Gjest 10na Skrevet 23. august 2002 #1 Del Skrevet 23. august 2002 http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/08/23/346764.html ....... nok et eksempel på at velverdsstaten Norge er alt annet enn en velferdsstad for enkelte......... jeg GREMMES!!!! 10na Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 23. august 2002 #2 Del Skrevet 23. august 2002 De eneste som har ansvaret for at det har blitt som det har blitt er oss selv, dette er ikke politikernes skyld. Folk som kun tenker på seg selv og hvordan de skal tjene penger har ikke noen interesse i å hjelpe og ta vare på andre mennesker. Det kommer nok desverre ikke til å bli bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viking Skrevet 23. august 2002 #3 Del Skrevet 23. august 2002 Ja, dette er til å gremmes av. Men jeg ser ikke helt hvor politikk kommer inn i bildet her. Det er jo ikke snakk om at mannen ikke klarer seg selv. Skal det over statsbudsjettet leies inn folk som gidder å snakke med desse ensome? Tror kanskje vi må se mer på vår egen holdning. Vi har det så travelt, har knapt tid til våre nærmeste. Har iallefall ikke tid til overs til å bry oss med naboen som vi knapt er på nikk med. Vi ser jo tiltak som frivillige organisasjoner prøver å dra igang, de klarer ikke å få folk til å hjelpe. Frivillighetssentraler og besøkstjenester skriker etter hjelpere, men vi bare raser i vår egne travle verden. Her hvor jeg bor startet en gruppe pensjonister opp en gruppe som skulle hjelpe andre pensjonister med små gjøremål. Nå hadde de bare 5 frivillige igjen, og måtte legge ned tilbudet. Jeg er ikke en av dem som med hånden på hjertet kan si at jeg gjør noe for mine medmennesker. Men jeg er gift med en flott mann, som uten å gjøre så veldig mye er et virkelig medmenneske, og han har åpnet øynene mine. Han er ikke med i noen organisasjon, men vi har to eldre menn i vårt nabolag, som ikke har noen familie, og som er alene. Det hele startet med at han slo av en prat da han traff dem ved postkassen, nå hender det titt og ofte att han går innom for å ta en kopp kaffe, eller innviterer dem til oss. Vi bruker ikke veldig mye tid på dette, men litt i ny og ne. Kanskje vi alle skal se oss litt om og se om noen kan ha glede av vårt selskap? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperNova Skrevet 23. august 2002 #4 Del Skrevet 23. august 2002 Jeg blir trist av å lese sånt.... Her er det viktig å skille mellom hva som er myndighetenes ansvar og hva som er privatpersoners ansvar. 10na, i tidligere innlegg skriver du om at du er kritisk til norsk u-hjelp og flyktningepolitikk fordi du mener vi bør hjelpe de eldre i Norge før vi hjelper andre. Men det denne mannen trenger, kan ikke løses ved hjelp av økte overføringer. Det er vi som medmennesker som er nødt til å ta affære, akkurat sånn som Viking skriver om. (Veldig fint innlegg, forresten, Viking.) Enkelte ting kan aldri bli statens ansvar. Hvordan skal staten klare å sørge for at denne mannen, og alle andre som er i hans situasjon, får det bedre? Nei, det er utelukkende et personlig ansvar - mitt og ditt. I dagens samfunn skviser vi ut de som ikke er unge, friske og vellykkede. Her ser vi resultatet. Eldre blir sett på som en belastning, ikke som mennesker. Men dette problemet kan bare løses i den private sfære, ikke i den offentlige. Her har vi mye å lære fra andre kulturer, det må selv du innrømme, 10na. Noe sånt hadde ikke skjedd i Pakistan. Jeg jobber som frivillig i besøkstjenesten til Røde Kors - og vi har behov for flere! Blir du også trist av å lese om slike skjebner? Her får du anledning til å gjøre noe med det! http://www.redcross.no/Article.asp?Article...ame=inter_norge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 10na Skrevet 23. august 2002 #5 Del Skrevet 23. august 2002 Slik jeg ser det er det et kombinert ansvar mellom stat og privatperson å forhindre at slikt skjer. Økte overføringer til helsevesen og eldreomsorg vil føre til at flere aldersboliger/aldershjemsplasser vil bli bygget og utformet på en akseptabel måte (les: slik at beboerne kan bo på en verdig måte = ikke på en gang) Økte lønninger til hjemmehjelperne vil også føre til at dette yrket kan virke forlokkende på flere, m.a.o flere hjemmehjelpere = bedre tid hos de eldre. Jeg er enig i at vi nordmenn har mye å lære fra utlandet m.h.t. hvordan eldre blir tatt vare på. Her hjemme blir våre eldre stort sett en klamp om foten som helst skal gjemmes bort og glemmes. 10na Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest indiangranny Skrevet 23. august 2002 #6 Del Skrevet 23. august 2002 Hei Tina :D Alt løses ikke med penger,det er ikke bare å gi bevilgninger.En må gi noe av sin fritid og seg selv hvis en skal løse problemet. Hvis du er i Norge kunne du jo meldt deg som frivillig selv,og gjøre litt enn å sitte å syte og klage.Hvis du ikke bor i Norge er du unnskyldt fra å ta stafett pinnen fra meg. :D hilsen indianlady Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperNova Skrevet 23. august 2002 #7 Del Skrevet 23. august 2002 10na - jeg er både enig og uenig med deg. Denne mannen du referer til har det tydeligvis helt greit rent materielt. Det han trenger er menneskelig omsorg. Er det statens ansvar? Nei, det er et personlig ansvar. Ja - staten skal legge til rette slik at pleiere og omsorgsarbeidere får mer tid til de gamle, det er jeg enig med deg i. Og bygg flere "eldretun" slik at de eldre kan møtes og snakke sammen, ikke bare "bo på gangen". Men du kan gi de eldre gull og grønne skoger, du kan gi dem 500.000 kroner utbetalt i pensjon i året, men det vil ikke gjøre dem lykkelige hvis de er ensomme! Og dette er en privat oppgave. På alle andre områder vi har diskutert på kg, framstår du som en kvinne som er i mot "skatter, avgifter og offentlige inngrep". Ideologisk sett henger det altså ikke på greip at du mener at medmenneskelighet skal være en statlig oppgave. Er det én ting som definitivt ikke kan reguleres av det offentlige, så er det våre tanker og holdninger overfor eldre. For det er her problemet ligger! Nå må vi for pokker se til å bry oss om hverandre i all vår velstand! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 23. august 2002 #8 Del Skrevet 23. august 2002 Det er forferdelig trist at gamle mennesker er ensomme. Det finnes også mange unge, ensomme. Jeg tror ikke en eneste pengesekk i verden kan kjøpe medmenneskelighet og hjertevarme for dem rundt deg. Men jeg tro at du allerede i dag kan ringe en du ikke har snakket med på lenge. Og jeg tror at du allerede i dag kan snakke med den gamle damen i butikken som kanskje trenger hjelp til å bære varene hjem. Kanskje du får en kaffekopp og en hyggelig prat på kjøpet? Spørs om ikke dette gir mer enn en treningstime, en shoppingtur eller hva annet som er så viktig at dette høres ut som om det er umulig å få tid til. Jeg kan i hvert fall gjøre mye mer for mennesker rundt meg - og akkurat nå skal jeg logge meg av og heller ringe en venninne jeg ikke har snakket med på lenge. Lurer på hvordan hun har det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 10na Skrevet 23. august 2002 #9 Del Skrevet 23. august 2002 Hei Tina :D Alt løses ikke med penger,det er ikke bare å gi bevilgninger.En må gi noe av sin fritid og seg selv hvis en skal løse problemet. Hvis du er i Norge kunne du jo meldt deg som frivillig selv,og gjøre litt enn å sitte å syte og klage.Hvis du ikke bor i Norge er du unnskyldt fra å ta stafett pinnen fra meg. :D hilsen indianlady Jeg VET at alt ikke løses med penger og bevilgninger - som jeg sa - dette er et kombinert ansvar mellom stat OG privatpersoner. JEG syter og klager ikke - jeg poengterer bare på ANDRES vegne hvor skjev fordelingen av goder i Norge er, og ikke minst hvor lite flinke vi er til å ta vare på hverander. Til slutt, hva pokker vet du om hva jeg gjør som frivillig i det daglige?? Har du noen gang i ditt voksne liv hjulpet eldre mennesker t.d over gaten, med tunge handleposer, tilbudt dem plassen din i bussen?? Har du noen gang brukt en fredag ettermiddag og kveld samt påfølgende lørdag til å dele ut varm suppe og brød i din by?? Har du noen gang i ditt voksne liv ringt på døren til den eldre naboen din og tilbrakt timevis sammen med ham/henne?? Har du noen gang reist på besøk til et aldershjem i din bydel??................. Tviler på det!! Som det reflekterte medmennesket jeg er så er dette ting jeg titt og ofte foretar meg, til informasjon. 10na Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå