Gå til innhold

Konfirmasjon og utgifter når mor har hovedomsorgen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sammen med en mann som har barn fra før. På papiret har han dem annenhver helg, men i virkeligheten er de her oftere. Den største skal nå konfirmeres, og mor har satt i gang et spetakkel om penger. Vi skal/må betale leien av huset, siden vi bestilte det (det gjorde vi fordi hun ikke hadde tid/ikke ville) Huset er ganske dyrt. I tillegg skal vi ordne med duker/pynt siden jeg hadde konfirmant i fjor, og vi skal bruke om igjen dukene og lysestakene. Vi mener da at hun kan ordne med mat og resten av pynten, tilsvarende den summen som huset koster. Konfirmanten ønsker seg koldtbord, og etter å ha hatt det samme i fjor, så vet jeg at hun kommer ganske langt med mat til den summen det her er snakk om. Hun nekter og mene at far tjener så godt at han kan betale huset utenom alt, å resten skal taes gjennom særbidrag gjennom nav. Jeg vet hun også har bestilt den dyreste fotografen i bygda. Selv jobber hun ikke nesten ikke fordi hun ønsker å være hjemmeværende mor, og hun har etter eget utsagn ikke spart en krone fordi hun forventer at far skal bidra. Han betaler fra før bidrag for begge barna. Hvilke rettigheter har far her? Jeg og min eks har en felles konto vi har betalt inn til med tanke på konfirmasjon, så jeg har ikke satt meg inn i dette.

Anonymkode: cdfae...48a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker vel at uansett samværsavtale er dette noe man betaler 50/50 for. Men rettigheter? Det er nok dessverre den mest survete som vinner. Evnt ta en runde med familievernkontoret for å prøve å mekle frem en avtale rundt konfirmasjonen. 

Anonymkode: ca35a...310

AnonymBruker
Skrevet

Si at enten dekker mor 50% av utgiftene ellers avbestiller dere lokalet og har konfirmasjonen hjemme?

Anonymkode: ac074...d84

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker vel at uansett samværsavtale er dette noe man betaler 50/50 for. Men rettigheter? Det er nok dessverre den mest survete som vinner. Evnt ta en runde med familievernkontoret for å prøve å mekle frem en avtale rundt konfirmasjonen. 

Anonymkode: ca35a...310

Man skal betale etter samme fordelingsbrøk som bidrag er beregnet ut fra. Altså hvis bidrag fra den ene tilsvarer 4/6 av underholdskostanden, skal denne også dekke 4/6 av konfirmasjonen. 

Anonymkode: f85b6...7ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da foreslår jeg at dere har 2 konfirmasjoner - moren kan ikke tvinge dere på noe som helst. 

Anonymkode: 3984f...a90

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si at enten dekker mor 50% av utgiftene ellers avbestiller dere lokalet og har konfirmasjonen hjemme?

Anonymkode: ac074...d84

Det har vi prøvd, men da var vi barnslige og hun fortalte konfirmanten at vi ikke ønsket at h*n skulle få en fin dag osv. Noe som gjorde at konfirmanten ble skuffet over faren

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det har vi prøvd, men da var vi barnslige og hun fortalte konfirmanten at vi ikke ønsket at h*n skulle få en fin dag osv. Noe som gjorde at konfirmanten ble skuffet over faren

Konfirmanten er, eller snart, 15. På tide at faren sitte han/henne ned og ha en lang samtale om moren her.  Moren høres ut som et skikkelig manipulerende herpe. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man skal betale etter samme fordelingsbrøk som bidrag er beregnet ut fra. Altså hvis bidrag fra den ene tilsvarer 4/6 av underholdskostanden, skal denne også dekke 4/6 av konfirmasjonen. 

Anonymkode: f85b6...7ad

Blir det det hvis hun sender det som særbidrag gjennom nav? Å kan hun da bestille alt, feks fotograf som er svindyr, og kreve at far skal betale uten at han har noe han skulle ha sagt?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Konfirmanten er, eller snart, 15. På tide at faren sitte han/henne ned og ha en lang samtale om moren her.  Moren høres ut som et skikkelig manipulerende herpe. 

Hun er villig til å gå langt for å få viljen sin ja, uten å ta hensyn til hverken barne eller far.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir det det hvis hun sender det som særbidrag gjennom nav? Å kan hun da bestille alt, feks fotograf som er svindyr, og kreve at far skal betale uten at han har noe han skulle ha sagt?

Nei, det skal være faktiske utgifter. Ta vare på kvitteringer. At dere står for lokalet, er en del av hele summen. Men dere må da selv kontakte nav og legge frem deres side og deres kvitteriger.

Anonymkode: 39d89...e1e

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det skal være faktiske utgifter. Ta vare på kvitteringer. At dere står for lokalet, er en del av hele summen. Men dere må da selv kontakte nav og legge frem deres side og deres kvitteriger.

Anonymkode: 39d89...e1e

Men så lenge hun har kvittering på fotograf, så er vel det en faktisk utgift?

• Liker 1
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva som er kostnadsberegningene til mor ang denne konfirmasjonen, men ut i fra hva du skriver her Ts så kan det se ut til at det blir dyrt. 

Nav opererer med nøkterne takster, så bare la henne gå for særbidrag og la henne betale resten selv.

I følge nav så dreier det seg om 6000kr for festen (da tolker jeg det som at lokale, mat, pynt, drikke, kaker osv osv går under den summen) og max 3000kr for klær. 

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/særtilskudd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men så lenge hun har kvittering på fotograf, så er vel det en faktisk utgift?

Er jo ingen som trenger profesjonell fotograf til konfirmasjon så tvilsomt om det går igjennom hos nav.

Anonymkode: 2e7e7...579

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, skruf skrev:

Nå vet jeg ikke hva som er kostnadsberegningene til mor ang denne konfirmasjonen, men ut i fra hva du skriver her Ts så kan det se ut til at det blir dyrt. 

Nav opererer med nøkterne takster, så bare la henne gå for særbidrag og la henne betale resten selv.

I følge nav så dreier det seg om 6000kr for festen (da tolker jeg det som at lokale, mat, pynt, drikke, kaker osv osv går under den summen) og max 3000kr for klær. 

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/særtilskudd

Slik jeg kjenner henne så tror jeg ikke hun har noe budsjett, så jeg ser for meg at dette blir veldig dyrt for far. Vi har prøvd å få til en privat avtale gjennom familievernkontoret, men hun har hele tiden nektet å snakke om det. De på familievernkontoret har gitt opp, og sier at de kan hjelpe oss med å få på plass noen avtale. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er jo ingen som trenger profesjonell fotograf til konfirmasjon så tvilsomt om det går igjennom hos nav.

Vi har en nyutdannet fotograf i slekta, men det var ikke bra nok

AnonymBruker
Skrevet

Hun har valgt en dyr fotograf, og dere et dyrt lokale, så her har dere vært like lure. Dere får prøve å være smartere når det gjelder mat og klær. Pynt: kan dere være litt kreative? Pynte med leker fra barndommen, fotballpokaler etc... Gamingstikker? Noe konfirmanten er interessert i? 

Anonymkode: 544ef...c29

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en nyutdannet fotograf i slekta, men det var ikke bra nok

Da får hun betale den selv, enkelt og greit.  

• Liker 2
Skrevet

Slik jeg kjenner henne så tror jeg ikke hun har noe budsjett, så jeg ser for meg at dette blir veldig dyrt for far. Vi har prøvd å få til en privat avtale gjennom familievernkontoret, men hun har hele tiden nektet å snakke om det. De på familievernkontoret har gitt opp, og sier at de kan hjelpe oss med å få på plass noen avtale. 

Hva om mannen din kontakter Nav selv og sier han vil betale særtilskudd siden det ikke går an å samarbeide med mor? Da har han betalt det han er pliktig til,og han har sitt på det tørre. 

Han kan også forklare situasjonen til barnet, uten å svartmale mor. Barnet er gammelt nok til å forstå at samarbeidet ikke er optimalt, mesr sannsynlig har ungen fått det med seg for lenge siden 

Et annet alternativ er rett og slett å ha separate selskap og spleise på klær og konfirmantutgift/kursavgift 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sammen med en mann som har barn fra før. På papiret har han dem annenhver helg, men i virkeligheten er de her oftere. Den største skal nå konfirmeres, og mor har satt i gang et spetakkel om penger. Vi skal/må betale leien av huset, siden vi bestilte det (det gjorde vi fordi hun ikke hadde tid/ikke ville) Huset er ganske dyrt. I tillegg skal vi ordne med duker/pynt siden jeg hadde konfirmant i fjor, og vi skal bruke om igjen dukene og lysestakene. Vi mener da at hun kan ordne med mat og resten av pynten, tilsvarende den summen som huset koster. Konfirmanten ønsker seg koldtbord, og etter å ha hatt det samme i fjor, så vet jeg at hun kommer ganske langt med mat til den summen det her er snakk om. Hun nekter og mene at far tjener så godt at han kan betale huset utenom alt, å resten skal taes gjennom særbidrag gjennom nav. Jeg vet hun også har bestilt den dyreste fotografen i bygda. Selv jobber hun ikke nesten ikke fordi hun ønsker å være hjemmeværende mor, og hun har etter eget utsagn ikke spart en krone fordi hun forventer at far skal bidra. Han betaler fra før bidrag for begge barna. Hvilke rettigheter har far her? Jeg og min eks har en felles konto vi har betalt inn til med tanke på konfirmasjon, så jeg har ikke satt meg inn i dette.

Hvor gammel er minstemann? Hun kan jo ikke gå hjemme evig heller. En dag må hun selv sørge for egen inntekt.

Nå skriver du ingenting om hvor mye far betaler i bidrag, men han kan kreve at bidraget beregnes utifra at mor har en forventet normal inntekt. Hun kan jo ikke forvente å bli forsørget av eksen. 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da foreslår jeg at dere har 2 konfirmasjoner - moren kan ikke tvinge dere på noe som helst. 

Hvis mor er så sleip som hun virker så kan hun kreve penger til konfirmasjonen fra far via Nav, og da har han ingenting han skulle si, bortsett fra at mor holder seg til minimale utgifter. 

Anonymkode: 16689...59b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...