lilja Skrevet 4. april 2005 #1 Skrevet 4. april 2005 Hvor mange glass kan man regne med å få utifra en flaske vin? Hvor mange flasker trenger man til 60 gjester, dersom de skal få ett glass vin hver? (Er ikke helt vinvant jeg skjønner dere.... )
Olifant Skrevet 4. april 2005 #2 Skrevet 4. april 2005 Fra vinmonopolet.no: "Hvor mye skal jeg kjøpe inn? Det er vanlig å servere ett, noen ganger to glass før maten. Ett glass til forretten, to til tre glass til hovedretten og ett glass til desserten. Glassene til hvitvin og musserende viner er mellomstore, og en flaske er nok til 7 - 8 glass. Rødvinsglass er større, og en flaske rekker til 5 - 6 glass. Glass til sterkvin er de minste, og det kan beregnes 10 - 12 glass pr flaske."
linky Skrevet 4. april 2005 #3 Skrevet 4. april 2005 vi blir også rundt 60 gjester, og vi har kjøpt 10 flasker hvitvin(1 glass pr. gjest til forrett) , og 18 flasker rødvin( 2 glass pr. gjest til hovedrett) de på polet sa at dette skulle holde i massevis. det som er til overs kan vi jo kose oss med senere på kvelden.(for de som vil) og en får og returnere uåpnede flasker tilbake til polet. husk å ta vare på kvittering da.
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #4 Skrevet 4. april 2005 Fra vinmonopolet.no: "Hvor mye skal jeg kjøpe inn? Det er vanlig å servere ett, noen ganger to glass før maten. Ett glass til forretten, to til tre glass til hovedretten og ett glass til desserten. Glassene til hvitvin og musserende viner er mellomstore, og en flaske er nok til 7 - 8 glass. Rødvinsglass er større, og en flaske rekker til 5 - 6 glass. Glass til sterkvin er de minste, og det kan beregnes 10 - 12 glass pr flaske."[/quote Hmmm, er ikke helt enig med Vinmonopolet jeg...Min erfaring er at det som regel går 4 glass pr. flaske rødvin..Og vi har ikke spesielt store glass..
lilja Skrevet 4. april 2005 Forfatter #6 Skrevet 4. april 2005 Hmmm, er ikke helt enig med Vinmonopolet jeg...Min erfaring er at det som regel går 4 glass pr. flaske rødvin..Og vi har ikke spesielt store glass.. Tja. Iom at vi ikke skal ha mere enn ett eller evnt to glass vin til hver under hele middagen, kan vi jo bare regne med 4 glass per flaske da, så vi har nok....
Gjest Anonymous Skrevet 16. mai 2005 #7 Skrevet 16. mai 2005 vi blir også rundt 60 gjester, og vi har kjøpt 10 flasker hvitvin(1 glass pr. gjest til forrett) , og 18 flasker rødvin( 2 glass pr. gjest til hovedrett) de på polet sa at dette skulle holde i massevis. det som er til overs kan vi jo kose oss med senere på kvelden.(for de som vil) og en får og returnere uåpnede flasker tilbake til polet. husk å ta vare på kvittering da. Hvis alle drikker vin, er dette alt for lite!! Husk, det er lange middager med mye taler og dødtid. I restaurantbransjen er det 5 glass per flaske som gjelder.
Gjest Madam Felle Skrevet 16. mai 2005 #8 Skrevet 16. mai 2005 Tja. Iom at vi ikke skal ha mere enn ett eller evnt to glass vin til hver under hele middagen, kan vi jo bare regne med 4 glass per flaske da, så vi har nok.... Skal dere si til gjestene, at de ikke får mere å drikke under maten? :o Eller må de drikke vann, brus ol i stedet? Er ikke det veldig gnient, når man først velger å invitere til bryllup? Burde man da ikke heller dra ned på antall gjester? Beklager, men jeg syns det høres helt utrolig ut at gjestene ikke får det de ønsker å drikke under maten. Men at brudeparet skal bestemme hvor mye de får lov å drikke. Håper virkelig de får lov til å kjøpe sin egen drikke da, for enkelte drikker gjerne litt mer, når det er fest ( selv om de ikke blir full for det)
Gjest Miss.Chanel Skrevet 16. mai 2005 #9 Skrevet 16. mai 2005 ja det var lite! bra vi har fri drikke i prisen til huset vi er på! slippe å tenke og regne ut sånt!
Bree Skrevet 16. mai 2005 #10 Skrevet 16. mai 2005 ja det var lite! bra vi har fri drikke i prisen til huset vi er på! slippe å tenke og regne ut sånt! Restauranten har nok regnet ut et visst antall galss til dere. Vær ikke sikker på at dere får så mye dere vil til middagen!! I mange tilsteldinger gir de ett glass til hver rett - og ikke får dere spurt om mer heller, for servitørene er vekk under taler osv.
tommeline Skrevet 16. mai 2005 #11 Skrevet 16. mai 2005 Skal dere si til gjestene, at de ikke får mere å drikke under maten? :o Eller må de drikke vann, brus ol i stedet? Er ikke det veldig gnient, når man først velger å invitere til bryllup? Burde man da ikke heller dra ned på antall gjester? Beklager, men jeg syns det høres helt utrolig ut at gjestene ikke får det de ønsker å drikke under maten. Men at brudeparet skal bestemme hvor mye de får lov å drikke. Håper virkelig de får lov til å kjøpe sin egen drikke da, for enkelte drikker gjerne litt mer, når det er fest ( selv om de ikke blir full for det) Akkurat under middagen er det faktisk ganske greit å styre hvor mye gjestene får å drikke, bare å legge opp etter hvor mange ganger det skal skjenkes. Det er da ikke vanlig at servitørene går og fyllerpå hele tiden? Men er det en lang middag med mange taler er 1-2 glass vin ikke særlig mye...
Gjest Miss.Chanel Skrevet 16. mai 2005 #12 Skrevet 16. mai 2005 jo vi har betalt for "drikk så mye en vil"
Fakse Skrevet 16. mai 2005 #13 Skrevet 16. mai 2005 Akkurat under middagen er det faktisk ganske greit å styre hvor mye gjestene får å drikke, bare å legge opp etter hvor mange ganger det skal skjenkes. Det er da ikke vanlig at servitørene går og fyllerpå hele tiden? Men er det en lang middag med mange taler er 1-2 glass vin ikke særlig mye... Man fyller ikke opp hele tida, men man sørger for at folk har noe å skåle i. Det virker skikkelig gnient om folk må skåle i vann etter talene, og talene er jo gjerne på slutten av hovedretten, så å tro at man kan servere ett glass er ikke realistisk med mindre man ønsker å la gjestene sitte med tomme glass halve middagen. Da kan man heller droppe vinen helt og servere alkoholfritt spør du meg.
Gjest Madam Felle Skrevet 16. mai 2005 #15 Skrevet 16. mai 2005 Er så glad våre gjester kan kalle på servitøren, så får de det de måtte ønske å drikke.
Gjest Miss.Chanel Skrevet 16. mai 2005 #16 Skrevet 16. mai 2005 ja! forhåpentligvis gifter man seg kun en gang i livet og da er det greit å "la alt stå til!"
tommeline Skrevet 16. mai 2005 #17 Skrevet 16. mai 2005 Er så glad våre gjester kan kalle på servitøren' date=' så får de det de måtte ønske å drikke. [/quote'] Man velger jo hvordan man vil gjøre det selv, men min erfaring er at det er bedre å ha hyppige vinpåfyllinger. Med en ordentlig kjøreplan vil toastmasteren da vite når det er vinpåfylling, og unngå at det er taler akkurat da (servitører som svinser fram og tilbake er et uromoment under taler). Men er absolutt enig i at glassene ikke bør bli tomme... det skal jo skåles (med mindre folk da velger å helle nedpå hele glasset i en slurk, da blir det deres problem...).
Gjest Galla Skrevet 17. mai 2005 #18 Skrevet 17. mai 2005 Jeg serverer endel selv, og vi beregner ca 4 glass pr rødvinsflaske, og 5 glass pr hvitvinsflaske. Dessertvin beregnes det 4 cl pr person. Til 50 gjester holder det da som regele med 4 flasker dessertvin.
Minerva Grey Skrevet 17. mai 2005 #19 Skrevet 17. mai 2005 Vi spurte alle gjester på forhånd hvor mange som ville ha vin til maten. I underkant av 30 av våre 56 gjester ville ha vin, så vi endte opp med 10 flasker rødt til forrett, 20 flasker vin til hovedrett og dessert, og noen flasker hvitt til de som ba om det. Det ble gjort litt feil ved serveringen, så de 20 flaskene ble tatt til for- og hovedrett og de 10 til desserten. Uansett satt vi igjen med 9 flasker av de 20! Og masse øl. Men det var veldig greit å slippe å kjøpe inn vin til 60 pers når mindre enn halvparten ville ha - vi kjøpte inn øl til de som ville, og mineralvann/brus til de som ville det. Gikk helt knall - vi slapp ikke opp for noe som helst under middagen, dog tom for Cola sent på kvelden.
lilja Skrevet 18. mai 2005 Forfatter #20 Skrevet 18. mai 2005 Jadda, og enda en diskusjon er satt igang. ennå hovedinnlegget er gammelt og konkret spørsmål. Men, for dere som er spåå uenige i det vi skal ha i bryllupet vårt, så er det nå engang sånn, at vi er alle forskjellige. Vi skal ikke ha mer enn noen glas vin til maten til hver, og deretter cognac og baylis til kaffen og et glass champagne til hver etter at kaffegjestene har kommet. Dere må gjerne bruke drøssevis av penger på drikkevarer for min del, men jeg har fått tilbakemelding av mange av våre gjester at det er helt iorden slikt opplegg vi har laget. Så lenge vi tross alt betaler absplutt alt selv, og ikke har mulighet til å sette til side penger for å spare, har vi faktisk ikke mulighet til å gjøre det annerledes. Dessuten er ikke gjestene der for alkoholen sin del. De får vin for å kose seg med til maten, og alkoholfri vin til de som ikke drikker. ellers serverer vi farris og vann under måltidet. Og det går fint å skåle i farris dersom glasset uheldigvis skulle være tomt under den siste skålen. Det er veldig enkelt og greit at servitørene serverer de rundene med vin det er, og ellers kommer med annen drikke. Jeg skjønner ikke hva som er så rart med det! Og hvorfor skal man droppe alkoholen bare fordi man ikke får så mye man vil? da kan jo heller gjestene la være å ta imot dersom det blir for lite for dem. Mulig vi har et uvanlig selskap, men vårt bryllup har nemlig kun venner og familie, og dersom man har et snev av empati, skjønner man at ikke alle har muliget til å bruke penger i hytt og pine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå