Gå til innhold

Retter med hvit fisk for oss som ikke liker hvit fisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fiskekaker, fiskeboller, hjemmelaget fiskegrateng, hjemmelaget fiskesuppe, fiskepudding.

Anonymkode: 707c5...c41

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad i torsk og kveite. Fisk er alltid best på restaurant. Jeg liker best dampet, og ikke kokt hvit fisk. Og jeg liker enkelt tilbehør med dampede rotgrønnsaker eller rotstappe og asparges ved siden av. Det jeg liker med fisk er at det er ikke gelé/gummi/snørr i konsistens, slik som skalldyr. 

Anonymkode: ff21c...1cb

• Liker 1
Skrevet (endret)
31 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Takk for mange gode tips!

Nei, man dør ikke av ikke å spise hvit fisk, det er ingen matvarer man dør av ikke å spise, i mange land lever folk på kun ris, og de overlever jo, men det er ikke akkurat anbefalt. Hvit fisk er en god kilde til bl.a jod, som veldig mange har mangel på. Vil også at barna mine skal venne seg til å spise ulike typer mat. Kresne unger er jo en dødssynd, har jeg lært av KG 😅

De fiskebollene uten melk og gluten, er gode og inneholder mye fisk. Ha mye kari i sausen, server med råkost og knip over en halv søt appelsin eller klementin. Husk gode poteter og litt bacon hvis det må til. 

Lettsaltet torsk, med stekt bacon eller champion. gode poteter, smør, lettkokte gulrøtter eller råkost. Saus om man vil. Stekt flesk sier de som bor ved havet, de blir sur når jeg sier bacon. 

Fiskekaker i brun saus, med spagetti og for eksempel grønnertestuing, og tyttebær. 

Fiskeburgere med rød løk og dressing, rømme. 

Salt utvannet sild med løk, kålrotstappe, syltede rødbeter og gode poteter og rømme. 

Fisk er godt hvis det er tilberedt riktig. 

Endret av Jytte
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fisketaco, her finnes det mange muligheter, men denne er min favoritt.

Stek torsk i en panne med olivenolje, hvitløk, salt (hvis den ikke alt er saltet) og pepper. 

Lag guacamole, mango salsa og en enkel grønn salat.

Guacamole- mos avokado, bland i chili/jalapeno, limejuice, salt og pepper.

Mango salsa- del en mango i terninger, gjør det samme med tomater (jeg bruker små tomater), ha i jalapeno/chili, limejuice, koriander og litt salt og pepper.  

Mengden chili/jalapeno må hver og en selv finne ut av, noen liker mye og noen liker lite.

Bruk de tortilla lefser du liker, jeg foretrekker maistortilla. 

Fiskekaker er forøvrig en fin måte å få i seg hvit fisk på. Man kan spise det tradisjonelt med poteter, gulrot og brunsaus eller som burger. 

Så har man den tradisjonelle lett kokte eller bakt torsken/kveiten med poteter, gulrot og en hvit saus. 

Anonymkode: f7328...7a2

Skrevet
51 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Takk for mange gode tips!

Nei, man dør ikke av ikke å spise hvit fisk, det er ingen matvarer man dør av ikke å spise, i mange land lever folk på kun ris, og de overlever jo, men det er ikke akkurat anbefalt. Hvit fisk er en god kilde til bl.a jod, som veldig mange har mangel på. Vil også at barna mine skal venne seg til å spise ulike typer mat. Kresne unger er jo en dødssynd, har jeg lært av KG 😅

Hvor i verden lever de på kun ris? :klo:

Vi har noen ganger torsk i søtpotetsuppe. Fungerer helt sikkert med andre typer hvit fisk også. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
3 minutter siden, The Kitten skrev:

Hvor i verden lever de på kun ris? :klo:

Vi har noen ganger torsk i søtpotetsuppe. Fungerer helt sikkert med andre typer hvit fisk også. 

I veldig mange land i Asia er ris stort sett det eneste fattige folk har å spise. Litt som at fattige nordmenn levde på kun flatbrød og poteter før i tida.

Skrevet

Fiskeboller. Fiskepinner. Innbakt hvit fisk.

AnonymBruker
Skrevet

Fiskegrateng er jo vanvittig godt. Stiller alltid spørsmålstegn ved mennesker som ikke liker fiskegrateng. Det smaker junk food, og er til en viss grad ikke sunt - men den inneholder fisk. Lag selv, ikke kjøp frossen. 

Ser noen anbefaler kveite, men det er jo hull i hodet om personen ikke liker hvit fisk. Kveite smaker.... Kveite. Den er god, men det er mange som ikke liker det. Ville før testet ut breiflabb. Eventuelt kan du bruke vanlig torsk. Seibiff med poteter og stekt løk er jo en klassiker, og supergodt. Prøv å lag fiskeburger, da drukner fisken litt i tilbehøret. Bruk en smakskrik saus om du lager bare fisk og poteter. Men om du ikke liker fisk så dropper du fisk, er ikke verre enn det. Hvit fisk er ikke et must.

Anonymkode: 3a49f...ee9

Skrevet

Dette smaker ikke fisk, men er greit hvis man ikke har matlyst eller har slitt med magen: 

fiskepinner (med høyt innhold av fisk), sursøt saus å dyppe fiskepinnene i, litt rømme med pepper og gurkemeie. 

Fiskegrateng er godt og noe de fleste liker. Fisk i form med ris er også godt (barna har likt det), en blokk med torsk eller sei legges i en smurt ildfast form, finhakket purre, tomater, pepper, salt, en buljongterning (grønnsaksbuljong), fløte eller helmelk (skal dekke opp til halve formen). Stekes i ovnen i 45 min på 220 grader. Serveres med ris. Grønnsaker og krydder kan varieres. Ost øverst. Hvis fisken er tint reduseres steketid til 35 min. 

Noe annet som er enkelt og som en eks brukte lage, var potetbåter, litt løk, hele hvitløksfedd, halv blokk med hvit fisk, fløte, salt pepper, tilsett fisken til sist og la den trekke i tre, fire min. Da må fisken være tint. 

Lettsaltet torsk med gulrotstuing, poteter er noe jeg tror alle liker. Ikke glem flatbrød. 

Det er lett å si at alt dette er godt, men jeg liker fisk. Det gjorde jeg ikke som barn, men måtte spise litt hver gang det var fisk på menyen. Fiskekaker, fiskegrateng, fiskeboller og lettsaltet torsk var noe jeg som barn alltid kunne spise. Det handler ikke bare om å være kresen, men hva man er vant til. 

AnonymBruker
Skrevet

Altså. Når tråden handler om at TS har spesifikke problemer med å like hvit fisk, så går det ikke an å foreslå lettsaltet torsk med poteter og gulrøtter, og slå fast at "det er noe alle liker". Hvis TS ikke klarer å like hvit fisk, så mener hun med 90% sikkerhet torsk, vår vanligste hvite matfisk, og når hun vil ha alternativt tilbehør som maskerer smaken, vil hun ha et alternativ til poteter og gulrøtter.

:filer: 

Jeg spiser mye fisk, av mange slag. Sier som i fisketråder: Det vktigste er fisk av god kvalitet, dvs fersk nok, som lukter av friskt hav. IKKE frossen, ikke blågrå seifilet som har ligget en drøy uke i disken på en matbutikk. Besøk en god fiskebutikk, spør etter fangstdato, og betal det det koster.

Punkt to er å varmebehandle fisken riktig, dvs akkurat til den flaker seg, og ikke et sekund lenger. Dropp å trekke i saltet vann, det framhever den "fiskete" smaken først og fremst gjennom lukten av kokevannet. Selv foretrekker jeg å skinnsteke eller ovnsbake filetstykker, det gir saftigst resultat. Skinnsteker man fiskeslag som lysing eller uer må man huske å få skinnet skrapet fri for skjell. Stykker som ovnsbakes legges på folie, salt, pepper og olivenolje over stykkene, 170-180 grader til de akkurat flaker seg, alt fra 8-15 minutter avhengig av type fisk og tykkelse på stykkene. 

Ellers støtter jeg forslaget om fiskekaker, men: Lag dem selv, gjerne av lysing som er en aldri så liten åpenbaring til denne bruken. Med foodprocessor er det gjort på 5 minutter å ha farse klar, så stekes de i panne på 10 minutter. Fiskekakene kan også smaksettes med thai-smaker (chili, ingefær, sitrongress, lime... ) eller smaker fra midt-østen (spisskummen, koriander... google fishcakes og Ottolenghi). 

Fiskeslag man ikke har testet før er også verdt å gi en sjanse. Prøv feks filet av smørflyndre ovnsbakt med skinnsiden ned til kjøttet akkurat flaker seg. Går kjempefort, 5-6 minutter, og smaker virkelig som smør. Men husk også at noen fiskeslag krever mer av tilberedningen enn andre. Breiflabb har feks masse hinner som må trimmes vekk hvis man vil ha et godt resultat, og kveite får en helt annen konsistens og smak dersom den varmebehandles for mye (omtrent all kveite man får servert er for mye varmebehandlet). Noen hvite fisker som lysing, uer, brosme, steinbit etc har også en liten andel marint fiskefett, altså Omega 3, som gjør at de lett får en harsk tilleggssmak om de ikke er ferske nok, så vær obs på det og gi dem en sjanse til dersom du skulle være uheldig.

Fiskecurry kan også være noe å prøve, dvs helt enkelt med currypaste, kokosmelk, kanskje litt frisk tomat, lime og masse koriander. Og god ris til. Bare trekk store terninger av fiskefilet i sausen til de akkurat flaker seg. 

Og spis aldri fisk uten nok syre i tilbehøret. Sitronbåt er det enkleste - skvis over stykket, og kjenn forskjellen. Men alt i alt er det i valg av fisk man kjøper og i selve varmebehandlingen av skillet går mellom god og mindre god fiskemiddag. Tilbehøret er ingen sak. Fisk krever mer oppmerksomhet og nøyaktighet enn kjøtt for å komme til sin rett.

Anonymkode: 714d7...a4d

• Liker 4
Skrevet

Skjær sei eller kveite i terninger, ha sweet chili-saus over og stek dem i ovnen i en ildfast form.

Prøv evt pangasiusfilét (haimalle). Kjøttet har veldig ren og myk tekstur og mild smak. Godt sammen med ris og soyasaus.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Torsk som er så godt 😍😁

Med bacon eller stekt chorizopølse på blir det snadder. Eller i fiskegrateng 🥰

Anonymkode: 571e7...8a8

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke "så" nødvendig å få i seg hvit fisk at man trenger å tvinge det i seg selv om man ikke liker det. Det er lov å la være. Jeg vil si at det å tvinge i seg mat som ikke smaker en godt, sikkert har mer negativ effekt på helse og apetitt enn det den hvite fisken gir.

Men det går selvfølgelig an å lære seg å like det. Jeg klarer helt fint å spise kokte hvite fiskefileter, men synes de fort kan bli kjedelige på egenhånd. Foretrekker derfor gjerne tempura eller pankopanert hvit fisk. Eventuelt å lage kremet fiskesuppe eller fiskegrateng som andre er inne på. Så er det også viktig at fisken er riktig tilberedt, at den ikke er tørr og svampaktig og full av bein. Hvis den "vokser i munnen", har det skjedd en feil. Hvit fisk er veldig mør og saftig, og smelter nesten på tunga når den er riktig tilberedt.

Anonymkode: 8f87f...9fe

• 2 uker senere...
Skrevet

Kan denne indiske fiskegryta med torsk være noe? 

Jeg lagde denne for mange år siden til hele familie, inkludert en kresen lillebror som ikke likte annen fisk en stekt laks.

Da jeg spurte ham om han likte det fikk jeg til svar "hvis jeg skal spise fisk, så skal den være slik". Med andre ord fortsatt ikke verdens største fan av fisk, men gikk visst an 😅

Indisk fiskegryte 

Skrevet

Det aller viktigste er å få tak i fersk fisk med god kvalitet, det får man ikke tak i vanlige butikker. Jeg spiser ikke fisk kjøpt i vanlige dagligvare butikker for det smaker skikkelig dårlig.

Anonymkode: 6898a...683

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Takk for mange svar!

Det er riktig som AB #30 skriver, jeg ønsker helst noe som kamuflerer fiskesmaken mest mulig. Fiskegryta veraa94 foreslo er et godt eksempel.

Å kjøpe fersk fisk i fiskebutikk har jeg ikke mulighet til, da en slik butikk er langt unna, og det ikke er praktisk mulig å få til og reise dit i en travel hverdag. 

Må innrømme at jeg ble litt motløs av innlegget til AB #30 også :P Virker som om du har mye kunnskap om dette, og det høres ut som om det er veldig mye jobb og veldig vanskelig å lage god fisk utfra det du skriver... Det er for så vidt min erfaring også, for all del. Men hadde liksom håpa å få en sånn idiotsikker fremgangsmåte for hvordan det garantert blir godt! Mulig jeg bare må innse at fisk er vanskelig og at det er derfor jeg sjelden liker det noe særlig.

Skrevet
11 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Takk for mange svar!

Det er riktig som AB #30 skriver, jeg ønsker helst noe som kamuflerer fiskesmaken mest mulig. Fiskegryta veraa94 foreslo er et godt eksempel.

Å kjøpe fersk fisk i fiskebutikk har jeg ikke mulighet til, da en slik butikk er langt unna, og det ikke er praktisk mulig å få til og reise dit i en travel hverdag. 

Må innrømme at jeg ble litt motløs av innlegget til AB #30 også :P Virker som om du har mye kunnskap om dette, og det høres ut som om det er veldig mye jobb og veldig vanskelig å lage god fisk utfra det du skriver... Det er for så vidt min erfaring også, for all del. Men hadde liksom håpa å få en sånn idiotsikker fremgangsmåte for hvordan det garantert blir godt! Mulig jeg bare må innse at fisk er vanskelig og at det er derfor jeg sjelden liker det noe særlig.

Det var synd at jeg ga deg det inntrykket.

Det er ikke hverken vanskelig eller mye jobb å lage gode fiskemiddager. Men det kan være en utfordring å få tak i god fersk fisk rundt omkring i landet som du sier, og det er et stort paradoks. Alle rettene jeg foreslår (med unntak av hjemmelagde fiskekaker) kan du ellers lage av frossenfisk som tines i kjøleskap over nattten - null problem. Det finnes også gode alternativer av vakuumert fisk à la salma, også feks torsk. De kan ligge i kjøleskapet i flere dager, og så brukes når det passer. (Men det koster jo litt med slike produkter). 

Og fisk er rask mat. Et filetstykke tar 8-10 minutter i ovnen ved 180 grader, på en stekeplate med aluminiumsfolie (=null oppvask). En enkel salat eller puré av frosne erter til, pluss en sitronbåt, og du har middagen klar på et kvarter!

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var synd at jeg ga deg det inntrykket.

Det er ikke hverken vanskelig eller mye jobb å lage gode fiskemiddager. Men det kan være en utfordring å få tak i god fersk fisk rundt omkring i landet som du sier, og det er et stort paradoks. Alle rettene jeg foreslår (med unntak av hjemmelagde fiskekaker) kan du ellers lage av frossenfisk som tines i kjøleskap over nattten - null problem. Det finnes også gode alternativer av vakuumert fisk à la salma, også feks torsk. De kan ligge i kjøleskapet i flere dager, og så brukes når det passer. (Men det koster jo litt med slike produkter). 

Og fisk er rask mat. Et filetstykke tar 8-10 minutter i ovnen ved 180 grader, på en stekeplate med aluminiumsfolie (=null oppvask). En enkel salat eller puré av frosne erter til, pluss en sitronbåt, og du har middagen klar på et kvarter!

Takk for mer info :)

Så tining i kjøleskapet er OK? Noen mener jo at man bare bør bruke fersk fisk. Men som du sier så er det vanskelig å få tak i helt fersk fisk (den "ferske" i butikken er jo gjerne en uke gammel) og det er jo ikke alltid man spiser den med én gang man har kjøpt den heller; jeg handler i alle fall ganske sjelden (et par ganger i uka) for å spare tid og kjøper derfor mat til middager jeg skal lage både 2 og 3 og 4 dager senere. Men hvis det er greit å bruke frossen fisk er jo det definitivt praktisk.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Og sitron er greia, får jeg inntrykk av? Blir fisken bedre (dvs ikke så "fiskete" :) ) av det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...