AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #1 Skrevet 5. januar 2019 Er 36 år, tok prøver for å sjekke fertiliteten. Skjønner jo at det er positivt, men skulle gjerne visst hvordan nivåene er i forhold til normalen og lurer på om noen kan hjelpe? Hormonprøvene viser fine verdier og AntiMüllerhormon, som gir en indikasjon på "eggreserven", er veldig bra. Stoffskifteprøven TSH har fåt en liten stjerne da den ligger knapt over referansenivået - det tror jeg ikke har noen betydning, men du kan ta en kontroll hos fastlegen bare for å være sikker. P-T4, fritt:13,4 P-TSH:3,7* (0,5-3,6) P-LH:4,1 P-FSH:7,5 P-Østradiol:0,15 P-Progesteron:2 P-Prolaktin:481 P-Testosteron:0,9 P-Seksualhormonbindende globulin (SHGB):54 P-Fri testosteron-indeks: 0,2 P-PTH:3,6 S-antimüllerhormon:18 Noen som kan noe om dette?:) Anonymkode: 09c53...1b5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #2 Skrevet 5. januar 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er 36 år, tok prøver for å sjekke fertiliteten. Skjønner jo at det er positivt, men skulle gjerne visst hvordan nivåene er i forhold til normalen og lurer på om noen kan hjelpe? Hormonprøvene viser fine verdier og AntiMüllerhormon, som gir en indikasjon på "eggreserven", er veldig bra. Stoffskifteprøven TSH har fåt en liten stjerne da den ligger knapt over referansenivået - det tror jeg ikke har noen betydning, men du kan ta en kontroll hos fastlegen bare for å være sikker. P-T4, fritt:13,4 P-TSH:3,7* (0,5-3,6) P-LH:4,1 P-FSH:7,5 P-Østradiol:0,15 P-Progesteron:2 P-Prolaktin:481 P-Testosteron:0,9 P-Seksualhormonbindende globulin (SHGB):54 P-Fri testosteron-indeks: 0,2 P-PTH:3,6 S-antimüllerhormon:18 Noen som kan noe om dette?:) Anonymkode: 09c53...1b5 Mmm.....jeg kan stoffskifte, og for meg ville dette vært tydelig indikasjon på for lavt stoffskifte. MEN, prøver skal ikke leses likt for de som har diagnosen og fra en enkeltprøve hos «andre». Du har ikke kriseverdier her, men du bør ta oppfølgende tester over tid for å sjekke om du trenger Levaxin. Uregulert kan stoffskifte ha betydning jo, og det bør reguleres med Levaxin dersom det er vedvarende i grenseland og du har symptomer. Du vil derimot få for høyt om du regulerer uten grunn, så dette må sees over flere måneder. Anonymkode: fa003...2d2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #4 Skrevet 5. januar 2019 Tusen takk for at du tok deg tiden:) setter pris på det. Jeg trodde dette var for høyt stoffskifte, så der ser du hvor lite jeg kan om dette huff. Jeg har bestilt meg legetime for oppfølging av stoffskiftet. Mener du at stoffskiftet kan ha noe å si for hvorvidt jeg er fertil eller ei? Og når du skriver at jeg ikke har noen kriseverdier, mener du da kun stoffskiftet eller også resten? Den gynekologiske spesialisten sier jo her at det ser bra ut, forutenom den med stjernen og hun jobber med fertilitet, så nå ble jeg usikker. Anonymkode: 09c53...1b5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #5 Skrevet 6. januar 2019 Jeg er ikke god på dette men eggreserven ser i alle fall helt normal ut. AMH (antimullerhormon) bør ligge på et sted mellom 7-40 såvidt jeg husker, så ser jo flott ut. FSH kommer vel an på når i syklus blodprøven har tatt, så her er jeg helt blank men om legen sier det er fint så ville jeg stolt på dette. Anonymkode: 3cf9e...873
Patriotpaula Skrevet 6. januar 2019 #6 Skrevet 6. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke god på dette men eggreserven ser i alle fall helt normal ut. AMH (antimullerhormon) bør ligge på et sted mellom 7-40 såvidt jeg husker, så ser jo flott ut. FSH kommer vel an på når i syklus blodprøven har tatt, så her er jeg helt blank men om legen sier det er fint så ville jeg stolt på dette. Anonymkode: 3cf9e...873 «Når verdien er mellom 3 og 60 oppfattes kvinnen å være i fruktbar alder» ifølge medicus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå