AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #1 Skrevet 6. januar 2019 Jeg har arvet en leilighet til en verdi på 3 millioner. Er 20-år og slik jeg forstår det har jeg ikke rett på studiestøtte da formuen min nå blir for høy? Altså studiestøtte/lån som blir omgjort til stipend. Skal jeg bli straffet av staten fordi jeg har mottatt arv etter avdød far? Anonymkode: a26c1...b8a
Nicathv Skrevet 6. januar 2019 #2 Skrevet 6. januar 2019 Nei, du blir ikke straffet. Men hvis du har mye penger eller verdier og lett kan finansiere utdanningen din selv, så tvinger ikke staten oss andre til å betale for deg. 26
SoWhat? Skrevet 6. januar 2019 #3 Skrevet 6. januar 2019 Det der kan du bare google opp, så får du oversikt.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #4 Skrevet 6. januar 2019 Straffet du liksom. Det er ingen straff å eie en dyr leilighet eller å tjene eller arve mye penger. Stipendet er på 30.000 i året? På fem år går du glipp av 150.000 kroner i stipend og sitter igjen med en leilighet som sikkert har steget mye mer enn det på de årene. Hvordan blir du straffet? Mange velferdsordninger er til for de som trenger det. Anonymkode: 2d2f5...f17 18
Brunello Skrevet 6. januar 2019 #5 Skrevet 6. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Straffet du liksom. Det er ingen straff å eie en dyr leilighet eller å tjene eller arve mye penger. Stipendet er på 30.000 i året? På fem år går du glipp av 150.000 kroner i stipend og sitter igjen med en leilighet som sikkert har steget mye mer enn det på de årene. Hvordan blir du straffet? Mange velferdsordninger er til for de som trenger det. Anonymkode: 2d2f5...f17 Jeg ser poenget ditt, men det er tilfeldigheter som spiller inn. Om du mottar stipend, avgjøres til dels av når foreldrene dine dør.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #6 Skrevet 6. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Straffet du liksom. Det er ingen straff å eie en dyr leilighet eller å tjene eller arve mye penger. Stipendet er på 30.000 i året? På fem år går du glipp av 150.000 kroner i stipend og sitter igjen med en leilighet som sikkert har steget mye mer enn det på de årene. Hvordan blir du straffet? Mange velferdsordninger er til for de som trenger det. Anonymkode: 2d2f5...f17 TS sparer i tillegg en halv million på 5 år, siden h*n ikke må betale husleie. Anonymkode: 003ca...e98 7
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #7 Skrevet 6. januar 2019 1 minutt siden, Brunello skrev: Jeg ser poenget ditt, men det er tilfeldigheter som spiller inn. Om du mottar stipend, avgjøres til dels av når foreldrene dine dør. Om du mottar stipend avhenger utelukkende av din inntekt og/eller formue. Hvordan man har skaffet den er irrelevant om det så er arv, hardt arbeid eller lottogevinst. Anonymkode: 2d2f5...f17 2
Nicathv Skrevet 6. januar 2019 #8 Skrevet 6. januar 2019 4 minutter siden, Brunello skrev: Jeg ser poenget ditt, men det er tilfeldigheter som spiller inn. Om du mottar stipend, avgjøres til dels av når foreldrene dine dør. Da jeg var 20 ville jeg med glede ha tatt i mot en leilighet verdt 3 millioner i bytte mot å aldri få stipend eller økonomisk assistanse fra foreldrene mine. Samme gjelder i dag også, for så vidt. 7
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #9 Skrevet 6. januar 2019 Jeg visste ikke at man ikke fikk stipend bare fordi man hadde formue. Har man kontoen full av penger så ja, men ikke fordi man eier hus/leilighet med 0 på konto. Anonymkode: f1425...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #10 Skrevet 6. januar 2019 1 minutt siden, Nicathv skrev: Da jeg var 20 ville jeg med glede ha tatt i mot en leilighet verdt 3 millioner i bytte mot å aldri få stipend eller økonomisk assistanse fra foreldrene mine. Samme gjelder i dag også, for så vidt. Blir lei meg av slike svar. Jeg vil heller være blakk og ha pappa.... Penger betyr ikke alt TS Anonymkode: a26c1...b8a 18
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #11 Skrevet 6. januar 2019 Men forstår det bedre nå. Takk for info. TS Anonymkode: a26c1...b8a
Nicathv Skrevet 6. januar 2019 #12 Skrevet 6. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Blir lei meg av slike svar. Jeg vil heller være blakk og ha pappa.... Penger betyr ikke alt TS Anonymkode: a26c1...b8a Selvfølgelig skjønner jeg at du heller vil at pappaen din skal være i live. Men det er ikke det vi diskuterer her, her snakker vi bare om den økonomiske biten. 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #14 Skrevet 6. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir lei meg av slike svar. Jeg vil heller være blakk og ha pappa.... Penger betyr ikke alt TS Anonymkode: a26c1...b8a Du er jo uansett heldig som får 3 mill etter faren din. Barna mine fikk 150 000 sa faren deres døde... Anonymkode: 97bb0...b91 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #15 Skrevet 6. januar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg visste ikke at man ikke fikk stipend bare fordi man hadde formue. Har man kontoen full av penger så ja, men ikke fordi man eier hus/leilighet med 0 på konto. Anonymkode: f1425...a1e Det er selvsagt en grense, den kan du enkelt finne på Lånekassen sine sider. Anonymkode: 2d2f5...f17
Nicathv Skrevet 6. januar 2019 #16 Skrevet 6. januar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg visste ikke at man ikke fikk stipend bare fordi man hadde formue. Har man kontoen full av penger så ja, men ikke fordi man eier hus/leilighet med 0 på konto. Anonymkode: f1425...a1e Det er jo akkurat det samme. Hva er egentlig den store forskjellen på å ha verdier til 3 millioner i en bygning eller i banken? Hvis man heller vil ha pengene er det jo bare å selge. 1
ajarRun Skrevet 6. januar 2019 #17 Skrevet 6. januar 2019 Formueverdien på en bolig er vel bare en sånn 10-15% av verdien? Ta opp lån på den summen, bruk pengene på en valgfri umoralsk handling, og få fullt stipend.
Brunello Skrevet 6. januar 2019 #18 Skrevet 6. januar 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du mottar stipend avhenger utelukkende av din inntekt og/eller formue. Hvordan man har skaffet den er irrelevant om det så er arv, hardt arbeid eller lottogevinst. Anonymkode: 2d2f5...f17 Og derfor er det vilkårlig. Eksempel: student A har foreldre med lav formue som dør når hun er 20 år. Fordi hun arver kr 1 000 000 får hun ikke stipend. Student B har svært velstående foreldre som eier en leilighet hun bor i og gir henne lommepenger. Fordi hun aldri får mer enn hun trenger (og ikke har formue), mottar hun stipend. Når studiene er ferdige, overføres leiligheten på henne. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #19 Skrevet 6. januar 2019 5 minutter siden, Brunello skrev: Og derfor er det vilkårlig. Eksempel: student A har foreldre med lav formue som dør når hun er 20 år. Fordi hun arver kr 1 000 000 får hun ikke stipend. Student B har svært velstående foreldre som eier en leilighet hun bor i og gir henne lommepenger. Fordi hun aldri får mer enn hun trenger (og ikke har formue), mottar hun stipend. Når studiene er ferdige, overføres leiligheten på henne. Og hvordan skal velferdsstaten ta hensyn til slike tilfeller? Forøvrig vil jeg si at å få 1 mill er ganske mye penger. Hva med de som aldri arver noe som helst? Hva gjør vi med de? Vi kan ikke gjøre noe med hvilken situasjon vi er satt i på grunn av våre foreldre. I Norge er vi i hvert fall heldige som får et veldig gunstig studielån uavhengig av hvem som er våre foreldre. Anonymkode: 2d2f5...f17 1
Brunello Skrevet 6. januar 2019 #20 Skrevet 6. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og hvordan skal velferdsstaten ta hensyn til slike tilfeller? Forøvrig vil jeg si at å få 1 mill er ganske mye penger. Hva med de som aldri arver noe som helst? Hva gjør vi med de? Vi kan ikke gjøre noe med hvilken situasjon vi er satt i på grunn av våre foreldre. I Norge er vi i hvert fall heldige som får et veldig gunstig studielån uavhengig av hvem som er våre foreldre. Anonymkode: 2d2f5...f17 Og det er derfor ale burde få stipend uavhengig av når foreldrene deres dør. Da slipper man at de som kan planlegge får goder de som ikke kan planlegge ikke får.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå