AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #1 Skrevet 6. januar 2019 I tilfellet hvor man har mistanke om at barn lider som følge av mor og fars problemet ( det kan være ulike typer sykdom eller rusmisbruk). Er det sånn at barnehagen bare kan melde det som sak til barnevernet, eller må foreldrene bli bevisstgjort på at barnehagen er bekymret før de melder det inn? Hva er saksgangen? Anonymkode: e8ee9...b3d
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #2 Skrevet 6. januar 2019 Vet i alle fall at mistanke om vold eller seksuelt misbruk i hjemmet ikke skal via foreldre Anonymkode: f0530...e7a 26
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #3 Skrevet 6. januar 2019 Dersom man er bekymret for liv og helse, mistanke om vold/misbruk, så får ikke foreldrene beskjed. Ellers er det vanlig at foreldrene får beskjed om at bekymringsmelding sendes inn. Men foreldrene påvirker jo ikke hvorvidt den sendes inn. Anonymkode: 24e25...9fd 12
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #4 Skrevet 6. januar 2019 Nei. Ingen automatikk i at man må bli varslet på forhånd. Men i de fleste tilfeller vil man få innsikt i sakspapirene og få se hvem som har tipset i etterkant hvis det er bhg. eller skole som har ringt inn (privatpersoner kan være anonyme). Anonymkode: 6321d...b01 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #5 Skrevet 6. januar 2019 Bhg sendte bekymringsmelding på barnefaren å han ble ikke varslet om det først. Anonymkode: 82ed5...b36 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #6 Skrevet 6. januar 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet i alle fall at mistanke om vold eller seksuelt misbruk i hjemmet ikke skal via foreldre Anonymkode: f0530...e7a Hva om det ikke er vold eller annen misbruk, men at aleneforelder sliter psykisk og at det påvirker barna. Er det i prinsippet en barnevernssak eller kan en dårlig fungerende omsorgssituasjon løses før barnevernet kommer inn i bildet? Anonymkode: e8ee9...b3d 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #7 Skrevet 6. januar 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet i alle fall at mistanke om vold eller seksuelt misbruk i hjemmet ikke skal via foreldre Anonymkode: f0530...e7a Hva om det er en masse ting, alt fra at barnet ikke vet hva tannbørste er, har sjelden med matpakke om går i de samme klærne flere dager på rad. Forsøker man å prate med foreldrene om disse tingene, før det også blir en del av bekymringsmeldingen? det jeg vil frem til er om en slik melding til bv alltid blir et sjokk for foreldrene eller om de er klar over at BHG kan komme til å ta kontakt Anonymkode: e8ee9...b3d
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #8 Skrevet 6. januar 2019 Jeg jobber i skoleverket og vi har fått beskjed om at foreldrene alltid skal informeres først før vi sender bekymringsmelding så lenge det ikke dreier seg om mistanke om vold eller overgrep. Anonymkode: f5739...7a4 15
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #9 Skrevet 6. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg jobber i skoleverket og vi har fått beskjed om at foreldrene alltid skal informeres først før vi sender bekymringsmelding så lenge det ikke dreier seg om mistanke om vold eller overgrep. Anonymkode: f5739...7a4 Jeg fikk sjokktelefon fra bv på første virkedag etter nyttår, da var det skolen som hadde sendt inn bekymringsmelding, og det var ikke mistanke om hverken vold eller overgrep. Barnet hadde til og med vært i samtale med bv allerede før jul, men det ble bestemt at barnet skulle gå og holde på dette alene over jula og at jeg ikke skulle kontaktes før etter nyttår. Anonymkode: 82b67...383 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #10 Skrevet 6. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk sjokktelefon fra bv på første virkedag etter nyttår, da var det skolen som hadde sendt inn bekymringsmelding, og det var ikke mistanke om hverken vold eller overgrep. Barnet hadde til og med vært i samtale med bv allerede før jul, men det ble bestemt at barnet skulle gå og holde på dette alene over jula og at jeg ikke skulle kontaktes før etter nyttår. Anonymkode: 82b67...383 Om det ikke var mistanke om vold eller overgrep har skolen brutt taushetsplikten. Jeg ville da vurdert å klage på skolen. Anonymkode: 8cc7d...f3f 9
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #11 Skrevet 6. januar 2019 Just now, AnonymBruker said: Om det ikke var mistanke om vold eller overgrep har skolen brutt taushetsplikten. Jeg ville da vurdert å klage på skolen. Anonymkode: 8cc7d...f3f Taushetsplikten ovenfor hvem...? Jeg mener det ikke frekt, jeg bare forstår ikke helt hvor taushetsplikt kommer inn i bildet. Anonymkode: 82b67...383 8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #12 Skrevet 6. januar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i skoleverket og vi har fått beskjed om at foreldrene alltid skal informeres først før vi sender bekymringsmelding så lenge det ikke dreier seg om mistanke om vold eller overgrep. Anonymkode: f5739...7a4 Har dere møter med foreldrene for å drøfte bekymringen før dere gir beskjed om at dere har kontaktet barnevernet? Anonymkode: e8ee9...b3d
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #13 Skrevet 6. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Taushetsplikten ovenfor hvem...? Jeg mener det ikke frekt, jeg bare forstår ikke helt hvor taushetsplikt kommer inn i bildet. Anonymkode: 82b67...383 Skole og barnehage har taushetsplikt til barnevernet. De kan ikke informere barnevernet om saker som ikke er akutte uten å involvere foreldre. Akutt er da vold, overgrep eller alvorlige adferdsvansker hos barnet. Alvorlige adferdsvansker vil da si at eleven utøver vold eller lignende. Om skole/barnehage er bekymret skal de ta bekymring opp med foreldrene. De kan anbefale foreldre å søke hjelp hos feks barnevernet. Skole/barnehage kan drøfte saker med barnevern, men elev og foreldre skal da være anonyme. Foreldre og elever har rett på privatliv. Om skolen/barnehage ikke ser at foreldre evner å gjøre noe med det de er bekymret for, SKAL de opplyse foreldre at de er så bekymret at de velger å informere barnevernet. Anonymkode: 8cc7d...f3f 7
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #14 Skrevet 6. januar 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Ingen automatikk i at man må bli varslet på forhånd. Men i de fleste tilfeller vil man få innsikt i sakspapirene og få se hvem som har tipset i etterkant hvis det er bhg. eller skole som har ringt inn (privatpersoner kan være anonyme). Anonymkode: 6321d...b01 Er ikke praksis lenger dette...foreldrene kan få fult innsyn Anonymkode: 21050...ff6 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #15 Skrevet 6. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Skole og barnehage har taushetsplikt til barnevernet. De kan ikke informere barnevernet om saker som ikke er akutte uten å involvere foreldre. Akutt er da vold, overgrep eller alvorlige adferdsvansker hos barnet. Alvorlige adferdsvansker vil da si at eleven utøver vold eller lignende. Om skole/barnehage er bekymret skal de ta bekymring opp med foreldrene. De kan anbefale foreldre å søke hjelp hos feks barnevernet. Skole/barnehage kan drøfte saker med barnevern, men elev og foreldre skal da være anonyme. Foreldre og elever har rett på privatliv. Om skolen/barnehage ikke ser at foreldre evner å gjøre noe med det de er bekymret for, SKAL de opplyse foreldre at de er så bekymret at de velger å informere barnevernet. Anonymkode: 8cc7d...f3f Oi, da har de i så fall ikke fulgt dette i vårt tilfelle. Jeg hadde ikke sett for meg at taushetsplikten gjaldt den veien, jeg tenkte at skolene kan og har lov til å melde akkurat hva de vil til barnevernet, så lenge de har lyst til det. Men at de ber om et møte med foreldrene først også, da. Anonymkode: 82b67...383 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #16 Skrevet 6. januar 2019 Så lenge helsepersonell på skolen mener det er grunn til beskymrings har de som plikt å melde, det er snakk om vern om barna ,ikke foreldrene! Anonymkode: 21050...ff6 4
minister-mio Skrevet 6. januar 2019 #17 Skrevet 6. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge helsepersonell på skolen mener det er grunn til beskymrings har de som plikt å melde, det er snakk om vern om barna ,ikke foreldrene! Anonymkode: 21050...ff6 Helsepersonell på skolen? 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #18 Skrevet 6. januar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skole og barnehage har taushetsplikt til barnevernet. De kan ikke informere barnevernet om saker som ikke er akutte uten å involvere foreldre. Akutt er da vold, overgrep eller alvorlige adferdsvansker hos barnet. Alvorlige adferdsvansker vil da si at eleven utøver vold eller lignende. Om skole/barnehage er bekymret skal de ta bekymring opp med foreldrene. De kan anbefale foreldre å søke hjelp hos feks barnevernet. Skole/barnehage kan drøfte saker med barnevern, men elev og foreldre skal da være anonyme. Foreldre og elever har rett på privatliv. Om skolen/barnehage ikke ser at foreldre evner å gjøre noe med det de er bekymret for, SKAL de opplyse foreldre at de er så bekymret at de velger å informere barnevernet. Anonymkode: 8cc7d...f3f En jeg kjenner ble nylig fostermor for en femåring som var vokst opp i et hjem hvor foreldrene var fremmedspråklige, uten skolebakgrunn- og lettere retarderte. Her var det ikke snakk om vold men alvorlig vannskjøttelse fra foreldrenes side. Etter en tid forsto vel alle instanser at foreldrene ikke klarte foreldrerollen. Jeg går vel ut i fra her at BHG har hatt møter med foreldrene i forkant av bekymringsmelding og sett om noe av dette kunne fikses. om BHG bare sender melding til bv uten videre så legger de ikke opp til noe godt samarbeid med foreldrene i tiden fremover. Anonymkode: e8ee9...b3d 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #19 Skrevet 6. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi, da har de i så fall ikke fulgt dette i vårt tilfelle. Jeg hadde ikke sett for meg at taushetsplikten gjaldt den veien, jeg tenkte at skolene kan og har lov til å melde akkurat hva de vil til barnevernet, så lenge de har lyst til det. Men at de ber om et møte med foreldrene først også, da. Anonymkode: 82b67...383 Skolen har også plikt til å legge til rette for et godt samarbeid med foreldre. Det blir raskt et dårlig samarbeidsklima om skolen melder til barnevernet at elev ikke har mat med på skolen eller ikke er riktig kledd. Dette er noe foreldre skal få beskjed om fra skole og mulighet til å gjøre forbedringer før barnevernet blir koblet på. Skolen har opplysningsplikt til barnevernet dersom de ber om informasjon. Anonymkode: 8cc7d...f3f 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #20 Skrevet 6. januar 2019 6 minutter siden, minister-mio skrev: Helsepersonell på skolen? Kanskje feil ord formulering der, men i det man jobber med barn jobber en under visse lovverk. Er det grunn til beskymring skal det meldes. Anonymkode: 21050...ff6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå