Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har hørt at å ha penger liggende på brukskontoen er som å kaste penger ut av vinduet. Hvorfor er det slik, og hva/hvor er den mest gunstige måten å spare penger på med tanke på å få avkastning og renter? 

Jeg har veldig liten forståelse for økonomi for øvrig.

Anonymkode: 0dab6...f8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har hørt at å ha penger liggende på brukskontoen er som å kaste penger ut av vinduet. Hvorfor er det slik, og hva/hvor er den mest gunstige måten å spare penger på med tanke på å få avkastning og renter? 

Jeg har veldig liten forståelse for økonomi for øvrig.

Anonymkode: 0dab6...f8f

Det er ugunstig fordi renten er lav.

det er mer gunstig å spare i bsu og høyrentekonto.

har du mye penger kan du få en aksjesparekonto. Da blir det enda bedre avkastning, mest sannsynlig. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Nuttery skrev:

har du mye penger kan du få en aksjesparekonto. Da blir det enda bedre avkastning, mest sannsynlig. 

Du trenger ikke mye penger for å få en aksjesparekonto. Det er ikke noe krav til minstebeløp. Det er heller ikke kontoen i seg selv som gir avkastning, men evt de aksjene/fondene du kjøper.

Anonymkode: 0b6e2...2a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye penger har du da?

Anonymkode: 098d3...b9f

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Nuttery said:

Det er ugunstig fordi renten er lav.

det er mer gunstig å spare i bsu og høyrentekonto.

Hvor mye penger bør man ha før aksjesparekonto?

Anonymkode: 50059...7e8

Skrevet

Hvis du er student så har du vel ikke overflod av penger, så det er ikke sikkert det er lurt å binde dem opp på aksjesparekonto eller i fond. På kort sikt er det greit å ha pengene tilgjengelig, f.eks på høyrentekonto (med begrensede uttak per år). BSU lønner seg kun hvis du har skattbar inntekt (og har tenkt å kjøpe bolig).

En god grunn til å ikke ha pengene liggende på brukskonto er at den kan bli tømt dersom noen stjeler kortet ditt.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor mye penger bør man ha før aksjesparekonto?

Anonymkode: 50059...7e8

Du bør kun ha penger der som du ikke har bruk for de nærmeste årene. Trenger du plutselig penger raskt risikerer du å gå med tap. Du må også vurdere din egen risikovilje. Lav risiko gir lavest gevinst etc. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...