AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #1 Skrevet 6. januar 2019 Jeg har en venninne og vi er begge 19 år. Hun er fra en annen kultur med strenge regler, men hun er født og oppvokst i Norge. Hun har det ikke bra der hun bor. Blant annet får hun skylda for mye. Blant annet holdt hun på med en gutt fra samme kultur, som faren fikk vite om. De ble gode venner. Men denne gutten var svært lite snill mot venninnen min. Han sa blant annet at han kun brukte henne for kroppen hennes. Da venninnen min sa sannheten til faren, ble han lei seg og moren klandret da venninnen min. Når moren er sint så kan hun holde silent treatment i flere dager. Venninnen min får ikke gå ut av huset utenom skole. Hun er på rommet sitt 24/7 og har vært det i flere måneder. Nå ville hun søke skole til våren. Skolen ligger 4 timer med bil fra byen hun kommer ifra. Hun får ikke lov av foreldrene. Hun må gå på skolen som ligger i nabobyen(30 min) eller i den byen hun bor i. Det vil ikke hun, for hun vil reise bort fra byen og denne gutten. Hun er fortvilet. Hun har snakket om selvmord. Hun har snakket med helsesøster og helsesøsteren er god, men det hjelper ikke. Hva kan jeg som venninne gjøre og si? Jeg synes dette er på kanten til mishandling. Anonymkode: 48a58...b35
Diamant20 Skrevet 6. januar 2019 #2 Skrevet 6. januar 2019 Hun er myndig så hun kan gjøre hva hun vil, men ta kontakt med politi for beskyttelse og skjult adresse og mobilnummer (hun bør også bytte navn). Hørte en lignende historie og da planla de lenge i forkant, og politiet måtte møte hun på skolen for planlegging (så foreldrene ikke skulle se det) 5
prettylittlemisfit Skrevet 6. januar 2019 #3 Skrevet 6. januar 2019 1 time siden, Diamant20 skrev: Hun er myndig så hun kan gjøre hva hun vil, men ta kontakt med politi for beskyttelse og skjult adresse og mobilnummer (hun bør også bytte navn). Hørte en lignende historie og da planla de lenge i forkant, og politiet måtte møte hun på skolen for planlegging (så foreldrene ikke skulle se det) Enig!
Gjest Blondie65 Skrevet 6. januar 2019 #4 Skrevet 6. januar 2019 Får du ha kontakt med henne? Mitt beste råd er at hun søker den skolen hun har lyst til, men i hemmelighet - med alt det det innebærer. Dvs at hun må sørge for at posten ikke kommer til foreldrenes hus, eventuell e-post ikke er kontrollert av foreldre etc. Kan eventuell post gå til c/o Deg? Jeg tror også at en prat med politiet om beskyttelse fra trusler er en god idé. I så måte finnes også krisesenter - de kan man i alle fall snakke med. Kanskje de kan veilede deg?
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #5 Skrevet 6. januar 2019 Føler dere misforstår litt. Foreldrene er ikke farlige og skumle. Hun får ha besøk og overnattingsbesøk av hvem hun vil(ikke gutter), men de er så strenge og kontrollerende. De bestemmer, det er sånn det er i den kulturen. Faren var ganske grei før, men moren mener han har ødelagt venninnen min med å være for «norsk» og lite streng mot henne. Så nå får ikke venninnen min reise. De kan kutte kontakten. Tror ikke moren hadde hatt et problem med det. Ts. Anonymkode: 48a58...b35
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #6 Skrevet 6. januar 2019 Det er sånn kulturen deres er. Du skal være veldig forsiktig med å blande deg. Det kan fort oppfattes som at du ikke respekterer den kulturen og tror din egen kultur er den rette. Anonymkode: e17fd...1b5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #7 Skrevet 6. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Føler dere misforstår litt. Foreldrene er ikke farlige og skumle. Hun får ha besøk og overnattingsbesøk av hvem hun vil(ikke gutter), men de er så strenge og kontrollerende. De bestemmer, det er sånn det er i den kulturen. Faren var ganske grei før, men moren mener han har ødelagt venninnen min med å være for «norsk» og lite streng mot henne. Så nå får ikke venninnen min reise. De kan kutte kontakten. Tror ikke moren hadde hatt et problem med det. Ts. Anonymkode: 48a58...b35 Jeg forstår ikke helt hva du mener. At moren ikke vil ha problem med at datteren kutter kontakten? Vel, da kan jo datteren begynne på skolen i en annen by da, så får foreldrene velge om de vil bryte kontakten. Anonymkode: 5bfb8...e14
Gjest Blondie65 Skrevet 6. januar 2019 #8 Skrevet 6. januar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke helt hva du mener. At moren ikke vil ha problem med at datteren kutter kontakten? Vel, da kan jo datteren begynne på skolen i en annen by da, så får foreldrene velge om de vil bryte kontakten. Anonymkode: 5bfb8...e14 Det er vel mer at moren truer datter med at kontakten blir kuttet dersom datteren ikke gjør som moren vil.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #9 Skrevet 6. januar 2019 Støtt henne til å søke den skolen hun vil og hjelp henne med stipend og studiehybel. Jeg kjenner flere minoritetsjenter som bodde i svært strenge og nedbrytende kår som trosset familien og flyttet til ny by med begrunnelse for å studere, og fikk et mye mye mye bedre liv! Anonymkode: c9668...570
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå