Gå til innhold

Skolelev over 18 år, bidrag og forsørgelse framforeldre.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter blir 18 år i april, og går nå 2. året på v.g.s studiespesialisering. Hun skal altså være skoleelev i ett og et halvt år til.

Hennes far har aldri hatt bbidragsevne, så jeg har forsørget henne frem til nå. Jeg har lavere inntekt enn far, men på grunn av yngre søsken og samvær, så koster det såpass mye å ha barna på samvær (i følge NAV) , at hans inntekt ikke strekker til for bidrag for noen av ungene. Merkelig nok så strekker min, noe lavere inntekt, til både å forsørge ungene og ha dem boende fast hos meg...også ifølge nav...

uansett, hva nå, når eldste fyller atten år i april? Er det da bostedsforelder som blir pålagt hele forsørgeransvarer når samværsforelder ikke evner? Må hun søke om bidrag fra begge foreldrene, eller bare samværsforelder?

Anonymkode: 8cada...1cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man har forsørgeransvar for barn fram til de fyller 21 år, dersom de går på videregående. Jeg skjønte ikke helt hva du mente med hun søke om bidrag?

Anonymkode: 971d8...904

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har forsørgeransvar for barn fram til de fyller 21 år, dersom de går på videregående. Jeg skjønte ikke helt hva du mente med hun søke om bidrag?

Anonymkode: 971d8...904

Datteren kan sette fram krav til far om bidrag fra hun er 18 år og til hun er ferdig på videregående. 

Anonymkode: 2beb2...1e6

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Datteren kan sette fram krav til far om bidrag fra hun er 18 år og til hun er ferdig på videregående. 

Men det står jo at barnefaren ikke har noen bidragsevne.    

Dermed spiller det vel liten rolle om det er datteren eller moren som søker etter mer bidrag fra denne faren? 

Anonymkode: a30a3...9ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er har forsørgelse ansvar til 24 år, når det er videregående. Bidrag gjelder også. Men etter fylte 18år, søker den unge selv. Kommer inn på konto til søkeren. 

Anonymkode: e1639...6fd

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det står jo at barnefaren ikke har noen bidragsevne.    

Dermed spiller det vel liten rolle om det er datteren eller moren som søker etter mer bidrag fra denne faren? 

Anonymkode: a30a3...9ee

Hvis du leste hva jeg siterte og svarte, så ville du sett at personen ikke forsto hva ts mente, og jeg forklarte at ungdommen selv setter fram krav om bidrag når h*n er 18. Om det er evne eller ikke spiller jo ingen rolle i svaret. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...