anonymkode: 36152...649
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #6 Skrevet 7. januar 2019 Utrolig hvor mye du sikkert har RETT TIL og KRAV PÅ. Men egentlig synes jeg du skal være så fleksibel som mulig, og jobbe der det trengs. Det bør ikke være slik at dine private planer i sykemeldingstiden skal trumfe arbeidsgiver sitt behov for å ha deg på jobb. Dersom arb.giver ringer og ber deg komme tirsdag istedet for torsdag fordi de er så underbemannet på jobb, da hadde ihvertfall ikke jeg vist til en e-post hvor det står at det kun skal jobbes onsdag og torsdag, og tirsdag passer ikke fordi du skal lunsje med en venninne. Lurt å være så grei og fleksibel du kan, som oftest drar en fordel av det senere. Og husk at du har ikke fri, du er 80 % syk og har 20 % arbeidskapasitet. Den tiden er arbeidsgiver sin. Anonymkode: 76d1f...290
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #7 Skrevet 7. januar 2019 Ofte har man behandlingsplaner også når man er syk. Jeg ville laget en avtale skriftlig med arbeidsgiver og forholdt meg til den. Arbeidsgiver må jo også fortelle hva deres behov er. Trenger de at du er fleksibel bør de nevne det. 20% arbeid er ikke veldig mye, og som regel trenger man tilrettelagt arbeid også, så jeg kan ikke skjønne problemet med flytting av arbeidstid kan være stort..? Anonymkode: fef04...41b
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #8 Skrevet 7. januar 2019 Jeg spør fordi jeg lurer på om jeg alltid "må" være tilgjengelig, eller om jeg kan legge planer for dagene jeg ikke arbeider og rett og slett fortelle at det ikke passer dersom dem ringer. Det har ingenting med å kreve å gjøre, men at jeg oppfyller mine forpliktelser. La oss si at jeg reiser bort til hytta, tar en øl eller hva som helst slik at jeg ikke har anledning. Ellers er dialogen god, men er interessert i å holde mitt på det rene. Anonymkode: 98282...1a3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå