AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #1 Skrevet 6. januar 2019 Hei, Jeg ser at det går mot brudd, men ønsker ikke at vi skal begge sitte med små leiligheter, og at barnet skal bo trangt. Jeg vil at barnet skal ha god plass. Og jeg har ikke råd til mer enn et soveroms her, mannen to sov, kansje.... Så jeg foreslår å kjøpe en bolig sammen for investeringens skyld, en bolig man kan bygge ut og får god verdiøkning på. Jeg ønsker hovedsakelig at vi har barnet 50/50 begge to, men ikke at vi bor oppå hverandre i en bolig, men feks, da at jeg eller han bor i utleiedel. Den som har utleiedelen tar feks opp mindre lån, vil tenke det blir meg som har lavere inntekt..Da kan barnet vandre til min leilighet og tilbake til boligen mens vi hjelper hverandre men bor seperat. Da må man jo respektere hverandres private liv også.. Hva tenker dere om en slik løsning? Nye kjærester er ikke med i dette bildet, men om det skulle skje at noen vil ut, så tar vi det når det kommer og en kjøper den andre ut, og leier ut leiligheten feks... Viktigheten her er at barnet får se oss begge og at vi har godt samarbeid og er venner. Noen som har kjøpt bolig med eks partner og fått det til å fungere? eller fungerte det dårlig? Anonymkode: 6ec15...aa8 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #2 Skrevet 6. januar 2019 Ehm nei. Det hørtes ikke ut som en god ide. Anonymkode: 583c9...627 6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #3 Skrevet 6. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ehm nei. Det hørtes ikke ut som en god ide. Anonymkode: 583c9...627 Hvorfor tenker du det? - ts Anonymkode: 6ec15...aa8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #4 Skrevet 6. januar 2019 Å gjøre så stor investering med en eks er å be om trøbbel! Penger er som de sier, roten til all vondt. Tanken deres er fin da. Hvordan skal liksom en av dere kjøpe den andre ut når dere allerede i dag ikke kan stå for et slikt lån alene? Anonymkode: e1412...b8d 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #5 Skrevet 6. januar 2019 For barnas del syntes jeg det høres ut som en fantastisk ide! For de voksnes del blir nok dette litt vanskelig med tanke på mulig fremtidige partnere. Eksen får jo med seg om en har besøk, om besøket ikke drar før morgenen etter eller om man kommer hjem litt utpå morgenkvisten. I tillegg vil nok ikke en ny partner være ok med å bo vegg i vegg med eksen. Men dersom dere samarbeider godt og er innstilt på å ofre dere litt for barnas skyld i noen år så er det en god løsning. Men dere bør diskutere på forhånd følelser rundt om den andre er ute på vift eller skaffer seg ny partner. Dersom eksen sitter sjalu og spionerer i vinduet så blir det jo ikke så greit. Anonymkode: 42156...e1c 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #6 Skrevet 6. januar 2019 Dere burde ikke kjøpe sammen for verdistigningens skyld i alle fall. Det er jo bare relevant om dere skal selge igjen. Og om det er god verdistigning på objektet dere kjøper, så er det vel tilsvarende økning på det dere evt skal erstatte med. Anonymkode: f7b27...707
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #7 Skrevet 6. januar 2019 Mamma og pappa bodde i hver sin del av boligen etter bruddet (vi hadde utleiedel), etter tre år måtte en av de flytte ut fordi det gradvis hadde surnet mellom de. De begynte som venner og nå klarer de ikke samarbeide i det hele tatt. Ville ikke risikert det Anonymkode: f1969...e87
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #8 Skrevet 6. januar 2019 Hvis dere er venner of samarbeider godt tenker jeg at det kan være en god løsning :-). Jeg kjenner folk som har gjort noe liknende (typ kjøpt to rekkehusleiligheter etc), og det har fungert veldig fint. Mindre omveltning for barna og mindre stress for mor/ far. Et av eksparene har begge nyw partnere, og passer hverandres kjæledyr og hjelper hverandre når det trengs. Alle er happy! Er det derimot et konfliktfylt brudd er nok saken en annen. Hver familie må gjøre det som passer seg best så kjør på hvis begge føler seg okay med det 😊 Anonymkode: 1d5c2...2c3 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #9 Skrevet 6. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For barnas del syntes jeg det høres ut som en fantastisk ide! For de voksnes del blir nok dette litt vanskelig med tanke på mulig fremtidige partnere. Eksen får jo med seg om en har besøk, om besøket ikke drar før morgenen etter eller om man kommer hjem litt utpå morgenkvisten. I tillegg vil nok ikke en ny partner være ok med å bo vegg i vegg med eksen. Men dersom dere samarbeider godt og er innstilt på å ofre dere litt for barnas skyld i noen år så er det en god løsning. Men dere bør diskutere på forhånd følelser rundt om den andre er ute på vift eller skaffer seg ny partner. Dersom eksen sitter sjalu og spionerer i vinduet så blir det jo ikke så greit. Anonymkode: 42156...e1c Ingen planer om å dra en ny partner inn i et slikt bilde. Anonymkode: 6ec15...aa8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #10 Skrevet 6. januar 2019 Vi valgte å beholde barnas barndomshjem en stund - det var en ræva ide 😜 Hensikten var god da. Huset hadde en størrelse og standard som ingen av oss ville hatt råd til alene og barna var veldig knytta til nærområdet sitt. Vår løsning var å prøve flytte litt på noen vegger for å lage to boenheter som delte yttergang. Selve oppussingen var ikke så veldig omfattende, men det der var vanvittig vanskelig å enes om løsninger, betaling og ansvarsfordeling!! Tror vi krangla mer under oppussingen enn det vi gjorde gjennom hele forholdet ellers. I tillegg hadde vi ulike visjoner om hva vi ønsket med huset. Han så på det som et investeringsobjekt og ønsket løsninger som gjorde huset til en mer permanent tomannsbolig, mens jeg så på delingen som en midlertidig løsning for å spare opp og kjøpe han ut når barna hadde blitt eldre. Anonymkode: df323...f6b
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #11 Skrevet 6. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis dere er venner of samarbeider godt tenker jeg at det kan være en god løsning :-). Jeg kjenner folk som har gjort noe liknende (typ kjøpt to rekkehusleiligheter etc), og det har fungert veldig fint. Mindre omveltning for barna og mindre stress for mor/ far. Et av eksparene har begge nyw partnere, og passer hverandres kjæledyr og hjelper hverandre når det trengs. Alle er happy! Er det derimot et konfliktfylt brudd er nok saken en annen. Hver familie må gjøre det som passer seg best så kjør på hvis begge føler seg okay med det 😊 Anonymkode: 1d5c2...2c3 Det er et slikt samarbeid jeg ser for meg. Jeg er ikke en sjalu person, og det er ikke han heller. Jeg er opptatt av at barnet skal ha det bra og ikke savne noen av oss. Anonymkode: 6ec15...aa8 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #12 Skrevet 6. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi valgte å beholde barnas barndomshjem en stund - det var en ræva ide 😜 Hensikten var god da. Huset hadde en størrelse og standard som ingen av oss ville hatt råd til alene og barna var veldig knytta til nærområdet sitt. Vår løsning var å prøve flytte litt på noen vegger for å lage to boenheter som delte yttergang. Selve oppussingen var ikke så veldig omfattende, men det der var vanvittig vanskelig å enes om løsninger, betaling og ansvarsfordeling!! Tror vi krangla mer under oppussingen enn det vi gjorde gjennom hele forholdet ellers. I tillegg hadde vi ulike visjoner om hva vi ønsket med huset. Han så på det som et investeringsobjekt og ønsket løsninger som gjorde huset til en mer permanent tomannsbolig, mens jeg så på delingen som en midlertidig løsning for å spare opp og kjøpe han ut når barna hadde blitt eldre. Anonymkode: df323...f6b Det er jo leit når man har så ulike syn på hva man trenger. Jeg ser for meg at vi kan bli uenige, men selv har jeg feks ikke behov for kjempestor bolig. Jeg har ikke råd til det uansett. Jeg tilpasser meg lett der jeg bor, selv om leiligheten er liten. Men jeg vil at barnet skal ha god plass til venner og lek. Anonymkode: 6ec15...aa8
heipådegsann Skrevet 6. januar 2019 #13 Skrevet 6. januar 2019 Jeg synes det høres ut som en kjempeidé! Men det forutsetter at dere er på samme plan og er flinke til å kommunisere dere to imellom. Det krever også at dere ikke er for sjalu eller hevnlystne av dere. Min far og stemor har gjort det sånn for deres felles datters skyld. Det ble ganske konfliktfylt den første tiden. Men nå når det har gått flere år. Snart 5år tror jeg. Går de godt over ens enda de har funnet seg nye partnere. De er av typen som også fint kan feire høytider sammen som en familie. Skulle absolutt ønsket at mine foreldre hadde greid det samme, men de hadde et mye mer konfliktfullt brudd så det er nok ikke for alle.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #14 Skrevet 6. januar 2019 Slik praktiserte kjæresten og eksen en stund. Så kom jeg inn i bildet og de ble mye mer uvenner enn før. Og han var respektløs som visstnok lot meg komme på besøk når hun bodde så nært. Så nei, ikke smart. Anonymkode: fddbc...d4f
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #15 Skrevet 6. januar 2019 Vi eier hver vår del av en tomannsbolig som er i nærheten av eneboligen vi bodde i før skilsmissen Vi har 50/50 fordeling. Barna er 9 og 12 år, og dette har fungert veldig fint for oss i 5 år nå. Hadde såklart ikke fungert dersom en av oss var såret eller på noen måter uferdig med den andre. Eksmannen ble i fjor samboer med sin nye kjæreste. Jeg har også fått ny kjæreste, men vi har ikke snakket om samboerskap enda. Det viktigste er at barna opplever at ting er stabilt. Situasjonen fungerer utmerket for oss Anonymkode: dcef1...e54 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #16 Skrevet 6. januar 2019 Edit: Skal sies at situasjonen vår kanskje er litt enklere å takle for eksmannens nye kjæreste da jeg er bifil Dette hadde ingenting med skilsmissen å gjøre, men min nye kjæreste er ei dame. Anonymkode: dcef1...e54
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #17 Skrevet 6. januar 2019 Synes det er helt fantastisk om man får til dette. Har stor respekt for de som klarer et så godt samarbeid for barnas skyld. Tenker at det er viktig at ALT økonomisk og løsninger på «hva hvis»-situasjoner er gjennomtenkt og skrivet ned, signert av begge parter. Det vil minske konfliktnivået og holde begge parter i ørene om det er fristende å lage dårlig stemning. Hugser jeg las om skilsmissebolig i fjor og tenkte at det var en super idé (men ikke for alle!): https://e24.no/privat/bolig/utbygger-proever-ut-skilsmisseboliger/24209740 Anonymkode: e0b44...954
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #18 Skrevet 6. januar 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen planer om å dra en ny partner inn i et slikt bilde. Anonymkode: 6ec15...aa8 Vanskelig å planlegge noe slikt... Anonymkode: e1412...b8d
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #19 Skrevet 6. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Edit: Skal sies at situasjonen vår kanskje er litt enklere å takle for eksmannens nye kjæreste da jeg er bifil Dette hadde ingenting med skilsmissen å gjøre, men min nye kjæreste er ei dame. Anonymkode: dcef1...e54 Så du kan da med andre ord kanskje ende opp med å prøve deg på dama til eksen 😛 Anonymkode: e1412...b8d 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #20 Skrevet 6. januar 2019 Det er jeg og, og har ikke noe ønske å være med menn lengre. En dame hadde vært greit. Men ikke før om en god del år. Anonymkode: 6ec15...aa8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå