AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #21 Skrevet 6. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde ikke særeie før vi giftet ut. Vi laget en ektepakt etter at vi giftet oss. Han kjøpte huset etter at vi giftet oss, men jeg hadde ikke egenkapital, så huset ble satt på han sitt navn. Etter at jeg fikk jobb, begynte også jeg å betale ned. Så kjøpte vi et felles hus, som vi leier ut. 2 år etter dette laget vi en ektepakt. Der står det kun fullt særeie, ingrnting er mer spesifisert enn det Anonymkode: 5417a...665 I hvem sitt navn står det felles huset. Hva står på skjøtet altså, ikke på lånet? Anonymkode: ef9cc...112
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #22 Skrevet 6. januar 2019 Ts Mer oversiktlig kanskje Vi blir kjærester. Jeg eier ingenting. Han eier en leilighet. Vi gifter oss. Han selger leiligheten, kjøper hus, setter på sitt navn. Han betaler for mine studier i 1 år. Jeg begynner å jobbe. Setter inn penger på han sin konto for lån på hus. Vi kjøper hus Nr 2 sammen, 50-50. Leier ut. 2 år senere skriver vi ektepakt. Fullt særeie. Jeg pusser opp og fortsetter å sette inn penger på han sin konto for betaling av lån på hus Nr 1, som kun står på han sitt navn. Nå skal vi skilles. Hus Nr 1 er nesten nedbetalt, verdt 4 mill. hus Nr 2 går vi i beste fall 100 000kr i pluss.. hva får jeg? ellets få verdier. Anonymkode: 5417a...665
exictence Skrevet 6. januar 2019 #23 Skrevet 6. januar 2019 Har du spurt ham hvordan han tenker dere skal dele økonomien? 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #24 Skrevet 6. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde ikke særeie før vi giftet ut. Vi laget en ektepakt etter at vi giftet oss. Han kjøpte huset etter at vi giftet oss, men jeg hadde ikke egenkapital, så huset ble satt på han sitt navn. Etter at jeg fikk jobb, begynte også jeg å betale ned. Så kjøpte vi et felles hus, som vi leier ut. 2 år etter dette laget vi en ektepakt. Der står det kun fullt særeie, ingrnting er mer spesifisert enn det Anonymkode: 5417a...665 Her trenger du en advokat. En god advokat som er spesialist på skifteoppgjør og eiendom. Jeg kjente en mann som hadde kjøpt tomta før de giftet seg. Han og hans familie betalte hele byggingen av huset (hun var hjemme med barnet). Da de ble skilt så krevde han skjevdeling for tomten. Han tapte så det sang i retten. Vesentlig fordi hans eks hadde en mye bedre advokat. Jeg kjenner ikke alle de små detaljene her. Anonymkode: 99926...cd2 6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #25 Skrevet 6. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts Mer oversiktlig kanskje Vi blir kjærester. Jeg eier ingenting. Han eier en leilighet. Vi gifter oss. Han selger leiligheten, kjøper hus, setter på sitt navn. Han betaler for mine studier i 1 år. Jeg begynner å jobbe. Setter inn penger på han sin konto for lån på hus. Vi kjøper hus Nr 2 sammen, 50-50. Leier ut. 2 år senere skriver vi ektepakt. Fullt særeie. Jeg pusser opp og fortsetter å sette inn penger på han sin konto for betaling av lån på hus Nr 1, som kun står på han sitt navn. Nå skal vi skilles. Hus Nr 1 er nesten nedbetalt, verdt 4 mill. hus Nr 2 går vi i beste fall 100 000kr i pluss.. hva får jeg? ellets få verdier. Anonymkode: 5417a...665 Da blir det 50 000 på deg da... Anonymkode: ef9cc...112 6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #26 Skrevet 6. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her trenger du en advokat. En god advokat som er spesialist på skifteoppgjør og eiendom. Jeg kjente en mann som hadde kjøpt tomta før de giftet seg. Han og hans familie betalte hele byggingen av huset (hun var hjemme med barnet). Da de ble skilt så krevde han skjevdeling for tomten. Han tapte så det sang i retten. Vesentlig fordi hans eks hadde en mye bedre advokat. Jeg kjenner ikke alle de små detaljene her. Anonymkode: 99926...cd2 De hadde neppe særeie, så ikke sammenlignbart. Anonymkode: ef9cc...112 3
Gjest Dævendøtte Skrevet 6. januar 2019 #27 Skrevet 6. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts Mer oversiktlig kanskje Vi blir kjærester. Jeg eier ingenting. Han eier en leilighet. Vi gifter oss. Han selger leiligheten, kjøper hus, setter på sitt navn. Han betaler for mine studier i 1 år. Jeg begynner å jobbe. Setter inn penger på han sin konto for lån på hus. Vi kjøper hus Nr 2 sammen, 50-50. Leier ut. 2 år senere skriver vi ektepakt. Fullt særeie. Jeg pusser opp og fortsetter å sette inn penger på han sin konto for betaling av lån på hus Nr 1, som kun står på han sitt navn. Nå skal vi skilles. Hus Nr 1 er nesten nedbetalt, verdt 4 mill. hus Nr 2 går vi i beste fall 100 000kr i pluss.. hva får jeg? ellets få verdier. Anonymkode: 5417a...665 Du må få deg advokat øyeblikkelig. Såfremt mannen din ikke deler rettferdig da.
Gjest Dævendøtte Skrevet 6. januar 2019 #28 Skrevet 6. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Setter inn penger på han sin konto for lån på hus. Er dette spesifisert på hver innbetaling du har gjort?
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #29 Skrevet 6. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts Mer oversiktlig kanskje Vi blir kjærester. Jeg eier ingenting. Han eier en leilighet. Vi gifter oss. Han selger leiligheten, kjøper hus, setter på sitt navn. Han betaler for mine studier i 1 år. Jeg begynner å jobbe. Setter inn penger på han sin konto for lån på hus. Vi kjøper hus Nr 2 sammen, 50-50. Leier ut. 2 år senere skriver vi ektepakt. Fullt særeie. Jeg pusser opp og fortsetter å sette inn penger på han sin konto for betaling av lån på hus Nr 1, som kun står på han sitt navn. Nå skal vi skilles. Hus Nr 1 er nesten nedbetalt, verdt 4 mill. hus Nr 2 går vi i beste fall 100 000kr i pluss.. hva får jeg? ellets få verdier. Anonymkode: 5417a...665 At du skriver under særeie så seint i samlivet gjør jo saken din enda verre, siden du på det punktet aksepterer at det han eier er hans alene. Anonymkode: ef9cc...112 6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #30 Skrevet 6. januar 2019 Dette er en advokatsak, ja. Anonymkode: fcfae...a97
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #31 Skrevet 6. januar 2019 MEN hadde jeg vært din mann hadde jeg funnet en løsning som var rettferdig, beløpet du har betalt inn og verdistigning på det eller lignende- avhengig av hvordan dere ellers har delt økonomien. Det kan jo hende at han oppfører seg som et ordntlig menneske selv om dere gjennomgår en skilsmisse og han potensielt kan la deg stå igjen på bar bakke. Særlig om det er barn involvert. Anonymkode: a7fc5...880 3
Gjest Blondie65 Skrevet 6. januar 2019 #32 Skrevet 6. januar 2019 Men TS, da mannen kjøpte hus og du signerte på at han skulle ha særeie, tenkte du ikke over hva dette betydde? Drøftet dere ikke saken overhodet? Jeg er helt med på at det ikke er gratis å bo, og at du måtte bidra i løpet av ekteskapet. Men jeg hadde aldri signert på et særeie for deretter å betale inn et beløp som tilsvarer avdrag og renter til hans konto. Jeg hadde riktignok ikke uten videre latt noen betale studiene for meg heller. Det finnes mange måter å sikre at den som har innskutt mest får størst andel av verdistigningen. Den ene måten er særeie. Dette betyr vanligvis at kun den som har særeie får verdistigning. En annen er at man har ulik eierandel som f.eks at du eide 25 % og betalte for 25 % av lånet. Da skulle du hatt 25 % av verdistigning og du skulle betalt 25 % av kostnadene og innsatsen ved oppgradering og oppussing. Jeg lurer litt på hvordan du forstår særeie og hva du egentlig trodde? Jeg forstår hvorfor du sier du er lurt - men dessverre for deg er det forventet at voksne mennesker setter seg inn i hva de signerer på og hvilken betydning de enkelte deler av kontrakten betyr. Det er følgen av avtalefrihet. Kan du utdype hvordan du er blitt lurt?
Gjest Blondie65 Skrevet 6. januar 2019 #33 Skrevet 6. januar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: MEN hadde jeg vært din mann hadde jeg funnet en løsning som var rettferdig, beløpet du har betalt inn og verdistigning på det eller lignende- avhengig av hvordan dere ellers har delt økonomien. Det kan jo hende at han oppfører seg som et ordntlig menneske selv om dere gjennomgår en skilsmisse og han potensielt kan la deg stå igjen på bar bakke. Særlig om det er barn involvert. Anonymkode: a7fc5...880 Synes du det virker sannsynlig all den tid han lar henne utføre oppussing og betale ned lånet? Og det er vel mindre sannsynlig at noen er "grei" dersom de går til det skrittet å spesifisere at et hus skal ha særeie - det må jo bety at man faktisk forventer at dette huset skal man stikke av med den dagen man blir skilt. Det er vel også nærliggende å tro at dersom det er hun som er årsak til skilsmissen (det vet vi jo ikke) så er tilbøyeligheten til å være "grei" ganske ikke-eksisterende.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #34 Skrevet 6. januar 2019 Var dette hans idé? I såfall virker det som at han har planlagt skillsmissen ganske lenge. Anonymkode: bea06...23c 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #35 Skrevet 6. januar 2019 Ts her det er jeg som er grunnen til skilsmissen, uten å gå noe nærmere inn på det. Han sier at han skal ha selve hus Nr 1 og dele på overskuddet etter salg av hus Nr 2. Resten av verdiene, som er minimale, skal den som har kjøpt selv, beholde Anonymkode: 5417a...665
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #36 Skrevet 6. januar 2019 Her har du mest sannsynlig tråkket midt opp i salaten med begge beina. Jeg kjenner ett par som var i lin situasjon som dere. Huset sto på henne og det ble pusset opp fra kjeller til loft. Vi snakker om en verdiøkning på ca 4 mill. Han gikk til sak og tapte absolutt alt. Det ble regnet som husleie det han hadde bidratt med i 12 år. Nå idag bor han på 43kvm og gjeld på hele leiligheten i en alder av 58. Du skal virkelig ha en dyktig advokat som klarer å vinne frem her. Anbefaler Elden, men da går taksameteret fortere enn du klare å si hurra. Anonymkode: 7d9c0...9a4
FrodeF Skrevet 6. januar 2019 #37 Skrevet 6. januar 2019 38 minutter siden, Dævendøtte skrev: Du må få deg advokat øyeblikkelig. Såfremt mannen din ikke deler rettferdig da. Rettferdig 😂😂😂 Antar at det i ditt hode er halvparten av noen hun aldri har eid?? 4
FrodeF Skrevet 6. januar 2019 #38 Skrevet 6. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts her det er jeg som er grunnen til skilsmissen, uten å gå noe nærmere inn på det. Han sier at han skal ha selve hus Nr 1 og dele på overskuddet etter salg av hus Nr 2. Resten av verdiene, som er minimale, skal den som har kjøpt selv, beholde Anonymkode: 5417a...665 Og det er korrekt slik du har fremlagt saken. Gå gjerne til advokat og svi av noen hundre tusen for å få samme svar 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #39 Skrevet 6. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts her det er jeg som er grunnen til skilsmissen, uten å gå noe nærmere inn på det. Han sier at han skal ha selve hus Nr 1 og dele på overskuddet etter salg av hus Nr 2. Resten av verdiene, som er minimale, skal den som har kjøpt selv, beholde Anonymkode: 5417a...665 Hvis di er årsaken til brudd så legger han nok ikke godviljen til. Uansett årsak. Er årsaken utroskap så hadde selv jeg sittet på verdiene uten å dele så mye som ei krone. Anonymkode: 7d9c0...9a4 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #40 Skrevet 6. januar 2019 Ts her Det er jeg som faktisk eier hus Nr 1 og halvpart av Nr 2. Han var utro. Til helvete med ham. Anonymkode: 5417a...665
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå