Gå til innhold

Overrreagerer jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest Sofia2018
Skrevet

Hei. 

Dette er noen dager tilbake men jeg har brukt litt tid å fordøye hva jeg skal si eller føle. Så jeg prøver likevel å skrive så lett jeg kan.

Saken er den at jeg har en sønn på 22 år som etter utdanning ikke fikk jobb, da han rett og slett hadde for mange å konkurrere mot. Han søkte på jobb men for 2 ledige stillnger er det liksom 700 søkere, og liten eller null erfaring gjør det ikke lettere. Derfor bor han ho oss

Vel nok om det, han fikk jobb på samme sted som mannen min, og det har gått bra i nesten 1 år nå, og han har vært på noen husvisninger, men enda ikke noe napp, så han bor hjemme. For noen dager siden  dro han ikke på jobb fordi han var syk, og det er opp til han, men dagene gikk, og jeg så at han dro på jobb igjen, det var det jeg trodde. 

På fredagen hadde jeg invitert noen venner, og hadde laget en del rundstykker med pålegg. Alt var klart, jeg hadde handlet inn drikke og alt var i orden. Dette var på dagtid. Jeg reiser ut en tur for å hente hun ene på flyplassen,da hun kom hjem fra jobb reise, og vi dro glade og fornøyde hjem til meg, og jeg hadde dekt bordet og alt var i orden, trodde jeg.  Så skal jeg gå i kjøleskapet for å hente ut alt sammen. Jepp mye av maten jeg hadde laget var vekk. Jeg kikket meg rundt, ringte mannen min, og spør om han har tatt av maten, altså vært hjemme., men det har han ikke. Så jeg spør om han kan spørre guttungen.  i flg han er han ikke kommet på jobb.

Så jeg går ned på tv rommet og der sitter han med maten, film og mengde av snop. Jeg spør han om hvorfor han ikke er på jobb, han gadd ikke. Han hadde ikke lyst å jobbe der, men jeg sa at du har jo oppsigelsestid, men det driter han i. Så i dag har han fått beskjed om at enten drar han på jobb ellers flytter han ut. 

Var det så galt at han tok maten? I utgangspunktet ikke, jeg unner han maten men saken er den at når 3 av 6 stykker ikke tåler enkelte matvaer er det ikke bare å dra å kjøpe ny mat, det er ting som tar tid.

Er de feil å hive ungen ut hvis ikke han drar på jobben i morgen? Mannen min er ganske så sint og det er en snål stemnig her hjemme mellom han og sønnen

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Guttungen er altså voksen.. hvis han ikke sliter psykisk så hadde det vært ut døra her ja.. får da være grenser!

Anonymkode: 460eb...3af

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hiv han ut, han lærer ingenting av og bli degget for hjemme.. Steike jeg hadde blitt forbanna!!!! Dette er total mangel på respekt.

Anonymkode: 511d1...46e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hiv han ut. Frekt med maten, men å drite jobb og oppsigelsestid er helt uaktuelt. Han kommer til å ligge på sofaen dag ut og dag inn om du lar han bli boende. 

Anonymkode: 08d53...cf6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor blander du to forskjellige problemstillinger?
Begge to forteller at du er dårlig forelder btw. Da din sønn skulle ha fått bedre oppdragelse. Både på grunn av dårlig arbeidsmoral og ansvarsfølelse. Det at han stjal maten er dårlig folkeskikk og mangel på respekt. 

Han skulle ha blitt kastet ut for lenge siden. 

Anonymkode: e5d4c...882

AnonymBruker
Skrevet

Har han ikke jobbet i det hele tatt før han var 21 år? Det at ungdom ikke skal "bruke" tiden sin på jobb når de er i tenårene bidrar til at endel blir late slabbedasker når de skal ut i arbeidslivet. De finner ut at det er mer gøy å bo hos mor og far og få alt gratis. Synes ditt ultimatum er helt på sin plass. 

Anonymkode: e86c7...87c

• Liker 1
Gjest Sofia2018
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Begge to forteller at du er dårlig forelder btw. Da din sønn skulle ha fått bedre oppdragelse. Både på grunn av dårlig arbeidsmoral og ansvarsfølelse. Det at han stjal maten er dårlig folkeskikk og mangel på respekt. 

Det er ikke så lett å kaste noen ut når det ikke finnes noen leieboliger som ikke koster skjorta, og vi bor jo ikke veldig midt i verdens navle liksom

Gjest Sofia2018
Skrevet

Har han ikke jobbet i det hele tatt før han var 21 år? Det at ungdom ikke skal "bruke" tiden sin på jobb når de er i tenårene bidrar til at endel blir late slabbedasker når de skal ut i arbeidslivet. De finner ut at det er mer gøy å bo hos mor og far og få alt gratis. Synes ditt ultimatum er helt på sin plass. 

Anonymkode: e86c7...87c

Han har vært i utdanning som ikke har gjort det mulig å jobbe ved siden av, ikke  i området.  Han søkte jobber men ikke lett, men han jobbet jo på sommeren hos det firma han i dag ikke vil jobbe hos

Skrevet
8 minutter siden, Sofia2018 skrev:

Hei. 

Dette er noen dager tilbake men jeg har brukt litt tid å fordøye hva jeg skal si eller føle. Så jeg prøver likevel å skrive så lett jeg kan.

Saken er den at jeg har en sønn på 22 år som etter utdanning ikke fikk jobb, da han rett og slett hadde for mange å konkurrere mot. Han søkte på jobb men for 2 ledige stillnger er det liksom 700 søkere, og liten eller null erfaring gjør det ikke lettere. Derfor bor han ho oss

Vel nok om det, han fikk jobb på samme sted som mannen min, og det har gått bra i nesten 1 år nå, og han har vært på noen husvisninger, men enda ikke noe napp, så han bor hjemme. For noen dager siden  dro han ikke på jobb fordi han var syk, og det er opp til han, men dagene gikk, og jeg så at han dro på jobb igjen, det var det jeg trodde. 

På fredagen hadde jeg invitert noen venner, og hadde laget en del rundstykker med pålegg. Alt var klart, jeg hadde handlet inn drikke og alt var i orden. Dette var på dagtid. Jeg reiser ut en tur for å hente hun ene på flyplassen,da hun kom hjem fra jobb reise, og vi dro glade og fornøyde hjem til meg, og jeg hadde dekt bordet og alt var i orden, trodde jeg.  Så skal jeg gå i kjøleskapet for å hente ut alt sammen. Jepp mye av maten jeg hadde laget var vekk. Jeg kikket meg rundt, ringte mannen min, og spør om han har tatt av maten, altså vært hjemme., men det har han ikke. Så jeg spør om han kan spørre guttungen.  i flg han er han ikke kommet på jobb.

Så jeg går ned på tv rommet og der sitter han med maten, film og mengde av snop. Jeg spør han om hvorfor han ikke er på jobb, han gadd ikke. Han hadde ikke lyst å jobbe der, men jeg sa at du har jo oppsigelsestid, men det driter han i. Så i dag har han fått beskjed om at enten drar han på jobb ellers flytter han ut. 

Var det så galt at han tok maten? I utgangspunktet ikke, jeg unner han maten men saken er den at når 3 av 6 stykker ikke tåler enkelte matvaer er det ikke bare å dra å kjøpe ny mat, det er ting som tar tid.

Er de feil å hive ungen ut hvis ikke han drar på jobben i morgen? Mannen min er ganske så sint og det er en snål stemnig her hjemme mellom han og sønnen

Ja, det var veldig galt at han tok maten. Det var rundstykker med pålegg som du hadde satt i kjøleskapet for en sammenkomst som han sikkert visste om. Og om han ikke visste om det, så er det ingen som forsyner seg fra et brett med ferdige rundstykker med pålegg, fordi alle vet at de er beregnet på noe. Hvis han ikke burde skjønne såpass, har du feilet noe helt forjævlig!

Så det kan han dessverre ikke unnskyldes for, der han satt med både mat og godis rundt seg mens han så på film. 

Helt greit å hive guttungen ut, men gi han tid til å finne et sted å bo! Men han er 22, og er i stand til å jobbe (har jobb), så hiv han ut så han kan kjenne litt på det å være voksen. At det er en forandring fra å være barn, og ha mor å støtte alt på.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Sofia2018 skrev:

Han har vært i utdanning som ikke har gjort det mulig å jobbe ved siden av, ikke  i området.  Han søkte jobber men ikke lett, men han jobbet jo på sommeren hos det firma han i dag ikke vil jobbe hos

Ikke VIL? Hadde han ikke hatt penger og et sted å sove, så hadde han vært glad for den jobben! Han har mulighet til å ha en jobb! Det er mer enn mange ungdommer har!!

Gjest Sofia2018
Skrevet
3 minutter siden, Majott skrev:

Ja, det var veldig galt at han tok maten. Det var rundstykker med pålegg som du hadde satt i kjøleskapet for en sammenkomst som han sikkert visste om. Og om han ikke visste om det, så er det ingen som forsyner seg fra et brett med ferdige rundstykker med pålegg, fordi alle vet at de er beregnet på noe. Hvis han ikke burde skjønne såpass, har du feilet noe helt forjævlig!Vi snakket om det dagen før faktisk fordi han spurte ( ja utrolig nok) siden jeg hadde handlet inn og laget en del spesialmat. 

Så det kan han dessverre ikke unnskyldes for, der han satt med både mat og godis rundt seg mens han så på film. Nei det er ingen unnskyldning for dette og jeg måtte hive meg rundt og heldigvis hadde jeg akkurat nok til salat, men det er liksom ikke det samme, og jeg har jo 2,5 mil t/r til butikken.

Helt greit å hive guttungen ut, men gi han tid til å finne et sted å bo! Men han er 22, og er i stand til å jobbe (har jobb), så hiv han ut så han kan kjenne litt på det å være voksen. At det er en forandring fra å være barn, og ha mor å støtte alt på.

Hvis ikke han drar seg på jobben i morgen er det ut. Jeg  har fått nok. Det er sånn at jeg høres brutalt ut men hallo, hadde det vært noen grunn til at han ikke ville på jobb fordi han slet pskisk eller noe, men han gjør ikke det. Han vil heller ligge lenge  i senga og sitte oppe sent. Fordi broren som akkurat kom fra militæret og som starter i ny jobb om 2 md.

AnonymBruker
Skrevet

Her må sikkerhetsnettet bort og han må ut i verden og lære seg voksenlivet og ansvar. Han kommer aldri til å bli noe hvis dere bærer han rundt.

DU skal ikke kjøpe ny mat. Dette har du antageligvis gjort feil hele veien. Du skal ikke koste vei for han, det er ikke det en god forelder gjør.

Du krever at HAN kjøper ny mat og erstatter det han har tatt. Det er slik de lærer. Du må slutte å ordne opp for han.

Og hvis han mister jobben nå - ikke gi han noen ting. Han må kjenne på det å være blakk. At han faktisk MÅ ta ansvar og kanskje ha en litt kjip jobb en periode for å få ting til å går rundt.

Anonymkode: 90142...40f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har han gått på jobb igjen nå? Dette med maten var i seg selv utrolig frekt og noe jeg ville blitt sur over, men det med jobben er jo mye mer alvorlig! Han setter jo ikke bare seg selv i en elendig posisjon ved å bryte arbeidskontrakten sin og dermed bryte loven og i tillegg miste sjangsen til å få en referanse for videre søking, han vil jo også sette faren sin i et dårlig lys på jobben! Det er jo helt uakseptabel oppførsel! Her har dere hjulpet med sted å bo, jobb osv og så er det takken? Med mindre han har en GOD grunn til å plutselig ikke ville jobbe der mer så ville jeg sagt at han må flytte ut. Da kan han velge å få seg en annen jobb så han kan slutte i denne på en ordentlig måte.

Anonymkode: a0403...539

Gjest BearMama
Skrevet

Når man bor under samme tak så man hensyn til de som bor der. Da forsyner man seg ikke av mat som er tilberedt for besøk.

Å «ikke gidde å jobbe» er uakseptabelt. Hadde sagt at han enten fikk få seg jobb eller så må han gå til nav og søke om dagpenger som har 6-8? uker karantene når endelig sier opp. Få vel ikke særlig god referanse om en ikke gidder å dukke opp på jobb da. Så må han skaffe seg egen bolig får ikke et rødt øre fra dere.

Velkommen til voksenlivet.

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fysøren dette kunne du spart deg for. Trenger ikke ha noe som helst med oppdragelse å gjøre at folk blir sånn. Kjenner en som bare går hjemme og ikke gjør noen ting. Foreldrene er kjempe bekymret for sønnen sin og vet ikke hva de skal gjøre. Men de er skikkelige folk og har ellers to andre barn med utdanning og stabil jobb. 

Anonymkode: 77def...854

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt forståelig å bli sinna og oppgitt for at han tar mat som er forberedt til selskap, men hadde han fått noe info om at det var til noen andre? Pleier det å ligge klare rundstykker i kjøleskapet ellers? Kan han ha trodd det var en vanlig dag, eller burde han skjønt de var til spesiell anledning? 

Nei du kan ikke hive han ut i morra om han ikke drar på jobb i morra, men dere kan og bør si at han er voksen nå og må betale husleie om han skal bo der og da må han ha en jobb. Alle må jobbe for å ha tak over hodet og ikke alle elsker jobben sin, sånn er det bra! Hvis han ikke vil jobbe får han finne seg et annet sted å bo , det kan dere si. Gi han for eksempel 2 uker, men ikke bare 1 dag. 

Anonymkode: 98baa...11c

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt forståelig å bli sinna og oppgitt for at han tar mat som er forberedt til selskap, men hadde han fått noe info om at det var til noen andre? Pleier det å ligge klare rundstykker i kjøleskapet ellers? Kan han ha trodd det var en vanlig dag, eller burde han skjønt de var til spesiell anledning? 

Nei du kan ikke hive han ut i morra om han ikke drar på jobb i morra, men dere kan og bør si at han er voksen nå og må betale husleie om han skal bo der og da må han ha en jobb. Alle må jobbe for å ha tak over hodet og ikke alle elsker jobben sin, sånn er det bra! Hvis han ikke vil jobbe får han finne seg et annet sted å bo , det kan dere si. Gi han for eksempel 2 uker, men ikke bare 1 dag. 

Anonymkode: 98baa...11c

Det står lenger opp at TS og sønnen hadde snakket om besøket og maten dagen før.

Sorry, men hadde ikke gitt han 2 uker. Drar han ikke på jobb idag hadde det vært rett ut. Han får heller kræsje hos en kamerat hvis han ikke gidder å jobbe. 

Må han kastes ut hadde jeg bytta lås. Ikke snakk om å snike seg hjem og forsyne seg før hn har vokst opp. Skal han bli boende hjemme hadde jeg også forlangt husleie. Så umoden som han er så tviler jeg sterkt på at han faktisk har spart opp noe så da får det bli tvungen sparing iform av husleie som han får igjen seinere.

Anonymkode: 69071...363

Skrevet

Hei, trådstarter

Da tittelen på tråden din er mangelfull, må jeg stenge tråden. Viser til forumets regelverk:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende moderator PM med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende meg en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil jeg åpne tråden igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Mvh,

Papirfly, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...