Gå til innhold

Blir jeg straffet fordi jeg mottar arv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har arvet en leilighet til en verdi på 3 millioner. Er 20-år og slik jeg forstår det har jeg ikke rett på studiestøtte da formuen min nå blir for høy? Altså studiestøtte/lån som blir omgjort til stipend. 

Skal jeg bli straffet av staten fordi jeg har mottatt arv etter avdød far? 

Anonymkode: a26c1...b8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du blir ikke straffet.

Men hvis du har mye penger eller verdier og lett kan finansiere utdanningen din selv, så tvinger ikke staten oss andre til å betale for deg.

• Liker 26
Skrevet

Det der kan du bare google opp, så får du oversikt. 

AnonymBruker
Skrevet

Straffet du liksom. Det er ingen straff å eie en dyr leilighet eller å tjene eller arve mye penger. Stipendet er på 30.000 i året? På fem år går du glipp av 150.000 kroner i stipend og sitter igjen med en leilighet som sikkert har steget mye mer enn det på de årene. Hvordan blir du straffet? Mange velferdsordninger er til for de som trenger det.

Anonymkode: 2d2f5...f17

• Liker 18
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Straffet du liksom. Det er ingen straff å eie en dyr leilighet eller å tjene eller arve mye penger. Stipendet er på 30.000 i året? På fem år går du glipp av 150.000 kroner i stipend og sitter igjen med en leilighet som sikkert har steget mye mer enn det på de årene. Hvordan blir du straffet? Mange velferdsordninger er til for de som trenger det.

Jeg ser poenget ditt, men det er tilfeldigheter som spiller inn. Om du mottar stipend, avgjøres til dels av når foreldrene dine dør. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS sparer i tillegg en halv million på 5 år, siden h*n ikke må betale husleie.

Anonymkode: 003ca...e98

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Brunello skrev:

Jeg ser poenget ditt, men det er tilfeldigheter som spiller inn. Om du mottar stipend, avgjøres til dels av når foreldrene dine dør. 

Om du mottar stipend avhenger utelukkende av din inntekt og/eller formue. Hvordan man har skaffet den er irrelevant om det så er arv, hardt arbeid eller lottogevinst.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Brunello skrev:

Da jeg var 20 ville jeg med glede ha tatt i mot en leilighet verdt 3 millioner i bytte mot å aldri få stipend eller økonomisk assistanse fra foreldrene mine.

Samme gjelder i dag også, for så vidt.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste ikke at man ikke fikk stipend bare fordi man hadde formue. Har man kontoen full av penger så ja, men ikke fordi man eier hus/leilighet med 0 på konto. 

Anonymkode: f1425...a1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Nicathv skrev:

Da jeg var 20 ville jeg med glede ha tatt i mot en leilighet verdt 3 millioner i bytte mot å aldri få stipend eller økonomisk assistanse fra foreldrene mine.

Samme gjelder i dag også, for så vidt.

Blir lei meg av slike svar. Jeg vil heller være blakk og ha pappa.... 

Penger betyr ikke alt

TS 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Men forstår det bedre nå. Takk for info. 

TS

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Penger betyr ikke alt

TS 

Selvfølgelig skjønner jeg at du heller vil at pappaen din skal være i live. Men det er ikke det vi diskuterer her, her snakker vi bare om den økonomiske biten.

• Liker 4
Skrevet

Kondolerer, forresten.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Penger betyr ikke alt

TS 

Du er jo uansett heldig som får 3 mill etter faren din. Barna mine fikk 150 000 sa faren deres døde...

Anonymkode: 97bb0...b91

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg visste ikke at man ikke fikk stipend bare fordi man hadde formue. Har man kontoen full av penger så ja, men ikke fordi man eier hus/leilighet med 0 på konto. 

Det er selvsagt en grense, den kan du enkelt finne på Lånekassen sine sider.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo akkurat det samme. Hva er egentlig den store forskjellen på å ha verdier til 3 millioner i en bygning eller i banken? Hvis man heller vil ha pengene er det jo bare å selge.

• Liker 1
Skrevet

Formueverdien på en bolig er vel bare en sånn 10-15% av verdien? Ta opp lån på den summen, bruk pengene på en valgfri umoralsk handling, og få fullt stipend. 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du mottar stipend avhenger utelukkende av din inntekt og/eller formue. Hvordan man har skaffet den er irrelevant om det så er arv, hardt arbeid eller lottogevinst.

Og derfor er det vilkårlig. Eksempel: student A har foreldre med  lav formue som dør når hun er 20 år. Fordi hun arver           kr 1 000 000 får hun ikke stipend. Student B har svært velstående foreldre som eier en leilighet hun bor i og gir henne lommepenger. Fordi hun aldri får mer enn hun trenger (og ikke har formue), mottar hun stipend. Når studiene er ferdige, overføres leiligheten på henne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Brunello skrev:

Og derfor er det vilkårlig. Eksempel: student A har foreldre med  lav formue som dør når hun er 20 år. Fordi hun arver           kr 1 000 000 får hun ikke stipend. Student B har svært velstående foreldre som eier en leilighet hun bor i og gir henne lommepenger. Fordi hun aldri får mer enn hun trenger (og ikke har formue), mottar hun stipend. Når studiene er ferdige, overføres leiligheten på henne. 

Og hvordan skal velferdsstaten ta hensyn til slike tilfeller? Forøvrig vil jeg si at å få 1 mill er ganske mye penger. Hva med de som aldri arver noe som helst? Hva gjør vi med de? Vi kan ikke gjøre noe med hvilken situasjon vi er satt i på grunn av våre foreldre. I Norge er vi i hvert fall heldige som får et veldig gunstig studielån uavhengig av hvem som er våre foreldre.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan skal velferdsstaten ta hensyn til slike tilfeller? Forøvrig vil jeg si at å få 1 mill er ganske mye penger. Hva med de som aldri arver noe som helst? Hva gjør vi med de? Vi kan ikke gjøre noe med hvilken situasjon vi er satt i på grunn av våre foreldre. I Norge er vi i hvert fall heldige som får et veldig gunstig studielån uavhengig av hvem som er våre foreldre.

Og det er derfor ale burde få stipend uavhengig av når foreldrene deres dør. Da slipper man at de som kan planlegge får goder de som ikke kan planlegge ikke får.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...