Gå til innhold

Hva gjør folk som får Samfunnsstraff?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som et alternativ til fengsel.

Er det frivillig arbeid med faste arbeidstider?  Et navtiltak ?

Hva slags straffarbeid får de?

Anonymkode: fd5d9...cfa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En person jeg kjenner ble dømt til samfunnstraff, og da var det x antall timer personen måtte jobbe, på et arbeid, dette var å vaske ned og male et kommunalt lokale.

Anonymkode: d603a...a8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske individuelt. Mange førstegangs straffedømte får samfunnsstraff i stedet for fengsel, og noen av de som har store psykiske problemer som gjør det uforsvarlig å ha dem i fengsel. 

Arbeidet består av søppelplukking , eller pallesnekring, eller vask og maling. Man kan ikke velge selv hvor man blir utplassert. 

Anonymkode: f7458...187

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske individuelt. Mange førstegangs straffedømte får samfunnsstraff i stedet for fengsel, og noen av de som har store psykiske problemer som gjør det uforsvarlig å ha dem i fengsel. 

Arbeidet består av søppelplukking , eller pallesnekring, eller vask og maling. Man kan ikke velge selv hvor man blir utplassert. 

Hva lever de av? Er det egen fengselsstønad ?

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva lever de av? Er det egen fengselsstønad ?

De får lønn, som man også gjør av å jobbe som innsatt i fengsel. Den er på rundt 60 kroner dagen. 
De som ikke soner i fengsel hvor man får kost og losji , altså de med samfunnsstraff, har også krav på sosialstønad fra Nav om de ikke har noen formue fra før, men de fleste har jo en normal jobb de får inntekt fra. Man sier ikke opp jobben sin bare fordi man har fått en ekstrajobb med samfunnsstraff, da jobber man dobbelt. 
Samfunnsstraff er heller ikke forplikta til å være en 8 timers arbeidsdag, mange gjør for eksempel 3 timer 2 ganger i uka, over lengre tid. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De er overalt. Mange er hos de store kjedebutikkene

Anonymkode: ea5c4...8dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er overalt. Mange er hos de store kjedebutikkene

Anonymkode: ea5c4...8dc

Hvor i alle dager har du det fra? Kriminelle får ikke gjøre samfunnsstraff i kjedebutikker eller hos private aktører. De gjør jobb for kommunen. 

Blander du med ettervern for folk som har ferdig sonet dom? For de blir ansatt i enkelte bedrifter som Fretex og lignende. 

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i alle dager har du det fra? Kriminelle får ikke gjøre samfunnsstraff i kjedebutikker eller hos private aktører. De gjør jobb for kommunen. 

Blander du med ettervern for folk som har ferdig sonet dom? For de blir ansatt i enkelte bedrifter som Fretex og lignende. 

Det er også en del som gjør jobb for en del frivillige organisasjoner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber på sykehjem, her har det kommet folk å sonet samfunnsstraffen sin....

Anonymkode: cb12f...d62

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 6.1.2019 den 2.26, AnonymBruker skrev:

Tull, jeg fikk velge helt selv. Var på et asylmottak og organiserte dagaktiviteter til asylbarn, 3 timer hver dag 4 dager i uken i noen måneder. Skikkelig morsomt faktisk, fikk deltidsjobb der når jeg var ferdig. Jobbet nattevakt på hotell, så passet meg utmerket. Hadde mange forskjellige valg, og ble spurt om det var noe annet jeg kunne tenke på som kunne bidra til samfunnet. 

Anonymkode: 95550...3f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull, jeg fikk velge helt selv. Var på et asylmottak og organiserte dagaktiviteter til asylbarn, 3 timer hver dag 4 dager i uken i noen måneder. Skikkelig morsomt faktisk, fikk deltidsjobb der når jeg var ferdig. Jobbet nattevakt på hotell, så passet meg utmerket. Hadde mange forskjellige valg, og ble spurt om det var noe annet jeg kunne tenke på som kunne bidra til samfunnet. 

Anonymkode: 95550...3f8

Fikk du egen fengselsstønad?

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber på sykehjem, her har det kommet folk å sonet samfunnsstraffen sin....

Anonymkode: cb12f...d62

Hva gjør de der?

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Illuminatum skrev:

Det er også en del som gjør jobb for en del frivillige organisasjoner.

Hva med vandelsattest? Kan straffedømte jobbe med mennesker?

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med vandelsattest? Kan straffedømte jobbe med mennesker?

Vet ikke, men er vel veldig relevant hva man er dømt for

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet i klesbutikk og på en café. 

Anonymkode: 0aa1d...5c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 8.1.2019 den 10.55, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet i klesbutikk og på en café. 

Anonymkode: 0aa1d...5c9

Hva levde du av?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...