Gå til innhold

Jeg skal søke ny jobb imorgen, og er livredd min siste referanse.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal prøve å gjøre dette så kort jeg kan, men må forklart ordentlig her. 

Jeg ble tilbydd en jobb som et års fast vikariat innen helse, rettere sagt som BPA  ( brukerstyrt personlig assistent ) Jeg ble veldig glad da jeg endelig ble tilbydd noe mer fast og fikk en fot ordentlig innenfor, etter å ha vært ringevikar i to år i hjemmetjenesten et annet sted- så jeg takket såklart ja. Jeg startet vikariatet i sommer som var, og skulle egentlig jobbe frem til som sommer igjen nå i år. Her starter problemene. 

Det var en kveldsstilling, og jeg har to barn, dette på tidspunktet jeg fikk tilbud om jobben var ikke noe problem da jeg var sammen med min mann som jobbet dag. Min mann hadde hatt vanskelige år med rus mange år før han møtte meg, men det var 10 år siden han hadde rørt noe når vi møttes og var en fantastisk mann i mange år sammen med meg. Den sommeren jeg startet i den nye stillingen snudde livet seg til et hælvete. Mannen min begynte å drikke mer og mer alkohol sommeren og jeg forstod fort at rusen hadde tatt han igjen, og jeg var redd mange ganger jeg dro på jobb at han skulle drikke alene med barna, jeg klarte ikke helt konsentrere med om jobben når jeg var på jobb. Jeg gjorde det jeg skulle, men hodet var ofte et annet sted. Det eskalerte helt, og han drakk seg til slutt full stadig vekk hver dag, og jeg måtte sette barna til min far når jeg skulle jobbe, jeg satte hardt mot hardt og sa at mannen min måtte legge seg inn, ellers gikk jeg på dagen pga barna. Pga tidligere liv, fikk han plass veldig fort når han fikk sendt henvisning til behandlingssted via fastlegen. Og han dro i behandling i september og skulle være der et halvt år. Jeg slet hjemme, og slet på jobben. Hodet hadde tusen tanker. Så i behandlingen frem til november hadde han blitt fersket i drikking flere ganger via urinprøver, og jeg forstod at han ikke kom til å bli bedre når han ikke en gang tok seg sammen der inne, og valgte å gå for å skåne barna. Min far som nærmer seg personistalder passet da barna når jeg var på jobb alle vakter, men han ble veldig sliten av det da han selv kom rett fra sin jobb og til meg som barnepasser i mange timer- dette resulterte i at jeg måtte bytte bort mange vakter i november og spesielt nå i desember, da min far var veldig sliten. Jeg hadde ingen andre enn han som kunne hjelpe, og slet med å finne noen ungdom som ville bli fast barnevakt. Jeg gikk litt i kjelleren og slet med å holde humøret på jobb selv jeg prøvde mitt beste, men brukeren følte det og jeg ble tilkalt sjefens kontor. Jeg fortalte alt som det var, men fikk bare kjeft og beskjed om å ta med sammen. Men det var lettere sagt enn gjort når jeg slet med barnepass og konstant dårlig samvittighet for barna for at jeg jobbet så mye en vanskelig tid for dem også. Itilegg "terroristere" mannen min meg over tlf, også når jeg var på jobb. Til slutt knakk jeg sammen og bestemte meg for å si opp for alles beste da jeg merket at ingen ville ha meg der når ting var som de var. Jeg spurte sjefen om jeg kunne bruke hun som referanse da selve hovedoppgavene i jobben ble gjort bra, men hun sa at hun ikke kom til å anbefale meg. Jeg ble veldig lei meg, for jeg så aldri denne situasjonen komme, og prøvde så godt jeg kunne å holde hodet over vann og komme til vaktene mine selvom jeg kom til kort noen ganger. Jeg har også gitt brukeren mye bra av meg selv, selvom jeg måtte sette på meg en maske. Nå skal jeg søke dagjobb, det er bedre for barna og jeg jobber da når de er på skolen så trenger da ikke barnevakt, men problemet er jo denne referansen. Hva gjør jeg? Jeg har bra referanse fra hjemmetjenesten, men de kommer jo sikkert å si " hun sluttet hos som vikar for et halvt pga en annen jobb" eller noe lignende. Og dermed er det rart å ikke oppføre siste arbeidssted og referanse. Jeg er redd jeg ikke kommer til å få jobb igjen nå. Jeg har alltid før vært en god arbeidstaker, men så kom plutselig en livskrise jeg slet med å løse når jeg jobbet kun kveldsvakter. Jeg ville aldri at det skulle bli sånn, og var jo ikke noe jeg selv valgte. Er det noen som har råd her? 

Jeg skal ut å søke jobber imorgen, og får ikke sove fordi jeg tenker så på dette.

Anonymkode: e8bcd...afa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke å føre opp referanse fra siste arbeidssted, hvis noen spør så får du heller si at det er fordi du sa opp. 

Håper det ordner seg for deg, litt av en historie! Lykke til, 

:klem:

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Avsnitt!!!

Jeg orker ikke å lese dette, det er bare en haug bokstaver.

Anonymkode: a9701...eae

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Meadow skrev:

Du trenger ikke å føre opp referanse fra siste arbeidssted, hvis noen spør så får du heller si at det er fordi du sa opp. 

Håper det ordner seg for deg, litt av en historie! Lykke til, 

:klem:

Ok, jeg tenkte kanskje det kunne virke rart hvis jeg ikke førte opp referanse fra siste arbeidssted.

Tusen takk, og takk for svar :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Avsnitt!!!

Jeg beklager det, ser selv det ble veldig mye tekst samlet. Men det er skrevet sent i både fortvilelse og med en tåre i øyekroken, så da ble det sånn. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen din høres ut som en utrolig dårlig leder som bare kjefter uten å ha evne til å sette seg inn i situasjonen og forstå, samt finne en løsning. Når folk slutter å fungere på jobben, er det ofte en bakenforliggende grunn. Dette bør ledere ha kunnskap om, og de bør gå i dialog med en konstruktiv og forståelsesfull tone fremfor pekefingeren. Det er lett å være etterpåklok, men det du kanskje burde ha gjort, var å sykemelde deg istedenfor å si opp jobben. Du var nok utbrent av situasjonen og sykemelding ville vært innafor. Arbeidsgiver har da faktisk et visst ansvar for å tilrettelegge for at du skal kunne fungere på jobben igjen, og kan ikke uten videre bare stille et ultimatum om at "du må skjerpe deg". Det er en av "risikoene" en arbeidsgiver har ved å ansette folk, og rettighetene som arbeidstaker må sees på som en av godene parallelt med lønn. Hadde man ikke hatt de samme rettighetene, ville risikoen for bedriften vært lavere, og lønninger høyere.

Anonymkode: 80f47...2c8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du fører opp de referansene du vil. Ingen kommer til å sjekke opp hvorfor du ikke har ført opp alle referansene. Jeg har ansatt folk flere ganger.

Lykke til 😘

Anonymkode: 2595f...7c6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke føre opp siste refereanse, hvis de spør så får du bare være ærlig på at det skar seg pga samlivsbrudd på hjemmebane. 

Men når man jobber med andre mennesker så kan man rett og slett ikke ta ut sine personlige problemer på dem, beklager å være hard, men det er ikke greit. 

Anonymkode: 8aa81...9df

Skrevet

Kan du føre opp kollegaer fra siste arbeidssted?

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke føre opp siste refereanse, hvis de spør så får du bare være ærlig på at det skar seg pga samlivsbrudd på hjemmebane. 

Men når man jobber med andre mennesker så kan man rett og slett ikke ta ut sine personlige problemer på dem, beklager å være hard, men det er ikke greit. 

Anonymkode: 8aa81...9df

Har inntrykk av at ts har gjort så godt hun kunne i en meget krevende uforutsett situasjon? Eller hva mener du hun skulle gjort? Innmari lett å sitte å være etterpåklok..

Anonymkode: fdf26...606

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Avsnitt!!!

Unødvendig. Du kunne latt være å skrive noe.

TS: sløyf siste referanse. 

Anonymkode: f1d5c...907

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gruet meg veldig da jeg skulle søke jobb i den bedriften jeg siden har jobbet i, for arbeidsforholdet før det endte i forliksrådet. Var sjefen der som var helt idiotisk, og var han som endte opp med å få sparken, men jeg valgte uansett å slutte, og hva med referanse? Skulle jeg fortelle historien, eller bare utelate referanse derfra? 

Jeg førte det bare ikke opp. Skrev opp flere tidligere referanser. Fikk aldri spørsmål om det heller. 

Anonymkode: 80074...f2c

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har inntrykk av at ts har gjort så godt hun kunne i en meget krevende uforutsett situasjon? Eller hva mener du hun skulle gjort? Innmari lett å sitte å være etterpåklok..

Anonymkode: fdf26...606

Tatt ut sykemelding?  

Anonymkode: a0c37...af6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...