Gå til innhold

Når blir dette skadelig for barnet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min eks har et barn sammen på snart 1 år. Vi har vært veldig av og på og selv om vi ikke bor sammen har jeg overnattet mye der, og barnet våkner opp med at vi sover i samme seng. Enda er jo barnet lite og skjønner ikke hva som skjer, men når er det evt. Skadelig for barnet at vårt forhold ikke er helt avklart? 

Anonymkode: 8ff57...572

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå.

Anonymkode: b5c33...ce4

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Min på 1,5 hadde slitt med det der.

Anonymkode: 52a20...c6c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer med folk... ikke dra barna inn i ting de ikke klarer og gjøre noe med.. finn ut av ting.. vet du det ikke nå er sannsynligheten for et lykkelig, resten av livet forhold kanskje usannsynlig?

Anonymkode: 1c899...063

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min på 1,5 hadde slitt med det der.

Anonymkode: 52a20...c6c

Hvorfor det, det er vel like naturlig at mamma og pappa bare noen ganger sover i samme seng ig noen ganger ikke, når det er det man har kjent hele livet? En på 1,5 vet jo ingenting om hva som er vanlige og ikke vanlige samlivsformer. 

Vår har i alle fall ikke reagert. 

Ts

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det, det er vel like naturlig at mamma og pappa bare noen ganger sover i samme seng ig noen ganger ikke, når det er det man har kjent hele livet? En på 1,5 vet jo ingenting om hva som er vanlige og ikke vanlige samlivsformer. 

Vår har i alle fall ikke reagert. 

Ts

Dere bør avklare situasjonen mellom dere og ikke leke mor, far og barn dersom forholdet i utgangspunkt er over. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Barnet forstår jo at dere ikke er hjemme hos dere selv og kan reagere på at dere ikke er sammen i det daglige. Barnet kjenner såklart ikke til noe annet, men det er fortsatt ingen heldig situasjon og preges likevel av det selv om dere ikke merker noe til det akkurat nå. Alt i barnets liv er med på å prege det.

Slutt å bruk hverandre som sengevarmere inntil dere vet hva dere vil.

Anonymkode: 28828...c12

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Dere bør avklare situasjonen mellom dere og ikke leke mor, far og barn dersom forholdet i utgangspunkt er over. 

Ja, innen barnet er stort nok til å skjønne det, så er jeg enig, men vi er ikke der enda. Så lenge det ikke er krangling og dårlig stemning og barnet ikke har noen konsepter om hvirdan et parforhold bør være, så er det OK, tenker jeg.  

Men når får barnet en slik bevissthet? 

Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet forstår jo at dere ikke er hjemme hos dere selv og kan reagere på at dere ikke er sammen i det daglige. Barnet kjenner såklart ikke til noe annet, men det er fortsatt ingen heldig situasjon og preges likevel av det selv om dere ikke merker noe til det akkurat nå. Alt i barnets liv er med på å prege det.

Slutt å bruk hverandre som sengevarmere inntil dere vet hva dere vil.

Anonymkode: 28828...c12

Barnet er alltid hjemme hos seg selv og sover på sitt rom. 1 åringer reagerer ikke på at mamma og pappa ikke er sammen i det daglige, hvis det alltid har vært sånn. 

Ts

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, innen barnet er stort nok til å skjønne det, så er jeg enig, men vi er ikke der enda. Så lenge det ikke er krangling og dårlig stemning og barnet ikke har noen konsepter om hvirdan et parforhold bør være, så er det OK, tenker jeg.  

Men når får barnet en slik bevissthet? 

Ts

Stabilitet er viktig for barns utvikling. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du er tydeligvis ikke ute etter å ha fakta her. Du vil at vi skal gå med på dine egne feile oppfatninger. Så lykke til videre, for her kommer vi absolutt ingen vei. 

Anonymkode: d0329...059

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er alltid hjemme hos seg selv og sover på sitt rom. 1 åringer reagerer ikke på at mamma og pappa ikke er sammen i det daglige, hvis det alltid har vært sånn. 

Ts

Du skriver jo at du sover over hos eksen. 

Anonymkode: b335c...c80

• Liker 4
Gjest Dævendøtte
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min eks har et barn sammen på snart 1 år. Vi har vært veldig av og på og selv om vi ikke bor sammen har jeg overnattet mye der, og barnet våkner opp med at vi sover i samme seng. Enda er jo barnet lite og skjønner ikke hva som skjer, men når er det evt. Skadelig for barnet at vårt forhold ikke er helt avklart? 

Ungen min tok ikke skade av at jeg og far var av og på i et par år. Hun var også eldre enn din. Så lenge vi var gode venner og ikke kranglet, ikke var sammen med andre i mellomtiden, ble dette normalt for henne. Noen helger og netter var pappa der og andre helger og netter var jeg hos pappa. Vi gjorde ting sammen når det passet og hver for oss hvis vi ikke ville være sammen. Null problem! 

Da det ble helt slutt på dette, gikk også det veldig fint :)  Var verre med svigermor 😂 Hun har fått varige men. 

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver jo at du sover over hos eksen. 

Anonymkode: b335c...c80

Ja, og barnet bor hos henne fast.

ts

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Ungen min tok ikke skade av at jeg og far var av og på i et par år. Hun var også eldre enn din. Så lenge vi var gode venner og ikke kranglet, ikke var sammen med andre i mellomtiden, ble dette normalt for henne. Noen helger og netter var pappa der og andre helger og netter var jeg hos pappa. Vi gjorde ting sammen når det passet og hver for oss hvis vi ikke ville være sammen. Null problem! 

Da det ble helt slutt på dette, gikk også det veldig fint :)  Var verre med svigermor 😂 Hun har fått varige men. 

Det er sånn vi også har hatt det. Kan ikke skjønne at det skal være skadelig så legne stemningen er god og barnet ikke er stort nok til å lure på hvorfor naboens pappa er der hele tiden. 

Spørsmålet mitt var vel mer, når er barn store nok til å ha tanker rundt hva som er vanlig/normalt? Jeg lurer ikke på om det er skadelig for barnet nå, for det tror jeg virkelig ikke det er.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, og barnet bor hos henne fast.

ts

Men sover hos far sammen med mor ofte?   Da har ikke barnet en fast seng å sove i.

Anonymkode: 75033...947

Gjest Dævendøtte
Skrevet

Det er sånn vi også har hatt det. Kan ikke skjønne at det skal være skadelig så legne stemningen er god og barnet ikke er stort nok til å lure på hvorfor naboens pappa er der hele tiden. 

Spørsmålet mitt var vel mer, når er barn store nok til å ha tanker rundt hva som er vanlig/normalt? Jeg lurer ikke på om det er skadelig for barnet nå, for det tror jeg virkelig ikke det er.

ts

Ungen min var vel 9 år da det ble helt slutt mellom oss, fullstendig udramatisk og helt i orden for alle. Vi snakket bare enkelt om at det var sånn det var nå, vi hadde jo allerede flyttet fra hverandre. Hun tok det på strak arm. 

Pappaen og jeg er fortsatt gode venner, vi omgås med nye partnere rett som det er. 

Nå er hun snart 30 år, vi har ofte snakket om dette og hun opplever alt som en fin og stabil tid, uten å tenke på noe mer enn dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Men sover hos far sammen med mor ofte?   Da har ikke barnet en fast seng å sove i.

Anonymkode: 75033...947

Nei, jeg er far og jeg sover ofte hos moren og barnet. Mor og barnet sover alltid på samme sted og bor på samme sted. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ingenting galt i at du overnatter av og til. Det skader da virkelig ikke barnet at hn våkner opp med både mor og far? Er ikke det bare koselig? Barnet kjenner ikke til noe annet og skjønner ikke hva som skjer mellom dere (med mindre det er dårlig stemning i hjemmet, det er ikke bra. Men virker ikke som det). 

Barnet blir da ikke skadet med dette. Tenk hvis dette til slutt fører til at dere finner riktig sammen igjen? 

Anonymkode: 57e15...3c4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det funker ikke sånn at barnet en dag våkner opp og har klart for seg hvordan et parforhold bør være. 

Det er det deres oppførsel som lærer dem. Allerede nå har barnet observert at mammaer og pappaer sover sammen noen ganger, og noen ganger ikke. At mammaer bor alene, og at pappaer kommer og går. Disse skjemaene kan bygges ut når de blir eldre og skjønner mer til at «Ah ok ikke alle pappaer kommer og går, men den ene gjorde det» og «klara sin pappa går aldri men mammaen min synes det er greit at pappa gjør det». 

Når barnet ditt blir eldre, brukes hvordan DERE har vist frem forhold mellom mamma og pappa som fasit. Barnet kommer aktivt til å søke etter et slikt forhold. Så om du ønsker et stabilt sunt forhold for barnet ditt, må i begynne å modellere det asap.

Anonymkode: a711d...90d

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...