Gå til innhold

Kompleks PTSD

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mennesker er forskjellige, det en vil utvikle kompleks PTSD av, vil en annen gå videre fra uten større problemer. Så det går ikke an å sette en strek for hva som vil føre til utvikling av sykdom.

Jeg har opplevd mye rus og vold, og også drapstrusler. 

Anonymkode: 04278...4ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Grenseoppgangene mellom kompleks PTSD, personlighetsforstyrrelser og andre sammensatte psykiske lidelser er jo gjerne litt diffuse, slik at flere diagnoser/kategorier egentlig kan være passende. Så vil tradisjon lokalt, trender i fagmiljøet, behandlerens erfaring og preferanser, og helhetsbildet avgjøre hvilken som til syvende og sist blir satt. Det er derfor mange "kronikere" kan ender opp med mange, til dels forskjellige men overlappende over tid, fordi symptomtrykket varierer litt og helhetsmessig passer en gitt diagnose best nå men ikke da. 

Så hvis personen har en traumehistorikk vil kompleks PTSD kanskje bli satt som diagnose istedenfor personlighetsforstyrrelser eller andre pga helhetsbildet. 

Anonymkode: 1d9c3...b74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være alt fra omsorgssvikt, misbruk, vold, alkohol/rus, psykisk vold, å bli forlatt osv folk opplever for å få denne diagnosen. 

Anonymkode: 930a7...532

Dette stemmer ikke helt. Det er forskjell åå c-ptsd og ptsd. Og det innebærer fysiske handlinger 

Anonymkode: f4691...ea2

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en diagnose som blir  satt mye nå ja. Vet om flere som har andre diagnoser som får denne i tillegg eller i stedet for tidligere satte diagnoser. Mange er nok overdiagnostiserte.

Anonymkode: 2f052...e06

Den blir satt mye nå fordi den ikke har vært i diagnose systemet før,da var det kun ptsd.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Utsatt for incest fra far fra 10 mnd-5 år

Overgrep fra ny omsorgsperson fra 12-16

1 voldtekt

og tre enkeltstående hendelser av seksuell karakter 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en diagnose som blir  satt mye nå ja. Vet om flere som har andre diagnoser som får denne i tillegg eller i stedet for tidligere satte diagnoser. Mange er nok overdiagnostiserte.

Anonymkode: 2f052...e06

Lurer egentlig på om kompleks ptsd er en godkjent diagnose med sin egen kode i DSM-systemet. Fordi jeg finner absolutt ingenting som tilsier det. 

Anonymkode: 1fcbb...5fe

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lurer egentlig på om kompleks ptsd er en godkjent diagnose med sin egen kode i DSM-systemet. Fordi jeg finner absolutt ingenting som tilsier det. 

Det finnes ikke i det Norske diagnose systemet ennå,men den kom inn i icd 11 i 2018 og kommer nok inn i det norske systemet snart,så er en godtkjent diagnose jo

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5774423/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grenseoppgangene mellom kompleks PTSD, personlighetsforstyrrelser og andre sammensatte psykiske lidelser er jo gjerne litt diffuse, slik at flere diagnoser/kategorier egentlig kan være passende. Så vil tradisjon lokalt, trender i fagmiljøet, behandlerens erfaring og preferanser, og helhetsbildet avgjøre hvilken som til syvende og sist blir satt. Det er derfor mange "kronikere" kan ender opp med mange, til dels forskjellige men overlappende over tid, fordi symptomtrykket varierer litt og helhetsmessig passer en gitt diagnose best nå men ikke da. 

Så hvis personen har en traumehistorikk vil kompleks PTSD kanskje bli satt som diagnose istedenfor personlighetsforstyrrelser eller andre pga helhetsbildet. 

Anonymkode: 1d9c3...b74

Jeg føler ikke at C-PTSD er så vanskelig å skille fra personlighetsforstyrrelser. Det kan kanskje ha noen overlappende symptomer, men bl.a. flashbacks eller fysiske reaksjoner ved triggere vil du ikke ha ved personlighetsforstyrrelser. Mange psykiske lidelser kan jo naturlig nok ha overlappende symptomer, så selvfølgelig vil helhetsbildet være avgjørende. Men diffuse grenseoverganger mellom disse lidelsene synes jeg ikke det er, man kan dog ha flere, ja. 

Anonymkode: 04278...4ef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke helt. Det er forskjell åå c-ptsd og ptsd. Og det innebærer fysiske handlinger 

Jo, det stemmer, men det er ofte at disse foregår over lang tid, oftest i de næreste relasjonene, f.eks. omsorgssvikt, utrygg tilknytning, seksuelt misbruk, vold osv. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 1/7/2019 at 12:49 AM, AnonymBruker said:

Virker som at kompleks ptsd er den nye it-diagnosen. Først var det ME, så var det angst og for ikke så lenge siden så var det personlighetsforstyrrelse. Nå er det vist kompleks ptsd. Lurer på hva neste blir. 

Du skriver som du har vett til...og med det mener jeg at du tydeligvis mangler kunnskap om dette såvel som grunnleggende hensyn til andre.

Både ME, angst og personlighetsforstyrrelser er blant symptomene som kan oppstå etter traumeskader. PTSD, og spesielt kompleks PTSD(som kan sies å være en mer alvorlig og omfattende grad av PTSD) er sånn sett en diagnose som innebærer mange plager hos pasientene, av varierende alvorlighetsgrad:

- angst, depresjon, kronisk utmattelse, kroniske smerter, søvnproblemer, flasbacks av vonde opplevelser, psykotiske perioder, diverse personlighetsforstyrrelser, dissosiative lidelser/personlighetsspalting, spiseforstyrrelser, diverse avhengighetsproblemer, (selv)destruktiv adferd, forhøyet risiko for diverse fysisk sykdom også med dødelig utgang, selvskading, selvmord er blant konsekvensene av traumeskader.

Og du kaller dette "it-diagnoser".

Spesielt utsatt er de som skades tidlig, som vokser opp uten støtte og hjelp fra andre, som opplever gjentatte traumatiserende hendelser. Mange dør tidlig eller tilbringer et liv med kroniske og konstante plager(som nevnt over).

Det har blitt sagt av internasjonale eksperter på traumeskader at når PTSD blir en fullt ut anerkjent diagnose, kan de aller fleste andre psykiatriske enkeltdiagnoser fjernes fra systemet som egne diagnoser - da de hver for seg oftest kun er symptomer på noe mer omfattende. De samme eksperter uttrykker også forbløffelse over at norsk psykiatri mangler både innsikt i og kompetanse på traumepsykologi.

Variasjonen i diagnosesetting gjennom årene skyldes en tendens til å bare se enkeltsymptomer og ikke hele bildet. Her i landet er det først nylig at traumeskader begynner å bli tatt mer alvorlig. Hittil har det vært - og er fortsatt - svært vanlig å sette diagnoser som tilsier at pasienten lider av noe som har oppstått av seg selv, m.a.o. at pasienten er syk; framfor å se at pasienten er skadet.

Resultatet blir stadig forskjellige sykdomsdiagnoser framfor én skadediagnose. Norsk psykiatri har fortsatt en vei å gå, og det vil forhåpentligvis hjelpe på forståelsen hos "folk flest".

De som ihvertfall ikke skal klandres, er traumepasientene. Klem til dere alle, med ønske om et godt nytt år 💜

Endret av Ichiko
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Ichiko skrev:

Du skriver som du har vett til...og med det mener jeg at du tydeligvis mangler kunnskap om dette såvel som grunnleggende hensyn til andre.

Både ME, angst og personlighetsforstyrrelser er blant symptomene som kan oppstå etter traumeskader. PTSD, og spesielt kompleks PTSD(som kan sies å være en mer alvorlig og omfattende grad av PTSD) er sånn sett en diagnose som innebærer mange plager hos pasientene, av varierende alvorlighetsgrad:

- angst, depresjon, kronisk utmattelse, kroniske smerter, søvnproblemer, flasbacks av vonde opplevelser, psykotiske perioder, diverse personlighetsforstyrrelser, dissosiative lidelser/personlighetsspalting, spiseforstyrrelser, diverse avhengighetsproblemer, (selv)destruktiv adferd, forhøyet risiko for diverse fysisk sykdom også med dødelig utgang , selvskading, selvmord er blant konsekvensene av traumeskader.

Og du kaller dette "it-diagnoser".

Spesielt utsatt er de som skades tidlig, som vokser opp uten støtte og hjelp fra andre, som opplever gjentatte traumatiserende hendelser. Mange dør tidlig eller tilbringer et liv med kroniske og konstante plager(som nevnt over).

Det har blitt sagt av internasjonale eksperter på traumeskader at når PTSD blir en fullt ut anerkjent diagnose, kan de aller fleste andre psykiatriske enkeltdiagnoser fjernes fra systemet som egne diagnoser - da de hver for seg oftest kun er symptomer på noe mer omfattende. De samme eksperter uttrykker også forbløffelse over at norsk psykiatri mangler både innsikt i og kompetanse på traumepsykologi.

Variasjonen i diagnosesetting gjennom årene skyldes en tendens til å bare se enkeltsymptomer og ikke hele bildet. Her i landet er det først nylig at traumeskader begynner å bli tatt mer alvorlig. Hittil har det vært - og er fortsatt - svært vanlig å sette diagnoser som tilsier at pasienten lider av noe som har oppstått av seg selv, m.a.o. at pasienten er syk; framfor å se at pasienten er skadet.

Resultatet blir stadig forskjellige sykdomsdiagnoser framfor én skadediagnose. Norsk psykiatri har fortsatt en vei å gå, og det vil forhåpentligvis hjelpe på foståelsen hos "folk flest".

De som ihvertfall ikke skal klandres, er traumepasientene. Klem til dere alle, med ønske om et godt nytt år 💜

God forklaring ❤️

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

God forklaring ❤️

Takk 😊

(Lever med kompleks PTSD selv og søker kunnskap om dette, det har tatt lang tid)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Ichiko skrev:

Takk 😊

(Lever med kompleks PTSD selv og søker kunnskap om dette, det har tatt lang tid)

Samme her. Og har nok egentlig hatt diagnosen hele livet, men har blitt diagnostisert med andre lidelser fordi traumekunnskapen ikke var kommet langt nok. Psykotisk har jeg heldigvis ikke vært da, og håper ikke det skjer. 

Klem til deg :klem:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes nesten alle har denne diagnosen idag. Hva er det som gjør at man utvikler en sånn diagnose? Er det snakk om gruppevoldtekt? Vitne til at foreldrene blir drept? Opplevd krig?

Eller er det snakk om å vokse opp i en familie der foreldrene stadig krangler? Der far drikker og blir sint? 

Jeg er selv oppvokst i en dysfunksjonell familie der det stadig er krangling. Jeg har opplevd å blitt slått og truet av min far. Jeg har mange diagnoser, noen medfødt som blandt annet har gjort at skolen ble et helvete, Jeg har vokst opp uten 1 eneste venn. MEN jeg har jo ikke utsiklet kompleks PTSD av den grunn.. så da lurer jeg på hvor ille ting er det de med denne diagnosen har opplevd?

Anonymkode: c65dc...1ed

Alle? Jeg har knapt hørt om noen som har den 😳

Anonymkode: 63341...e82

• Liker 5
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes nesten alle har denne diagnosen idag. Hva er det som gjør at man utvikler en sånn diagnose? Er det snakk om gruppevoldtekt? Vitne til at foreldrene blir drept? Opplevd krig?

Eller er det snakk om å vokse opp i en familie der foreldrene stadig krangler? Der far drikker og blir sint? 

Jeg er selv oppvokst i en dysfunksjonell familie der det stadig er krangling. Jeg har opplevd å blitt slått og truet av min far. Jeg har mange diagnoser, noen medfødt som blandt annet har gjort at skolen ble et helvete, Jeg har vokst opp uten 1 eneste venn. MEN jeg har jo ikke utsiklet kompleks PTSD av den grunn.. så da lurer jeg på hvor ille ting er det de med denne diagnosen har opplevd?

Mange traumer over mange år. 

Anonymkode: 36c82...203

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Samme her. Og har nok egentlig hatt diagnosen hele livet, men har blitt diagnostisert med andre lidelser fordi traumekunnskapen ikke var kommet langt nok. Psykotisk har jeg heldigvis ikke vært da, og håper ikke det skjer. 

Klem til deg :klem:

Igjen takk, og klem til deg også :klem:Det er nok typisk det du har erfart, at de har gitt forskjellige diagnoser. Håper du får god oppfølging nå og har folk som støtter deg.

Har hatt psykotiske perioder selv; det var alt fra "helt toltalt jævlig" til "dette er egentlig ganske fint å være i". Det var verst da jeg ikke forsto hva som skjedde og trodde jeg skulle bli gal, og den gangen hukommelsen kom tilbake etter mange års blokkering. Har vært alene  når dette skjer, det kan være veldig vanskelig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har det. Har blitt forklart at det oppstår ved gjentagende traumer, altså ikke noe man får etter kun en traumatisk hendelse. Fysisk og psykisk mishandling i hele oppvekst, som voksen, drapsforsøk, vold, ulykke, hets. Man kan helt klart bli stabil men vil alltid ha en eksplosiv amygdala og et aktivt sidesyn som skremmer vettet av deg når du minst aner det..

Skrevet

Vil gjerne legge til noe - noen skriver her at det må ha vært noe fysisk skadelig for at det skal oppstå traumeskade. Ofte er det tilfelle, men ikke alltid. Spesielt barn tar skade av psykologisk og emosjonell vold som trusler, utskjelling, nedrakking, utfrysing/utstøting, manglende kjærlighet og anerkjennelse, usynliggjøring, være vitne til at andre utsettes for skade osv.

Enten skaden er av psykologisk, emosjonell, fysisk, seksuell art(eller alle disse), så er det ekstra ødeleggende hvis den/de som utøver skaden er en nærstående person. Gjentatte skader, være fanget i situasjonen gjør det enda verre, og manglende hjelp er traumatiserende i seg selv.

Seksualisert vold er noe av det mest ødeleggende et menneske kan oppleve, spesielt når det skjer før man er gammel nok til å ha utviklet en egen og normal seksualitet. Det er et faktum at de fleste som opplever f.eks. voldtekt, utsettes for det i barndom/ungdom av nærstående personer. Overgripere tipser gjerne andre om barnet/ungdommen, noe som fører til enda flere overgrep. Gjentatte overgrep, spesielt fra nærstående er svært skadelig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Ichiko skrev:

Igjen takk, og klem til deg også :klem:Det er nok typisk det du har erfart, at de har gitt forskjellige diagnoser. Håper du får god oppfølging nå og har folk som støtter deg.

Har hatt psykotiske perioder selv; det var alt fra "helt toltalt jævlig" til "dette er egentlig ganske fint å være i". Det var verst da jeg ikke forsto hva som skjedde og trodde jeg skulle bli gal, og den gangen hukommelsen kom tilbake etter mange års blokkering. Har vært alene  når dette skjer, det kan være veldig vanskelig.

Hvordan merket du at du var psykotisk? Hvordan føltes det om du klarer å beskrive det?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...