Gå til innhold

For eller imot 6 timers arbeidsdag?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Hei alle sammen. er dere for eller imot 6 timers arbeidsdag? Selv er jeg for. Jeg jobber i helsesektoren og i de to siste timene er jeg så sliten at jeg bare har lyst til å sette meg ned og sove. 8 timers arbeidsdag er unaturlig mener jeg. Det skulle vært en selvfølge med 6 timers dag., dette vil gi oss mere tid til å gjøre andre ting også!Hva med dere ,er dere for eller imot ? :o

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes jo såklart at 6 timers dag høres helt OK ut, men hvordan blir det med 4 skift på f.eks helseinstitusjoner? Spørs jo litt om det lar seg gjøre da.

Men jobbe 6 timer for samme lønna som nå? Ja takk :wink:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Gjerne for meg, hvis jeg tjener det samme, men hvem i all verden skal betale for det?

Gjest Anonymous
Skrevet
dette vil gi oss mere tid til å gjøre andre ting også!

Tror jeg er veldig viktig, og derfor kunne jeg godt sett en verden som var slik. Jeg er redd det ikke lar seg løse med det første, men det kan være verd å jobbe for.

Tidligere jobbet jeg 13-14 timers dager, weekender - det hele. Så når jeg siden skiftet jobb, så var det å jobbe normale 8-9 timer en sann fryd. Jeg lærte meg noe viktig om meg selv når jeg jobbet så mye, og jeg fant også ut at penger ikke er alt.

Jeg så en veldig interessant dokumentar fra danmark på tv for litt siden ang. dette. De intervjuet blandt annet en mann i 50 årene som hadde jobbet som toppsjef for IBM i 15 år, og gjennom disse årene aldri hadde jobbet under 13 timer daglig. I seng kl 0200 for siden å stå opp igjen 05:45, uke etter uke, mnd etter mnd. Det resulterte i hjerneblødning, 12 mnd i seng og lammelse fra nakke og ned.

Jeg forstod mye av hva han sa. At det er viktig å lære seg å si nei til slikt. For det er ingen andre i store selskap som gjør det for en. Om man var der 24 timer i døgnet, så hadde ingen tenkt over det.

I mitt yrke, lik svært mange andre yrker idag - er nøkkelordet for vår generasjon ofte 'Multitasking', eller 'fleroppgavebehandling' som det heter på 'kjedelig norsk'. Man skal være 'effektiv', og holde flest mulig baller i luften på en og samme gang. Spørsmålet er hvor effektivt dette i realiteten er.

For de som synes det er vel brukte penger, så kunne jeg anbefalle siste nr av Sientific American, og deres nr: 'Mind'. Lang, informativ og lærerik artikkel om Multitaskin blandt annet der. 140,- for et 'magasin' vel o merke, men kunnskap er som oftest verd pengene det koster.

En 'smart' mann jeg kjenner, med teft for 'business' kom til meg en dag for 5 års tid siden.

"Vil du gjøre MYE penger i fremtiden 'Kafka', så sats på noe innenfor 'helse og medesin'. Folk vil i fremtiden falle som fluer av overbelastning."

Som trist er tror jeg vi er kommet et godt stykke dit allerede. Utbrenthet er vel samfunnets mest utb. sykdom for øyeblikket. Det er trist at det skal være slik.

Jeg tok ham ikke på ordet da jeg ikke vil tjene på andres nød, men for de som ikke tenker slik tror jeg desverre hans råd er gull verd.

Gjest Gjesta
Skrevet

Fordi?

Ja, økt til ti ja og bli utbrent og uførestrygdet...

Jeg tror det er viktig at vi tar vare på livene våre utenom jobben også og bli flink til å si nei uten dårlig samvittighet.. for meg er tiden jeg har fri dyrebar , og jeg vil passe meg for å tra for mange vakter.. Det er viktig å ta vare på seg selv..og ta seg tid til menneskene som er rundt deg.. dagens moralpreken :)

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Kan kanskje være hensiktsmessig for enkelte yrkesgrupper, sånn som i helsevesenet. Ser ikke noen grunn til at alle yrkesgrupper skal ha 6 timers dager.

Gjest Valhalla
Skrevet

Fordi det blir færre i yrkesaktiv alder og vi bør derfor ta ansvar og jobbe mer. Det bør kombineres med mindre støtte til de som ikke bidrar. Tror du vi kan opprettholde denne såkalte velferdsstaten i evig tid kanskje?

Gjest Anonymous
Skrevet
Kan kanskje være hensiktsmessig for enkelte yrkesgrupper, sånn som i helsevesenet. Ser ikke noen grunn til at alle yrkesgrupper skal ha 6 timers dager.

Akademia og forskningen vil bare få mer arbeid med seg hjem, ja. Kanskje det endelig kan lønne seg med en høyere utdanning her i landet, ved at høyere utdannete får mer lønn (men fortsetter med sine 8++ timers arbeidsdager).

Tror sekstimers dager kan ha en litt motsatt effekt av hva sosialister liker, og det er økt klasseskille mellom de som makter, og må jobbe lengre dager, og de som tar seg sekstimers yrker.

Skrevet

Hvis du jobber i helsesektoren, hvor det ofte må være bemanning 24 timer i døgnet forundrer det meg at du ikke har tenkt på at med 6 timers dager må det ansettes flere for å ta hånd om arbeidsmengden. Det er allerede store problemer med å få ansatte i hjemmetjenesten, sykehjem o.l., det blir i allefall ikke lettere med 6 timers dager.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Hvis du jobber i helsesektoren' date= hvor det ofte må være bemanning 24 timer i døgnet forundrer det meg at du ikke har tenkt på at med 6 timers dager må det ansettes flere for å ta hånd om arbeidsmengden. Det er allerede store problemer med å få ansatte i hjemmetjenesten, sykehjem o.l., det blir i allefall ikke lettere med 6 timers dager.

Tanken bak det, er vel at flere som i dag er sykemeldte skal orke å komme tilbake i arbeid hvis de bare må jobbe 6 timer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Og at færre i den bransjen blir sykemeldte.

Skrevet

Det er da faktisk fullt mulig å jobbe mindre enn 100%, noe flere også gjør. Vi trenger ikke 6 timers dager for alle for at noen få som trenger å jobbe mindre skal få sjansen til det.

Gjest Valhalla
Skrevet

Hvilket årstall ble utbrenthet oppfunnet?

Gjest Anonymous
Skrevet
Hvilket årstall ble utbrenthet oppfunnet?

Den har vært der ganske lenge. Derfor mange døde så mye tidligere før.

Gjest Gjesten
Skrevet

Eg tykkjer det høyrest herleg ut!! Men eg trur ein bør halde tunga rett i munnen, og prioritere rett. Det er viktigare at folk faktisk har ei reell 37,5 timers veke, og overtidsbetaling, evt. avspasering. For faktum i dag er at 25% av arbeidstakarane har overtdi innbakt i lønna/ arbeidstida, og det blir forventa mykje overtid, uten at nokon seier det. Har vener som jobbar 12 timers dag, uten noko ekstra for det. Dei tener sjølvsagt bra, men kva hjelper det når dei er slitne støtt?

Dessuten trur eg det er viktigare for mange at dei ikkje må ta med seg jobben heim, at jobben er ferdig på jobben. Ingen telefonar heime eller dokument. For då ligg det der som ein dårlig samvittighet og gneg på energien til folk. Eg veit i alle fall at eg vert sliten av at arbeid ligg og ventar på meg, og eg utset jo å gjere det til søndag ettermidda, og då blir eg sittande der heile natta...

Gjest Anonymous
Skrevet

Dessuten trur eg det er viktigare for mange at dei ikkje må ta med seg jobben heim, at jobben er ferdig på jobben. Ingen telefonar heime eller dokument. For då ligg det der som ein dårlig samvittighet og gneg på energien til folk. Eg veit i alle fall at eg vert sliten av at arbeid ligg og ventar på meg, og eg utset jo å gjere det til søndag ettermidda, og då blir eg sittande der heile natta...

Det blir ikke akkurat mindre arbeid å ta med deg hjem, da samfunnet ikke plutselig trenger å produsere mindre med sekstimers arbeidsdag. Nei, tror sosialistene gjør seg en bjørnetjeneste ved å skape et skille mellom de som kan jobbe sekstimers dager i typiske yrker hvor du ikke tar med deg jobben hjem, og yrker hvor slikt for blir tilfellet.

Gjest Gjesten
Skrevet

Veeeel, det er vel det eg seier og, ein bør kjempe for det som er viktig, og det er viktigare at folk får ein normalarbeidsdag, der jobb er jobb og heim er heim. Og eg seier det heilt uten å hetse verken sosialistar eller borgarlege, fordi det er ikkje det som er poenget!! Uansett styresett er det altfor mange som må plage seg med dårleg samvit heime pga jobben. Mange av oss orkar heilt fint 37,5 timars veke dersom vi slepp ekstra jobbing heime.

Gjest Anonymous
Skrevet
Veeeel' date=' det er vel det eg seier og, ein bør kjempe for det som er viktig, og det er viktigare at folk får ein normalarbeidsdag, der jobb er jobb og heim er heim. Og eg seier det heilt uten å hetse verken sosialistar eller borgarlege, fordi det er ikkje det som er poenget!! Uansett styresett er det altfor mange som må plage seg med dårleg samvit heime pga jobben. Mange av oss orkar heilt fint 37,5 timars veke dersom vi slepp ekstra jobbing heime.[/quote']

Det er ikke snakk om å hetse sosialister, men dette er for dem et middel for likestilling(blant annet ved at mye av deltidsarbeidet i helsesektoren blir heltidsstillinger, yrker man ikke tar med seg jobben hjem på andre måter en med samvittigheten), men hvis det fører til andre typer skiller i samfunnet, så går fort vinninga opp i spinninga.

Og ja, vet det er det du sier ;), jeg tok bare utgangspunkt i hva du skrev :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...