AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #1 Skrevet 5. januar 2019 Skal prøve å gjøre en lang historie kort: Vi (eller egentlig "flyttebyrået" vårt, har nå lært å aldri bruke småjobber på finn igjen...) klarte å påføre noen småskader i oppgangen vår ved utflytt 1. august. Prisoverslaget for å fikse det kom på ca 5600 kroner. Et uforholdsmessig høyt beløp, men vi valgte å ikke gå videre med det. Det er uansett helt fair at vi skal gjøre opp for oss. Vi ble enige med utleiefirmaet om at de skulle holde tilbake 8000 kr av depositumet vårt frem til saken var løst, men fakturaen fra malerfirmaet har fortsatt ikke kommet, rundt fem måneder senere. Vi har mast og mast, og megleren vår begynner også å bli rimelig oppgitt over at malerfirmaet/sameiet ikke har fått ut fingeren. Siden vi har skrevet under på at pengene skal holdes tilbake vil da et krav til banken om å få pengene utbetalt ikke føre noen vei, men dette begynner jo å ta absurd lang tid! Er det noen måte vi kan kreve fortgang i saken, annet enn å sende en tiende mail til megleren som få gjort fint lite? Anonymkode: 3bca3...d97
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #3 Skrevet 6. januar 2019 Har du ringt til malerfirmaet og sameiet? Skjønner ikke helt hvilken rolle denne megleren du snakker om har i denne saken. Anonymkode: ca880...1f1
Gjest Blondie65 Skrevet 6. januar 2019 #4 Skrevet 6. januar 2019 Har dere fremsatt et skriftlig krav om å få utbetalt beløpet? Jeg tipper at jobben her ikke er gjort og at det er grunnen til at det ikke blir fakturert. Hvis det er saken ville jeg fremsatt et krav om å få utbetalt differansen mellom prisoverslaget og depositum beløpet omgående. Dersom dere fremsetter et krav, pass på at det er formelt med dato, betalingsfrist og kontonummer. Betalingsfristen kan gjerne være 7 dager. Har du lært nå at depositum skal settes på en konto som du har kontroll over og signert av begge parter? For da kunne du faktisk fremsatt dette kravet til banken.
Nåleputa Skrevet 6. januar 2019 #5 Skrevet 6. januar 2019 Hva om dere betaler 5600kr og krever hele depositumet utbetalt etterpå?
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #6 Skrevet 8. januar 2019 På 6.1.2019 den 11.06, AnonymBruker skrev: Har du ringt til malerfirmaet og sameiet? Skjønner ikke helt hvilken rolle denne megleren du snakker om har i denne saken. Anonymkode: ca880...1f1 Utleiemegleren vår er kontakten vår til eier/sameiet, vi har ikke noen direkte kontakt med dem. På 6.1.2019 den 20.44, Nåleputa skrev: Hva om dere betaler 5600kr og krever hele depositumet utbetalt etterpå? Problemet er at vi ikke vet den endelige prisen fordi vi ikke får fakturaen. Det er ikke vi, men eier som skal betale fakturaen, og så trekker han det fra depositumet. På 6.1.2019 den 12.37, Blondie65 skrev: Har dere fremsatt et skriftlig krav om å få utbetalt beløpet? Jeg tipper at jobben her ikke er gjort og at det er grunnen til at det ikke blir fakturert. Hvis det er saken ville jeg fremsatt et krav om å få utbetalt differansen mellom prisoverslaget og depositum beløpet omgående. Dersom dere fremsetter et krav, pass på at det er formelt med dato, betalingsfrist og kontonummer. Betalingsfristen kan gjerne være 7 dager. Har du lært nå at depositum skal settes på en konto som du har kontroll over og signert av begge parter? For da kunne du faktisk fremsatt dette kravet til banken. Vi har selvfølgelig en depositumskonto og vet utmerket godt hvordan det funker, så du trenger ikke ta den tonen. Hjelper ikke å sette frem et krav om å få utbetalt depositumet når vi har skrevet under på at vi er enige i at de skal holde tilbake depositumet. Spørsmålet er hvor lenge de kan holde tilbake resten av depositumet når noe av det skal trekkes. Anonymkode: 3bca3...d97
Gjest Blondie65 Skrevet 8. januar 2019 #7 Skrevet 8. januar 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utleiemegleren vår er kontakten vår til eier/sameiet, vi har ikke noen direkte kontakt med dem. Problemet er at vi ikke vet den endelige prisen fordi vi ikke får fakturaen. Det er ikke vi, men eier som skal betale fakturaen, og så trekker han det fra depositumet. Vi har selvfølgelig en depositumskonto og vet utmerket godt hvordan det funker, så du trenger ikke ta den tonen. Hjelper ikke å sette frem et krav om å få utbetalt depositumet når vi har skrevet under på at vi er enige i at de skal holde tilbake depositumet. Spørsmålet er hvor lenge de kan holde tilbake resten av depositumet når noe av det skal trekkes. Anonymkode: 3bca3...d97 Ditt første innlegg var dessverre ikke klart nok. Hva oppgir Utleiemegleren som grunn til at depositumet fortsatt ikke er utbetalt? Jeg ville likevel fremsatt krav til banken på å få utbetalt den delen av depositumet som overskrider estimatet. Hvis Utleiemegleren ikke svarer innen en hvis frist så er det jo håp om at banken frigir depositumet. Har dere prøvd å ringe Utleiemegleren?
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #8 Skrevet 8. januar 2019 58 minutter siden, AnonymBruker said: Utleiemegleren vår er kontakten vår til eier/sameiet, vi har ikke noen direkte kontakt med dem. Det var da en utrolig tafatt holdning. Det er ikke noen grunn til at ikke dere skal mase selv når ikke det har skjedd noe til nå. Anonymkode: ca880...1f1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #9 Skrevet 8. januar 2019 1 time siden, Blondie65 skrev: Ditt første innlegg var dessverre ikke klart nok. Hva oppgir Utleiemegleren som grunn til at depositumet fortsatt ikke er utbetalt? Jeg ville likevel fremsatt krav til banken på å få utbetalt den delen av depositumet som overskrider estimatet. Hvis Utleiemegleren ikke svarer innen en hvis frist så er det jo håp om at banken frigir depositumet. Har dere prøvd å ringe Utleiemegleren? Hva er uklart? Grunnen til at resten av (ikke hele) depositumet ikke er utbetalt er fordi det skal dekke fakturaen fra maleren når den kommer. Som jeg har skrevet i innlegget har vi hatt kontakt med Utleiemegleren. Men vi skal vurdere å fremsette et krav til banken om ikke noe skjer mer. Selv om det nok ikke fører frem, gir det kanskje et signal om at vi er lei. Det jeg egentlig lurer på om det er noen lover som sier noe om hvor lenge en depositumssak kan dras ut. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det var da en utrolig tafatt holdning. Det er ikke noen grunn til at ikke dere skal mase selv når ikke det har skjedd noe til nå. Anonymkode: ca880...1f1 Det var da en utrolig krass kommentar? Vi prøver å ta ting i riktige kanaler. Anonymkode: 3bca3...d97
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #10 Skrevet 8. januar 2019 30 minutter siden, AnonymBruker said: Det var da en utrolig krass kommentar? Vi prøver å ta ting i riktige kanaler. Anonymkode: 3bca3...d97 Ser det du mener er "riktige kanaler" ut til å virke? Anonymkode: ca880...1f1
Gjest Blondie65 Skrevet 9. januar 2019 #11 Skrevet 9. januar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er uklart? Grunnen til at resten av (ikke hele) depositumet ikke er utbetalt er fordi det skal dekke fakturaen fra maleren når den kommer. Som jeg har skrevet i innlegget har vi hatt kontakt med Utleiemegleren. Men vi skal vurdere å fremsette et krav til banken om ikke noe skjer mer. Selv om det nok ikke fører frem, gir det kanskje et signal om at vi er lei. Det jeg egentlig lurer på om det er noen lover som sier noe om hvor lenge en depositumssak kan dras ut. Det var da en utrolig krass kommentar? Vi prøver å ta ting i riktige kanaler. Anonymkode: 3bca3...d97 Jeg forstod ikke at med "megler" mente du deres part i forbindelse med utleie. Spesielt ble dette uklart når du også snakket om sameiet. Men nå er det avklart. Har du kontaktet sameiets styre for å høre hva de har å si om saken? Tross alt er det jo deres gang som skal / skal ikke utbedres. Jeg tror at mye av nøkkelen til sendrektigheten ligger her. Kanskje skal de ha opp på generalforsamlingen om de skal male alle gangene i år eller bare få utbedret den skaden dere har forvoldt. Jeg er ganske sikker på at nøkkelen til sendrektigheten er at arbeidet ikke er gjort. Når du vet om arbeidet er gjort, kan du kontakte malerfirma og spørre om de kan få rævva i gir og få fakturert. Du kan også forhøre deg med banken om hvor lenge de mener et depositum skal kunne holdes tilbake. Det burde være akseptabelt å få oppgjør i forhold til estimatet og ikke reell faktura når dette drar ut.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #12 Skrevet 9. januar 2019 6 timer siden, Blondie65 skrev: Jeg forstod ikke at med "megler" mente du deres part i forbindelse med utleie. Spesielt ble dette uklart når du også snakket om sameiet. Men nå er det avklart. Har du kontaktet sameiets styre for å høre hva de har å si om saken? Tross alt er det jo deres gang som skal / skal ikke utbedres. Jeg tror at mye av nøkkelen til sendrektigheten ligger her. Kanskje skal de ha opp på generalforsamlingen om de skal male alle gangene i år eller bare få utbedret den skaden dere har forvoldt. Jeg er ganske sikker på at nøkkelen til sendrektigheten er at arbeidet ikke er gjort. Når du vet om arbeidet er gjort, kan du kontakte malerfirma og spørre om de kan få rævva i gir og få fakturert. Du kan også forhøre deg med banken om hvor lenge de mener et depositum skal kunne holdes tilbake. Det burde være akseptabelt å få oppgjør i forhold til estimatet og ikke reell faktura når dette drar ut. Å kontakte banken kan være en idé, kanskje de vet noe. Vi får nok også vurdere å mase på selve sameiet, selv om det føles ugreit. De tok en ganske ekkel tone i mailen til eier ang oss, men vi får vel bare skrelle av oss silkehanskene. At vi tydeligvis er noen unge, udugelige leietagere er vel ingen unnskyldning for å holde på sånn 🤨 Anonymkode: 3bca3...d97
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #13 Skrevet 9. januar 2019 Da har vi meldt oss inn i Leieboerforeningen og bedt om juridisk bistand. Så får vi se om vi kan smelle i bordet med et par lover ovenfor sameiet og eier. Anonymkode: 3bca3...d97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå