Møysa Skrevet 6. januar 2019 #1 Skrevet 6. januar 2019 (endret) Jeg vil ha 3barn med tidligst 3år mellom hvert barn. Mannen er litt skeptisk fordi jeg er studerer(deltid), og har en litt uforutsigbar inntekt iforhold til utbetalingsdatoer. Han er også redd for at jeg skal få en ny fødselsdepresjon som er 97% borte. Første er født i 2017. For meg er det viktigere med familie. Og at et år med et helvete(babytiden) blir verdt det. Og økonomien vil jo tilpasses, tenker jeg. Eller hvor går økonomigrensen i forhold til barn. Hvor god inntekt må man beregne for hvert barn. Nå har vi det ganske bra økonomisk. Med en liten til så blir det nok litt verre ift sesongendringer og innkjøp av dobbelt med klær og to i bhg i 1,5år(før fullfurt utdanning). Innspill? Endret 6. januar 2019 av Møysa Noen misforståelser
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #2 Skrevet 6. januar 2019 IKKE FÅ BARN FØR DU HAR FAST JOBB SELV, OG FØR DU HAR VÆRT I DEN JOBBEN LENGE NOK TIL Å FÅ EN ORDENTLIG PERMISJON. JA, DET ER BEVISST FRA MIN SIDE Å SKRIVE MED STORE BOKSTAVER NÅ. SFO blir stadig dyrere. Det samme gjelder nok barnehage. Barnetrygden øker så vidt i mars (tror jeg det var). SFO sin prisøkning var tilsvarende lik den, særlig om man må betale den høyeste satsen. Og IKKE få flere barn før du er ferdig med å bearbeide en tidligere fødselsdepresjon. Tro meg. Jeg har vært der også. Du må komme deg ovenpå igjen, både psykisk men også økonomisk. Anonymkode: adcf3...cdf 28
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #3 Skrevet 6. januar 2019 Jeg ville ikke latt en tidligere «plan» om hvor mange år det skal være mellom barna være bestemmende når den faktiske situasjonen ikke er ideell. Om det passer å få barn under studier eller etter fast jobb avhenger jo av den økonomiske situasjonen deres, men fødselsdepresjon ville jeg nok helst behandlet før nytt barn. Anonymkode: eb62b...08b 24
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #4 Skrevet 6. januar 2019 Din mann høres ut som en smart kar. Jeg ville forsøkt å sette dine forventninger og planer til sides for fornuften i dette tilfellet. Anonymkode: c5fa9...73b 30
Møysa Skrevet 6. januar 2019 Forfatter #6 Skrevet 6. januar 2019 (endret) Så det er ikke egoistisk å ha det behagelig? Fremfor at barnet vårt har noen å vokse opp med? når jeg er ferdig utdannet så vil sønnen vår være minst 7år hvis alt klaffer ift jobb og graviditet. Endret 6. januar 2019 av Møysa
Frostrose Skrevet 6. januar 2019 #7 Skrevet 6. januar 2019 Dersom han har full jobb, og dere ser at det går bra økonomisk, ser jeg ikke helt problemet med å få en til. Jeg har flere venner som har fått barn mens de har studert (planlagt), og de har det kjempefint. Men jeg ville sett det an, og tatt ett barn om gangen. 9
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #8 Skrevet 6. januar 2019 Du må bli kvitt depresjon før du får flere barn. Jeg snakker av erfaring. Anonymkode: 117af...325 17
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #9 Skrevet 6. januar 2019 Forestill deg barseltida med førstemann en gang til, bare at denne gangen har du en liten en som også vil ha tid med mammaen sin og dårlig samvittighet fordi du hele tiden må si nei. Tenk alt du gjør nå og pluss på alt du gjorde når du hadde en nyfødt. Ser du nå hvorfor du må bli 100% frisk før du får en til? Vil du forresten utsette studiene med 2 graviditeter til og la mannen din bære familieøkonomien alene så lenge? Uansett er dette noe dere to må bli enige om sammen, for uten samarbeid havarerer hele forholdet. Anonymkode: 692f9...d8f 17
Gjest BearMama Skrevet 6. januar 2019 #10 Skrevet 6. januar 2019 11 timer siden, Møysa skrev: Så det er ikke egoistisk å ha det behagelig? Fremfor at barnet vårt har noen å vokse opp med? når jeg er ferdig utdannet så vil sønnen vår være minst 7år hvis alt klaffer ift jobb og graviditet. Mange enebarn der ute som klarer seg utmerket med det sosiale i barnehagen, venner og gjennom skole og fritidsaktiviter.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #11 Skrevet 6. januar 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: IKKE FÅ BARN FØR DU HAR FAST JOBB SELV, OG FØR DU HAR VÆRT I DEN JOBBEN LENGE NOK TIL Å FÅ EN ORDENTLIG PERMISJON. JA, DET ER BEVISST FRA MIN SIDE Å SKRIVE MED STORE BOKSTAVER NÅ. SFO blir stadig dyrere. Det samme gjelder nok barnehage. Barnetrygden øker så vidt i mars (tror jeg det var). SFO sin prisøkning var tilsvarende lik den, særlig om man må betale den høyeste satsen. Anonymkode: adcf3...cdf Bare et lite innspill her.. Mange steder i Oslo er det gratis kjernetid i bhg og på Aks opp til 3.klasse. Dermed er denne regningen nå rekordlav for de med lav inntekt. Selv betalte jeg ca 900 kr for full bhg-plass og ca 220 kr for full aks plass. Anonymkode: 9c0b1...653 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #12 Skrevet 6. januar 2019 Det er 6 år mellom søstera mi og meg. Da jeg var barn forguda ho meg og hjalp meg over alt og viste meg frem. Så ble det noen år der hun var i tidlig tenårene og jeg bare var irriterende 😅 fra jeg var 12 og hun 18 var vi bestisser. Nå er vi 30 og 36 år. Vi reiser på utenlandsferie sammen minst en gang i året, det har vi gjort i 9 år (!!) - veldig deilig med husmorsferie med søstera si 😄 vi bor et stykke fra hverandre, men prøver å møtes så ofte som mulig. Vi har jevngamle barn og gubbene våre kommer også veldig godt overens. det jeg prøver å si er: det er 6 år mellom oss, alle statistikker sier at vi ikke skal være spesielt nære - men det er vi, og det har vi alltid vært. Ikke heng deg opp i at det skal være kort tid mellom barna. Kjenner flust av folk som IKKE kom/kommer over ens med søsken som er nære i alder - 3 år i mellom er ikke det samme som perlevenner. det viktigste nå er: fast jobb. Stabil økonomi. Helt ut av barseldepresjon. Anonymkode: d4067...0a2 15
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #13 Skrevet 6. januar 2019 Du har fødselsdepresjon du enda ikke er ut av, og barnet ditt er over ett år? Gitt at fødselsdepresjon betyr at du ikke har vært fungerende omsorgsperson for barnet du har, og neppe har fungert som helhetlig partner, hvilket er en ekstra belastning når partner antagelig har vært nødt til å kompensere for dine mangler, kanskje det ville være en idee å få familien du allerede har til å fungere skikkelig, før du stresset med å utvide? Jeg tror barnet ditt vil verdsette mere en kjærlig mor som er tilstede enn å oppleve å bli tilsidesatt igjen for det barnet «som skal gjøre ting riktig». Anonymkode: ec5a4...95f 17
Gjest BearMama Skrevet 6. januar 2019 #14 Skrevet 6. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bare et lite innspill her.. Mange steder i Oslo er det gratis kjernetid i bhg og på Aks opp til 3.klasse. Dermed er denne regningen nå rekordlav for de med lav inntekt. Selv betalte jeg ca 900 kr for full bhg-plass og ca 220 kr for full aks plass. Anonymkode: 9c0b1...653 Det gjelder vel ikke om partner tjener greit nok?
Møysa Skrevet 7. januar 2019 Forfatter #15 Skrevet 7. januar 2019 Takk for innspill. Fortsett med de flotte konstruktive tilbakemeldingerne, dere vet hvem dere er😉 planen var å vente med nr to til alt er «perfekt»; ferdig utdannet, fast jobb på begge, nytt og større hus i et «bedre» nabolag, to nye gode biler, spart opp penger, råd til vaskehjelp og matkasse osv, osv. Lista er jo uendelig, og vil mest sannsynlig aldri bli ferdig eller utført. Men så har vi et greit rekkehus i et ok nabolag, mannen har fast og god lønn og vi har begynt å komme ovenpå. begge er vi vokst opp med søsken med 2års mellomrom og hatt veldig god utbytte av de i både barndommen, ungdomstiden og nå i voksen alder.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #16 Skrevet 8. januar 2019 Stress. pust. Ned. pust. 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10 Anonymkode: 05e53...f9b 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #17 Skrevet 8. januar 2019 12 hours ago, Møysa said: Takk for innspill. Fortsett med de flotte konstruktive tilbakemeldingerne, dere vet hvem dere er😉 planen var å vente med nr to til alt er «perfekt»; ferdig utdannet, fast jobb på begge, nytt og større hus i et «bedre» nabolag, to nye gode biler, spart opp penger, råd til vaskehjelp og matkasse osv, osv. Lista er jo uendelig, og vil mest sannsynlig aldri bli ferdig eller utført. Men så har vi et greit rekkehus i et ok nabolag, mannen har fast og god lønn og vi har begynt å komme ovenpå. begge er vi vokst opp med søsken med 2års mellomrom og hatt veldig god utbytte av de i både barndommen, ungdomstiden og nå i voksen alder. Jeg legger merke til at du ikke kommenterer noen av svarene du får vedrørende fødselsdepresjonen. Hva er tankene dine i forhold til dette? Fordelene du nevner ved å få barn med få års mellomrom veier ikke tyngre enn ulempene i din situasjon, slik jeg ser det. Anonymkode: c5fa9...73b 14
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #18 Skrevet 8. januar 2019 På 6.1.2019 den 23.03, AnonymBruker skrev: Bare et lite innspill her.. Mange steder i Oslo er det gratis kjernetid i bhg og på Aks opp til 3.klasse. Dermed er denne regningen nå rekordlav for de med lav inntekt. Selv betalte jeg ca 900 kr for full bhg-plass og ca 220 kr for full aks plass. Anonymkode: 9c0b1...653 Bare til innspill til innspillet. Dette gjelder IKKE alle bydelene i Oslo. Anonymkode: ecc26...a63
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #19 Skrevet 8. januar 2019 Jeg ville prøvd på nummer 2 nå hvis dere begge har lyst. Rekkehus og en forelder med god lønn er da mer enn bra nok. Å bli kvitt siste rest av fødseldepresjon og få oppfølging for å unngå en ny depresjon er selvfølgelig lurt. Anonymkode: a5a92...f04
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #20 Skrevet 8. januar 2019 På 7.1.2019 den 0.34, BearMama skrev: Det gjelder vel ikke om partner tjener greit nok? Jo. Bor du i riktig bydel i Oslo så er høyeste pris på AKS 998 kroner (tror jeg det var, er noe rundt det). Anonymkode: ecc26...a63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå