Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt backstory: 28 år, yrkesbakgrunn fra Forsvaret, men har studert fulltid de siste to årene. I juni nå til sommeren er jeg tilbudt en meget attraktiv stilling i Forsvaret, som jeg rett og slett ikke kan si nei til. "Problemet" er at siden jeg ikke har studiestøtte dette halvåret(siden jeg tar permisjon fra studiet) så må jeg finne meg en jobb.

Saken er at jeg har søkt på en vikariatstilling, og har blitt kalt inn til intervju. Vikariatet er fra nå og ut 2019. Jobben er i en stor norsk by, og stillingen krever ingen utdanning annet enn bestått videregående skole. Dvs at det ikke bør være vanskelig å finne en erstatter. Jobben følger også skoleruten, slik at om jeg slutter i Juni, så vil de ikke ha behov for noen i stillingen før rundt midt i August igjen.

Bør jeg si at jeg bare kan jobbe til rundt midt i Juni på intervjuet, eller bør jeg ikke nevne det i det hele tatt, for så å bare levere oppsigelse(innenfor tidsfrist etc så klart) og si at jeg plutselig har fått et jobbtilbud jeg ikke kan si nei til? Kan også nevne at jeg ikke har planer om å jobbe der ved en senere anledning om det har noe å si.

Anonymkode: 331ca...01e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Litt backstory: 28 år, yrkesbakgrunn fra Forsvaret, men har studert fulltid de siste to årene. I juni nå til sommeren er jeg tilbudt en meget attraktiv stilling i Forsvaret, som jeg rett og slett ikke kan si nei til. "Problemet" er at siden jeg ikke har studiestøtte dette halvåret(siden jeg tar permisjon fra studiet) så må jeg finne meg en jobb.

Saken er at jeg har søkt på en vikariatstilling, og har blitt kalt inn til intervju. Vikariatet er fra nå og ut 2019. Jobben er i en stor norsk by, og stillingen krever ingen utdanning annet enn bestått videregående skole. Dvs at det ikke bør være vanskelig å finne en erstatter. Jobben følger også skoleruten, slik at om jeg slutter i Juni, så vil de ikke ha behov for noen i stillingen før rundt midt i August igjen.

Bør jeg si at jeg bare kan jobbe til rundt midt i Juni på intervjuet, eller bør jeg ikke nevne det i det hele tatt, for så å bare levere oppsigelse(innenfor tidsfrist etc så klart) og si at jeg plutselig har fått et jobbtilbud jeg ikke kan si nei til? Kan også nevne at jeg ikke har planer om å jobbe der ved en senere anledning om det har noe å si.

Hadde ikke nevnt det i det hele tatt. Lagt det frem som at jeg ønsket å jobbe der i lang tid. 

Anonymkode: acea3...9fc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde ikke nevnt det i det hele tatt. Lagt det frem som at jeg ønsket å jobbe der i lang tid. 

Anonymkode: acea3...9fc

Takk for svar!

Er egentlig det jeg lener mot, siden jeg mistenker at jeg ikke får jobben om jeg sier at jeg bare kan jobbe ut halve tiden. Synes bare det er "dårlig" gjort, og kjenner at jeg gruer meg til å evt levere oppsigelse..

Skrevet

Hvis du ikke blir spurt - ikke si noe. Spør de deg rett ut om tidsperspektivene dine i den utlyste stillingen kan du IKKE lyve. Hvis du får det utlyste vikariatet, fall heller ikke for fristelsen til å si at du «plutselig» fikk et tilbud du ikke kan si nei til. Det kan komme for en dag. 

Husk at Norge er et lite land, og folk kjenner hverandre. Rene slumpetreff kan gjøre at folk du ikke trodde kjente hverandre faktisk gjør det. Det skal derfor SÅ lite til før det kommer for en dag hvis du har løyet, og da har du virkelig driti på draget. Da mister du plutselig potensielt avgjørende gode referanser. Å rette opp igjen et dårlig rykte er heller ikke akkurat gjort i en håndvending. 

Det jeg ikke helt forstår, uten at det egentlig har noe med saken å gjøre, er hvorfor du har permisjon fra studiet DETTE semesteret, når drømmejobben starter til sommeren? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Ullvott skrev:

Hvis du ikke blir spurt - ikke si noe. Spør de deg rett ut om tidsperspektivene dine i den utlyste stillingen kan du IKKE lyve. Hvis du får det utlyste vikariatet, fall heller ikke for fristelsen til å si at du «plutselig» fikk et tilbud du ikke kan si nei til. Det kan komme for en dag. 

Husk at Norge er et lite land, og folk kjenner hverandre. Rene slumpetreff kan gjøre at folk du ikke trodde kjente hverandre faktisk gjør det. Det skal derfor SÅ lite til før det kommer for en dag hvis du har løyet, og da har du virkelig driti på draget. Da mister du plutselig potensielt avgjørende gode referanser. Å rette opp igjen et dårlig rykte er heller ikke akkurat gjort i en håndvending. 

Det jeg ikke helt forstår, uten at det egentlig har noe med saken å gjøre, er hvorfor du har permisjon fra studiet DETTE semesteret, når drømmejobben starter til sommeren? 

Jeg tror egentlig ikke det er noe stress for TS sin situasjon om vedkommede allerede er blitt tilbudt en bra stilling.

Bare ta jobben og se på det som en mellomgreie og lever oppsigelse når den tid kommer. Vi som arbeidere blir jo ikke behandlet bra av arbeidsplasser og ledere (ref utallige tråder om dette)så hvorfor få en skal vi gi og gi?

Anonymkode: 96e13...458

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror egentlig ikke det er noe stress for TS sin situasjon om vedkommede allerede er blitt tilbudt en bra stilling.

Bare ta jobben og se på det som en mellomgreie og lever oppsigelse når den tid kommer. Vi som arbeidere blir jo ikke behandlet bra av arbeidsplasser og ledere (ref utallige tråder om dette)så hvorfor få en skal vi gi og gi?

Anonymkode: 96e13...458

Det er veldig kortsiktig tenkt, og ingen vet om ikke TS’ nærmeste leder i den fremtidige forsvarsjobben og lederen i den midlertidige jobben ikke har noen forbindelser. Du skulle bare visst hvor lett dette kan komme for en dag, og da kan TS ha redusert det gode inntrykket allerede før h*n har begynt i den nye jobben. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Ullvott said:

"Hvis du får det utlyste vikariatet, fall heller ikke for fristelsen til å si at du «plutselig» fikk et tilbud du ikke kan si nei til. Det kan komme for en dag. "

Mener du; Ikke å fortelle med engang etter at jeg har fått stillingen, eller at jeg heller ikke skal si det ved evt oppsigelse? Dokumentet med tilbudet jeg har fått er ikke datert, og "endelig" tilbud kommer ikke før i April/Mai. Dvs jeg kan "enkelt" overbevise om at det faktisk kom plutselig.

Grunnen til at jeg tar permisjon er fordi eksamen krasjer med ny jobb. Det er ikke så mye jeg vil si her, men utenlandstjeneste etc er i bildet - noe som gjør at eksamen blir umulig, og vil bare gi meg 30 studiepoeng forsinkelse + brukt eksamensforsøk.

Skrevet

Det handler om måten du sier det på. Selv om du ikke har fått det endelige tilbudet kan du ikke late som om du er overrasket når du får tilbudet i april/mai, slik et uttrykk som «fikk plutselig et tilbud» utvetydig indikerer. Du sier at du har fått tilbud om en jobb  du ikke kan takke nei til, og at jobben har oppstart i august. Det er mer enn godt nok og en fullt forståelig oppsigelsesgrunn. Ikke utbroder med unødvendigheter.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...