AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #1 Skrevet 5. januar 2019 Jeg vet om et par som bor sammen. De har kjøpt en selveier som leies ut, men mannen har registrert adresse på utleieobjektet. Hvorfor? Anonymkode: d1253...db0
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #2 Skrevet 5. januar 2019 Spør han. Enklere kan det ikke gjøres. Anonymkode: 366ed...c49 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #3 Skrevet 5. januar 2019 Fordi han da kan selge uten å skatte av en evt gevinst, dersom leiligheten er ganske ny. Anonymkode: a7cb0...1a7 15
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #4 Skrevet 5. januar 2019 Forde! Om han er registert der i et år, kan han selge skattefritt. Det er svindel Anonymkode: 615fe...8b9 6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #5 Skrevet 5. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fordi han da kan selge uten å skatte av en evt gevinst, dersom leiligheten er ganske ny. Anonymkode: a7cb0...1a7 😂😂😂 trodde jeg postet dobbelt. Var ganske like svar relativt på likt. Anonymkode: 615fe...8b9 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #6 Skrevet 5. januar 2019 Har de barn? Er en av dem registrert som eneforsørger? Anonymkode: 8460f...02c 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #8 Skrevet 5. januar 2019 Fodi i tilfelle de vil selge, så trenger han ikke å virkelig å der i ett år/vil unngå skatt på gevinst. Anonymkode: 325dc...205 2
altflyter Skrevet 5. januar 2019 #9 Skrevet 5. januar 2019 Trenger ikke skatte av gevinst OG hvis man bor i leiligheten man leier ut, trenger man ikke skatte av leieinntektene heller.... Håper han blir tatt. 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #10 Skrevet 5. januar 2019 Det er helt vanlig at eier registrerer adresse på utleieleiligheten 1 år før de skal selges, for å få skattefri gevinst. Kjenner til en loaded man som gjør det nå for å tjene et par mill. Anonymkode: 88088...1f5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #11 Skrevet 5. januar 2019 11 minutter siden, altflyter said: Trenger ikke skatte av gevinst OG hvis man bor i leiligheten man leier ut, trenger man ikke skatte av leieinntektene heller.... Håper han blir tatt. I så fall leier han ut denne leiligheten ganske billig. Det skal ikke mye til før man må skatte av leieinntektene. Jeg kan leie ut ett rom i leiligheten min uten å måtte skatte, men dersom jeg leier ut to stykker, så må jeg det. Anonymkode: 5f945...78d
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #12 Skrevet 5. januar 2019 Han vil slippe skatte ved salg, dersom det ikke oppdages at han ikke har bodd der. Det å ha adresse der hjelper ikke for skattefritak, han må fysisk bo der også. Samme som at det er innflytningstidspunkt som regnes, ikke overtakelse. Jeg overtok min bolig 1. oktober, men flyttet ikke inn før 7. oktober, ett års botid regnes da fra 7.oktober. Anonymkode: f1dc8...1f0
altflyter Skrevet 5. januar 2019 #13 Skrevet 5. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: I så fall leier han ut denne leiligheten ganske billig. Det skal ikke mye til før man må skatte av leieinntektene. Jeg kan leie ut ett rom i leiligheten min uten å måtte skatte, men dersom jeg leier ut to stykker, så må jeg det. Anonymkode: 5f945...78d Hvis du bor i 50 prosent eller mer av boligen, så må du ikke skatte 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #14 Skrevet 5. januar 2019 Kanskje hun mottar bostøtte også i tillegg til at er han registert der i et år, kan han selge skattefrit Anonymkode: 0ee9c...1ca
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #15 Skrevet 5. januar 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Fordi han da kan selge uten å skatte av en evt gevinst, dersom leiligheten er ganske ny. Anonymkode: a7cb0...1a7 Fy så dårlig gjort! 6 hours ago, AnonymBruker said: Forde! Om han er registert der i et år, kan han selge skattefritt. Det er svindel Anonymkode: 615fe...8b9 Ja, nettopp, det er svindel! TS, du burde tips skatteetaten om dette! Han fortjener å bli tatt! Anonymkode: 1c8a4...6ff 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #16 Skrevet 5. januar 2019 3 hours ago, altflyter said: Hvis du bor i 50 prosent eller mer av boligen, så må du ikke skatte Ja, det vet jeg (men det er knyttet opp mot utleieverdi), men det skal veldig lite til før man kommer over det. Jeg har tre soverom i leiligheten min, og kan nok leie ut hele leiligheten for ca. 12 000 i måneden. Om jeg leier ut ett soverom for 5000, så må jeg ikke skatte. Om jeg leier ut to soverom for totalt 8000, så må jeg skatte. Det at jeg selv fremdeles bor i leilighetten og selv har tilgang til mer enn 50% av arealet har ikke noe å si. Anonymkode: 5f945...78d
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #17 Skrevet 5. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det vet jeg (men det er knyttet opp mot utleieverdi), men det skal veldig lite til før man kommer over det. Jeg har tre soverom i leiligheten min, og kan nok leie ut hele leiligheten for ca. 12 000 i måneden. Om jeg leier ut ett soverom for 5000, så må jeg ikke skatte. Om jeg leier ut to soverom for totalt 8000, så må jeg skatte. Det at jeg selv fremdeles bor i leilighetten og selv har tilgang til mer enn 50% av arealet har ikke noe å si. Anonymkode: 5f945...78d Link? Anonymkode: 8487f...718 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #18 Skrevet 5. januar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Link? Anonymkode: 8487f...718 Google er en fantastisk ting. Se spesielt eksempel nr. 2 som går på utleie av rom i egen bolig. Anonymkode: 5f945...78d
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #19 Skrevet 5. januar 2019 4 hours ago, altflyter said: Hvis du bor i 50 prosent eller mer av boligen, så må du ikke skatte Jo, du må det hvis leieinntektene blir høye nok. I det tilfelle du nevner, er grensa 10 000 i året, men hvis du f.eks. bor på en hybeldel og leier ut resten av boligen, så er grensa 20 000 i året. Det blir ikke rare månedsleia hvis man skal unngå skatt av leieinntekter på lovlig vis. I det tilfelle som TS forteller om så er det flere potensielle muligheter for ulovligheter: - selge uten skatt av gevinst, slik flere nevner - de har barn sammen, som de får en ekstra barnetrygd for og kanskje andre eneforelder-ytelser - får inn husleie som svart inntekt Hvis alle disse mulighetene blir brukt, så blir det mange penger! Alt sammen ulovlig tjent. Anonymkode: ad7b3...fa5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #20 Skrevet 5. januar 2019 TS her igjen. Siden disse folkene er i femtiårene tviler jeg på om de har barn som gir barnetrygd. En stor del av de som kjøper leiligheter i sameiet gjør dette for å leie ut på langvarig basis. Så jeg skjønner ikke hvorfor eieren av en naboleilighet offisielt bor der når leiligheten leies ut. Den eneste forklaringen må da være at det er for å skjule svarte inntekter av utleie, tenker jeg. Anonymkode: d1253...db0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå