AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #1 Del Skrevet 6. januar 2019 Hei Jeg har en venninne sønnen hennes er 8 år gammel. De siste et par årene har sønnen hennes slitt med forstoppelse. Det er såpass mye at han må ta fri fra skolen fordi han får skikkelig smerter i magen av forstoppelse. Pøvd noen kjerringråd som ikke hjelper. Vært hos legen også flere ganger. Nå har han fått noe som heter Movicol som han skal ta i 6mnd. Det er flytende middel som han må ta en full beger. Vet ikke helt hvor mange ml det er men sånn kork som er på flasken. Det hjalp ikke så tok de kontakt med legen igjen. Legen sa de kan øke til 1.5. Det hjalp heller ikke. Hver gang gutten tar 3 fulle beger av Movicol så får han gått på do. Men legen mener det er alt for mye. Det må trappes ned. Men tar han mindre enn 3 er han fortsatt forstoppet . Vet ikke hva gutten skal gjøre. Venninna mi er veldig bekymret for det fordi de dagene det er verst får ikke sønnen hennes gått på skolen heller. Har Prøvd biola og andre produkter som inneholder fiber. Noen som vet hva han kan spise/drikke eller gjøre? Anonymkode: 3c8a5...ef2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #2 Del Skrevet 6. januar 2019 Movicol er et pulver som skal blandes ut i vann. Altså ingen flaskekork. Be din venninne høre med fastlegen om Movicol tømmeregime utarbeidet av St.Olavs. Ved kronisk/tilbakevendende forstoppelse så er det gjerne fullt fra ende til annen, og normal tarmfunksjon kan ikke forventes før systemet er skikkelig tømt. Anonymkode: 4b50c...247 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 6. januar 2019 #3 Del Skrevet 6. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hei Jeg har en venninne sønnen hennes er 8 år gammel. De siste et par årene har sønnen hennes slitt med forstoppelse. Det er såpass mye at han må ta fri fra skolen fordi han får skikkelig smerter i magen av forstoppelse. Pøvd noen kjerringråd som ikke hjelper. Vært hos legen også flere ganger. Nå har han fått noe som heter Movicol som han skal ta i 6mnd. Det er flytende middel som han må ta en full beger. Vet ikke helt hvor mange ml det er men sånn kork som er på flasken. Det hjalp ikke så tok de kontakt med legen igjen. Legen sa de kan øke til 1.5. Det hjalp heller ikke. Hver gang gutten tar 3 fulle beger av Movicol så får han gått på do. Men legen mener det er alt for mye. Det må trappes ned. Men tar han mindre enn 3 er han fortsatt forstoppet . Vet ikke hva gutten skal gjøre. Venninna mi er veldig bekymret for det fordi de dagene det er verst får ikke sønnen hennes gått på skolen heller. Har Prøvd biola og andre produkter som inneholder fiber. Noen som vet hva han kan spise/drikke eller gjøre? Anonymkode: 3c8a5...ef2 Huff da:( hvordan er det med fiber i kostholdet. Er det balansert? For noen hjelper det å pøse på med det, hos andre blir det verre og må begrenses, Kan det være en ide å bestille time hos en ernæringsfysiolog for å sjekke dette? mine tips er: Bløtlagte svisker og aprikos. Laxaboraldråper. Magnesiumtilskudd Flytende parafin ( apoteket) Kutte ut melkeprodukter da det for mange kan være årsaken til forstoppelse. Få i seg nok drikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #4 Del Skrevet 6. januar 2019 Her kjørte vi på med sviske blandet i yogurt og pære nektar. Fungert som bare det. MEN, det kan være noe mer alvorlig årsaker til dette og om jeg var venninnen ville jeg ha bedt om henvisning til en spesialist. Anonymkode: f7c47...7a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liven_ Skrevet 6. januar 2019 #5 Del Skrevet 6. januar 2019 Viktig med mye væske Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frances Ha Skrevet 6. januar 2019 #6 Del Skrevet 6. januar 2019 Movicol finnes i flytende form, men dette produktet heter DulcoSoft, er det den han bruker? Eventuelt kan det kanskje være flytende laktulose? Uansett er det veldig viktig å drikke mye for at disse midlene skal ha god effekt, for lavt væskeinntak kan forverre forstoppelsen. DulcoSoft mikstur skal blandes ut i drikke, akkurat som Movicol pulver. Vanligvis trappes disse midlene opp til effektiv dose og vedlikeholdes en god stund, før man eventuelt reduserer dosen gradvis. Hvis fastlegen ikke vil anbefale et regime som fungerer ville jeg ha bedt om henvisning til spesialist, da en spesialist trolig har mer erfaring med hva som er forsvarlig dosering over tid, samt eventuelle alternativer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #7 Del Skrevet 6. januar 2019 Jeg har en åtteåring som har gått på Movicol i pulverform i tre år nå. Har ikke erfaring med flytende Movicol (aldri hørt om det -men hun har prøvd Lactulose, flytende, uten effekt). Legen sier at Movicol er helt ufarlig og kan brukes over lang tid. Øk dosene dersom han ikke merker bedring. I samråd med lege. Vår åtteåring må ta to poser (voksenstørrelse) hver eneste dag for å få magen til å fungere. Anonymkode: a391c...e0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå