Gå til innhold

Irriterende 3 åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Niesen min på 3 år har spesiell oppførsel enn andre barn. Hun er litt irriterende i følge meg. Hver gang hun er hos meg så skal hun åpne skuffen i kjøkkenet og ta ut skjeer/gaffler og ta med de til stua. Problemet er ikke hvorfor hun tar ut. Har hun lyst til å leke med de så får hun lov til det. Men hun bare kaster dem midt i stua.

Hun åpner/lukker fryseren uten at hun trenger noe.

Hun tar ut ting fra skapet som kjele,sil, matboks, kjevle, spade og kaster bare her og der for eks i stue/soverom.

Hun trykker på knappene til oppvaskmaskinen selvom hun ikke har noe med det å gjøre. 

Jeg har en penn hengende på kjøleskapet som hun drar ned og begynner å tegne på kjøleskapet eller veggen ved siden av.

Og hun er veldig sta....hvis det en ting hun liker så MÅÅÅ  hun bare ha. Kan gråte og skrike i flere timer for å få viljen sin.

Idag var hun på besøk hos oss. Barnet mitt ble født for en mnd siden. Han fikk en leke i gave som han kan bruke fra 6.mnd. Niesen min fikk øye på pakken og begynte å si at hun vil ha den. Både jeg og foreldrene hennes sa at det er ikke til henne. Det er babyen sin. Men ville ikkke høre på noen av oss. Begynte å mase og mase. Slik varte det i noen minutter. Fikk vondt i hode pga hennes skriking. Til slutt måtte jeg si at  greit du kan få lov til å åpne, selvom jeg ikke ville at hun skulle få lov til det fordi det var sønnen min som skulle leke med den. Hun åpnet den lekte kanskje 10 minutter med den og så lå den leken bare der. Det var vist kjedelig for henne.

Hun er en person som ikke sitter i fred. Må gjøre rampesterker absolutt hele tiden. I dag kjente jeg at var litt små sur på henne.hun er veldig irriterende. Ofte tenker jeg å tømme de nederste skap og skuffer i kjøkkenet. men hvor skal jeg gjøre av de tingene. Niesen min er en kjempe søt jente. Jeg elsker henne men pga slike rampestreker blir jeg bare sint inni meg. Men igjen hun er bare 3 år gammel og forstår ikke hvis vi snakker /kjefter på henne. 

Jeg har ikke erfaring med barn enda  men lurer på om det er vanlig at barna gjør slik når de er hos andre??

Anonymkode: ee46f...3ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde du tålt en slik oppførsel? De er hos oss minst en gang i uka.

 

Ts

Anonymkode: ee46f...3ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg hadde mest sansynlig snappet til slutt... sier ikke foreldrene ifra til henne?

Anonymkode: 0c3e4...45c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 3 år. Hun forstår VELDIG GODT, faktisk. Hun bare bryr seg ikke fordi dere tillater at hun gjør som hun vil, f.eks. med den leken hun ikke fikk, så fikk med litt mas. Har du sagt "nei ", må det bety nei også. Hvorfor skal hun tømme kjøkkenet? Det er bare tull. Hun burde ha en lekekrok med leker som er hennes som hun jan leke med når hun er der såpass mye. Eventuelt ha med seg litt hver gang:)

Anonymkode: 73255...9cb

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart skriker hun til hun får viljen sin. Det  virker jo!

Mine tantebarn ville ikke fått oppført seg sånn hjemme hos meg,og aldri i livet om hun hadde fått åpnet babyens gave. 

Ditt hus,dine regler,og så lenge du viser henne det og er konsekvent vil nok en treåring forstå det etterhvert. Mulig det kan være litt sent å begynne med det nå,og spesielt når tante nettopp har fått egen baby,kan skape litt sjalusi..

 

Anonymkode: bf761...92d

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj. Du/dere må få den ungen under kontroll! Hun herjer jo rundt som hun vil, og jo mer hun herjer, jo mer urolig og "rampete" blir hun fordi barn trenger grenser. De er helt avhengige av det. Hun skal jo ikke få fyke rundt å tømme skuffer og skap, skru på knapper eller tegne på vegger!

Du må stoppe henne og si nei; være konsekvent! Og slår hun seg vrang, så avled henne. Hun må bli aktivisert på normalt vis. Ha leker osv å leke med. Hun er kanskje i overkant energisk? Men sett grenser, for all del. Hjelpe meg for en tyflon du beskriver. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som hun kjeder seg noe for jævlig. Og leker blir raskt kjedelige også. Mulig hun er veldig smart, blir raskt lei av leker og krever mye stimulasjon ellers kjeder hun seg. 

Har du leker for litt eldre barn som kanskje krever litt mer konsentrasjon, tanke eller lignende? Noe som hun må bryne seg på for å finne ut av? Altså, ikke kryssord og soduko akkurat, men en type aktivitetsleke, pusleleke eller lignende

Hva har hun å leke med eller gjøre på når hun er på besøk med deg? Har hun noen å leke med? Om hun er eneste barnet der og ikke har tilgang til leker som engasjerer henne, så er det veldig forståelig at hun gjør denne type ting for å kvele kjedsomheten. Tenk deg selv at du måtte sitte og se i veggen i 4 timer. Hadde du orket det? Noen barn krever mye stimulasjon og føler mye sterkere på kjedsomhet enn andre. Litt som noen hunderaser krever mer mosjon og mental trening enn andre. Samme med barn. Noen av dem er mer krevende, de trenger mer mental stimulasjon og at noe "skjer" eller at de har noe å bryne seg på

Anonymkode: 58b57...2fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malone

Måtte le når du skriver at dere etter 10 minutter med skriking måtte gi henne lov til å åpne gaven til sønnen din :fnise: Kudos til denne 3åringer som tydeligvis har knekt koden for hvordan hun får vilja si. 

Høres ut som om hun mangler grensesetting. Foreldrene sitter faktisk der sammen med deg og lar henne åpne din sønns gave? :klo: Kunne de ikke gitt beskjed om at de drar hjem dersom hun fortsetter å mase om gaven? Og faktisk løftet henne under armen, satt henne i bilstolen å kjørt hjem.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er bortskjemt og mest sannsynlig ganske forvirret fordi hun åpenbart ikke blir satt grenser for. Barn liker tydelige voksne og forutsigbarhet. Forøvrig reagerer jeg på alderen hennes. Tingene hun gjør tilhører mer en alder rundt 1-1 1/2 år. Min treåring lærte dette før hun ble to og min minste på snart to er ferdig med dette nå. Her må foreldrene hennes stimulere henne og hjelpe henne på en måte som gjør det enkelt for henne å komme inn i en sunn lek eller aktivitet. 

Anonymkode: 66430...cb7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva består besøkene hos deg i? Voksne sitter i sofaen og drikker kaffe, og du forventer at treåringen skal sitte muse stille på et teppe og se på?

Anonymkode: 75a7e...18e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere tror at en treåring ikke forstår noen ting så kommer dere til å få det hart fremover med to småbarn i familien...

Sett grenser. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar ikke med en treåring en gang i uka som så åpenbart kjeder vettet av seg. Kan hun ikke se på tv/telefon/pad, er det lange besøk? 

Man gir ikke et barn andre barns presanger. Man legger vekk presangen. Og man gir ikke etter for slik skriking, da burde foreldrene tatt henne og gått i stedet. 

Man kan og bør si nei til meningsløst ødeleggende ting som åpne fryser, men noe må hun jo drive på med, så da blir vel kjøkkentingene da.

Kjøp inn en haug med tegnesaker. Og en ipad.

Anonymkode: b808c...d66

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å oppdatere oss når barnet ditt blir tre år og irriterende. Eventuelt kan du be barnets tante om å gjøre det, hun er ikke like inhabil som deg. 

Anonymkode: d9c0c...fab

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær i forkant. Det må jeg med min 21mnd gammel sønn. For han oppfører seg på samme måte. 

Da blir jeg enig med meg selv hva han kan leke søppeldynge med. Og setter på barnesikring på de skuffene jeg ikke vil at han skal være i.

Og det er de voksnes ansvar for relasjonen. Så du må finne ting som kan øke den positive relasjonen. For nå går det bare en ond sirkel. 

Men det er en vanskelig alder som de er i nå, så holdt ut så blir det lettere når dere kan tegne/spille/perle(som er rolige aktiviteter i hjemmet, men kommer ca når barna er 3-5 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør ikke foreldrene noe? 

Min 3åring hadde aldri fått lov til å oppføre seg slik på besøk hos noen, ikke hjemme heller for den slags skyld.

Det er veldig viktig og ikke gi etter når man har sagt nei, uansett om det fører til timer med skriking. 2åringen min hylte en time i strekk her om dagen fordi han ikke fikk sjokolade før middag, men slik er det bare. Om jeg hadde gitt etter hadde det blitt samme regla dagen etter. Før vi drar på besøk til noen tar jeg også med noen leker, og gjerne iPad med høretelefoner. 

Anonymkode: 8e1eb...b6a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk til alle som har svart . Hun jenta er hele tiden veldig veldig full av energi. Tror ikke foreldrene tenker så mye om grensesetting. Men det er noe de bør ta tak i. Jenta deres begynner å blir stor og slik kan det ikke fortsettes. Det koselig å ha dem på besøk men pga niesen min klarer jeg ikke mer. Uff. Kan noen fortelle om grensestting? Eller en bra side der jeg kan lese om det? Problemet er også at jeg ikke tørr å kjefte på henne. Jeg vil men jeg sier ikke STOPP DET KAN DU IKKE GJØRE. Jeg tenker at hva vil hennes mor tenke at de er på besøk og så står jeg her  å kjefter på ungen deres. Fordi foreldrene har ingen grensesetting. Hun er alene barn og hun er vant til å få alt og få lov til å gjøre det meste. Hun kan selvfølgelig gjøre alt i sitt eget hjem men ikke i andres🙄

 

Ts

Anonymkode: ee46f...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke å kjefte å si at « tante sin xYZ får ikke du leke med» når du er på besøk hos tante er reglene sånn at ......

 

Anonymkode: 2cc99...d39

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Ungen er ikke irriterende.

Her er det foreldrene som ikke gjør en en god jobb med grensesetting og konsekvenser.

Det er kun de som kan få ungen til å endre atferd.

Men når ungen er i ditt hjem gjelder dine regler. Hadde ikke hatt noe problemer med å sette ungen på plass. 

Når det er sagt. Aktiviseres ungen på besøk? Er jo dritkjedelig for en 3 åring med energi til ti veddeløpshester å sitte å tvinne tommeltotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk til alle som har svart . Hun jenta er hele tiden veldig veldig full av energi. Tror ikke foreldrene tenker så mye om grensesetting. Men det er noe de bør ta tak i. Jenta deres begynner å blir stor og slik kan det ikke fortsettes. Det koselig å ha dem på besøk men pga niesen min klarer jeg ikke mer. Uff. Kan noen fortelle om grensestting? Eller en bra side der jeg kan lese om det? Problemet er også at jeg ikke tørr å kjefte på henne. Jeg vil men jeg sier ikke STOPP DET KAN DU IKKE GJØRE. Jeg tenker at hva vil hennes mor tenke at de er på besøk og så står jeg her  å kjefter på ungen deres. Fordi foreldrene har ingen grensesetting. Hun er alene barn og hun er vant til å få alt og få lov til å gjøre det meste. Hun kan selvfølgelig gjøre alt i sitt eget hjem men ikke i andres🙄

 

Ts

Anonymkode: ee46f...3ba

Du trenger da ikke å kjefte, det lager bare dårlig stemning og gjør jenta vrang. Du bare stopper henne og sier at hun ikke får gjøre det, også viser du henne det hun kan gjøre. Ha leker og slikt fremme. Og stå i at hun da reagerer. Hvis du gir deg etter ti minutter så er det jo dere som lager denne oppførselen.

Det kan også være lurt at du på forhånd sier fra til foreldrene. At nå ønsker du ikke lenger at hun drar ut alt på kjøkkenet, og at hun heller kan få leke med X og Y. 

Anonymkode: 257a1...41a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...