Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en kvinne på 31 år, er (eller kanskje var) en del av en gjeng der de fleste har kjent hverandre siden ungdomstiden. Jeg er nok ikke en del av "kjernen", men har stort sett blitt invitert til treff og fester osv. En av mennene i gjengen (la oss kalle ham Ole) er en veldig sosial og stort sett superhyggelig fyr, men på fester etter litt (eller mye) alkohol pleide han å bli litt klåfingra. Det var helst meg, men også en par andre det gikk utover. Ikke noe veldig alvorlige greier, "bare" et klaps på rumpa og lignende. Det har absolutt ikke vært noe traumatiske og skumle greier for min del, men ble jo etter hvert litt lei, og det ble mannen min også, spesielt fordi han gjerne blunka til mannen min hver gang han kom borti meg. Dette pågikk i 4-5 år eller noe, et par-tre ganger i året når vi møttes hele gjengen med alkohol. I sommer tok mannen min kontakt med Ole og bad ham rett ut om å slutte med det, fordi det var respektløst og dårlig oppførsel. 

Det som skjedde etterpå var at Ole fikk all sympati! Mannen min var superslem som hadde sagt fra til Ole om dette, for han mente jo ikke noe vondt med det, stakkars. Resten av gjengen har i ettertid tatt avstand fra oss. Har møtt Ole tilfeldig noen ganger, og da har han nærmest demonstrativt stått flere meter unna meg og pratet. Føler hele greia er blitt tabu.

Hva gjør man i en slik situasjon? Venter på at det skal gå over? Jeg er litt konfliktsky, så det er vel strategien jeg har "valgt" foreløpig... Føler det er for sent å ta det opp nå, over et halvt år etter. Noen som har opplevd noe lignende?

Vi er alle i trettiårene.

Anonymkode: 80a5a...579

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forstår begge parter godt.

Anonymkode: f1d2a...316

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en kvinne på 31 år, er (eller kanskje var) en del av en gjeng der de fleste har kjent hverandre siden ungdomstiden. Jeg er nok ikke en del av "kjernen", men har stort sett blitt invitert til treff og fester osv. En av mennene i gjengen (la oss kalle ham Ole) er en veldig sosial og stort sett superhyggelig fyr, men på fester etter litt (eller mye) alkohol pleide han å bli litt klåfingra. Det var helst meg, men også en par andre det gikk utover. Ikke noe veldig alvorlige greier, "bare" et klaps på rumpa og lignende. Det har absolutt ikke vært noe traumatiske og skumle greier for min del, men ble jo etter hvert litt lei, og det ble mannen min også, spesielt fordi han gjerne blunka til mannen min hver gang han kom borti meg. Dette pågikk i 4-5 år eller noe, et par-tre ganger i året når vi møttes hele gjengen med alkohol. I sommer tok mannen min kontakt med Ole og bad ham rett ut om å slutte med det, fordi det var respektløst og dårlig oppførsel. 

Det som skjedde etterpå var at Ole fikk all sympati! Mannen min var superslem som hadde sagt fra til Ole om dette, for han mente jo ikke noe vondt med det, stakkars. Resten av gjengen har i ettertid tatt avstand fra oss. Har møtt Ole tilfeldig noen ganger, og da har han nærmest demonstrativt stått flere meter unna meg og pratet. Føler hele greia er blitt tabu.

Hva gjør man i en slik situasjon? Venter på at det skal gå over? Jeg er litt konfliktsky, så det er vel strategien jeg har "valgt" foreløpig... Føler det er for sent å ta det opp nå, over et halvt år etter. Noen som har opplevd noe lignende?

Vi er alle i trettiårene.

Jeg er kanskje en kynisk og kaldblodig faen, men der hadde jeg virkelig gitt faen. Jeg hadde gitt faen i "venner" som ikke aksepterer at dere sier i fra om slik upassende oppførsel. Dette sier jeg ikke fordi jeg moraliserer eller slenger ut en enkel løsning jeg ikke ville etterlevd selv, men fordi slike venner ikke er noe å samle på, virkelig. Dere sa i fra, og kudos til dere for det! 

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Kutt ut Ole og resten av gjengen om de støtter han. 

Hadde en overgriper i min vennegjeng, han er en med mye status og et kjent navn for mange i dag. Han iglet seg innpå jenter på hyggelig men sinnsykt utspekulert og klåete måte og det var få som turte å sette han på plass siden han var så godt likt ellers. 
Som årene gikk fikk han flere og flere voldtektsanmeldelser på seg og til og med når han ble dømt var det flere i gjengen som anerkjente at det var forjævlig og at de ikke var overraska, men når han kom ut igjen var det fortsatt ingen av gutta som sa fra til han at "Hei , la hun være i fred! Nå er du upassende!" , de fleste bare lo det bort og avfeide det med at det var bare sånn han var. 

Jeg ble sammen med en av de i gjengen og han satt han på plass en gang. Jeg fikk da en kjempe unnskyldning tilbake og løfter om at han aldri skulle klå meg igjen, og jeg slutta å feste med disse folka i lang tid men neste gang jeg møtte han 1,5 år senere så gjorde han akuratt samme som før. I starten prøvde jeg å avfeie det hyggelig for å ikke ødelegge stemningen men det eskalerte og til slutt skjelte jeg ut hele gjengen å sa at jeg kunne ikke fatte å begripe hvordan de kunne sitte å se på dette her helg etter helg som han holdt på med jenter! Long story short så ble han dømt for voldtekt igjen , og selv om noen av guttene fortsatt "ikke er sikre på om det var det som skjedde" fordi de ser så opp til han, så har i det minste alle jentene tatt avstand og jeg håper ikke han har noen støtte rundt seg når han kommer ut igjen. 

Det er ikke noe tap for deg å ta et ordenltig oppgjør med Ole og si fra til både han og gjengen at det for pokker ikke greit det han holder på med, og ikke noe tap for deg å slutte å omgås disse folka! Ikke vær konfliktsky, det er det som gjør at sånne menn får holde på år etter år! 

Anonymkode: bf68a...30c

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Tipper de reagerer på at du sente mannen din etter såpass mange år med et par klaps på rumpa i året. For siden du skriver du er konfliktsky, så har du kanskje ikke satt ned skikkelige grenser på at dette ikke er akseptert for 5 år siden? 

Dette virker som dårlig spøk fra Oles side mer enn seksuell trakassering. Og noen er litt teite. Men så har ordleggeingen til mannen din nok noe å si og. 

Dette er tydeligvis en dårlig spøk vennegjengen aksepterer. Og derfor tar de part med Ole som kanskje og er mer inne i kjernen. 

Finn nye venner. Dette har gått for lang tid mellom alt uansett. 

Anonymkode: f6bdc...972

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Til siste innlegg: Ja, jeg burde sikkert ha sagt fra tidligere og ikke minst sagt ifra selv og ikke latt mannen gjøre det. Men jeg ville i utgangspunktet ikke si noe, tenkte jeg kunne vet leve med et klaps på rumpa nå og da, liksom. Hadde ikke lyst til å lage noe oppstyr. Jeg tror heller ikke det er slik at Ole prøver å være slem, akkurat, det har liksom bare blitt en vane. Er en av de andre mennene i gjengen som er litt lik, bare ikke så uttalt. Har sett ham også klå litt på jenter et par ganger, men ikke på meg. Handler nok mye om at begge disse mennene er blant de mest populære i gjengen, og de andre, spesielt de "ledende" jentene, har tatt Oles parti pga dette. Mens både jeg og min mann er mer sånn "er med på lasset". Føles litt ungdomsskole-aktig ut, dette. Hadde trodd slik oppførsel var over nå, men tydeligvis ikke. Populære folk kan tydeligvis gjøre hva de vil... 

• Liker 1
Skrevet

Det hadde jo vært bedre å si fra når det skjedde da. Hvordan tok mannen din kontakt, og hvorfor akkurat da? Hadde det nylig skjedd?

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, HalldirV2 skrev:

Jeg er kanskje en kynisk og kaldblodig faen, men der hadde jeg virkelig gitt faen. Jeg hadde gitt faen i "venner" som ikke aksepterer at dere sier i fra om slik upassende oppførsel. Dette sier jeg ikke fordi jeg moraliserer eller slenger ut en enkel løsning jeg ikke ville etterlevd selv, men fordi slike venner ikke er noe å samle på, virkelig. Dere sa i fra, og kudos til dere for det! 

Nei 10 klaps på ræva ila 5 år er stor grunn til å kutte ut et velfungerende menneske. Hva faen feiler det folk for tiden??

Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei 10 klaps på ræva ila 5 år er stor grunn til å kutte ut et velfungerende menneske. Hva faen feiler det folk for tiden??

Det var vel mer utover ti klaps, og dessuten er det hvordan disse klapsene oppleves og hele konteksten rundt som er avgjørende. Allikevel er det ikke klapsene i seg selv, eller omstendighetene generelt, som fikk meg til å skrive det jeg skrev, men hvordan beskjeden om at nok er nok ble mottatt. 

Endret av HalldirV2
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jo TS og mannen nesten frosset ut av gjengen slik jeg forstår HI. Det er godt et halvt år og Ole hilser ikke engang, og invitasjonene uteblir. 

Ja, hun burde tatt dette selv for 5 år siden og ikke sendt mannen etter 5 år. Men gjengen er jo ikke voksen nok til å takle at man sier i fra. 

Skal TS og mannen krype på sine knær og be om godt vær å bli tatt inn i varmen igjen? 

• Liker 1
Gjest Minesveiper
Skrevet (endret)

Når Ole går til kjernen og forteller sin versjon er det nok naturlig at de tar han sin parti. Du skriver selv at du var utenfor kjernen så hvorfor skal de være lojale mot deg? Du kan dessuten ikke anta at Ole har fortalt historien helt riktig.

Endret av Minesveiper
AnonymBruker
Skrevet

Så bra gjort av mannen din, ts! Menn er ofte så fryktelig konfliktsky, og lar kamerater oppføre seg ille uten å si fra.

En ting som er litt dumt, er at en sånn måte å si fra på kommer som lyn fra klar himmel. Her har han klapset i vei på deg en sjelden gang, men reaksjonen der og da har ikke vært negativ.

Det hadde nok vært bedre om du hadde vist din negative reaksjon spontant, slik at han så med en gang at du mislikte dette. Du kunne sagt fra i øyeblikket, trukket deg brått vekk, eller tatt ham til side for et kort ord. Men du forklarer hvorfor du ikke gjorde det, og jeg forstår godt det også! Problemet er at det blir veldig negativt å få beskjed lenge etterpå. Ole kan jo tro at dette er noe damer faktisk liker, dersom ingen setter ham på plass. (Ja, sånne menn finnes.) Dermed oppleves det som et plutselig angrep å.få beskjed om at disse hendelsene over flere ÅR har vi faktisk ikke likt. Han blir automatisk satt i forsvarsposisjon. 

Men gjort er gjort. Så jeg vet ikke hva dere kan gjøre nå.... 

Anonymkode: 74ee7...cfa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jo TS og mannen nesten frosset ut av gjengen slik jeg forstår HI. Det er godt et halvt år og Ole hilser ikke engang, og invitasjonene uteblir. 

Ja, hun burde tatt dette selv for 5 år siden og ikke sendt mannen etter 5 år. Men gjengen er jo ikke voksen nok til å takle at man sier i fra. 

Skal TS og mannen krype på sine knær og be om godt vær å bli tatt inn i varmen igjen? 

Jeg regner med at gjengen oppfatter dette slik at paret her er blitt sære og har forandret seg. Når de kommer etter 5 år og gir Ole beskjed, sier det mer om dem enn Ole. Alle andre har også fått med seg dette og ser ikke slik på det som dette paret. Logisk nok.

Greit at man skal forsvare meetoo, men 10 klask på ræva på 5 år er uansett hysteri å reagere på. Hadde noe slikt skjedd blant mine venner, hadde jeg trodd de hadde tørnet. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så bra gjort av mannen din, ts! Menn er ofte så fryktelig konfliktsky, og lar kamerater oppføre seg ille uten å si fra.

En ting som er litt dumt, er at en sånn måte å si fra på kommer som lyn fra klar himmel. Her har han klapset i vei på deg en sjelden gang, men reaksjonen der og da har ikke vært negativ.

Det hadde nok vært bedre om du hadde vist din negative reaksjon spontant, slik at han så med en gang at du mislikte dette. Du kunne sagt fra i øyeblikket, trukket deg brått vekk, eller tatt ham til side for et kort ord. Men du forklarer hvorfor du ikke gjorde det, og jeg forstår godt det også! Problemet er at det blir veldig negativt å få beskjed lenge etterpå. Ole kan jo tro at dette er noe damer faktisk liker, dersom ingen setter ham på plass. (Ja, sånne menn finnes.) Dermed oppleves det som et plutselig angrep å.få beskjed om at disse hendelsene over flere ÅR har vi faktisk ikke likt. Han blir automatisk satt i forsvarsposisjon. 

Men gjort er gjort. Så jeg vet ikke hva dere kan gjøre nå.... 

Anonymkode: 74ee7...cfa

Veldig bra reflektert.

Skrevet

Jeg tenker at du skulle sagt fra selv i situasjonen og ikke at mannen din skulle gjort det da det er å eskalere litt en ellers "ufarlig" situasjon og på den måten skjønner jeg på en måte at venner har sympati for "ole" selv om jeg reagerer på at voksne mennesker tar part i en så udramatisk greie som det der - for egen del vil jeg påstå det kanskje ikke er noe tap å ikke bli invitert lengre?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med at gjengen oppfatter dette slik at paret her er blitt sære og har forandret seg. Når de kommer etter 5 år og gir Ole beskjed, sier det mer om dem enn Ole. Alle andre har også fått med seg dette og ser ikke slik på det som dette paret. Logisk nok.

Greit at man skal forsvare meetoo, men 10 klask på ræva på 5 år er uansett hysteri å reagere på. Hadde noe slikt skjedd blant mine venner, hadde jeg trodd de hadde tørnet. 

Ja, jeg synes dette ble tatt opp på en litt spesiell måte. Men kanskje en liten læring til folk om å si fra med en gang, og ikke 5 år etter. Ts skulle tatt det opp selv for 5 år siden. 

Men de skulle også ha taklet å bli snakket til, med forbehold om hvordan mannen har ordlagt seg. De er voksne hele gjengen. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet

Ett eneste klaps på mi ræv hadde ført til at jeg hadde kutta ut en fyr, uansett hvor lenge vi hadde kjent hverandre. Såfremt han ikke la seg flat umiddelbart etter at jeg hadde gitt beskjed om at sånt ikke er greit! Men jeg gir beskjed med en gang, venter ikke et sekund og lar heller ikke andre snakke for meg. 

Ræva mi er ikke til for at andre skal klapse på den, i så fall er det mannen min som skal gjøre det, ingen andre. 

Gjest INGNTNG
Skrevet

Du er ikke et velfungerende menneske om du klapser og klår på andre i tide og utide. Hva faen feiler det han?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Dævendøtte skrev:

Ett eneste klaps på mi ræv hadde ført til at jeg hadde kutta ut en fyr, uansett hvor lenge vi hadde kjent hverandre. Såfremt han ikke la seg flat umiddelbart etter at jeg hadde gitt beskjed om at sånt ikke er greit! Men jeg gir beskjed med en gang, venter ikke et sekund og lar heller ikke andre snakke for meg. 

Ræva mi er ikke til for at andre skal klapse på den, i så fall er det mannen min som skal gjøre det, ingen andre. 

En hyggelig fyr du har kjent i mange år. Dere slenter bortover veien og ler av hverandres vitser. Gjerne et par øl innabords. En fye du stiler på og har hatt mange hyggelige stunder, turer, minner med. 

Et uskyldig klaps på ræven (du kan umulig vite at det skal ligge noe seksuelt bak det) og han er ute for alltid. Fordi han mulig ikke hadde samme oppfatning som deg av hva som var grunnen til at klapset kom.

Jeg skjønner hvilket samfunn vi beveger oss mot. Det kommer til å bli jævli kaldt fremover.

Gjest 007_008_007
Skrevet

Men vet du hva som er like ille? Det er menn som vet å oppføre seg og som er kule, men som blir oppfattet som konservative fordi de ikke vil han noen andre enn kjæresten på fanget sitt. Eller de som ikke klasker andre kvinner på rumpene. Slike menn blir raskt oppfattet som sære av en del kvinner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...