AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #1 Skrevet 5. januar 2019 Hei, jeg har hørt at å ha penger liggende på brukskontoen er som å kaste penger ut av vinduet. Hvorfor er det slik, og hva/hvor er den mest gunstige måten å spare penger på med tanke på å få avkastning og renter? Jeg har veldig liten forståelse for økonomi for øvrig. Anonymkode: 0dab6...f8f
Nuttery Skrevet 5. januar 2019 #2 Skrevet 5. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har hørt at å ha penger liggende på brukskontoen er som å kaste penger ut av vinduet. Hvorfor er det slik, og hva/hvor er den mest gunstige måten å spare penger på med tanke på å få avkastning og renter? Jeg har veldig liten forståelse for økonomi for øvrig. Anonymkode: 0dab6...f8f Det er ugunstig fordi renten er lav. det er mer gunstig å spare i bsu og høyrentekonto. har du mye penger kan du få en aksjesparekonto. Da blir det enda bedre avkastning, mest sannsynlig.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #3 Skrevet 5. januar 2019 1 time siden, Nuttery skrev: har du mye penger kan du få en aksjesparekonto. Da blir det enda bedre avkastning, mest sannsynlig. Du trenger ikke mye penger for å få en aksjesparekonto. Det er ikke noe krav til minstebeløp. Det er heller ikke kontoen i seg selv som gir avkastning, men evt de aksjene/fondene du kjøper. Anonymkode: 0b6e2...2a5 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #4 Skrevet 5. januar 2019 Hvor mye penger har du da? Anonymkode: 098d3...b9f
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #5 Skrevet 5. januar 2019 4 hours ago, Nuttery said: Det er ugunstig fordi renten er lav. det er mer gunstig å spare i bsu og høyrentekonto. har du mye penger kan du få en aksjesparekonto. Da blir det enda bedre avkastning, mest sannsynlig. Hvor mye penger bør man ha før aksjesparekonto? Anonymkode: 50059...7e8
Knirke Skrevet 5. januar 2019 #6 Skrevet 5. januar 2019 Hvis du er student så har du vel ikke overflod av penger, så det er ikke sikkert det er lurt å binde dem opp på aksjesparekonto eller i fond. På kort sikt er det greit å ha pengene tilgjengelig, f.eks på høyrentekonto (med begrensede uttak per år). BSU lønner seg kun hvis du har skattbar inntekt (og har tenkt å kjøpe bolig). En god grunn til å ikke ha pengene liggende på brukskonto er at den kan bli tømt dersom noen stjeler kortet ditt. 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvor mye penger bør man ha før aksjesparekonto? Anonymkode: 50059...7e8 Du bør kun ha penger der som du ikke har bruk for de nærmeste årene. Trenger du plutselig penger raskt risikerer du å gå med tap. Du må også vurdere din egen risikovilje. Lav risiko gir lavest gevinst etc. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå