Gå til innhold

Lydnivået i familien tærer på min psykiske helse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres nok ganske søkt og merkelig ut for mange, men er en helt reell problemstilling for meg. Overskriften sier det meste: lydene her hjemme og på jobb gjør meg rett og slett syk. Jeg merker det ofte ikke selv før det tipper over. Det gir seg utløp i ekstremt sinne, frustrasjon og nedstemthet innvendig som ofte fører til en slags fluktreaksjon. Problemene oppstår når jeg ikke kan flykte, noe som er relativt ofte da jeg har en travel jobb og flere små barn hjemme.

Har alltid vært sensitiv mot lyd, men ikke i den grad jeg er nå. Nå er jeg ofte nedbrutt av utmattelse når kvelden kommer og gråter meg i søvn. Gruer meg til mer støy og mer forstyrrelser. Hvorfor er jeg sånn? Jeg vil leke med barna, delta i prat og tøys og være med på det som skjer, men når jeg gjør det blir jeg syk. Jeg har ikke tid til å være syk og får derfor ingen pauser fra dette heller. 

Anonymkode: 2decb...71c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet til å innføre utetid for barna og partner, mens du får litt tid inne for deg selv etter jobb? Jeg skjønner problemet ditt og forstår at du har behov for stillhet og ro. Jeg tror du må lage deg luker i hverdagen der du får det litt støyfritt. Gjerne i lunsjen på jobb om du får til det. For meg er det så ille at jeg rett og slett har valgt bort barn.

Anonymkode: 5d816...26c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer også endel på støy, blitt verre og verre med årene. Prøv ørepropper, for meg hjelper det endel. 

Anonymkode: 811d8...a34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det reagerer jeg også på.. Føler meg helt på tryne dum, men har ikke funnet noe svar på det.. 

Anonymkode: e5913...fad

AnonymBruker
Skrevet

Barn bråker og de kommer til å bråke så lenge de bor hjemme, så på den delen av dagen er det begrenset hvor mye du kan gjøre før issuene dine gjør deg til en dårlig mor. Hva med å fokusere på å få endret ting i arbeidstiden? Finne en ny jobb med roligere miljø eller noe?

Anonymkode: 067de...05a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg. Er veldig følsom for lyd selv, og blir sliten, da jeg tar bekymringene for støyen med meg inn i søvne. Når det gjelder barna,må du nesten prøve å lære de roligere leker. Men uten å si at dette er fordi du ikke tåler lydene deres! På jobben blir det spørsmål om tilpasning av arbeidssituasjon. Evnt omplassering. 

Anonymkode: afdca...7da

AnonymBruker
Skrevet

Kan du bruke støydempende headset på jobb?

Anonymkode: 6afa1...5ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn bråker og de kommer til å bråke så lenge de bor hjemme, så på den delen av dagen er det begrenset hvor mye du kan gjøre før issuene dine gjør deg til en dårlig mor. Hva med å fokusere på å få endret ting i arbeidstiden? Finne en ny jobb med roligere miljø eller noe?

Anonymkode: 067de...05a

Hehe. Så enkelt er det nok ikke. Ikke alle barn bråker 24/7. Mine gjør skjelden det, og jeg er også rensitiv for lyd. De er rolige og er flinke med innestemme, noe som gjelder hele familien. 

Ts, du må lære dem innestemme. Det er ikke bare som AB sier at «barn er barn» osv... barn kan også tilpasse seg. Og bør også gjøre det, det er en del av oppdragelsen. Skal de rope kan de gå ut. 

Anonymkode: 6d0fc...150

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er og lydsensitiv og blir verre når jeg er sliten. Jeg syns dog det høres ut som du er på vei til å bli utbrent. Har ikke tid til å bli syk blåser kroppen i. Og dersom du ikke lytter til signalene nå vil det bare bli verre og mye mer langvarig. 

Anonymkode: 32064...eba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med siste her. Jeg er lydsensitiv og har PTSD, og min sensitivitet blir mye verre i perioder med tungt stress. Her ville jeg virkelig vurdert et timeout (les: sykemelding) før det blir verre. 

I vårt hus har vi noen regler for å begrense støynivået, kanskje noen kan hjelpe hos dere også? Ingen TV eller radio på med mindre det er eneste fokuspunkt. Ingen snakking med hverandre når man ikke er i samme rom (en uvane mannen min har). Ingen støyende leker (leker med mye lyd er enten ute eller på rommet til barnet). Ingen telefonsamtaler i stuen, alle disse tas på kontoret.

Disse tingene hjelper noe, men jeg må likevel ta meg noen pauser med støyreduserende headset eller en tur ut med bilen, når det blir riktig ille. På jobb har jeg eget kontor og headset. Hadde jeg jobbet i kontorlandskap hadde jeg byttet jobb.

Anonymkode: 62f5d...748

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du er ekstra stresset, så støyen påvirker deg mer? Anbefaler deg å prøve å få til en liten fullstendig timeout hver dag -holder med 10-15 min, bruk mindfullness-teknikker når du tar timeouten, de funker veldig bra mot å senke stressnivået i kroppen din. Lykke til!

Anonymkode: ade35...eb2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det også sånn, er ingen rundt meg som skjønner hva jeg prater om. Jeg leter også etter noe som kan hjelpe, har prøvd ørepropper, men da hører jeg mine egne lyder som å svelge etc så veldig så det ble også plagsomt. Det hender jeg tar meg en tur på do, lukker døren, lukker øynene og bare kjenner på kroppen at den står stødig på gulvet, så står jeg sånn og puster rolig og dypt, og kjenner på stillheten. Står sånn en god stund. Dette hjelper. Forutsatt at man ikke blir forstyrret da selvfølgelig. Ellers har jeg minimalt på radio, tv etc. Har ett barn, som prater intenst hele tiden, veldig hyggelig, men ekstremt slitsomt, så på feriedager så må jeg rett og slett si at nå må vi ha det stille litt. Har tenkt å sjekke om det finnes noe man kan putte i ørene, som bare demper lydene uten å ta de helt bort, men har ikke fått gjort det enda. Opplever også gjentagende lyder som nærmest terror. Jeg er sykelmeldt av flere grunner, så får heldigvis hvile ørene på dagen. Men etter henting av barn og ettermiddagens aktiviteter er unnagjort er jeg sliten av lyd. Det er som om det ikke er plass til mere lyd i hodet mitt når kvelden kommer. 
Hadde ikke så mange råd TS, men kanskje godt å vite at vi er flere :) 

Anonymkode: 070b9...790

AnonymBruker
Skrevet

For meg hjelper det å være ute, gå en tur i naturen, trenger ikke være lange turen heller. Ungene kan gjerne være med og tutle med sitt i langsomt tempo. 

Anonymkode: 57d7b...55d

AnonymBruker
Skrevet

Og alle dere har nok vokst med Cartoon Network hylende i bakgrunnen? Ikke rart dere har fått senskader av det!

Anonymkode: b7c29...2b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og alle dere har nok vokst med Cartoon Network hylende i bakgrunnen? Ikke rart dere har fått senskader av det!

Anonymkode: b7c29...2b3

Nop, jeg er vokst opp med pippi og emil, lekestue, pompel og pilt, mormor og de 8 ungene etc Den gangen det stort sett kun ble sendt 30 min barnetv pr dag.

Anonymkode: 070b9...790

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...