AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #1 Skrevet 6. januar 2019 Hei Min valp er litt over 5 mnd og har som uvane å bjeffe på andre hunder. Hannvalp; Blanding mellom Malteser og Yorkie. Fikk han når han var 4 mnd gammel fra en annen familie som ikke kunne ha han lenger. Jeg har prøvd å trene på at fokuset skal være på meg, eller godbit når han blir stille igjen. Prøver å få fokuset på noe annet enn andre hunder på tur. Men ser ikke ut som han har noen forbedringer av det. Har også prøvd å være streng og legge han i bakken (Forsiktig vel å merke). Sier også tydelig «Nei!». Da pleier han å stoppe, men er rett på igjen når han ser neste hund. Det står så mye forskjellig på nett og på YouTube. Jeg aner ikke hva som er best for ham. Hjemme er han helt stille og verdens fineste hund ❤️ Nå skal vi på valpekurs til uken. Men ser for meg at han kommer til å bjeffe konstant på de andre hundene. Har du noen tips til hva jeg kan gjøre av trening? Anonymkode: 6e9f6...627
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #2 Skrevet 6. januar 2019 Ikke bekymre deg for valpekurset Kjøp en klikker å ta med kyllingfilet/ost/leverpostei eller noe annet kjempegodt på kurset. Hunden din er veldig ung, sikkert redd eller usikker så det beste du kan gjøre er å gjøre dette til en god opplevelse for han å lære han hvordan han skal oppføre seg. Gjerne sett deg ned med litt avstand fra de andre, hvis han bjeffer så distraher han. Gjør det til en lek slik at det er morsomt å være sammen med deg og gjerne overdriv med ros og belønning. Ikke si nei eller korriger en så liten valp. Det er ikke sikkert han vet hvorfor du er sint eller hva han får kjeft for. Da er det bedre å ta han rolig bort å få han til å gjøre noe han kan som f.eks sitt, og belønne det. Jeg har selv hatt valp og unghund som bjeffet på ALT. Det som funker best er å gi henne et annet alternativ hvis hun blir usikker eller bjeffer. Jeg bruker ofte «på plass» eller «sitt» og kontakt. Nå når jeg har en voksen hund som kan disse kommandoene godt så kan jeg være streng, si nei å kreve at hun gjennomfører det jeg har gitt henne beskjed om. Alltid belønning med en gang hun gjør som jeg sier. Men ikke krev eller forvent for mye av en valp. Fokuser på lek og belønning for å bygge tilitt og sammarbeid mellom dere, så skal du se at han vil velge deg og ignorere andre hunder med tid og trening Anonymkode: 5812d...def 1
Tabris Skrevet 7. januar 2019 #3 Skrevet 7. januar 2019 Hunder som bjeffer på andre hunder på tur gjør det som regel fordi de er usikre, men for eldre hunder som er vant med å få hilse på hunder så kan det også være et element av frustrasjon i bjeffingen fordi de ønsker å nettopp hilse. Det er veldig urettferdig å kjefte eller påføre ubehag til en hund som er usikker og redd. Den gjør ikke noe galt eller feil, den er bare redd. Kanskje kan man få den til å slutte å bjeffe ved å være streng, fordi den ikke tør noe annet, men den er like redd inne i seg - antagelig mer, siden den i tillegg til den andre hunden også må være obs på eier. Med en liten valp som er så usikker på andre hunder så ville jeg lagt ned mye energi i god sosialisering. Dvs at den får møte en fremmed hund og være med den så lenge at den blir trygg på den. Deretter en ny fremmed hund, være så lenge med den at den blir trygg på den osv. Gjerne starte med båndtur. Begge hundene i bånd, de får ikke hilse på hverandre, og så går du så langt fra den andre hunden at din valp klarer å slappe av. Og så gradvis nærmere, men hele tiden med fokus på at hundene skal ha en avstand hvor de slapper av (snuser, tisser, ikke fokuserer noe særlig på den andre hunden). På tur ville jeg trent kindereggmetoden, dvs at du endrer assosiasjonen til hva møtende hunder betyr. I stedet for at det er noe skummelt som må bjeffes på, så fører de til godbiter fra deg. Ikke som avledning eller distrahering, men som trening. Du kan lese om den her: http://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2018/04/Kindereggøvelsen.pdf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå