AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #1 Skrevet 6. januar 2019 Jeg er et rotehode. Jeg prøver å bli bedre, sakte men sikkert. Det kommer seg. I prosessen har jeg lest mye ryddelitteratur. Enkelte ting har vært store aha-opplevelser, andre ting bortimot kontraproduktive greier. Kles-ryddetipsene er en av de greiene som jeg aldri helt har fått hodet rundt. Råd som dette: "hvis du ikke har brukt det i løpet av et år skal det ut" "hvis det er for stort og for smått skal det ut" Gir jo tilsynelatende mening. Det er ikke vits å lagre på masse drit en aldri bruker. MEN Etter graviditeten gikk jeg ned til en lavere vekt (jeg brukte stort sett tjukkasklærene mine i graviditeten så innkjøpene begrenset seg til noen gravidbukser og amme-bher) Dette er klær som etter disse ryddeprinsippene skulle gått rett til Fretex, fordi det å ha for små klær ville gi meg dårlig samvittighet, og dessuten ville de aldri bli brukt igjen. ... Bortsett fra at de ble det da. 5-7 år gamle klær og jakker fikk seg en ny vår, og jeg slapp faktisk unna med å bare kjøpe et par nye bukser, i stedet for en helt ny garderobe til mange tusen. Så hvorfor skal alt ut? Så lenge det er pene og tidløse plagg i god stand forstår jeg ikke poenget med å kvitte seg med alt. Kroppen endrer seg jo gjerne litt gjennom livet, i den ene eller andre retningen. Det er jo helt greit hvis du har råd til å kjøpe deg en helt ny garderobe som gravid, post-gravid eller dersom du går ned noen kilo, men er det så galt å ha noe å gå på i garderobeskapet? Nei, jeg kunne ikke leve etter det prinsippet på fjorten kvadratmeter (som var den minste leiligheten jeg bodde i), men det er vel ikke det som er det aller vanligste utgangspunktet heller? Har dere noen andre dårlige ryddetips å dele? Eller kanskje dere er uenige med meg? Anonymkode: 66bf5...4d8 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #2 Skrevet 6. januar 2019 Jeg har også gått mye opp og ned i vekt i løpet av 15 år, og har ikke kastet eller gitt bort ett eneste klesplagg ettersom jeg vet at vekten kan forandre seg igjen. Dette har jeg spart mye penger på. Jeg har alltid klær i skapet som passer Anonymkode: 2ee4e...a92 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #3 Skrevet 6. januar 2019 Det jeg burde gjøre snart, er å sortere alle klærne mine etter størrelser, slik at jeg får mer orden i klesskapet (Meg over) Anonymkode: 2ee4e...a92 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #4 Skrevet 6. januar 2019 Jeg er egentlig enig med deg angående klær. Hadde jeg fulgt disse rådene hadde jeg ikke hatt et eneste selskapsplagg i skapet! Tydligvis går jeg for sjelden på fest som krever penklær, men siden jeg nå har valgt å beholde klassiske penkjoler og plagg i god kvalitet, så har jeg som regel noe å ty til uten å måtte på shopping. I tillegg har jeg variert endel i vekt i forbindelse med graviditet og småbarn, det er klart jeg ikke kaster ut hele garderoben av den grunn? Jeg irriterer meg også over den bruk og kast mentaliteten som ofte råder i slike ryddetråder. Det er ikke så enkelt å si at det du ikke har brukt det siste året skal du kaste.. Ok, jeg camper ikke hvert år, men er noe jeg giør i perioder. Skal jeg liksom kaste alt utstyret og kjøpe nytt når jeg igjen får lyst på campingtur? Anonymkode: 62a4b...4c7 6
Jytte Skrevet 6. januar 2019 #5 Skrevet 6. januar 2019 Enig i deg med å gi fra seg klær for raskt. Jeg bruker å himle med øynene hvis noen sier det. Et annet dårlig ryddetriks er å fortelle andre at de må ha alt på faste plasser. Hva er en fast plass? Jeg har flere roteskuffer, og noe som skal i den med lys og staker, batterier osv. kan havne i en annen. Men alle skuffene er på samme sted, og de er dype. Mitt råd er å ha den type skuffer /skap på samme sted med plass til flere hyller, gjerne i stua. Kommer det uventet besøk og man skal hasterydde, slipper man å fly i boden eller inn på kjøkkenet, og rekker å rydde vekk klær som ligger strødd inn på soverommet. Begynn på et rom er også et dårlig utgangspunkt hvis alt er kaos. Hvorfor ikke ta det viktigste først. Se over ting du kan gi bort eller selge. Sorter, og gjør tid og plass til å sortere. Skriv lister hvis du har mye. Lag kanskje-liste i hodet ditt). Jeg er håpløs på det med å rydde. Hvis jeg tar bort noe og frigjør plass havner det klær der. Gjør jeg tiltak for å ikke kunne rote så mye, fordi det ikke er plass i hyllene, da drar jeg bare ting til siden og setter inn mer av rotet. Og da samler det seg støv. Har gitt bort, solgt litt og kastet litt. Likevel er det kaos, men det er under kontroll. For eksempel kan det irritere meg, for hva skal jeg med gulvteppet under stuebordet når jeg sjelden gidder støvsuge og det er slengt klær på teppet. uhu, det spøker her. Noe av det som kjennetegner de unge i dag er at de vil ha alt nytt. Det skal være stilrent selv om det kommer fra Ikea. Et annet dårlig råd for å inspirere er å nevne hva de selv har gjort. Det er tabu å snakke om husarbeid, burde være det. Det burde også være forbudt å tenke på husarbeid. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå