Gå til innhold

Skilsmisse. Tyde ektepakt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Her undrer jeg en del. 

Som gift er anskaffelser felles, uavhengig av hvem som står som eier. Man forplikter i fellesskap. Siden huset ble kjøpt som gifte før ektepakten ble inngått, er vel huset felleseie på tidspunktet særeie inngås, til tross at bare en står som eier? 

Her ville jeg tro det finnes rom for advokat mat. 

Om huset var kjøpt før ekteskapsinngåelse ville det vært annerledes. Mye er også beroende på hva som ble avtalt i forbindelse med salg av leiligheten (som var anskaffet før ektepakten) og kjøp av bolig (etter ektepakten) 

Det er vel hvem som er eier ved skillsmisse- tidspunktet, som har noe å si om hvem som skal ha hva. Gjennom et langt liv er det mye som blir kjøpt og solgt. Det har jo ingenting å si. 

Anonymkode: 5417a...665

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel hvem som er eier ved skillsmisse- tidspunktet, som har noe å si om hvem som skal ha hva. Gjennom et langt liv er det mye som blir kjøpt og solgt. Det har jo ingenting å si. 

Da forstår du ikke problemstillingen. 

Når man gifter seg får man felleseie om man ikke har avtalt særeie. Alt som anskaffes som gift er derfor felles, til tross for at bare et navn er på papiret. Derfor er det diskutabelt om huset er felleseie når særeie avtalen underskrives. 

Hadde de fortsatt hatt leiligheten som var anskaffet før ekteskapet ville denne selvsagt vært i særeie. 

Her kan man anse at eiendeler fordeles (som ved skilsmisse) ved inngåelse av særeie. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om vi ser bort fra hva som er juridisk korrekt, og ser på hva som moralsk er korrekt et øyeblikk, uansett kjønn på den som eier.

Det beløp som den ene har betalt ned på den andres lån er det rimelig å betale tilbake. Det gjelder selv om den som har betalt beløpet har vært utro og ikke eier nåla i veggen.

Hevn bør legges til side, og å flå en ex gir bare tilfredsstillelse akkurat i øyeblikket.

Anonymkode: 99926...cd2

Å ja, så det er rimelig at han har bodd gratis?

Anonymkode: eb3f1...bc0

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Da forstår du ikke problemstillingen. 

Når man gifter seg får man felleseie om man ikke har avtalt særeie. Alt som anskaffes som gift er derfor felles, til tross for at bare et navn er på papiret. Derfor er det diskutabelt om huset er felleseie når særeie avtalen underskrives. 

Hadde de fortsatt hatt leiligheten som var anskaffet før ekteskapet ville denne selvsagt vært i særeie. 

Her kan man anse at eiendeler fordeles (som ved skilsmisse) ved inngåelse av særeie. 

Nei, fordi midlene huset ble kjøpt med ble anskaffet FØR ekteskapet. Altså tatt med inn, ikke opparbeidet i fellesskap.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor inngikk dere særeie etter dere var gift? Hadde du enplan med dette ts?

Anonymkode: 129f9...dd5

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, fordi midlene huset ble kjøpt med ble anskaffet FØR ekteskapet. Altså tatt med inn, ikke opparbeidet i fellesskap.

Da er det et spørsmål om egenkapital. Huset ble anskaffet etter noe tids ekteskap. Ektefelle har trolig bidratt på lån også i denne perioden. 

Om huskjøpet ble fullfinansiert med salg av nedbetalt leilighet så er jeg enig. 

Men kjøp medfører gjerne refinansiering etc så dette er advokatmat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Good for you TS!

Håper mannesvinet står igjen på bar bakke!

Anonymkode: d63cd...7a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Good for you TS!

Håper mannesvinet står igjen på bar bakke!

Mannesvinet? Det var da voldsomt.

Anonymkode: bea06...23c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannesvinet? Det var da voldsomt.

Han var utro

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Det er vanlig å lage en ektepakt også etter inngått ekteskap 

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Det er vanlig å lage en ektepakt også etter inngått ekteskap 

Hvorfor fremstilte du saken motsatt først?

Anonymkode: c8e53...b2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor fremstilte du saken motsatt først?

For å være sikker på å få ærlige svar. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For å være sikker på å få ærlige svar. 

Det tror jeg du gjorde lurt i.

lykke til med saken, jeg tror ikke eksen din har noe han skulle sagt, men jeg skjønner godt at han vil prøve.

Anonymkode: 6e76e...902

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Snakket med advokat. Hva vi eide da ektepakten ble skrevet, har ingenting å si. Det som har noe å si, er hvem skjøten på boligene står på. Huset står på meg, så han har ingenting å hente her. Det han har bidratt med økonomisk, blir å se på som at han har betalt for livsopphold. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Snakket med advokat. Hva vi eide da ektepakten ble skrevet, har ingenting å si. Det som har noe å si, er hvem skjøten på boligene står på. Huset står på meg, så han har ingenting å hente her. Det han har bidratt med økonomisk, blir å se på som at han har betalt for livsopphold. 

Like greit å pin'e denne tråden slik at folk vet hva som gjelder neste gang. Er så mange som tror de automatisk tjener på å være gift.

Bra det ordner seg TS😊

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Det regnet jeg med ja - ellers hadde ikke særeie hatt mye for seg.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Like greit å pin'e denne tråden slik at folk vet hva som gjelder neste gang. Er så mange som tror de automatisk tjener på å være gift.

Bra det ordner seg TS😊

Hadde jeg ikke hatt en ektepakt, med fullt særeie, så hadde jeg tapt stort. 

• 1 måned senere...
Skrevet

Dette er vel en variant/fortsettelse av denne:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...