Gå til innhold

Plutselig tyngre å trene/raskere høy puls

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å løpe 3-4 ganger i uka, og løper som oftest mellom 6 og 10 km hver gang. Jeg løper som regel med relativt lav intensitet (rundt 9,5 på tredemølle nå som jeg løper inne), og da pleier pulsen min å ligge på rundt 150.

Da jeg trente i dag, derimot, var det plutselig mye tyngre å løpe enn hva det pleier å være. Jeg merket det allerede under oppvarmingen, da jeg løp med tempo 8,5 på mølla. Pulsen spratt kjapt opp til rundt 155, mens den pleier å ligge på 120-130 under oppvarming. Da jeg startet treningen for fullt, spratt pulsen opp til 178 under intervallene, selv om jeg ikke løp fortere enn på 11.

Jeg har trent jevnt hele året, og også hele desember (har i grunnen trent mer enn jeg pleier de siste ukene, siden jeg har hatt ferie og dermed hatt mer tid til trening). Løp også på fredag, på samme intensitet som i dag, og da var pulsen normal.

Jeg vet at pulsen og formen kan være avhengig av dagsform, om man er syk, har sovet litt, har drukket alkohol dagen før o.l. Men ingenting av dette er tilfelle for meg i dag. Jeg la meg til vanlig tid i går kveld, sov 8 timer i natt, føler meg frisk som en fisk og har ikke drukket siden nyttårsaften.

Flere som har opplevd at formen plutselig er dårligere en dag uten at man finner noen åpenbar grunn? Jeg har trent løping flere ganger i uka i minst 10-15 år, og har aldri opplevd dette før. Synes derfor bare det var så rart..!

Anonymkode: 22754...bef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har trent jevnt hele året, og også hele desember (har i grunnen trent mer enn jeg pleier de siste ukene, siden jeg har hatt ferie og dermed hatt mer tid til trening).

Overtrening er ofte en årsak til høyere puls, særlig når du sier du har trent mer den siste tiden. Det er smart for løpere å ha en uke fri hver sesong for å få en pause og toppe formen, og hvis du ikke har hatt det, men har løpt 3-4 ganger i uken kontinuerlig i åresvis, så ville jeg testet det ut nå. Kan nesten garantere deg at om du tar feks 5-7 dager fri så vil du oppleve bedret form på neste løpetur.

Det kan selvfølgelig også være noe medisinsk, men da ville du sannsynligvis hatt andre symptomer, og ikke følt deg "frisk som en fisk". 

Anonymkode: cd67c...f5e

• Liker 4
Skrevet

Synes ofte treningen er noe av det jeg merker det på først hvis jeg "brygger" på noe. Kan bare være at du f eks har en forkjølelse som ligger og lurer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du er gravid

Anonymkode: be01f...355

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :blomst:

Kan jo sikkert være overtrening- samtidig trodde jeg nesten ikke det var mulig for meg, siden jeg nesten alltid trener med ganske lav intensitet..!

Eller det kan jo også være jeg brygger på noe, selv om jeg ikke har merket det ennå. Har to små barn som mer eller mindre ALLTID er forkjølet fra september til april, så det er mye virus og bakterier i omløp hjemme hos meg :ler: 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Du er definitivt ikke overtrent av treningen, men dagsform og som andre sier her så kan det være at du brygger på noe. 

Du løp vel ikke på en annen mølle enn det du vanligvis gjør? For da kan det være så enkelt at mølla ikke er likt kalibrert og kanskje er raskere enn den vanlige. 

Hvis det er slik på neste økt så foreslår jeg at du står over trening en dag. 

Anonymkode: 4418d...0ea

• Liker 1
Skrevet

Jeg har opplevd at formen har blitt dårligere og,tok blodprøve og mangler mye jern,spist jerntabletter en stund nå og merker at det kommer seg igjen nå🙂

Skrevet

Kanskje så enkelt som teknisk feil på utstyret du måler med? Det er vel ikke 100% ufeilbarlig heller?

Anonymkode: 08df4...0ec

Skrevet

Jeg trener for øvrig ikke løping, men styrketrening, og merker det veldig fort hvis jeg ikke er helt i form. De siste dagene har jeg hatt strekk og vondter i lårene, så jeg har tatt det rolig, men generell form er dårligere fordi kroppen heller prioriterer å hjelpe lårene mine fremfor musklene som gjør øvelser. Dessuten har jeg "brygget på noe" en stund, men kroppen vil liksom ikke helt slippe til forkjølelsen 😂

Men syns det var et godt tips av andre at du prøver å ta det en uke fri! :) Det kan jo kanskje hjelpe. Da får kroppen virkelig hentet seg inn :) 

Anonymkode: e8e3b...e49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...