Gå til innhold

Kontakter barnevernet politiet ved informasjon om rusbruk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, som tittelen sier så lurer jeg på hva reglene eller rutinene er for dette.

Hvis barnevernet får informasjon om bruk av ulovlige rusmidler hos en person med foreldreansvar, selv om forholdet skjedde tilbake i tid, plikter de å informere politiet om det?

Og selv om de kanskje ikke plikter å gjøre det, pleier de å gjøre det?

Anonymkode: 162c5...424

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det gjør de.

Anonymkode: d217b...b5f

AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: d216d...c87

AnonymBruker
Skrevet

Beklager leste feil i stad, nei det gjør de ikke. Trodde det sto omvendt. De har taushetsplikt om alt annet enn vold mot barn, da plikter de å melde i fra.

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 0939e...253

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Beklager leste feil i stad, nei det gjør de ikke. Trodde det sto omvendt. De har taushetsplikt om alt annet enn vold mot barn, da plikter de å melde i fra.

Så de kan faktisk ikke gjøre det, enten de gjerne skulle gjort det eller ikke, er det sånn å forstå?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnevernets oppgave er å sikre barnet en god nok oppvekst, ikke å sladre om tidligere rusbruk eller andre ulovligheter. 

Eksempel: en mor meldte far til bv etter at barnet hennes fortalte at far hadde tatt kvelertak på ham til hn kastet opp og at han ofte var sint på barnet. Mor fortalte om fars rusbruk samtidig. Barnevernet valgte å anmelde far på bakgrunn av det barnet fortalte i samtale med ansatt i bv. Fortalte samtidig om at mor fortalte at far ruser seg, men inkluderte ikke det i selve anmeldelsen. 

Derimot rådet bv mor til ikke å la barnet ha overnattingssamvær med far før far gikk med på å ta jevnlige rusprøver over tid hos sin fastlege.

Anonymkode: 2e23b...ef0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke slik at de kan, men ikke må, med mindre det fører til at noens liv og helse er i fare (jamfør avvergeplikten straffeloven §139)?

Anonymkode: b679d...65e

AnonymBruker
Skrevet

En i familien ble meldt til bv fordi han kjørte bil i påvirket tilstand, og derfor mistet førerkortet. Han hadde ikke barna i bilen når det skjedde. Nå har han ikke samvær mer, men det har ikke sammenheng med det som er skrevet over, men det at han heller vil bruke tiden sin på å drikke enn å se barna.

Anonymkode: ce634...bed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

En i familien ble meldt til bv fordi han kjørte bil i påvirket tilstand, og derfor mistet førerkortet. Han hadde ikke barna i bilen når det skjedde. Nå har han ikke samvær mer, men det har ikke sammenheng med det som er skrevet over, men det at han heller vil bruke tiden sin på å drikke enn å se barna.

Anonymkode: ce634...bed

Hvem var det som meldte til bv, politiet?

Men nå lurte jeg mest på dette den andre veien, opplysninger fra barnevernet til politiet.

Jeg er allerede meldt til bv, liksom, hvor jeg innrømmet å ha røyket cannabis for noen mnd. Siden, men jeg er redd for at de kommer til å gå videre med dette til politiet og at de plutselig kommer brasende på døra eller tar fra meg førerkortet eller noe sånt.

AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet ber/anmoder om opplysninger fra politiet dersom de finner det hensiktsmessig. De ringer ikke til politiet for å fortelle om ditt misbruk sånn uten videre. 

Anonymkode: 0105e...f10

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Barnevernet ber/anmoder om opplysninger fra politiet dersom de finner det hensiktsmessig. De ringer ikke til politiet for å fortelle om ditt misbruk sånn uten videre. 

Anonymkode: 0105e...f10

De skal innhente opplysninger fra politiet, har de bedt om, jeg måtte skrive under på et sånt standardskjema om samtykke til innhenting av opplysninger fra blant annet politi, men må de da opplyse om hvorfor eller hva de er ute etter?

Også tenker jeg at når de først skal snakke med politiet, vil de da liksom nevne i samme slengen at jeg har brukt et ulovlig rusmiddel?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis politiet ikke allerede har levert inn en bekymringsmelding så for de ikke beskjed. Politiet kommer ikke på døra di fordi barnevernet forteller dem at du var ruset på ulovlig rusmidler forrige helg, de må ta deg selv.

Men du er jo ganske idiot som velger å bruke ulovlige rusmidler når du faktisk har et barn å ta hensyn til.

Anonymkode: 0283a...80c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er beskymring/skjedd noe så gjør dem det.. dvs om personen blir arrestert/ransakelsesordre i hjemmet med funn osv..

barnefar har begynt og ruse seg, og bor på andre kanten av landet (uten samvær selvsagt) og jeg får meldinger/brev fra b.vernet så fort han gjør noe.. har de hatt ransakelse så kommer det brev fra barnevernet om melding fra politiet..

Anonymkode: 90ab2...dac

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis politiet ikke allerede har levert inn en bekymringsmelding så for de ikke beskjed. Politiet kommer ikke på døra di fordi barnevernet forteller dem at du var ruset på ulovlig rusmidler forrige helg, de må ta deg selv.

Vet du dette, eller er det noe du tror?

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du er jo ganske idiot som velger å bruke ulovlige rusmidler når du faktisk har et barn å ta hensyn til.

Takk for at du deler meningen din.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er beskymring/skjedd noe så gjør dem det.. dvs om personen blir arrestert/ransakelsesordre i hjemmet med funn osv..

barnefar har begynt og ruse seg, og bor på andre kanten av landet (uten samvær selvsagt) og jeg får meldinger/brev fra b.vernet så fort han gjør noe.. har de hatt ransakelse så kommer det brev fra barnevernet om melding fra politiet..

Er det fordi dere har felles foreldreansvar at du for beskjed?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet du dette, eller er det noe du tror?

Takk for at du deler meningen din.

Det vet jeg, og værsågod. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det fordi dere har felles foreldreansvar at du for beskjed?

Nei jeg har eneansvar, har aldri hatt felles foreldreansvar. Men han står registrert som barnets far i folkeregisteret.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg har eneansvar, har aldri hatt felles foreldreansvar. Men han står registrert som barnets far i folkeregisteret.

Det var ikke verst, er ikke alle som for det. De eneste jeg kjenner til er de som er så uheldige at de har delt foreldreansvar.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke verst, er ikke alle som for det. De eneste jeg kjenner til er de som er så uheldige at de har delt foreldreansvar.

For meg så er det ganske nyttig, da er det lettere å få han til å snakke om hva som skjer.. har et håp i fremtiden at de kan få kontakt.. hvis han retter opp livet sitt selvfølgelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...