Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg skal søke utdanning til høsten. Av visse grunner ser jeg ikke for meg at jeg kan jobbe 100% hele livet, da jeg har slitt med det på skolen og tatt vgs over utvidet tid. Men jeg har høyt snitt.

Har aller mest lyst til å bli psykolog, men er dette et yrke det er mulig å jobbe 70-80% i? Altså jeg kan helt sikkert jobbe 100% de første årene, men ikke resten av livet...

Anonymkode: e7f1d...a36

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vekyer

Som vekter trenger du virkelig å være på bølgelengde med personen. Du må ha evne til å omstille deg på få sekunder.

Jeg er selv vekter og bare det å være ansatt i firmaet er krevende, jeg er veldig glad jeg klarer å omstille meg samt gi litt faen i ledelsen.

Du er garantert jobb etter endt utdannelse.

Anonymkode: 2512a...a73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg skal søke utdanning til høsten. Av visse grunner ser jeg ikke for meg at jeg kan jobbe 100% hele livet, da jeg har slitt med det på skolen og tatt vgs over utvidet tid. Men jeg har høyt snitt.

Har aller mest lyst til å bli psykolog, men er dette et yrke det er mulig å jobbe 70-80% i? Altså jeg kan helt sikkert jobbe 100% de første årene, men ikke resten av livet...

Anonymkode: e7f1d...a36

Du kan jobbe i så stor stillingsprosent du selv ønsker om du feks starter for deg selv. De fleste helseyrkene har da og reduserte stillings%

Anonymkode: 12f93...c0f

• Liker 3
Skrevet

Kommer ikke på et eneste yrke hvor jeg ikke kjenner til eller vet at noen har redusert stilling. Fra butikkmedarbeidere, sykepleiere, taxisjåfører, kontoransatte til tollere. Sikkert noen yrker jeg nå har glemt.
Det eneste jeg ikke vil anbefale noen å satse på å jobbe redusert som er som selvstendig næringsdrivende. Faste løpende utgifter er alltid dyrt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste yrker har nok mulighet for redusert stilling, psykolog er neppe noe problem. Men hvis du slet med å komme deg gjennom videregående, så forstår jeg ikke helt hvordan du skal komme deg gjennom psykologistudiet? Det er jo mye mer krevende. 

Anonymkode: 6dc48...02d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke som tannhelsesekretær iallefall...

Anonymkode: a5b6d...793

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke som tannhelsesekretær iallefall...

Anonymkode: a5b6d...793

Min mor jobbet 80% som tannhelsesekretær, i alle fall.

Til TS: dersom du får jobb i staten er det i alle fall ganske greit å kunne jobbe redusert, spesielt om det er en vanlig kontorjobb.

Anonymkode: 9e86e...178

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

De aller fleste, vil jeg tro. Problemet for mange nyutdannede nå for tiden er vel heller å få høy nok stillingsprosent. Jeg har hatt både to og tre jobber for å fylle opp "kvota", og det kjenner jeg mange andre som har også.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jobbe i så stor stillingsprosent du selv ønsker om du feks starter for deg selv. De fleste helseyrkene har da og reduserte stillings%

Anonymkode: 12f93...c0f

Det kan man selvfølgelig, men da vil man neppe klare seg økonomisk. De aller fleste som starter for seg selv, jobber "døgnet rundt" de første årene, så det er neppe noe å anbefale for de som ønsker å jobbe lite.

Skrevet

Som selvstendig næringsdrivende  (f eks psykolog) kan du jobbe så mye eller lite du vil. 

Skrevet
9 timer siden, Ella Ellefantella skrev:

Som selvstendig næringsdrivende  (f eks psykolog) kan du jobbe så mye eller lite du vil. 

Ja, det har du rett i, men det er viktig å huske på at husleie, strøm og andre løpende utgifter er de samme om en jobber 20% eller 90%. En må jo tjene nok til å dekke alle utgifter i jobbsammenheng, pluss ha penger til å leve av selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vekyer

Som vekter trenger du virkelig å være på bølgelengde med personen. Du må ha evne til å omstille deg på få sekunder.

Jeg er selv vekter og bare det å være ansatt i firmaet er krevende, jeg er veldig glad jeg klarer å omstille meg samt gi litt faen i ledelsen.

Du er garantert jobb etter endt utdannelse.

Anonymkode: 2512a...a73

Garantert dårlig lønn også

Anonymkode: a6e92...746

AnonymBruker
Skrevet

Generelt er det lettere å få til å jobbe mindre enn 100% i det offentlige enn privat.

Anonymkode: e5b97...f2f

AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er helsemessige årsaker til at du må jobbe redusert, bør du gå i dialog med NAV for å se på om det er aktuelt med delvis uføretrygd. Ellers vil du slite, om du blir fullt ufør, og har dårlig opptjening. Alternativt inngå en solid forsikringsavtale, FØR du får alvorlige problemer, om dette er en mulighet.

Anonymkode: bcc48...0c7

AnonymBruker
Skrevet

Var hos psykolog hos bedriftshelsetjeneste en gang som  jobbet 50% -så er nok fullt mulig å jobbe redusert som psykolog også😊

Anonymkode: 76560...1cd

Skrevet
57 minutter siden, Belima skrev:

Ja, det har du rett i, men det er viktig å huske på at husleie, strøm og andre løpende utgifter er de samme om en jobber 20% eller 90%. En må jo tjene nok til å dekke alle utgifter i jobbsammenheng, pluss ha penger til å leve av selv.

Helt klart! Å jobbe 20% i et lokale man må betale det samme for er jo ikke særlig lurt! Men 80% burde gå hvis man ikke har skyhøye utgifter.

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet

Det viktigste er at du kan jobbe 100% i begynnelsen. Det er dessverre vanskelig å få seg jobb hvis du ikke kan jobbe 100% (med unntak av i helsevesenet, barnehager og en del midlertidige stillinger). Når du først har fått foten innafor er det lettere å redusere stillingen. Og som påpekt av flere, gjerne enklere i det offentlige. 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Belima skrev:

Kommer ikke på et eneste yrke hvor jeg ikke kjenner til eller vet at noen har redusert stilling. Fra butikkmedarbeidere, sykepleiere, taxisjåfører, kontoransatte til tollere. Sikkert noen yrker jeg nå har glemt.
Det eneste jeg ikke vil anbefale noen å satse på å jobbe redusert som er som selvstendig næringsdrivende. Faste løpende utgifter er alltid dyrt.

Om man kan/bør jobbe redusert som selsvendig næringsdrivende kommer jo helt an på hvilken bransje man jobber i og hvor mye man kan tjene per tidsenhet, hvor mange kuner man har osv. Etterhvert er det faktisk mange som kan jobbe sterkt redusert fordi firmaet etterhvert har betydelige passive inntekter, eller man tjener ganske mye per oppdrag som gjøres. 

Når det er sagt, er det nok ikke så lurt å satse på egen bedrift og håpe på å jobbe redusert fra første stund. Det er gjerne noe det eventuelt blir mulighet for etterhvert, for oppstartsfasen er det mange som i praksis jobber en god del mer enn 100%. 

Anonymkode: ce5d6...881

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Ella Ellefantella skrev:

Helt klart! Å jobbe 20% i et lokale man må betale det samme for er jo ikke særlig lurt! Men 80% burde gå hvis man ikke har skyhøye utgifter.

Kommer helt an på hva slags bedrift man har. Hvis man driver med noe som må ha egne lokaler for verksted/lager/butikk/representasjon osv. så blir det jo vanskeligere å redusere inntekten. Men mange med kunnskapsyrker kan basere seg mye på hjemmekontor og/eller plass i "makerspace" (type delte lokaler for designere, programmerere osv. som man kan leie en plass i uten at det nødvendigvis koster skjorta). 

Anonymkode: ce5d6...881

AnonymBruker
Skrevet

I de fleste kvinnedominerte yrker er det vanlig med reduserte stillinger. I mannsdominerte yrker er det vanskeligere, særlig i produksjonsyrker.

Anonymkode: 755b5...b17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...