Gå til innhold

"Kan" jeg la mine eldre foreldre sitte alene på julaften?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De forventer at jeg skal reise hjem fordi jeg ikke har egen familie ennå, de tar det som en selvfølge og jeg vet at det er sånn de vil ha det med tanke på seg selv (de vet jeg ikke liker julen.)

Vi har det hyggelig og jeg er ikke bitter, men jeg føler at jeg er i en situasjon hvor jeg ikke "kan" ta et valg som er til mitt eget beste fordi da gjør jeg noe vondt mot foreldrene mine.

Mitt beste er å kunne løsrive meg og leve mitt eget liv, jobbe meg ut av vanskeligheter med avstand til blant annet familien, og bestemme selv om jeg i det hele tatt vil feire jul. Men dette blir umulig i den situasjonen jeg er i.

Hva tenker dere er dette en av tingene man generelt må gjøre selv om man ikke vil, eller er det viktigste her å se på hva det koster i eget liv?

Anonymkode: 6b154...4dd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo et år til neste gang så du kan forandre mening til da.

Hvor gammel er de?

Anonymkode: b8d66...9f8

• Liker 3
Skrevet

Julaften 2019? 🤔

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo et år til neste gang så du kan forandre mening til da.

Hvor gammel er de?

3 minutter siden, Siv85 skrev:

Julaften 2019? 🤔

Det har vært sånn i mange år, så jeg forandrer ikke mening.

Nå er nok en jul overstått og jeg vil ikke fortsette dette, derfor opprettet jeg tråden for å høre hva andre mener.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor vanskelig kan det være å tilbringe julen med de som ga deg livet?

Anonymkode: 4baca...e89

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er litt rart om du kun vil sitte hjemme alene istedet. Dersom du velger ikke komme, ville jeg ihvertfall funnet på en grunn.

Anonymkode: 30cef...78a

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kutter ut julefeiring med dem bare fordi du selv ikke liker julen så kommer du nok til å angre den dagen de ikke lenger lever og du aldri mer kan snakke med dem 

Anonymkode: b270b...75e

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor vanskelig kan det være å tilbringe julen med de som ga deg livet?

Anonymkode: 4baca...e89

Det er ikke vanskelig, faktisk har vi det ganske hyggelig. Men jeg ønsker det ikke og synes det at jeg ikke "får" velge selv gjør det veldig vanskelig ffor meg i den prosessen jeg er i der jeg prøver å løsrive meg og ha mitt eget liv og ta egne valg.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er nok en jul overstått og jeg vil ikke fortsette dette, derfor opprettet jeg tråden for å høre hva andre mener.

Treffes dere ofte ellers i året da?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Siv85 skrev:

Treffes dere ofte ellers i året da?

Ja, ofte.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke hatt samvittighet til det. Hvis alternativet er å være alene synes jeg du heller skal være hos dem. Ikke bry deg så mye om selve julen, men at du får være med dem.

Anonymkode: e9a66...40b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil du fortelle hvor gamle de er?

Skrevet

Ja,  det kan du. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vil du fortelle hvor gamle de er?

Rundt 70

Skrevet

Erklær tidlig at til neste jul reiser du bort! Da er de forberedt, og du kan planlegge dagene slik du vil. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanskelig, faktisk har vi det ganske hyggelig. Men jeg ønsker det ikke og synes det at jeg ikke "får" velge selv gjør det veldig vanskelig ffor meg i den prosessen jeg er i der jeg prøver å løsrive meg og ha mitt eget liv og ta egne valg.

I utgangspunktet tenker jeg svaret er ja, det kan man når det er gode grunner - men du fremstår ganske svulstig og selvsentrert her.

Mulig du utelater relevant informasjon som at foreldrene dine er komtrollerende/nedlatende eller drikker mye - eventuelt at du sliter med ettervirkninger av en traumatisk barndom. 

Men om dette ikke er tilfelle tenker jeg du kan legge av deg disse svulstige selvhøytidelige betraktningene om deg selv og heller «finne deg selv» ellers i året. 

Du har jo ingen normalt forståelige grunner her.

Om ungen min sa tilsvarende hadde jeg jo blitt skuffet, men jeg hadde også tenkt at jeg hadde lagd en relativt bortskjemt unge.

Om saken var at en venn i kollektivet var mutters alene og ble invitert til oss, eller det voksne barnet skulle jobbe og dermed ble i annen by så er jo saken en annen. 

Anonymkode: 0046e...583

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, reiseglad skrev:

Erklær tidlig at til neste jul reiser du bort! Da er de forberedt, og du kan planlegge dagene slik du vil. 

Jeg reiser aldri noe sted, så dette går ikke.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet tenker jeg svaret er ja, det kan man når det er gode grunner - men du fremstår ganske svulstig og selvsentrert her.

Mulig du utelater relevant informasjon som at foreldrene dine er komtrollerende/nedlatende eller drikker mye - eventuelt at du sliter med ettervirkninger av en traumatisk barndom. 

Men om dette ikke er tilfelle tenker jeg du kan legge av deg disse svulstige selvhøytidelige betraktningene om deg selv og heller «finne deg selv» ellers i året. 

Du har jo ingen normalt forståelige grunner her.

Om ungen min sa tilsvarende hadde jeg jo blitt skuffet, men jeg hadde også tenkt at jeg hadde lagd en relativt bortskjemt unge.

Om saken var at en venn i kollektivet var mutters alene og ble invitert til oss, eller det voksne barnet skulle jobbe og dermed ble i annen by så er jo saken en annen. 

Anonymkode: 0046e...583

Hvilke grunner?

Jeg har mine problemer som jeg ikke vil at foreldrene mine skal vite, det handler ikke bare om å "finne meg selv", men å ha nådd et punkt der jeg forsøker å endelig jobbe meg ut av vansker for å få til et liv med livskvalitet med nøytralt eller positivt fortegn. Noe av dette handler om barndommen, men den var ikke "traumatisk" og de er ikke alkoholikere eller slemme. Ønsker ikke å utdype noe mer.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reiser aldri noe sted, så dette går ikke.

En gang kan jo bli første gang. Kanskje du kan benytte anledningen til å skape en ny tradisjon nå? Tidlig forberedt er stikkordet. De blir ikke yngre, og det bli verre for hvert år å bryte mønsteret.  

Uansett: å reise bort han jo være kun til naboen, eller butikken eller nærmeste by for den siste julehandelen på julaften formiddag. Eller du inviterer noen hjem til deg og er «opptatt»? Eller jobber med frivillig arbeid på julaften? 

Skrevet

Hvordan ville du feiret din neste julaften, ts, dersom du kunne gjort akkurat som du ville? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...