Gå til innhold

Trassalder tærer på forholdet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en gutt på 2 år. Han er nok midt i trassalderen og har i tillegg natteskrekk. Han bråker ved bordet, roter med maten, kan finne på å ødelegge noe med vilje og gjør bevisst ting han ikke har lov til bare for å fyre oss opp. Han er ikke sint eller sur, han er blid, men ulydig. Mannen min er mer oppfarende enn meg, så han er rask til å kjefte. Jeg mener han ikke trenger å lage dårlig stemning selv om man skal oppdra, og da vikler vi oss inn i diskusjoner som fører til dårlig stemning mellom oss også. Han mener at jeg ikke tåler at han sier fra og oppdrar gutten, noe jeg mener er feil. Men jeg gjør det på en roligere måte. 

I tillegg er det mye rot om nettene. Vi bruker 1-2 timer på leggingen hver kveld, han våkner ofte opp igjen og gråter hysterisk, og har problemer med å sovne igjen etter dette. I tillegg kommer han inn til oss rundt midnatt, og sover der natten gjennom, noe som selvfølgelig også legger en demper på samlivet. 

Jeg synes diskusjonene har blitt verre i det siste. Vi hakker på hverandre og det er mye frustrasjon og dårlig stemning. Ofte blir dette utløst av trassig oppførsel fra barnet. Jeg er usikker på hvordan vi skal gjøre dette. Er dette normale tilstander? Hva kan vi gjøre for å bedre ting? Venter en gutt til om en måned så det blir jo ikke enklere da. 

Anonymkode: 2a786...43e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare si at vi opplever det på akkurat samme måte med vår 2 åring men vi krangler heldigvis ikke om det. Vi snakker mye om oppdragelse og hva planen er for dagen/kvelden hvis han slår seg vrang. Da blir vi enige på forhånd om hvordan vi skal gripe det an. 

Om han f.eks har natteskrekk(har vel 2-3 anfall i uken) så går far inn å passer på at han ikke skader seg i sengen. Når han endelig roer seg så kommer han inn til oss å ligger der resten om natten. Våkner han og bare er sur så går far inn å sover hos han på en madrass. 

Vi har også blitt enige om hvordan vi løser middagen om han begynner å kaste mat.  Da tar vi bort tallerkenen osv. 

Uansett jeg er nok litt for snill og far litt for streng og dette vet vi begge to. Prøver derfor å møte hverandre litt på midten. Av og til må en av oss gi oss for at barnet ikke skal bli forvirret. Dvs noen ganger må far få gjennomføre på sin måte uten at jeg blander meg. 

Det er ingen lett alder og det blir ikke enklere hvor eldre de blir. Her har vi tenåringstrass og toåringstrass i hus på en gang å jeg er gravid med tredjemann i tillegg. 

Uansett mitt beste råd til deg er at dere snakker sammen om oppdragelsen når bare dere to er tilstede. Her legger vi minsten annenhver kveld hver og det tar en times tid men sånn er det akkurat nå. Uansett vi har blitt enige om en metode å legge og det fungerer. Selv om drømmen hadde vært å bare lagt han ned og sagt natta å så gått.  Slik var førstemann så har en litt annen type nå 🤣 

Anonymkode: 287f7...ffb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg 3 barn, og veit at alle barn er ulike. MEN, at de hadde fått lov til å ødelegge ting med vilje pga trass, ikke tale om. Der kommer vel heller oppdragelsen inn på hva som er lov å ikke. Tror dere hadde kommet en lang vei med å bli enige i den. Og beklager TS, men jeg tror du er for snill, og at det skaper «splid» mellom deg og partner. 

Anonymkode: 4908c...1f1

• Liker 1
Skrevet

For det første, det er ikke pga barnets trass at dere sliter. Ikke skyv ansvaret over på barnet. Barnet er som det er og gjennomgår alle naturlige utviklingssprang.

Tøft er det absolutt, men det er dere voksne som må ta ansvar for hvordan dere reagerer på situasjonen. Det er dere som tar det utover hverandre pga deres uenigheter rundt oppdragelsen. Snakk, bli enige og gjennomfør det dere er enige om når det raser som værst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da barnet ikke sover bra og tar evighet å sove er nok det deres største problem.  Han er nok trøtt.   Vi hadde en som hadde problemer å sove når han var 2 og da satt vi opp sengen ved siden av våres seng på mitt side og da sov alle mann bra natten gjennom.   Tror han var der i et år før han var klar å sove alene i sitt eget soverom igjen, men i hvertfall fikk vi alle mann en full natts søvn uten mas.  Om barnet våknet kunne jeg bare sette hånden på han og sa "vi er her" så sov han igjen. 

Pappaen må ta seg sammen. 

Anonymkode: 88c83...845

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...