AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #1 Skrevet 5. januar 2019 Hei! Jeg jobber nå i en butikk på et senter og har vært ansatt der siden 1. November. Jeg er deltid ansatt, har 25% stilling. Den 26. desember hadde jeg en neseoperasjon for korreksjon av min nese (hadde problemer med pust osv) og jeg trodde at jeg kom til å bli bedre nok til å sllerede starte å jobbe fra den 8. januar, som er min neste vakt. Men jeg har nå fått en type legeerklæring og bekreftelse der det står at jeg må «hvile i en måned» og jeg tsr tunge tabletter. Er kun 9 dager siden min operasjon, så jeg tror ikke jeg er i stand til å jobbe. Jeg tok denne operasjonen i et annet land fordi det var billigere her, så legeerklæringen står på engelsk. Det er en type medical report, og det står «she needs rest for one month». Jeg går også mitt tredje år på videregående i tillegg til jobben. Men jeg tenker å sykemelde meg(?) har ingen snelse hvordan det går. Hva kan jeg gjøre? Dra til legen i norge og spørre lm hjelp? Eller hvordan fungerer det med sykemelding/egenmelding? Jeg har som sagt allerede en vakt satt opp den 8. Januar. Og jeg tenker at hvis det er en mulighet for at jeg kan sykemelde meg så gjør jeg det. Men har sldri gjort noe sånt før, kan noen vær så snill å forklare det? Og se om selv om jeg har vært ansatt siden den 1. Nov, får jeg sykemelde meg? Anonymkode: 61e30...7de
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #2 Skrevet 5. januar 2019 Du må ha legeerklæring fra norsk lege. Dersom dette var en medisinsk nødvendig operasjon ville du fått den dekket i Norge, så høres mer kosmetisk ut. I så fall får du ikke sykepenger. Anonymkode: 8ec0f...9f0 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #3 Skrevet 5. januar 2019 Dersom operasjonen var kosmetisk har du ikke rett på sykepenger, nei. Og siden du ikke fikk dekket operasjonen i Norge høres det jo litt ut som om den var det ? Anonymkode: 95748...a5c
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #4 Skrevet 5. januar 2019 Jøss, får man ikke sykemelding selv om operasjonen var kosmetisk? Ts er jo like fullt operert og trenger hvile, kosmetisk eller ikke 😳 Anonymkode: f03a8...363
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #5 Skrevet 5. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jøss, får man ikke sykemelding selv om operasjonen var kosmetisk? Ts er jo like fullt operert og trenger hvile, kosmetisk eller ikke 😳 Anonymkode: f03a8...363 Sykemelding er for sykdom. Kosmetiske operasjoner bruker man ferier til. Ts: kan du ikke bytte vakt med noen? Anonymkode: d669b...f3b 4
Måbarefåsiat... Skrevet 5. januar 2019 #6 Skrevet 5. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jøss, får man ikke sykemelding selv om operasjonen var kosmetisk? Ts er jo like fullt operert og trenger hvile, kosmetisk eller ikke 😳 Anonymkode: f03a8...363 Det stemmer. Fx får man sykemelding og penger for operasjon av tunge bryst, men ikke brystløft. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #7 Skrevet 5. januar 2019 3 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Det stemmer. Fx får man sykemelding og penger for operasjon av tunge bryst, men ikke brystløft. Så jeg som håper på å få innvilget operasjon av tunge øyelokk vil få sykemelding, men hvis jeg ikke hadde fått innvilget operasjon av det offentlige og hadde tatt øyelokkoperasjon privat ikke ville fått sykemelding? Anonymkode: f03a8...363
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #8 Skrevet 5. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så jeg som håper på å få innvilget operasjon av tunge øyelokk vil få sykemelding, men hvis jeg ikke hadde fått innvilget operasjon av det offentlige og hadde tatt øyelokkoperasjon privat ikke ville fått sykemelding? Anonymkode: f03a8...363 Det stemmer. Får du den ikke dekket offentlig anses det ikke som en helseplage og vil da anses som kosmetisk. Anonymkode: 40fa0...45f 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #9 Skrevet 5. januar 2019 Man KAN få sykmelding om operasjonen ville kvalifisert til å bli gjort offentlig i Norge, selv om den blir gjort på privat sykehus. Men kravet er at den anses som medisinsk nødvendig eller helseplage, og ikke bare rent kosemetisk. Har selv blitt sykmeldt etter operasjon på privat sykehus, bare betalte meg frem i køen for en operasjon jeg uansett var kvalifisert til offentlig. Men hør med fastlegen din, det er mitt eneste tips. Fastlegen din kan avgjøre om du trenger en sykmelding på grunnlag av din nåværende tilstand, men vær forberedt på at du ikke har rett til sykepenger om det er gjort på rent kosmetisk grunnlag. Anonymkode: b88a9...511
Brunhilde Skrevet 5. januar 2019 #10 Skrevet 5. januar 2019 27 minutter siden, AnonymBruker said: Jøss, får man ikke sykemelding selv om operasjonen var kosmetisk? Ts er jo like fullt operert og trenger hvile, kosmetisk eller ikke 😳 Anonymkode: f03a8...363 Nei. Man får sykemelding når man er syk. Man bruker ferie, avspasering eller ulønnet permisjon til rekonvalsens etter kosmetiske inngrep. 10 minutter siden, AnonymBruker said: Så jeg som håper på å få innvilget operasjon av tunge øyelokk vil få sykemelding, men hvis jeg ikke hadde fått innvilget operasjon av det offentlige og hadde tatt øyelokkoperasjon privat ikke ville fått sykemelding? Anonymkode: f03a8...363 Du får sykemelding (egentlig mener jeg å huske at inngrepet er såpass lite at du knapt trenger det, husker i hvert fall en kollega som kom på jobb neste dag) hvis øyelokkene er så tunge at de er til hinder for synet ditt, hvis inngrepet er kosmetisk så...
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #11 Skrevet 5. januar 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så jeg som håper på å få innvilget operasjon av tunge øyelokk vil få sykemelding, men hvis jeg ikke hadde fått innvilget operasjon av det offentlige og hadde tatt øyelokkoperasjon privat ikke ville fått sykemelding? Anonymkode: f03a8...363 Operasjon av tunge øyelokk er en kjapp operasjon på under en time, den gjøres ofte i lokalbedøvelse, evt en lett narkose, og så reiser du hjem når bedøvelsen er gått ut. Kjenner flere som har gjort det og gått på jobb dagen etterpå. Evt ber du om å bli operert en fredag, og så har du helgen på deg. Å planlegge en måned på sofaen med ukeblad og te på statens regning kan du bare glemme. Anonymkode: 7c34d...a4b
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #12 Skrevet 5. januar 2019 Hvis du bare har 21% stilling, hver tredje helg? Så kan du ta egenmelding de vaktene, og så er du sikkert klar for jobb neste gang. men du burde tenkt på dette og utført dette i en ferie ja. Anonymkode: 5b2d3...84a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå