Gå til innhold

Skilsmisse. Tyde ektepakt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, FrodeF skrev:

Rettferdig 😂😂😂 Antar at det i ditt hode er halvparten av noen hun aldri har eid?? 

Mest sannsynlig. Det er mange kvinner som tenker slik...

Anonymkode: bea06...23c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvordan dette fungerer rådfør deg med ekspertise advokat eller noe. Du kan sikkert via nettbank dokumentere at du månedlig har overført penger til en konto som sikkert gjelder nedbetaling på huset. 

Anonymkode: 2f248...925

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvordan dette fungerer rådfør deg med ekspertise advokat eller noe. Du kan sikkert via nettbank dokumentere at du månedlig har overført penger til en konto som sikkert gjelder nedbetaling på huset. 

Anonymkode: 2f248...925

Saken er omvendt. Han har satt inn penger på min brukskonto. 

Anonymkode: 5417a...665

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Han har overført til deg, og så har du betalt på lånet?

Anonymkode: bea06...23c

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har han ingenting han skulle sagt. Hus nr 1 er ditt, det står i ditt navn, og han kan ikke kreve penger tilbake. 

Hus nr 2 eler dere sammen, og overskuddet skal derfor deles likt. 

Anonymkode: d0c17...4a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trolletråd

Anonymkode: 7d9c0...9a4

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I vår ektepakt står det ikke noe supplerende info. Kun krysset av på «fullt særeie». Huset står på mannen sitt navn, men jeg har de siste 10 årene betalt lånet. Hvor mye får jeg da?

Det står ikke i ektepakten spesifisert at pakten gjelder huset. 

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Det er jeg som faktisk eier hus Nr 1 og halvpart av Nr 2. Han var utro. Til helvete med ham. 

Så du har latt folk engasjere seg i tråden din bare for å kødde litt på en søndag?

Anonymkode: c8e53...b2a

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Om vi ser bort fra hva som er juridisk korrekt, og ser på hva som moralsk er korrekt et øyeblikk, uansett kjønn på den som eier.

Det beløp som den ene har betalt ned på den andres lån er det rimelig å betale tilbake. Det gjelder selv om den som har betalt beløpet har vært utro og ikke eier nåla i veggen.

Hevn bør legges til side, og å flå en ex gir bare tilfredsstillelse akkurat i øyeblikket.

Anonymkode: 99926...cd2

• Liker 4
Gjest Dævendøtte
Skrevet
2 timer siden, FrodeF skrev:

Rettferdig 😂😂😂 Antar at det i ditt hode er halvparten av noen hun aldri har eid?? 

Vel, jeg er et rettferdig menneske og hadde delt på en måte som hadde føltes riktig for alle parter. Finnes faktisk sånne mennesker også, men det er kanskje fremmed for deg.

Antar du er en egoist som aldri har brydd deg om andre?? 

Skrevet
2 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Vel, jeg er et rettferdig menneske og hadde delt på en måte som hadde føltes riktig for alle parter. Finnes faktisk sånne mennesker også, men det er kanskje fremmed for deg.

Antar du er en egoist som aldri har brydd deg om andre?? 

Er du helt..? Følelser er problemet til at damer ikke kan tenke rasjonelt. Det vil aldri føles riktig for noen å gå bort et hus som de har eid hele tiden. Hvorfor i all verden skal det føles bra???? Tenk deg litt om. Hvis du har kapasitet til det. 

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)
8 minutter siden, FrodeF skrev:

Er du helt..? Følelser er problemet til at damer ikke kan tenke rasjonelt. Det vil aldri føles riktig for noen å gå bort et hus som de har eid hele tiden. Hvorfor i all verden skal det føles bra???? Tenk deg litt om. Hvis du har kapasitet til det. 

.. ble dobbelt her..

Endret av Dævendøtte
Gjest Dævendøtte
Skrevet
4 minutter siden, FrodeF skrev:

🌹

AnonymBruker
Skrevet

Da eier jo TS hus nr. 1 og halvparten av hus nr. 2, da. Dersom mannen har overført penger til å dekke boliglånet direkte til hennes konto så kan jo dette ses på som en sum for å dekke hans livsopphold (husleie, evt. mat og div. som hun har kjøpt inn) 

Anonymkode: 19651...55e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var ektepakten bevitnet? Tinglyst?

Anonymkode: 4c8a2...a57

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Ektepakten var tinglyst ja. Tror egentligdetkun har noe å si ift kreditorer, og ikke fordelingen av verdier oss to i mellom. 

Han sier han skal engasjere advokat, men tydelig at han ikke har noe å stille opp med

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med en advokat! Med mindre noen er advokater kan du ikke få et seriøst svar på kvinneguiden.

Anonymkode: b3c4e...20c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med en advokat! Med mindre noen er advokater kan du ikke få et seriøst svar på kvinneguiden.

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal selvsagt snakke med advokat, men får ikke gjort det når det er helg. Det hjelper uansett å se at omtrent samtlige her sier at alt som er på mitt navn, er mitt. Hva ellers skulle «fullt særeie» betydd?? 

Skrevet (endret)

Her undrer jeg en del. 

Som gift er anskaffelser felles, uavhengig av hvem som står som eier. Man forplikter i fellesskap. Siden huset ble kjøpt som gifte før ektepakten ble inngått, er vel huset felleseie på tidspunktet særeie inngås, til tross at bare en står som eier? 

Her ville jeg tro det finnes rom for advokat mat. 

Om huset var kjøpt før ekteskapsinngåelse ville det vært annerledes. Mye er også beroende på hva som ble avtalt i forbindelse med salg av leiligheten (som var anskaffet før ektepakten) og kjøp av bolig (etter ektepakten) 

Endret av Dr. A. Kula
  • Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal selvsagt snakke med advokat, men får ikke gjort det når det er helg. Det hjelper uansett å se at omtrent samtlige her sier at alt som er på mitt navn, er mitt. Hva ellers skulle «fullt særeie» betydd?? 

Nei, det er akkurat det.

Nå kan det jo være at dere har snakket om en del ting dere i mellom og at dere har "glemt" å oppdatere papirer. Slik er livet. Det som er skriftlig nedfelt er det som går an å bevise. Det som man tror, håper og snakker løselig om er vanskeligere å bevise.

Nå synes jeg det er urimelig av deg å la mannen betale ned hele lånet uten eierandel - men det får da stå sin prøve. Mannen er en enda større tosk enn det du er urimelig ...! Når man er så avhengig av noens gode vilje for å få eierandel i huset man betaler på bør man faktisk tenke seg godt om før man gjennomfører et brudd ved å være utro.

Men jeg mener fortsatt at man ikke kan signere på papirer i øst og vest uten å sette seg inn i hva det betyr, og det kommer jeg til å stå ved. Det er omtrent som de som låner ut BankId'en sin og etterpå klager over at de er blitt svindlet. Verden har visse regler som man må følge. Velger man å fraskrive seg rettigheter ved å signere på særeieavtale og låne ut BankId så har man faktisk lagt opp til å bli "lurt" selv.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Blondie65 skrev:

Nei, det er akkurat det.

Nå kan det jo være at dere har snakket om en del ting dere i mellom og at dere har "glemt" å oppdatere papirer. Slik er livet. Det som er skriftlig nedfelt er det som går an å bevise. Det som man tror, håper og snakker løselig om er vanskeligere å bevise.

Nå synes jeg det er urimelig av deg å la mannen betale ned hele lånet uten eierandel - men det får da stå sin prøve. Mannen er en enda større tosk enn det du er urimelig ...! Når man er så avhengig av noens gode vilje for å få eierandel i huset man betaler på bør man faktisk tenke seg godt om før man gjennomfører et brudd ved å være utro.

Men jeg mener fortsatt at man ikke kan signere på papirer i øst og vest uten å sette seg inn i hva det betyr, og det kommer jeg til å stå ved. Det er omtrent som de som låner ut BankId'en sin og etterpå klager over at de er blitt svindlet. Verden har visse regler som man må følge. Velger man å fraskrive seg rettigheter ved å signere på særeieavtale og låne ut BankId så har man faktisk lagt opp til å bli "lurt" selv.

Helt enig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...