Gjest Anonymus Notarius Skrevet 5. januar 2019 #1 Skrevet 5. januar 2019 Man bør jo spise mer hvit fisk (de som mener man ikke bør det - ta den diskusjonen i en annen tråd, er dere snille). Jeg er ikke spesielt glad i det. Liker det hvis jeg får det på en fancy restaurant, liksom, men ikke det jeg lager selv eller får hos andre. Men det er noe med smaken av hvit fisk som ikke er godt. Det smaker så veldig fisk! Selv når jeg lager diverse gryter for å kamuflere den verste smaken, hjelper det ikke. Bruker fersk fisk, frossen smaker enda verre, pluss at den er full av vann. Noen som har oppskrifter? Anser meg selv for å være sånn midt på treet flink til å lage mat.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #2 Skrevet 5. januar 2019 Jeg har ingen oppskrift, men dette er nammenam https://www.findus.no/produkter/kapteinens-fylte-rodspette-med-reke-og-champignonsaus Anonymkode: 9b92a...2dd 1
_popcorn_ Skrevet 5. januar 2019 #3 Skrevet 5. januar 2019 Har du prøvd noe mye med kveite? Jeg synes ikke den smaker like mye fisk som torsk og sei for eksempel. Ellers er det å prøve kamuflere i andre sterke smaker. Det meste av hvit fisk kan lages i currysaus for eksempel. Ovnsbakt torsk eller kveite med rødvinssaus er nydelig også. 1
Fjaselina Skrevet 5. januar 2019 #4 Skrevet 5. januar 2019 Eg freser paprika, vårløk eller purre, kanskje litt gulrot i tynne stavar, og tilset 1 fiskebuljongterning, minst 3 dl fløte, litt maisenna. Dette blir ein saus i steikepanna, og så legg eg fisk i store bitar i steikepanna og let den trekke/steike i sausen. Dette likar ungane også... 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #5 Skrevet 5. januar 2019 Hvorfor spise noe du ikke liker? Spis heller rød fisk om du liker det. Anonymkode: 3bd82...cb8 1
tirben Skrevet 5. januar 2019 #6 Skrevet 5. januar 2019 Jeg er veldig glad i fiskegrateng og fiskesuppe. 3
T-Rex Skrevet 5. januar 2019 #7 Skrevet 5. januar 2019 Er bare å lage en curry (Pataks Curry Paste Medium), det. 1
Leo Skrevet 5. januar 2019 #8 Skrevet 5. januar 2019 Det er vanskelig å få noe som inneholder fisk til å smake mindre fisk enn hvit juksebacalao Og spesielt hvis du drysser noen biter chorizo over sammen med olivenene. Det går forresten helt fint å bruke fersk, usaltet torsk og/eller lett matfløte. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #9 Skrevet 5. januar 2019 Masse smelta smør/hollandaise/sandefjordsmør e.l og stekt flesk oppå fisken. Evt panert med eddik og masse remulade på. Anonymkode: 439c6...9eb 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #10 Skrevet 5. januar 2019 https://trinesmatblogg.no/recipe/fiskesuppe-med-chili-ingefaer-torsk-og-lobnobs/ https://trinesmatblogg.no/2010/10/ovnsbakt-torsk-med-chorizo-paprikasaus-og-paprikaris/ Noe sånt kanskje? Anonymkode: 87885...727 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #11 Skrevet 5. januar 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen oppskrift, men dette er nammenam https://www.findus.no/produkter/kapteinens-fylte-rodspette-med-reke-og-champignonsaus Anonymkode: 9b92a...2dd Jeg er veldig glad i fisk, men det der er jo en fæl rett. Med 32% fisk.... Ts, som _popcorn_ nevner er det noen fiskeslag som smaker mer "fisk" enn andre, torsk, sei, makrell og rødspette f.eks. Lysing, kveite, lange, steinbit og brosme er mildere i smaken og kan kanskje være noe å forsøke, men de koster ofte litt mer og. Jeg liker godt å ovnsbake fisk, gjerne brosme med pesto og spekeskine, eller fiskepakker (google så får du garantert masse forslag). Vil du skjule smaken mer kan fiskesupper eller fiskegrateng være et forslag. Anonymkode: ecb5f...5c7 2
Elán Skrevet 5. januar 2019 #12 Skrevet 5. januar 2019 Jeg pleier å kjøpe frossen seifilet, den tilbereder jeg slik: dypper den i egg, deretter i hvetemel med salt og pepper (og eventuelt annet krydder du liker), en gang til i egget og så i kavring. Deretter freser jeg en løk sammen med margarin i stekepanna før jeg steiker seifileten. Når seifileten er ferdig, har jeg en pk fløte (3 dl) i stekepannen sammen med salt og pepper og gjerne litt buljongpulver (jeg bruker suppebuljong) og annet krydder du liker. Smak til. Sausen skal bli tynnflytende, men noen ganger liker jeg at den er litt tykkere og da bruker jeg litt mel som jeg drysser lett over sausen (rører ikke med en gang da det fort kan bli klumper). Ellers synes jeg det er godt med torskefilet tilberedt på samme måte som seifileten med hvitsaus, potet og råkost. 1
Avalon Skrevet 6. januar 2019 #13 Skrevet 6. januar 2019 Kveite som nevnt over her er et veldig godt tips. Jeg er heller ikke særlig begeistret for fisk men liker bedre hvit fisk enn laks osv. Ovnstek kveite, eller i panne og lag rotgrønnsaksmos til. En god saus og evt poteter om du ønsker det, litt stekt løk med eple er også veldig godt til. Kveite er litt mer kjøttaktig på en måte, vanskelig å forklare. Og du får ikke den samme fiskete smaken som du får av torsk osv. Har samme greie som deg der, fisk smaker liksom for mye fisk.
Arkana Skrevet 6. januar 2019 #14 Skrevet 6. januar 2019 (endret) - Stekt torsk (vend i mel blandet med salt og pepper før steking) med kokte poteter. grønnsaker og hjemmelaget aïoli. Dette elsker min mellomste, som er selveste Kongen av kresen. - Jamie Olivers fiskepai: Hakket løk og gulrot freses. Tilsett en kartong fløte og kok opp. Ha i revet ost, hakket spinat, litt Dijon-sennep, salt, pepper, et par hardkokte egg i biter og hvit fisk i biter. Hell i en ildfast form. Lag potetmos og bland med godt med smør, salt, pepper og melk og legg på toppen i formen. Stek ved 220 grader i ca 20-25 minutter. - Engelske fiskekaker: Ha hvit fisk i en kjele med melk, pepperkorn og laurbærblad. Kok opp og la trekke 10 minutter. Kok like mye potet som du har fisk og mos. Flak opp fisken og bland med de moste potetene og ha i salt, pepper, hakket gressløk og litt av melken. Form til fiskekaker som vendes først i vispet egg og så i brødsmuler før de stekes i panne. Endret 6. januar 2019 av Arkana 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #15 Skrevet 6. januar 2019 Hvorfor i alle dager skal du spise noe du ikke liker? Nei, man dør ikke av å ikke spise hvit fisk. I så fall hadde det vært mange døde vegetarianere der ute. Anonymkode: d50e8...8a1 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #16 Skrevet 6. januar 2019 Man må da ikke pause hvor fisk. Spis rød om du vil. Kan ikke huske sist gang jeg spiste hvit fisk, nettop fordi jeg hater det. Anonymkode: 97e74...9f4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #17 Skrevet 6. januar 2019 Fisk som ikke smaker så mye fisk: røkt kolje, aka pølsefisk. ( serveres med hvit saus, eggesmør og gulrot) Anonymkode: 439c6...9eb
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. januar 2019 #18 Skrevet 6. januar 2019 Takk for mange gode tips! Nei, man dør ikke av ikke å spise hvit fisk, det er ingen matvarer man dør av ikke å spise, i mange land lever folk på kun ris, og de overlever jo, men det er ikke akkurat anbefalt. Hvit fisk er en god kilde til bl.a jod, som veldig mange har mangel på. Vil også at barna mine skal venne seg til å spise ulike typer mat. Kresne unger er jo en dødssynd, har jeg lært av KG 😅
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #19 Skrevet 6. januar 2019 Hjemmelaget seibiff med løk - massevis av løk Anonymkode: 9b92a...2dd 1
Sinsiew Skrevet 6. januar 2019 #20 Skrevet 6. januar 2019 Jeg gjemmer alltid lutefisken i potetmos og saus. Det må jo funke med vanlig hvit fisk også 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå