Gå til innhold

Overføring mellom ektefeller - spm ang selvangivelsen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert et teit spørsmål, men jeg spør nå likevel :oops:

Helt nederst på likningen vår står det - på mannen min sin:

"Overføring mellom ektefeller"

Negativ formue overført til ektefelle 400 000

og på min står det:

Negativ formue overført fra ektefelle - (minus) 400 000

Hva betyr dette? :klø:

Skrevet

Nå er ikke jeg ekspert på selvangivelser.

Er dere samskyldnere på et lån? For det første som slo meg er at lånet står på hans personnummer, men at du står ansvarlig for 400 000 av lånet. Altså er du som skal lignes for de 400 000.

Skrevet

Vi står begge som låntakere på huslån og billån (og eiere), men det står registrert på mannen i banken ja. I sommer ordna vi sånn at 200 000 skulle stå registrert på meg, og resten på mannen. Vi har i tillegg separat gjeld. Nå ser jeg at mannen min fortsatt står med hele lånesummen fortsatt og at jeg kun står med min separate gjeld. Istedet fikk vi altså denne overføringen som ingen forstår noe av :klø:

Skal forresten feriepenger føres opp på den samlete inntekten? Ettersom jeg gikk sykmeldt i hele 2004 bortsett fra 2 dager tjente jeg ca 5 500 hos min arbeidsgiver. I ligningen står det over 32 000 kr. Har ikke sjekka årsoppgaven enda, men skal finne den senere i kveld.

Skrevet

Feriepenger skal selvsagt med som all annen arbeidsinntekt.

Hvordan lånet fordeles mellom dere har ingen betydning for den samlede skatten dere skal betale, kun for fordelingen mellom dere (gjelder gifte).

Gifte står fritt til å fordele gjelden seg imellom, så dere kan f.eks. føre halvparten på hver hvis dere ønsker det.

Skrevet
Helt nederst på likningen vår står det - på mannen min sin:

Negativ formue overført til ektefelle 400 000

og på min står det:

Negativ formue overført fra ektefelle - (minus) 400 000

Hva betyr dette? :klø:

Dette betyr at mannen din kommer ut med minus 400.000 i formue. Dette kommer da til fratrekk på din positive(?) formue siden ektefeller lignes sammen når det gjelder formue.

• 4 år senere...
Skrevet

Dette betyr at mannen din kommer ut med minus 400.000 i formue. Dette kommer da til fratrekk på din positive(?) formue siden ektefeller lignes sammen når det gjelder formue.

Henter opp denne tråden igjen, for det samme står på min selvangivelse.

Hva har det å si for skatten? Hos oss er det en andel av min gjeld som er overført til min mann. Har det hatt noe å si for beregningen av min skatt, dvs hadde jeg måttet betale mindre i skatt dersom hele gjelda stod på meg?

Skrevet

Når negativ formue overføres til den andre ektefellen, vil det si at det går til fratrekk i vedkommendes positive formue. Overføringen er mao med på å redusere formuesskatten, hvis man har så høy formue at man skal betale dette. Det er alså en automatisk postering som skjer mellom ektefeller fra skatteetatens side, slik at sum skatt skal bli lavest mulig.

Skrevet

Når negativ formue overføres til den andre ektefellen, vil det si at det går til fratrekk i vedkommendes positive formue. Overføringen er mao med på å redusere formuesskatten, hvis man har så høy formue at man skal betale dette. Det er alså en automatisk postering som skjer mellom ektefeller fra skatteetatens side, slik at sum skatt skal bli lavest mulig.

Saken er at vi eier leilighet sammen. Han eier 70%, jeg eier 30%. Han er medlånetaker på mitt lån, men det er bare jeg som betjener det. Slik det er nå står det oppført at vi eier 50/50 på leilighet og også deler lånet. Det betyr i praksis at jeg er oppført med mer formue enn jeg reelt har og også med mindre gjeld.

Spørsmålet er hva vi gjør med det - det er jo urettferdig oss i mellom, men samtidig høres det jo ut som om det samlet sett er den gunstigste løsningen. Kanskje jeg heller skal kreve penger tilbake fra mannen ;)

Skrevet

Saken er at vi eier leilighet sammen. Han eier 70%, jeg eier 30%. Han er medlånetaker på mitt lån, men det er bare jeg som betjener det. Slik det er nå står det oppført at vi eier 50/50 på leilighet og også deler lånet. Det betyr i praksis at jeg er oppført med mer formue enn jeg reelt har og også med mindre gjeld.

Spørsmålet er hva vi gjør med det - det er jo urettferdig oss i mellom, men samtidig høres det jo ut som om det samlet sett er den gunstigste løsningen. Kanskje jeg heller skal kreve penger tilbake fra mannen ;)

Automatisk overføring av gjeld til ektefelle gjøres kun i de tilfeller der du ikke selv kan nyttiggjøre deg gjelden skattemessig. Dvs at det er kun overskytende gjeld etter at din nettoformue er blitt kr 0 som overføres. Du vil derfor ikke komme bedre ut med en annen fordeling.

Skrevet

Automatisk overføring av gjeld til ektefelle gjøres kun i de tilfeller der du ikke selv kan nyttiggjøre deg gjelden skattemessig. Dvs at det er kun overskytende gjeld etter at din nettoformue er blitt kr 0 som overføres. Du vil derfor ikke komme bedre ut med en annen fordeling.

Takk for svar :)

Hva med ligningsverdien på leiligheten? Sikkert umulig å si uten at jeg at oppgir alle mulige slags tall, men her vil det vel lønne seg at jeg har oppgitt riktig eierprosent av leiligheten, og ikke blir stående på 50%?

Skrevet

Takk for svar :)

Hva med ligningsverdien på leiligheten? Sikkert umulig å si uten at jeg at oppgir alle mulige slags tall, men her vil det vel lønne seg at jeg har oppgitt riktig eierprosent av leiligheten, og ikke blir stående på 50%?

Det vil ikke spille noen rolle skattemessig, i og med at hvis en av dere har negativ formue, vil den bli overført til den andre som har positiv formue.

Skrevet

Dette er ikke skjedd hos oss. Her er huset fordelt likt på oss, mens hele gjelden står på mannen min. Altså har jeg masse formue, mens han har negativ formue. Er dette noe vi bør korrigere før vi sender inn, eller vil det bli gjort automatisk hos skatteetaten når de regner ut den endelige skatten?

Skrevet

Dette er ikke skjedd hos oss. Her er huset fordelt likt på oss, mens hele gjelden står på mannen min. Altså har jeg masse formue, mens han har negativ formue. Er dette noe vi bør korrigere før vi sender inn, eller vil det bli gjort automatisk hos skatteetaten når de regner ut den endelige skatten?

Da vil de automatisk overføre hans negative formue til fratrekk i din positive (så fremt dere er gift). Er dere samboere, må dere selv fordele gjeld og formue på hverandre før dere sender inn selvangivelsen.

Skrevet

Jeg ville fordelt dette selv, slik at man er sikker på at det ikke glemmes av skatteetaten.

Er dumt å tape penger på å være lat.

Så lenge mannen min hadde formue, og jeg hadde negativ formue, så overførte de automatisk fra meg til han. Det tjente vi jo en del på totalt, siden vi slapp formueskatt begge to. :)

Skrevet

Da vil de automatisk overføre hans negative formue til fratrekk i din positive (så fremt dere er gift). Er dere samboere, må dere selv fordele gjeld og formue på hverandre før dere sender inn selvangivelsen.

:jepp:

Den automatiske overføring av gjeld vil ikke alltid være oppført i selvangivelsen. Mener å huske at overføringen ikke er oppført i utkastet dersom en av ektefellene levere selvangivelse for næringsdrivende.

Skrevet

:jepp:

Den automatiske overføring av gjeld vil ikke alltid være oppført i selvangivelsen. Mener å huske at overføringen ikke er oppført i utkastet dersom en av ektefellene levere selvangivelse for næringsdrivende.

Da var det forklaringen, for jeg har selvangielse for næringsdrivende :Nikke: Takk for forklaring. Vi får sette oss ned og gå igjennom alt sammen samme og passe på at vi har fått med oss alle fradrag og fordelt alt på en fornuftig måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...