AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #1 Skrevet 5. januar 2019 Min kjære og jeg har brukt mye av romjulen til å se maratonepisoder av Masterchef Australia, Usa, England, Italia m.fl. Pluss sett en masse andre matprogrammer. Jeg var så høy på pæra forleden at jeg utfordret min kjære til flg.: Vi får hver vår kveld til å tilberede gourmetmat som - ikke skal være dyr (maks beløp er kr. 300,-, kvittering må fremvises, men vi kan selvfølgelig bruke det vi allerede har i huset (oljer, krydder m.m.) - skal være utsøkt anrettet - skal bestå av 4 retter (apetittvekker, forrett, hovedrett, dessert) Vi er begge mer enn normalt matinteresserte og elsker å eksperimentere på kjøkkenet. Gubben er allerede i gang med planlegging, og føler seg selvsikker. Idéen og utfordringen kom fra meg, og jeg mistet all kreativitet i samme øyeblikk som han aksepterte utfordringen. Eneste jeg har klart, er at hovedretten skal være fisk: En filet av en eller annen fisk, anrettet på en puré av ett eller annet, sammen med noen fargerike, flotte grønnsaker som gjør seg godt på tallerkenen. Hjelp? Noen gourmeter her som vil hjelpe meg til å vinne? Anonymkode: 72bf8...7a6
Mkigjen Skrevet 5. januar 2019 #2 Skrevet 5. januar 2019 1.Aubergine og lakserogn 2 Blomkålsuppemed panchetta 3 Ovnsbakt laks med urtesaus og wokede grønnsaker 4 Panacotta med bringebærsaus 3
T-Rex Skrevet 5. januar 2019 #3 Skrevet 5. januar 2019 (endret) Har du fiskestang? Setter du garn? Har du safran og vaniljestang i huset? Har du tid til å dyrke spirer? Kan det vente til vårens gratis grøftekantgrønnsaker dukker opp? Vet du hva som er giftig og hva som er snacks? Kan det vente til soppsesongen? Etc. Det er en del ting som må klargjøres her... Endret 5. januar 2019 av T-Rex 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #4 Skrevet 5. januar 2019 Fiskefilét er så passé. Men kråkebolle er jo i hipstervinden. Hva med Maneter. Skjell. Ellers har man jo tang og tare, funker som tilbehør, og dessert. Anonymkode: 6bb67...261
Zienna Skrevet 5. januar 2019 #5 Skrevet 5. januar 2019 1. Bruschetta på tannpirker. Tre spekeskinke og jordbær (delt i 2) på tannpirker. Strø finhakket rødløk og basilikum over en elegant strek av lettrømme som du legger ved siden av på asjetten2. Toast Skagen. Du trenger bare 3 stk reker til hver. Dill og sitron er vikitg. Litt pepperrot i gjør den ekstra god, men bruk hva du har. 3. Ovnsbakt torskeloin på grønn seng, med balsamicosaus og konfiterte tomater. Synes saus basert på balsamicoeddik er veldig god til hvit fisk. Grønn ertepurè under fisken gjør retten frisk og fargerik. Legger du noen konfiterte (langtidsstekte) tomater ved siden av, så burde mannen din bli imponert!4. Dessert: blåmuggost på pepperkake, med chilimarmelade. Kanskje har du pepperkake igjen fra jul? Chilimarmeladen kan du lage i god tid før og legge på glass. Du trenger bare chili og eddik. 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #6 Skrevet 6. januar 2019 13 timer siden, Zienna skrev: 1. Bruschetta på tannpirker. Tre spekeskinke og jordbær (delt i 2) på tannpirker. Strø finhakket rødløk og basilikum over en elegant strek av lettrømme som du legger ved siden av på asjetten2. Toast Skagen. Du trenger bare 3 stk reker til hver. Dill og sitron er vikitg. Litt pepperrot i gjør den ekstra god, men bruk hva du har. 3. Ovnsbakt torskeloin på grønn seng, med balsamicosaus og konfiterte tomater. Synes saus basert på balsamicoeddik er veldig god til hvit fisk. Grønn ertepurè under fisken gjør retten frisk og fargerik. Legger du noen konfiterte (langtidsstekte) tomater ved siden av, så burde mannen din bli imponert!4. Dessert: blåmuggost på pepperkake, med chilimarmelade. Kanskje har du pepperkake igjen fra jul? Chilimarmeladen kan du lage i god tid før og legge på glass. Du trenger bare chili og eddik. Alt dette høres både lekkert og kjempegodt ut, men jeg lurer veldig på hva den første retten har med bruschetta å gjøre? Anonymkode: aa706...603 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #7 Skrevet 6. januar 2019 13 timer siden, Zienna skrev: 1. Bruschetta på tannpirker. Tre spekeskinke og jordbær (delt i 2) på tannpirker. Strø finhakket rødløk og basilikum over en elegant strek av lettrømme som du legger ved siden av på asjetten2. Toast Skagen. Du trenger bare 3 stk reker til hver. Dill og sitron er vikitg. Litt pepperrot i gjør den ekstra god, men bruk hva du har. 3. Ovnsbakt torskeloin på grønn seng, med balsamicosaus og konfiterte tomater. Synes saus basert på balsamicoeddik er veldig god til hvit fisk. Grønn ertepurè under fisken gjør retten frisk og fargerik. Legger du noen konfiterte (langtidsstekte) tomater ved siden av, så burde mannen din bli imponert!4. Dessert: blåmuggost på pepperkake, med chilimarmelade. Kanskje har du pepperkake igjen fra jul? Chilimarmeladen kan du lage i god tid før og legge på glass. Du trenger bare chili og eddik. TS her. Dette var kjempegode tips. Spesielt hovedretten. Den tror jeg at jeg går for! (og som en annen kommenterte: Apetittvekkeren ser super ut, men er vel ingen bruschetta?) Anonymkode: 72bf8...7a6 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #8 Skrevet 6. januar 2019 OT, men hvor er det du kan se Masterchef? Anonymkode: d3890...5c0
Gjest Malika Skrevet 6. januar 2019 #9 Skrevet 6. januar 2019 Kjøre sjømattema? 1) Blinis med løyrom og rømme 2) Blåskjell helt enkelt med hvitvin, sjarlottløk, strimler med gulrot og hakket persille 3) Torskeloin med ertepure, soyasmør og fritert jordskokk 4) Mandelflarn med hjemmelaget iskrem og multer (anrettes som blinis i første rett. En morsom detalj)
Jytte Skrevet 6. januar 2019 #10 Skrevet 6. januar 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Min kjære og jeg har brukt mye av romjulen til å se maratonepisoder av Masterchef Australia, Usa, England, Italia m.fl. Pluss sett en masse andre matprogrammer. Jeg var så høy på pæra forleden at jeg utfordret min kjære til flg.: Vi får hver vår kveld til å tilberede gourmetmat som - ikke skal være dyr (maks beløp er kr. 300,-, kvittering må fremvises, men vi kan selvfølgelig bruke det vi allerede har i huset (oljer, krydder m.m.) - skal være utsøkt anrettet - skal bestå av 4 retter (apetittvekker, forrett, hovedrett, dessert) Vi er begge mer enn normalt matinteresserte og elsker å eksperimentere på kjøkkenet. Gubben er allerede i gang med planlegging, og føler seg selvsikker. Idéen og utfordringen kom fra meg, og jeg mistet all kreativitet i samme øyeblikk som han aksepterte utfordringen. Eneste jeg har klart, er at hovedretten skal være fisk: En filet av en eller annen fisk, anrettet på en puré av ett eller annet, sammen med noen fargerike, flotte grønnsaker som gjør seg godt på tallerkenen. Hjelp? Noen gourmeter her som vil hjelpe meg til å vinne? Anonymkode: 72bf8...7a6 Jeg hadde latt han vinne. Det vil du få mye igjen for i form av gode retter på løpende bånd. Husk å skryt av maten. 1
Zienna Skrevet 6. januar 2019 #11 Skrevet 6. januar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Alt dette høres både lekkert og kjempegodt ut, men jeg lurer veldig på hva den første retten har med bruschetta å gjøre? Anonymkode: aa706...603 Du har så rett.. Jeg tenkte på bruschetta først, men så kom jeg på at jordbær og skinke passet bedre til en appetittvekker enn en ordinær bruschetta 1
Zienna Skrevet 6. januar 2019 #12 Skrevet 6. januar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Dette var kjempegode tips. Spesielt hovedretten. Den tror jeg at jeg går for! (og som en annen kommenterte: Apetittvekkeren ser super ut, men er vel ingen bruschetta?) Anonymkode: 72bf8...7a6 Du finner nærmere oppskrift på trinesmatblogg.no
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #13 Skrevet 6. januar 2019 1 time siden, Zienna skrev: Du har så rett.. Jeg tenkte på bruschetta først, men så kom jeg på at jordbær og skinke passet bedre til en appetittvekker enn en ordinær bruschetta Ah, skjønner. Been there, done that. Anonymkode: aa706...603 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #14 Skrevet 6. januar 2019 Appetittvekker: Tynne skiver rå lofoten hval på hjemmelaget flatbrød med rødløk, rømme og gressløk Anonymkode: 4f20a...a93 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #15 Skrevet 7. januar 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Appetittvekker: Tynne skiver rå lofoten hval på hjemmelaget flatbrød med rødløk, rømme og gressløk Anonymkode: 4f20a...a93 Eller denne som en hovedrett laget som kebab eller burger. Forrett: løksuppe eller en nøytral grønn ertesuppe med bacon. Dessert: Eplekake med is og kanel, kaffe og konjakk. Anonymkode: 05beb...a2d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå