AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #1 Skrevet 6. januar 2019 Hva er hovedforskjellene både innenfor studie og arbeid? Hvilke jobber kan en vernepleier ikke få, som sosionomer får? Og omvendt? Anonymkode: 2f2a2...b0e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #3 Skrevet 7. januar 2019 Sosionom utdanningen er mere generell, du kan jobbe på de samme stedene som en vernepleier men har ikke medisin-delen. Vernepleier er mer spesialisering innenfor fagfeltet. anbefaler sosionom utdanningen da du har flere muligheter med den innen arbeidsmarkedet. Anonymkode: 62436...480
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #4 Skrevet 7. januar 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er hovedforskjellene både innenfor studie og arbeid? Hvilke jobber kan en vernepleier ikke få, som sosionomer får? Og omvendt? Anonymkode: 2f2a2...b0e Du har ikke medisinsk kompetanse som sosionom. På vpl har du forelesning om kommunikasjon, veiledning, pedagogikk, medikament og farmakologi, psykologi for å nevne noen. Ofte blir vernepleiere og sykepleiere sidestilt i jobbutlysning. Vil du jobbe på kontor (feks nav, bufetaf) eller som vanlig miljøterapeut uten ansvar for medisiner vil jeg anbefale sosionom. Anonymkode: 8ba3a...5dd 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #5 Skrevet 10. januar 2019 På 7.1.2019 den 9.36, AnonymBruker skrev: Sosionom utdanningen er mere generell, du kan jobbe på de samme stedene som en vernepleier men har ikke medisin-delen. Vernepleier er mer spesialisering innenfor fagfeltet. anbefaler sosionom utdanningen da du har flere muligheter med den innen arbeidsmarkedet. Anonymkode: 62436...480 Jeg har lest det stikk motsatte. Sosionomer fases mer og mer ut, men for vernepleiere er arbeidsmarkedet veldig godt. Begge foreldrene mine er vernepleiere, og bestevenninnen til mamma er professor innen vernepleie. Alle tre anbefaler det veldig for å få jobb. Samboeren min søkte seg nesten inn på en sosionomutdanning, før han leste seg litt opp på det i siste liten og så at arbeidsmarkedet var smalt. Anonymkode: f9e3e...0dc 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #6 Skrevet 11. januar 2019 Det er ganske stor forskjell i selve utdanningen, men sosionomer og vernepleiere kan ofte jobbe de samme stedene etter endt utdanning. Mange søker etter miljøterapeuter som kan være både sosionomer, vernepleiere og barnevernspedagoger. Den største forskjellen mellom en sosionom og en vernepleier er den helsefaglige delen som vernepleiere har. En vernepleier får autorisasjon som helsepersonell kan dosere medisiner, sette injeksjoner osv. i likhet med sykepleiere. Derfor søker de også ofte etter sykepleier/vernepleier i utlyste stillinger innen psykiatri, rus osv. Om du ønsker å jobbe innen psykiatri, rus, eldreomsorg eller bolig/avlastning for funksjonshemmede anbefaler jeg vernepleie nettopp på grunn av helsefagbiten. Det spørs altså hvor du ønsker å jobbe. Jeg er ferdigutdannet vernepleier til våren og søsteren min er sosionom. Hun angrer seg for at hun ikke tok vernepleien da hun ser at de "tar over" jobbene på grunn av sin helsefaglige kompetanse Anonymkode: ef3b5...a51 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå