AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #21 Skrevet 6. januar 2019 Hvor mye betaler du i boliglån og andre utgifter i forhold til bolig i dag? Du greier ikke å spare noe i dag og utgiftene ved å bo i hus er langt høyere enn i leilighet pga kommunale avgifter, vedlikehold, høyere forsikring osv, så hvordan har du tenkt å ha råd? En del banker trekker fra så mye som 100 000 pr barn på inntekten din før de regner på hvor mye du kan låne, så selv om du får 5x bruttoinntekt da så blir jo det bare rundt 1 1/2 mill i lån. Det ville være fullstendig uansvarlig av en bank å gi deg 3,5 mill i lån i din situasjon. Anonymkode: a393b...79f 3
Cuntzilla Skrevet 6. januar 2019 #22 Skrevet 6. januar 2019 (endret) Spørsmålet er jo ikke først og fremst om du får et lån, men om du klarer å betjene et lån på 3,5 mill med den inntekten og to barn. Det er jo dette du må tenke over. Og som bankene tar med i beregningen da, og som er årsaken til at du får et nei. Endret 6. januar 2019 av Cuntzilla 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #23 Skrevet 6. januar 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det realistisk for meg å få lån til et hus til 3.5mill? Bor nå alene med 2 barn (5 og 7år). Aleneforsørger. Årsinntekt på 480 000. 0 i egenkap . Utbetalt ca 33k i mnd, ink barnetrygd og slikt. Eier leilighet med 2 sov som er for lite for oss. Tror jeg går ca 200k i pluss ved salg. Er desperat etter noe større for barna. Nesten umulig å få hus til under 3.5mill her. Og nå har drømmehuset, nabohuset kommet ut for salg. 140kvm med 4 sov til 3.5mill. Har jeg noen kjangs med Fks husbanklån? Tviler litt selv på vanlig banklån da jeg ikke har egenkap.. Anonymkode: 852e8...692 Du kan drømme du! Husbanklån får du ikke til andre boliger enn spesielle nye boliger. Startlån fra kommunen, med midler kommunen fordeler etter innlån fra Husbanken, får du aldri i verden til et prosjekt på 3,5 mill. Maks lånebeløp er vel rett under 3 mill i Oslo der lånebeløpet er høyest. Andre kommuner gir deg maks 200 000 som toppfinasiering. Du trenger i tillegg ikke et hus med 4 soverom når du har to barn og er alene. 1 Du får legge deg opp egenkapital og begynne med å satse litt mindre høyt. En fireroms leilighet er vel også en smule for høyt for din økonomi? Anonymkode: 377ec...b5f 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #24 Skrevet 6. januar 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Feil. Ikke egenandel men egenkapital fra min bolig, min mann hadde 0 i egenkap. Banken regnet med min egenkapital men altså ikke aap. Anonymkode: 5a5d6...4bf Aap regnes ikke. Det er en midlertidig inntekt. Går man på aap kan den bli avsluttet og sosialen neste om du ikke er ufør eller arbeidsfør. Den aller usikreste inntekt av alle. Anonymkode: 34976...ee2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #25 Skrevet 6. januar 2019 Aldri i livet om du får et slikt lån.. Og heldigvis for det - har du i det hele tatt tenkt over hvordan dette skal betales og hva som skjer når renta stiger? Vanlige rente pluss avdrag på et slikt lån er 12-13 000 i mnd.. Pluss forsikringer, kommunale avgifter, eiendomsskatt og vedlikehold så er vi fort oppe i 20 000 i mnd!!!! Vi har 1, 2 mill i årslønn tilsammen og nå rundt 3,3 mill i lån. Vi er godt innafor alle grenser og kunne glatt hatt mer i lån men jeg blir kvalm av tanken.... Det skal jo betales tilbake!! Og renta kan stige! Vi prioriterer derfor å banke ned på lånet nå som vi kan.. Vi har riktignok fleksilån og bestemmer selv hvor store avdrag vi skal betale... Anonymkode: db51a...408 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #26 Skrevet 6. januar 2019 Hadde jeg vært deg ville jeg heller sett etter leilighet med 3 soverom. Det er mye utgifter med hus, og arbeid ikke minst! Vi kjøpte enebolig, jeg angrer meg ihjel. Selger om et par års tid og flytter tilbake til borettslaget når det blir ledig rekkehus der. Anonymkode: 2c199...fbd 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #27 Skrevet 6. januar 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan drømme du! Husbanklån får du ikke til andre boliger enn spesielle nye boliger. Startlån fra kommunen, med midler kommunen fordeler etter innlån fra Husbanken, får du aldri i verden til et prosjekt på 3,5 mill. Maks lånebeløp er vel rett under 3 mill i Oslo der lånebeløpet er høyest. Andre kommuner gir deg maks 200 000 som toppfinasiering. Du trenger i tillegg ikke et hus med 4 soverom når du har to barn og er alene. 1 Du får legge deg opp egenkapital og begynne med å satse litt mindre høyt. En fireroms leilighet er vel også en smule for høyt for din økonomi? Anonymkode: 377ec...b5f Jeg er alene med to barn, fikk startlån på 2,9 og tilskudd på 500.000, altså totalt 3,4. Ikke i Oslo. Nå er jeg funksjonshemmet og må ha alt på en flate, noe som gjorde det litt vanskeligere å finne bolig. Med en inntekt på 320.000 (uføretrygd) så er det fortsatt mye. Og altså ikke umulig. Anonymkode: c804d...822
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #28 Skrevet 6. januar 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er alene med to barn, fikk startlån på 2,9 og tilskudd på 500.000, altså totalt 3,4. Ikke i Oslo. Nå er jeg funksjonshemmet og må ha alt på en flate, noe som gjorde det litt vanskeligere å finne bolig. Med en inntekt på 320.000 (uføretrygd) så er det fortsatt mye. Og altså ikke umulig. Anonymkode: c804d...822 Funksjonshemmet vs ikke funksjonshemmet er ikke sammenlignbart overhode. Anonymkode: a393b...79f 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #29 Skrevet 6. januar 2019 Hva med å se etter leilighet med 3 soverom, eller rekkehus. Det må jo være billigere. Og start å spare en fast sum i måneden, selv om du bare rekker å spare 5 000 kr i måneden i 1 år, så viser du banken at du klarer å spare, og klarer høyere boutgifter. Anonymkode: 6e199...c48 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #30 Skrevet 6. januar 2019 11 hours ago, AnonymBruker said: Er det realistisk for meg å få lån til et hus til 3.5mill? Bor nå alene med 2 barn (5 og 7år). Aleneforsørger. Årsinntekt på 480 000. 0 i egenkap . Utbetalt ca 33k i mnd, ink barnetrygd og slikt. Eier leilighet med 2 sov som er for lite for oss. Tror jeg går ca 200k i pluss ved salg. Er desperat etter noe større for barna. Nesten umulig å få hus til under 3.5mill her. Og nå har drømmehuset, nabohuset kommet ut for salg. 140kvm med 4 sov til 3.5mill. Har jeg noen kjangs med Fks husbanklån? Tviler litt selv på vanlig banklån da jeg ikke har egenkap.. Anonymkode: 852e8...692 Håper da virkelig ikke at noen gir deg et slikt lån. Ville vært en bjørnetjeneste. Minst 15-20.000/mnd i lånekostnad? + økte driftskostnader ved et hus vs leilighet? Anonymkode: 4c8a9...e15 3
Marimba Skrevet 6. januar 2019 #31 Skrevet 6. januar 2019 I et realistisk budsjett, hvor mye har du anledning til å bruke på bo og vedlikeholdskostnader i måneden? Den summen du kommer fram til der skal dekke både lån, strøm, oppvarming, kommunale avgifter (som kan være helt hinsides i enkelte kommuner) vedlikehold, i tillegg ville jeg sørget for at det var en del på gå på til feks øke renter. Hvor stor kan denne posten være i ditt budsjett ts? Da får du kanskje et litt bedre bilde og hvor stort lån det er lurt at du betjener og det er absolutt også noe å ta med seg i banken når du skal søke. Jeg ville også allerede nå satt differansen mellom dagens bokostnader og bokostnader i følge budsjettet ditt inn på en sparekonto, både for å vise banken at du kan leve etter budsjettet, og for å vise til sparing. 1
Glitnir Skrevet 6. januar 2019 #32 Skrevet 6. januar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er alene med to barn, fikk startlån på 2,9 og tilskudd på 500.000, altså totalt 3,4. Ikke i Oslo. Nå er jeg funksjonshemmet og må ha alt på en flate, noe som gjorde det litt vanskeligere å finne bolig. Med en inntekt på 320.000 (uføretrygd) så er det fortsatt mye. Og altså ikke umulig. Anonymkode: c804d...822 Over 10 ganger inntekten med så lav inntekt og to barn alene er fullstendig galskap. Hvordan i alle dager betjener du dette og kan leve samt gi barna det de trenger i tillegg? 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #33 Skrevet 6. januar 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er alene med to barn, fikk startlån på 2,9 og tilskudd på 500.000, altså totalt 3,4. Ikke i Oslo. Nå er jeg funksjonshemmet og må ha alt på en flate, noe som gjorde det litt vanskeligere å finne bolig. Med en inntekt på 320.000 (uføretrygd) så er det fortsatt mye. Og altså ikke umulig. Anonymkode: c804d...822 TS får ikke Husbanklån med den gode lønnen hun har. Du fikk lån i husbanken fordi du er ufør. Så du kan ikke sammenligne med TS.Du glemmer at renten på husbanklån er helt annerledes enn renten i vanlige banker. Du har lavere rente og også fastrente i 10år, det er ihvertfall slik i avtalen min bror fikk. Og lånet hans har mye lenger nedbetalingstid. Anonymkode: 04a73...fde
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #34 Skrevet 6. januar 2019 14 timer siden, Cuntzilla skrev: Spørsmålet er jo ikke først og fremst om du får et lån, men om du klarer å betjene et lån på 3,5 mill med den inntekten og to barn. Det er jo dette du må tenke over. Og som bankene tar med i beregningen da, og som er årsaken til at du får et nei. Dette skulle vært standardsvar til alle disse trådene der folk spør om det samme som TS. Vi vet ingenting om hvordan TS disponerer økonomien, utgiftene hennes, hva hun har av andre lån. Det eneste vi vet er at hun ikke har en eneste kr i sparepenger. Og det er bekymringsfullt når man har barn. Hadde jeg spurt folk på KG før jeg kjøpte leilighet hvor mye jeg burde låne hadde jeg sikkert fått tommel opp for et høyere lån enn jeg har idag. Jeg er glad jeg ikke spurte her inne! For firmaet jeg jobbet i gikk konkurs og jeg var uten jobb lenge. Da var sparepengene gull verdt til å betale ned lånet. Et høyere lån kunne endt ille. Anonymkode: 04a73...fde 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #35 Skrevet 7. januar 2019 På 6.1.2019 den 0.33, AnonymBruker skrev: Nei. Før kunne du kanskje få 5 ganger inntekt: 2,4mill. Nå får du 3 ganger inntekt, du får nok låne 1,5mill Anonymkode: c1396...b80 Feil. Er fem ganger inntekt som er normen. Men pga omsorg for barn får hun vel knapt en million. Anonymkode: 35856...69f
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #36 Skrevet 7. januar 2019 Det høres urealistisk ut. Vi har 3,3mill i lån med en inntekt på 1,1mill og lever ikke i luksus. Med et hus kommer det mange utgifter som ikke følger med leilighet. Jeg kjenner familier på 4 som bor i leiligheter, og har det fint, det er alt hva en gjør det til. Hadde mye heller gjort det hyggelig for barna og brukt de pengene du evt har til overs i mnd på å finne på ting med dem, evt ekstra ferie. Anonymkode: d6815...2c1 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #37 Skrevet 8. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Feil. Er fem ganger inntekt som er normen. Men pga omsorg for barn får hun vel knapt en million. Anonymkode: 35856...69f dette gjelder ikke om du har studielån, billån eller andre lån. Så du må ta inntekten minus lånene du har fra før, så har du svaret. Anonymkode: 04a73...fde
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #38 Skrevet 8. januar 2019 Statens pensjonskasse sa til meg da jeg forhørte meg om å øke lånet mitt for å pusse opp kjøkken, at de vil gi maks 3,5-4 ganger inntekt da jeg er alene med 2 barn. Dette sa de uten at jeg oppgav inntekt (har lån på 1,5 på en bolig med takst på 4,5). Anonymkode: 8ef78...b80
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #39 Skrevet 8. januar 2019 På 6.1.2019 den 17.22, Glitnir skrev: Over 10 ganger inntekten med så lav inntekt og to barn alene er fullstendig galskap. Hvordan i alle dager betjener du dette og kan leve samt gi barna det de trenger i tillegg? 45 års nedbetalingstid. Saksbehandleren la også inn flere års avdragsfrihet, slik at jeg er ferdig med alle kostnader til barnehage o.l. før jeg må begynne å betale. Og ifølge saksbehandleren regnet hun med at jeg kanskje var i et parforhold før jeg skulle begynne å betale. Har flytende rente forresten, ble frarådet fastrente enda jeg ba om 20 år pga at jeg trenger forutsigbare utgifter. Anonymkode: c804d...822
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #40 Skrevet 8. januar 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: 45 års nedbetalingstid. Saksbehandleren la også inn flere års avdragsfrihet, slik at jeg er ferdig med alle kostnader til barnehage o.l. før jeg må begynne å betale. Og ifølge saksbehandleren regnet hun med at jeg kanskje var i et parforhold før jeg skulle begynne å betale. Har flytende rente forresten, ble frarådet fastrente enda jeg ba om 20 år pga at jeg trenger forutsigbare utgifter. Anonymkode: c804d...822 Dette er rake veien til namsmannen og et uhyre kjipt liv for dine barn. Det er ikke slik at det er verken en menneskerett eller en nødvendighet å eie bolig. Du burde leie billig eller flytte et billigere sted for å kjøpe. Anonymkode: 69aa7...a82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå