Gå til innhold

Hvor ofte vasker du huset

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar en god vask av hele (den lille) leiligheten hver uke, liker å ha det skinnende rent til helgen da jeg ofte får gjester eller bare fordi jeg slapper bedre av når det er rent. Da tar jeg også litt vegger og dører og diverse om jeg ser noe flekker og først har klut og såpe for hånd, men går ikke systematisk til verks.

Vinduer, ovnen, en god skrubb av fugene på badet og sånn jeg forbinder med mer storrengjøring tar jeg litt når jeg ser det er på tide eller får ånden over meg. Kanskje en gang i kvartalet.

Ellers så holder jeg jo kjøkkenet rent hele tiden, og drar en klut over diverse flater litt sånn jevnlig. Liker å ha det noenlunde rent, langt fra støv på hjernen men ser jeg at en lampe er støvete så vasker jeg den med en gang for eksempel, sparer det ikke til ukas rutinevask.

Anonymkode: c5422...5a3

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet
På 6.1.2019 den 17.48, AnonymBruker skrev:

«Hipps om happs»? Den var ny 😂 Er det en intern versjon av «hipp som happ»?

Anonymkode: 60704...e26

Haha, jeg også sier hipps om happs 😂 nå som 50 åring skjønner jeg at jeg kanskje har feil. Dog har jeg aldri skrevet dette, men jeg sier det. 

Skrevet

Vasker og støvsuger så mye jeg orker, smårydder som regel hver dag (og tar litt større prosjekter innimellom og kvitter meg med ting og sorterer så det er aldri helt "bomba" av ting hvertfall. Støvsuger hver uke, gulvene blir vasket annenhver uke. Toalettet blir kloret 1-2 ganger i uken, dusjen hver uke eller hver andre uke, vasker over overflater (vaskene, kjøkkenbenk, bad, nattbord, spisebord og stuebord) nesten hver dag. Tørker støv ca en gang i uken eller ved behov.  Bytter på sengen en gang i uken, vaskemaskin og oppvaskmaskin settes på når det er nok til full maskin. Bruker desinfiserende på alle håndtak og lysbrytere ca en gang i uken. Tar ellers ting med en gang om jeg ser at det trengs. Blitt mye enklere for meg å holde det fint og vaske etter å ha kvittet meg med det som føles som ett tonn av ting, jeg har nå plass i skuffer og skap så ingenting ligger og slenger. Av de større tingene som sluk, kjøleskap, vinduer, lister, rens av vaskemaskin og oppvaskmaskin er alt etter når behovet for det melder seg. 

Skrevet

Stor rengjøring som jeg mener innholder: vasking av tak, vegger, lister, inne i skap, utenpå skap, loft og det generelle rengjøringen tar jeg 2 ganger i året. 

Støvtørking, vasking av gulv, vask av toalett osv, tar jeg en gang i uken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fy for en uhygienisk gris du er som kun vasker 4 ganger i året, sånn ca.... vasker gulvene en til to ganger pr uke, bad og toalett hver dag. StøvVask en gang pr uke. Tørrmopper og støvsuger hver dag. Vaskehjelpa kommer hver 14 dag i tillegg. Og nei jeg eller andre som ivaretar normal hygiene har ingen tvangslidelse, det tror jeg heller du selv har som må sitte i egen møkk. Det blir vasket så " ofte" fordi det blir normalt skittent hos oss slik det blir hos alle enten man vasker 52 ganger i året eller kun 4 ganger, sånn ca. Vi er en voksen og to barn i vårt hushold. Sjokkerende hvor grisete voksne ( mentalt friske?) Mennesker kan være. Jeg håper du ikke har ansvar for barn.

Anonymkode: 9cf34...7fd

Om man bor alene og har generelt lite slitasje og søl i en lettstelt leilighet, så trenger men vel ikke å være manisk?

Jeg vasker toalett og vask på badet oftere, kjøkkenbenk og oppvask oftere, ellers etter behov - men det kan godt gå uker mellom hver gang. Det støver nok mest i forbindelse med klesvask, klestørking og sengeskifte, da trenger jeg å gå litt over. Men vasker klær kanskje en gang hver 14. dag, 3-4 maskiner.

Anonymkode: 7789d...711

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fy for en uhygienisk gris du er som kun vasker 4 ganger i året, sånn ca.... vasker gulvene en til to ganger pr uke, bad og toalett hver dag. StøvVask en gang pr uke. Tørrmopper og støvsuger hver dag. Vaskehjelpa kommer hver 14 dag i tillegg. Og nei jeg eller andre som ivaretar normal hygiene har ingen tvangslidelse, det tror jeg heller du selv har som må sitte i egen møkk. Det blir vasket så " ofte" fordi det blir normalt skittent hos oss slik det blir hos alle enten man vasker 52 ganger i året eller kun 4 ganger, sånn ca. Vi er en voksen og to barn i vårt hushold. Sjokkerende hvor grisete voksne ( mentalt friske?) Mennesker kan være. Jeg håper du ikke har ansvar for barn.

Anonymkode: 9cf34...7fd

Spørsmålet til TS er hvor ofte man har storrengjøring, noe som tar mesteparten av en dag etter jobb, hvis ikke mer. Hvis man bruker så mye av fritiden sin på å vaske vil jeg si at det vitner om mentale utfordringer.

Jeg skrev ikke at jeg kun støvsuger eller vasker over gulvene eller toalettet 4 ganger i året, og det er ikke skittent her, jeg har flere ganger fått kommentarer om hvor ren og ryddig boligen min er.

Forøvrig synes jeg at din vasking er ganske ekstrem også. Du støvsuger, tørrmopper, vasker bad og toalett hver eneste dag? Med mindre barna dine alltid sleper søle etter seg hvor enn de går kan jeg ikke skjønne at det skal være nødvendig. Hvor mye tid tror du du har kastet bort på dette i løpet av livet ditt? Har du ikke jobb? Ingen hobbyer? Ikke noe annet å bruke tiden din på?

51 minutter siden, Nerine_ skrev:

Seriøst? 

Ja. Storrengjøring minst en gang i uka høres veldig ut som OCD/bakteriefobi.

Anonymkode: 34af6...1fd

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet til TS er hvor ofte man har storrengjøring, noe som tar mesteparten av en dag etter jobb, hvis ikke mer. Hvis man bruker så mye av fritiden sin på å vaske vil jeg si at det vitner om mentale utfordringer.

Jeg skrev ikke at jeg kun støvsuger eller vasker over gulvene eller toalettet 4 ganger i året, og det er ikke skittent her, jeg har flere ganger fått kommentarer om hvor ren og ryddig boligen min er.

Forøvrig synes jeg at din vasking er ganske ekstrem også. Du støvsuger, tørrmopper, vasker bad og toalett hver eneste dag? Med mindre barna dine alltid sleper søle etter seg hvor enn de går kan jeg ikke skjønne at det skal være nødvendig. Hvor mye tid tror du du har kastet bort på dette i løpet av livet ditt? Har du ikke jobb? Ingen hobbyer? Ikke noe annet å bruke tiden din på?

Ja. Storrengjøring minst en gang i uka høres veldig ut som OCD/bakteriefobi.

TS sier jo etter HI at hun ikke mener tak og vegger. Jeg anser det som helt normalt å vaske gulvet ukentlig hvis man er en familie med barn, noen ganger to ganger i uka hvis det er mye søl. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Nerine_ skrev:

TS sier jo etter HI at hun ikke mener tak og vegger. Jeg anser det som helt normalt å vaske gulvet ukentlig hvis man er en familie med barn, noen ganger to ganger i uka hvis det er mye søl. 

Haha ja ok, der ser du, jeg følger ikke helt med selv.

Hvis man har en liten leilighet eller bare snakker om inngangspartiet og kjøkkenet er jeg enig med deg angående gulvvaskingen når man har barn. Men støvsuginga, vasking av bad og toalett hver dag blir ekstremt.

Gjest Gagaen
Skrevet
På 6.1.2019 den 17.21, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke tak og vegger.

Anonymkode: 614aa...2a6

Kva meiner du med storrengjøring da? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Haha ja ok, der ser du, jeg følger ikke helt med selv.

Hvis man har en liten leilighet eller bare snakker om inngangspartiet og kjøkkenet er jeg enig med deg angående gulvvaskingen når man har barn. Men støvsuginga, vasking av bad og toalett hver dag blir ekstremt.

Hvis jeg med tre barn ikke støvsuger hver dag ser det ikke ut. Jeg gidder ikke å tråkke på smuler og bøss, lite pent er det også. Jeg vasker også over toalett og vask på badet daglig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...