Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat kommet tilbake etter en måneds 100% sykemelding. Har vært til behandling for spiseforstyrrelsen og depresjon siste året, samt begynt i ny jobb. Men i starten av desember sa det stopp, jeg våknet opp av jeg gråt og jeg måtte flere ganger inn på kjøle/fryse for å tørke tårer og roe ned slik at jeg ikke fikk panikkanfall, og en ettermiddag etter jobb låg jeg på badegulvet og gråt, kastet opp og lurte på om det enkleste kanskje var å bare ende alt for å få hvile ( ekstremt jeg vet) Så jeg ble 100% sykemeldt fra jobb i en måned, dessverre ble jeg sykemeldt i den aller travleste perioden på jobb. Jeg er nå tilbake med 50% sykemelding fra min 75% stilling i en måned, men det første som møter meg er kommentarer om hvor slitne folk er og hvor lite fri de har hatt i julen og at de har mistet fridager pågrunn av underbemanning, og et oppgitt stønn over at jeg er 50% sykemeldt...

jeg ser jo at folk er slitne og litt sure, helt forståelig, og jeg valgte jo faktisk ikke å bli sykemeldt. Men jeg synes slike kommentarer er litt stygge å lire fra seg, og der gir meg dårlig samvittighet og får meg til å ville overprestere på jobb, som vil sende meg tilbake til start...Og en 50% sykemelding på 75% vil ikke det tilsi ca 1-2 dager i uken? Blir litt smålig sur over at sjefen min vil sette meg opp flere dager? Så hva gjør jeg nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde svart tilbake, sagt at jeg har full forståelse for at de er trøtt og lei, men at du ikke har valgt selv å bli syk. Jeg ville også påpekt at det er veldig vanskelig å bli sykmeldt, når jeg vet hvordan det påvirker arbeidsdagen for de som er igjen, men at enkelte ting kan man ikke kontrollere.

Usikker på hvor mye 50% sykemelding tilsvarer i arbeidstid. Er ikke så god på sånne ting 🙈

• Liker 5
Skrevet

Hva forventer du? Folk blir slitne av å jobbe ekstra. Det er noen det går utover når du er sykemeldt. Hvorfor skal de ta mer hensyn til din sykdom enn du skal ta til deres? 

• Liker 10
Skrevet

Men du kan i teorien være på jobb hver dag altså, selv med 50% sykemelding. De fleste har da kortere dager. Noen har mindre hele dager pr uke. Meen, man kan også være nødt til å være fysisk på jobb hele tiden man egentlig skal være der, men utøve 50% av jobben. Hvis det ga mening? Jeg tror iallefall det er korrekt 🙈

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, FrodeF skrev:

Hva forventer du? Folk blir slitne av å jobbe ekstra. Det er noen det går utover når du er sykemeldt. Hvorfor skal de ta mer hensyn til din sykdom enn du skal ta til deres? 

Ehm, nå er da ingen av mine kollegaer sykemeldte fra legen, hadde de vært det ville jeg ha vist forståelse...Og det er vel på måte ikkje min feil at arbeidsplassen min ikke har ekstrahjelp i bakhånd til slike tilfeller

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, estrella skrev:

Men du kan i teorien være på jobb hver dag altså, selv med 50% sykemelding. De fleste har da kortere dager. Noen har mindre hele dager pr uke. Meen, man kan også være nødt til å være fysisk på jobb hele tiden man egentlig skal være der, men utøve 50% av jobben. Hvis det ga mening? Jeg tror iallefall det er korrekt 🙈

Ja, det virker riktig, men for min del litt vanskelig å få til da vi for tiden jobber skiftene alene grunnet lite gjester, blir lite populært å gi gjestene beskjed kl 19 at kokken har reist hjem, haha.

Skrevet
1 minutt siden, Thjelp skrev:

Ja, det virker riktig, men for min del litt vanskelig å få til da vi for tiden jobber skiftene alene grunnet lite gjester, blir lite populært å gi gjestene beskjed kl 19 at kokken har reist hjem, haha.

Ja, i praksis tror jeg det er veldig sjeldent at folk er på jobb hele arbeidstiden de egentlig skal være der, og kun gjøre 50% av jobben..det er mer vanlig å være der få dager/kortere dager.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du er 50% sykmeldt fra din 75% stilling skal du gjøre 50% av arbeidsoppgavene dine. Dette kan enten bety at du skal være på jobb 50% av din 75% stilling, eller at du skal være på jobb like mye som tidligere men kun utføre 50% av arbeidsoppgavene dine. Dersom fu kan jobbe for full maskin den tiden du er på jobb skal du kun jobbe 50% (av 75%) Det er altså arbeidsoppgavene du er delvis sykmeldt fra, ikke arbeidstiden, om det lager mening. I ditt tilfelle høres det ut som om du jobber skift i et yrke hvor du må yte 100% i den tiden du er på jobb, ergo blir reduksjon av arbeidstid det riktige i ditt tilfelle. Dersom du har 75% stilling tilsvarer vel dette ca. 28,125 timer per uke i snitt, og du skal da jobbe 14 timer i uken. Om dette innebærer at du skal jobbe flere korte dager eller (nesten) to fulle dager må du ta opp med lederen din. 

Anonymkode: de759...cc8

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, estrella skrev:

Ja, i praksis tror jeg det er veldig sjeldent at folk er på jobb hele arbeidstiden de egentlig skal være der, og kun gjøre 50% av jobben..det er mer vanlig å være der få dager/kortere dager.

Dette stemmer, men dersom man f. eks. har brukket et håndledd og har en kontorjobb foran en PC så kan 50% sykmelding bety at man må være på jobb fulltid for å få gjort 50% av arbeidsoppgavene. Dette avhenger da altså av yteevne når man er på jobb. Dersom man alt jobber saktere pga. sykdom/skade blir det ikke riktig at man er fritatt fra arbeid i den delen sykmeldingen gjelder. 

Anonymkode: de759...cc8

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, FrodeF skrev:

Men det er jo ikke den sykemeldte sitt problem at bedriften ikke har system som fungerer for å takle sykdomsfravær! 

Dessverre virker det ofte som en del bedrifter ikke skalerer opp for er visst sykefravær, noe de må vite vil finne sted. 

Anonymkode: 08fd4...33f

• Liker 8
Skrevet

De er uproffe som sier slikt, så da får du være proff å svare korrekt. Si noe om at det var uheldig timing at du ble syk i den travleste perioden, og det var synd det ikke ble skaffet vikar.

Da fremholder du at du ikke valgte når selv, du skal aldri gå inn på detaljer hva som feilte deg/åpne for synsing om hvor syk du var, og at de er slitne fordi leder ikke gjorde sin jobb, ikke fordi noen ble syk. Noen kan alltid bli syk, det må man ha systemer for å håndtere, og det er et lederansvar.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Spør den rett ut da når de kommer med disse kommentarene. Spør dem "hva mener du med det?Tror du jeg er sykemeldt for moro? Kanskje du er slik men ikke overfør dine handlinger og meninger over på andre".

Anonymkode: 2aa07...d9d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, FrodeF skrev:

Klart det går ut over noen når noen blir sykemeldt. Men dette er et ledelsesansvar! Hvis andre ansatte har hatt det ekstra kjipt, så skal den frustrasjonen rettes mot leder -som ikke har tatt inn vikar etc - ikke mot den som er syk. Man velger jo ikke å bli syk, og det er bare dårlig gjort å komme med ekle kommentarer. 

Anonymkode: 600f6...d4e

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
10 hours ago, FrodeF said:

Det må jo gå an å forvente at folk ikke går og syter til den som var/er syk over hvor tungt de som selv er friske har det. Snakk om å ha lav sosial intelligens. Hvis sykemeldinger skaper store problemer på jobb er det noe ledelsen må ta tak i, man går da ikke til den syke og sutrer. Makan. 

Gjest tooquiet
Skrevet

Er man sykmeldt, så er man sykmeldt, og det får folk respektere selv om det betyr hardere tak for andre. Man skal være forsiktig med uttalelser når det gjelder de som er sykmeldt, for man vet aldri om man eventuelt ender opp som sykmeldt selv. Før man vet ordet av det, sier kroppen stopp, uansett hvor gammel man er, og det må man ta hensyn til, enten man vil det eller ikke.

Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg tror problemet her kanskje er det som mange med depresjon sliter med at når noen sier noe negativt/klager på noe så tenker man "hva er galt med MEG", og legger problemet hos seg selv "de er slitne, det er min feil", og dette blir jo det vanskelig å jobbe sammen med. Men hvis du heller tenker at det handler om dem, DE er slitne, uavhengig av om du har vært sykmeldt eller ikke. DE greier ikke tenke lenge enn sin egen nesetippen ved å klage på dette til deg. 

Det er jo ikke du som har gjort noe galt. Dette vet du! Hold fast i det! Når de klager ikke legg det til deg. Ikke la det være DITT problem, du har jo mer enn nok problem selv. 

Når sjefen din ber deg jobbe mer si fra, stå opp for deg selv. "Nå er jeg faktisk 50% sykmeldt for en grunn og jeg har ikke kapasitet til å jobbe mer enn det jeg gjør, så det kan jeg ikke, så jeg forstår ikke helt hvorfor du spør?"  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...