Nicathv Skrevet 6. januar 2019 #21 Skrevet 6. januar 2019 (endret) 10 minutter siden, Brunello skrev: Og det er derfor ale burde få stipend uavhengig av når foreldrene deres dør. Da slipper man at de som kan planlegge får goder de som ikke kan planlegge ikke får. Jeg er faktisk enig med deg i at alle burde få stipend og gratis utdanning på lik linje. Alle velferdsgoder burde være universielle. Så kan man heller skattlegge de som har mye penger. Aller helst bør man forandre det økonomiske systemet vårt, kapitalismen, sånn at det ikke er noen som blir mye rikere enn andre til å begynne med. Da slipper man å omfordele og at noen føler seg urettferdig behandlet fordi de skatter mer enn andre. Endret 6. januar 2019 av Nicathv
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #22 Skrevet 6. januar 2019 Straffet? Jeg hadde gjerne arvet en leilighet på 3 mill over å gjelden jeg har fra lånekassen. Folk er blind om de tror at stipendet er en gave. Du betaler det tilbake i renter. Dessuten blir studielånet vårt regnet som gjeld, så vi sliter med å komme oss inn på boligmarkedet. Du har leilighet. Anonymkode: 1b556...f82
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #23 Skrevet 6. januar 2019 Kondolerer så mye TS. Har du mulighet til å leie ut boligen du har arvet? Isåfall anbefaler jeg at du bor i billig studentbolig gjennom studietiden dinnog lever sparsommelig og tjener penger på utleie. Etter studiene kan du flytte inn i leiligheten. Anonymkode: 5a405...c96 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #24 Skrevet 6. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kondolerer så mye TS. Har du mulighet til å leie ut boligen du har arvet? Isåfall anbefaler jeg at du bor i billig studentbolig gjennom studietiden dinnog lever sparsommelig og tjener penger på utleie. Etter studiene kan du flytte inn i leiligheten. Anonymkode: 5a405...c96 Skal litt til for å gå i pluss med den strategien. Forskjellen på utleieinntekt og husleie man må betale, må være større enn 22% Man må jo skatte av leieinntekter, men man må ikke skatte av de indirekte leieinntektene man får av å ikke trenge å betale husleie. Leies leiligheten ut for 10 000 kr, har man bare 7800 kr igjen å finne en hybel å bo på for. Koster hybelen 6000 kr, sitter man igjen med 1800. Greit nok det, hvis alt går etter planen. Men ikke akkurat store avkastningen på 3 millioner kroner. Anonymkode: d5158...a3b
Gjest Blondie65 Skrevet 6. januar 2019 #25 Skrevet 6. januar 2019 Du blir ikke straffet nei, men du taper stipendet. På den annen side har du flere muligheter til å gå langt mer i pluss enn det tapte stipendet. Bare det at du har en bolig som er nedbetalt betyr at du bor nesten gratis (det er jo felleskostnader og vedlikeholdskostnader med alle boliger som også du må betale). Hvis boligen har flere soverom kan du leie ut et som hybel - da vil du faktisk tjene penger som langt overstiger stipendet. Utleieinntekt av et rom i egen bopel er ikke skattepliktig. Så selv om du taper stipendet, har du langt bedre forutsetninger for en god start i livet enn mange andre med stipend. Kondolerer med tapet av din far.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #26 Skrevet 6. januar 2019 Jeg bikket litt over på formue, på grunn av leilighet og pengegaver. Kjøpte en utleieleilighet og tok opp 80% lån på denne. Da leiligheten måles til ligningsverdi og lånet til virkelig verdi var nettformue null da grensen for formuesskatt er ganske høy. Er ligningsverdien på boligen under 1,3mnok (formuesgrense + lånekassens formuesgrense), har du allerede null i formue, og trenger ikke bekymre deg for dette. Og jeg er nesten 100% sikker på at dette er tilfelle. Husk å opprett BSU konto før du overtar leiligheten. Du har lov til å spare frem til fylte 34 tross at du eier bolig, men det er ikke lov å opprette konto etter at man har kjøpt/overtatt sin første bolig. Men vent med å spare til du tjener mer enn frikortgrensen. Anonymkode: 4a457...9e2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #27 Skrevet 6. januar 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Blir lei meg av slike svar. Jeg vil heller være blakk og ha pappa.... Penger betyr ikke alt TS Anonymkode: a26c1...b8a Om du får tatt opp et lite boliglån, vil du gå klar formuesgrensen til Lånekassen. Bakgrunnen for dette er at den skattemessige verdien på boligen (forutsatt at du bor der selv) er maks 30% av markedsverdien, dvs. 900 000 kr. Om du tar opp et boliglån på f.eks. 600 000kr, vil dette føres til fradrag mot formuen din. Nettoformuen din blir da altså 300 000 lr, og du havner under grensen til Lånekassen (forutsatt at du ikke har andre eiendeler eller innskudd på konto som bringer deg over). Anonymkode: 937c8...317
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #28 Skrevet 6. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du får tatt opp et lite boliglån, vil du gå klar formuesgrensen til Lånekassen. Bakgrunnen for dette er at den skattemessige verdien på boligen (forutsatt at du bor der selv) er maks 30% av markedsverdien, dvs. 900 000 kr. Om du tar opp et boliglån på f.eks. 600 000kr, vil dette føres til fradrag mot formuen din. Nettoformuen din blir da altså 300 000 lr, og du havner under grensen til Lånekassen (forutsatt at du ikke har andre eiendeler eller innskudd på konto som bringer deg over). Anonymkode: 937c8...317 Men da vil hun jo ha 600.000 på konto som anses som formue. Eller mener du at hun skal svi av disse pengene på festing og sydenturer? Anonymkode: f9fdc...a36 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #29 Skrevet 6. januar 2019 Løsningen her blir å selge boligen for 3 millioner og kjøpe en dyrere bolig for 5 millioner kroner. Da får TS 2 millioner i gjeld mot en eiendom med ligningsverdi på 1,25 millioner kroner. Hvis dette ikke lar seg gjøre, finnes det ingen utvei, så vidt jeg vet. Anonymkode: d5158...a3b
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #30 Skrevet 6. januar 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da vil hun jo ha 600.000 på konto som anses som formue. Eller mener du at hun skal svi av disse pengene på festing og sydenturer? Anonymkode: f9fdc...a36 TS kan kjøpe seg en dyrere bolig. Sykt, men sant. I "verdens beste land". Anonymkode: d5158...a3b
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #31 Skrevet 6. januar 2019 Buhu, stakkars deg som arver en leilighet til 3 millioner. Anonymkode: 968c4...f5c
Vox_populi Skrevet 6. januar 2019 #32 Skrevet 6. januar 2019 Jeg blir også hardt straffet, jeg har aldri mottatt sosialstøtte. Det hadde jeg hatt krav på om jeg ikke hadde hatt formue og inntekter. På den himmelropende urettferdigheten har jeg tapt mange hundre tusen. 2
Brunello Skrevet 6. januar 2019 #33 Skrevet 6. januar 2019 (endret) 2 timer siden, Vox_populi skrev: Jeg blir også hardt straffet, jeg har aldri mottatt sosialstøtte. Det hadde jeg hatt krav på om jeg ikke hadde hatt formue og inntekter. På den himmelropende urettferdigheten har jeg tapt mange hundre tusen. Endret 6. januar 2019 av Brunello Fril
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå