Gå til innhold

Hvordan ville dere lagt opp denne kabalen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal starte på jobb etter permisjon i august (ikke satt dato enda).

Babyen starter i bhg enten torsdag 1.aug eller mandag 5.august.

1.klassingen starter på skolen mandag 19.august.

Pappaen ukependler og er bare hjemme i helgene. 

Vi må benytte oss av SFO og lange bhgdager, da jeg jobber er borte fra 7-17.

Jeg vil gjerne høre deres synspunkt på hvilken dag jeg bør begynne i jobb? Og begrunnelse på det. Og om babyen bør starte 1. Eller 5.aug, når blr vi be om oppstart.

Dette blir en helt ny hverdag for oss alle tre.

Anonymkode: a765e...660

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde desperat lett etter andre løsninger. Ny jobb for en eller begge, flytte. 10 timer i barnehagen hver dag er vanvittig.  

Anonymkode: 1eb7f...830

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Flytta eller fått ny jobb nærmere bhg og skole. 

Sett bort fra det, hadde valgt oppstart i bhg mandag og hatt så lang tilvenning som mulig mtp hvor lange dager dere må bygge opp til hvis dere ikke kan gjøre andre ting for å optimalisere hverdagen deres.

Anonymkode: 27eb4...ec8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det er vel makstid i barnehagene? 

Anonymkode: a14da...a02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars, stakkars barn som skal være i barnehagen så lange dager hver dag! Er det ingen muligheter for at far kan finne en jobb som er nærmere?

Anonymkode: 7668d...7e4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg skal starte på jobb etter permisjon i august (ikke satt dato enda).

Babyen starter i bhg enten torsdag 1.aug eller mandag 5.august.

1.klassingen starter på skolen mandag 19.august.

Pappaen ukependler og er bare hjemme i helgene. 

Vi må benytte oss av SFO og lange bhgdager, da jeg jobber er borte fra 7-17.

Jeg vil gjerne høre deres synspunkt på hvilken dag jeg bør begynne i jobb? Og begrunnelse på det. Og om babyen bør starte 1. Eller 5.aug, når blr vi be om oppstart.

Dette blir en helt ny hverdag for oss alle tre.

Alle 3? Er dere ikke 4?

Anonymkode: d5632...97e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle 3? Er dere ikke 4?

Anonymkode: d5632...97e

Anbefaler deg å lese innlegget til TS på nytt igjen.

Pappaen er jo bare hjemme i helgene, så han merker jo ikke forandringen. Babyen begynner i barnehage, og den eldste starter på skolen. Det er jo bare de hjemmeværende som opplever en ny hverdag. Alt er normalt i helgene.

Anonymkode: 60708...6dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mor var alenemor og måtte følge og hente mine to søsken i barnehagen uten hjelp fra far. Hun hadde ca. 35 minutters reisevei til jobb med buss og t-bane. Hun har aldri kjørt bil. Søsknene mine var i barnehagen fra 07.15-16.45 i flere år. Det gikk jo bra med dem, men moren min kunne ikke velge og vrake i jobber heller. Hun hadde universitetsutdannelse, men var godt voksen når hun kom ut i arbeidslivet (liten digresjon). 

Anonymkode: 38bae...942

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket hvor mange timer i uka full barnehageplass er? 

Anonymkode: 2fe2d...223

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiller det noen større rolle om det er 1.eller 5.? Ville valgt 5. Men misforstår jeg sp.målet, har du mulighet til p begynne den 1.seot for eksempel? Og la barna ha korte dager i august? Eller oppstart jobb den 12. eller noe slikt, da du vil ha hendene fulle med barnehagetilvenning, SFO-tilvenning og skolestart den 19. Faren må ta noe fri i forbindelse med dette, ingen grunn til at du må ta all velferdspermen så mange dager som dette kan bli. 

Anonymkode: 104a5...141

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville startet torsdagen. Deilig for baby å få en kort første uke og helgen på å bearbeide inntrykk. 

Anonymkode: 6d323...e6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange dager har du til tilvenning? Noe oppspart ferie? Vår barnehage ville helst ha 2 uker tilvenning. 10 timer er veldig lenge. Noen mulighet for å jobbe redusert en periode.

Anonymkode: f50f4...7c3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan sikker begynne på jobb i slutten av august om jeg ønsker det.

Vår første hadde også lange dager, og det har gått bra.

Jeg har ikke mulighet til å få jobb nærmere hjemmet, da dette er i byen og vi bor utenfor. 

Kan noen fortelle meg om skolestart, hva jeg kan vente meg? Er det tilsvarende barnehagetilvenning? Har de korte dager i starten?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Uff det er lenge i Bhg for et lite barn :cry3: den kabalen hadde jeg endret på. Hadde jobbet kortere dager, tatt ulønnetpermisjon så dagene hadde blitt kortere. Ikke snakk om at jeg hadde utsatt mine barn for så mange timer i Bhg i uken. 

Anonymkode: 4be6a...034

Skrevet

I barnehagen der mitt barn går, er det ikke lov å ha mer enn 8 timer pr dag (i spesielle tilfeller kan det drøye, men det skal gis beskjed om i god tid). Enten bør du finne deg en annen jobb, eller så bør du få hjelp av familie eller venner og spørre om de kan hente barnet i barnehagen kl 15 dersom barnet skal være i barnehagen kl 7. Det burde vel helst hatt kortere dager i starten, men det må du og de ansatte i barnehagen bli enige om.

Jeg var så heldig at da jeg jobbet, kunne jeg levere barnet 7:45, hente kl 15 tre ganger i uken og hente kl 13 to dager i uken. Vet selvfølgelig at det ikke er mange som har denne muligheten, men ville nok forsøkt å korte ned dagene så mye som mulig.

Nå er mitt barn 3 år og har sluttet å sove på dagtid fra høsten av. Likevel er hun så trøtt av å være i barnehagen fra kl 7:45 til ca 15. Barn blir også slitne.

AnonymBruker
Skrevet

Skolestart: de begynner gjerne på SFO først, slik din må. Det kan være bra, man blir kjent og får noen venner før selve skolen starter, men det er vanlig med litt korte dager de aller første dagene i hvertfall. 

Hvis du kan begynne i midten eller slutten av august, hvorfor må minste begynne akkurat den 1. eller 5.? Uansett, begynn f.eks den 5., og a korte dager for dem begge i starten. Når skolen begynner (den 19.), må dere følge, og akkurat den dagen er vel kort for de fleste. Så er de fort igang med vanlige rutiner med SFO. Så hvis du kunne startet den 20., så var du ferdig med all tilvenning før det. 

Anonymkode: 104a5...141

AnonymBruker
Skrevet

Er barnehagen åpen fra 6.45-17.15? Nei, det der kunne jeg ikke levd med. 

Anonymkode: c96d0...368

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars stakkars baby. Babyrovdrift burde vært forbudt. 

Anonymkode: 46554...5ab

Skrevet

Du bør snarest gå ned i stillingsprosent i form av kortere arbeidsdager. 

AnonymBruker
Skrevet

Skolestart: første skoledag må mamma/pappa være med i starten og går når det passer ifht hvordan barnet takler det. Greit å ikke være der så lenge om det ikke er behov. Kan være på SFO etterpå. 

Vanlige skoledager fra dag 1, ikke noe tilvenning. Er gjerne førskole på våren. 

I min kommune stenger forøvrig SFO kl.16.30.... 

Forstår at det er vanskelig, men de lange dagene i bhg for lite barn kunne jeg ikke ha levd med. Egentlig ikke for skolestarten heller. Det er slitsomt å gå på skole og vanskelig å vite hvordan starten blir for han/henne. Hadde heller ikke orket å skulle tatt meg av henting og levering av begge to hver dag i tillegg til (full) jobb med reisevei.

Jobber du 100%? Mulighet for å redusere en periode, så du kan ha kortere dager? Det har man vel rett på (?), men forstår at det ikke er så enkelt i alle yrker.

Anonymkode: 09c96...dbb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...