AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #21 Skrevet 6. januar 2019 Jeg er en av dem som ikke er lei av andre verdenskrig. Synes det er spennende å høre om, spesielt med tanke på alt slektningene mine gikk gjennom (er fra et øst-europeisk land). Anonymkode: ee2a5...433 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #22 Skrevet 6. januar 2019 Tror nesten jeg er den eneste i hele verden som fullstendig driter i verdenskrigene. Er ikke interessante i det hele tatt. Da vi var i Polen/Tyskland ville jeg kun shoppe. Å besøke leirene og høre på det var for meg fullstendig uinteressant. Skal sies, jeg elsker historie. Kriger også. Men da gjerne de krigene som skjedde før år 1800. Henrettelser, vikingene, tortur, kongepar osv osv. Ahhhhh, love it. Anonymkode: 97286...7d3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #23 Skrevet 6. januar 2019 Jeg får litt dårlig samvittighet av å være "ei av annen verdenskrig, med tanke på de som var midt oppi all elendigheten, og de som ikke overlevde, og det er viktig å ikke glemme, men jeg synes det har tatt av vel mye, så jeg må innrømme at jeg har fått Hitler og vennene hans langt oppi halsen. Jeg så gjerne at det kom litt mer om andre kriger, Vietnamkrigen, f.eks. Anonymkode: ed5c1...e7d
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #24 Skrevet 6. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror nesten jeg er den eneste i hele verden som fullstendig driter i verdenskrigene. Er ikke interessante i det hele tatt. Da vi var i Polen/Tyskland ville jeg kun shoppe. Å besøke leirene og høre på det var for meg fullstendig uinteressant. Skal sies, jeg elsker historie. Kriger også. Men da gjerne de krigene som skjedde før år 1800. Henrettelser, vikingene, tortur, kongepar osv osv. Ahhhhh, love it. Anonymkode: 97286...7d3 Nå var det jo det under 2.verdenskrig også da!! Det er jo i alle kriger! Anonymkode: bfbb2...f72 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #25 Skrevet 6. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå var det jo det under 2.verdenskrig også da!! Det er jo i alle kriger! Anonymkode: bfbb2...f72 Var nok dårlig med vikinger under 2. verdenskrig, men resten er riktig. xD Anonymkode: ed5c1...e7d
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #26 Skrevet 6. januar 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: Tror nesten jeg er den eneste i hele verden som fullstendig driter i verdenskrigene. Er ikke interessante i det hele tatt. Da vi var i Polen/Tyskland ville jeg kun shoppe. Å besøke leirene og høre på det var for meg fullstendig uinteressant. Skal sies, jeg elsker historie. Kriger også. Men da gjerne de krigene som skjedde før år 1800. Henrettelser, vikingene, tortur, kongepar osv osv. Ahhhhh, love it. Anonymkode: 97286...7d3 Herregud så umodent Anonymkode: f8f27...8e5 6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #27 Skrevet 6. januar 2019 Nettopp ferdig å lese Leksikon om lys og mørke. Blir ikke lei av 2. verdenskrig, for det er så fjernt fra hvordan jeg lever, men samtidig er det så nært siden besteforeldrene mine opplevde det. Og med så mye høyreekstremisme som finnes i dag er jo krigen absolutt dagsaktuelt likevel. Anonymkode: 2dc4a...73d
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #28 Skrevet 6. januar 2019 1. og 2. Verdenskrig er veldig viktige, og grusomme, hendelser i historien hvor det er mye stoff å hente til filmer, bøker, serier, undervisning osv... Krigene omfatter så mange land og områder, og så ufattelig mange døde, og bidro til mye av den historien vi leser om i dag. Det var en mann som sa det så bra: "Those who cannot remember the past are condemned to repeat it" (George Santayana). Selv om folk er lei av å høre om krigen(e), er det uansett viktig å vite om det. Selvfølgelig finnes det mange historiske kriger som er verdt å huske, men her i vesten og spesielt Europa er det verdenskrigene som gjelder når det gjelder vårt "eget folkeslags" historie. Bare fordi vi har kommet inn i en ny tidsalder med multikulturalisme, hvor mennesker fra andre land også har med seg "egen" historie og kultur, betyr ikke det at man skal slenge fra seg sin egen historie og kultur. Skjønner det er mye greier som handler om krigen, men det er tross alt to verdenskriger, som begge varte i flere år. Anonymkode: 6807d...615 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #29 Skrevet 7. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. og 2. Verdenskrig er veldig viktige, og grusomme, hendelser i historien hvor det er mye stoff å hente til filmer, bøker, serier, undervisning osv... Krigene omfatter så mange land og områder, og så ufattelig mange døde, og bidro til mye av den historien vi leser om i dag. Det var en mann som sa det så bra: "Those who cannot remember the past are condemned to repeat it" (George Santayana). Selv om folk er lei av å høre om krigen(e), er det uansett viktig å vite om det. Selvfølgelig finnes det mange historiske kriger som er verdt å huske, men her i vesten og spesielt Europa er det verdenskrigene som gjelder når det gjelder vårt "eget folkeslags" historie. Bare fordi vi har kommet inn i en ny tidsalder med multikulturalisme, hvor mennesker fra andre land også har med seg "egen" historie og kultur, betyr ikke det at man skal slenge fra seg sin egen historie og kultur. Skjønner det er mye greier som handler om krigen, men det er tross alt to verdenskriger, som begge varte i flere år. Anonymkode: 6807d...615 Er det heller ingen som sier. Anonymkode: b6156...e6d 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #30 Skrevet 10. januar 2019 Godt over nitti prosent av alle bøkene som står under "historie" både på bibliotek og bokhandel, det handler om en eller annen del av den siste verdenskrigen. Men Norge har ikke særlig mye annen historie å skrive om. Så dersom noen ønsker å skrive om ett eller annet som handler om historie, så er det jo lettest å velge noe fra verdenskrigene. Samme gjelder vel for produksjon av filmer eller TV-serier også. Anonymkode: 8cd67...4f4
Ginavn Skrevet 10. januar 2019 #31 Skrevet 10. januar 2019 Andre verdenskrig var jo også Norge "sin krig", om det gir mening. Selv om fokuset blir enspora, for her handler det om gutta på skauen og Hitler. Det som foregikk i Nord-Afrika er ikke like spennende, liksom. Det jeg liker, er bøker om krigen som går i mot det etablerte. Som alle sovjetiske krigsfangene i Norge. 13 000 døde her. De som overlvde fikk ingenting. Faen meg tragisk. Eller når voldtekt blir brukt som våpen. Andre verdenskrig får for meg et for maskinielt preg (stridsvogner, D-dagen), men at to millioner jenter/kvinner tyske kvinner ble voldtatt av den Røde Armé når de inntok Tyskland er ikke like viktig. Det var først i 2018 at seksualisert vold ble satt på agendaen, med Nobelprisen. Andre verdenskrig ligger også nært opp mot vår historie. I familien har jeg dem som sloss mot okkupasjonen, og de som støtta den. I disse tider synes jeg det er viktig å tenke på hva som leda til andre verdenskrig, for det skjedde ikke plutselig. Men lei? Ja. Hitlers siste dager er ikke så spennende, egentlig. Dessuten må vi vel komme til et punkt der vi slipper opp for ting å skrive? Uansett, andre verdenskrig burde veie mer i historiepensumet enn den amerikanske borgerkrigen (gjesp)
Aragorn ll Elessar Skrevet 10. januar 2019 #32 Skrevet 10. januar 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Godt over nitti prosent av alle bøkene som står under "historie" både på bibliotek og bokhandel, det handler om en eller annen del av den siste verdenskrigen. Men Norge har ikke særlig mye annen historie å skrive om. Så dersom noen ønsker å skrive om ett eller annet som handler om historie, så er det jo lettest å velge noe fra verdenskrigene. Samme gjelder vel for produksjon av filmer eller TV-serier også. Anonymkode: 8cd67...4f4 Vel dette er reinspikka tøv.
Gjest Kendall Skrevet 10. januar 2019 #33 Skrevet 10. januar 2019 Nei, absolutt ikke. Mine besteforeldrer kjempet i krigen, alltid interessant å høre hva de gikk om.
Gjest Kendall Skrevet 10. januar 2019 #34 Skrevet 10. januar 2019 Akkurat nå, Kendall skrev: Nei, absolutt ikke. Mine besteforeldrer kjempet i krigen, alltid interessant å høre hva de gikk om. Gjennom ikke om*
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #35 Skrevet 10. januar 2019 På 6.1.2019 den 23.01, AnonymBruker skrev: Herregud så umodent Anonymkode: f8f27...8e5 Umoden fordi jeg ikke bryr meg om noe som skjedde for godt over 70 år siden, jaja Driter fremdeles i den krigen❤️❤️ Skal innrømme at det er interessant å høre den godt over 90 år gamle naboen min snakke om den da. Men ellers, kunne ikke brydd meg mindre Anonymkode: 97286...7d3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #36 Skrevet 10. januar 2019 Jeg er meget interessert i krigshistorie. Er for ung til å ha vært involvert selv. Syntes vi skylder dem å ikke glemme. Anonymkode: 55c6e...817
Aragorn ll Elessar Skrevet 10. januar 2019 #37 Skrevet 10. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er meget interessert i krigshistorie. Er for ung til å ha vært involvert selv. Syntes vi skylder dem å ikke glemme. Anonymkode: 55c6e...817 Er ingen som sier at man skal glemme, men krigshistorie er mer enn bare 2 verdenskrig.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #38 Skrevet 10. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Umoden fordi jeg ikke bryr meg om noe som skjedde for godt over 70 år siden, jaja Driter fremdeles i den krigen❤️❤️ Skal innrømme at det er interessant å høre den godt over 90 år gamle naboen min snakke om den da. Men ellers, kunne ikke brydd meg mindre Anonymkode: 97286...7d3 Ja. Ikke noe mer å si om det. Grunnen til at vi skal bry oss er for å forhindre at det skjer igjen. Det er forskjell på å ikke gidde å besøke konsentrasjonsleirer og å drite totalt i historien. Anonymkode: c4eec...8fd 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #39 Skrevet 10. januar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Ikke noe mer å si om det. Grunnen til at vi skal bry oss er for å forhindre at det skjer igjen. Det er forskjell på å ikke gidde å besøke konsentrasjonsleirer og å drite totalt i historien. Anonymkode: c4eec...8fd Det er nå ikke min feil om 3.verdenskrig bryter løs, så om jeg fullstendig gir blaffen, ikke gidder å se dokumentarene, ikke gidder å lese bøkene og omtrent hørte på musikk på ørene mens læreren gikk gjennom det, betyr ikke det at det kommer til å skje igjen. Dere andre får ha det gøy med det og forhindre at det skjer, så kan jeg heller lese historie som fenger meg Anonymkode: 97286...7d3
Kjetil E Skrevet 10. januar 2019 #40 Skrevet 10. januar 2019 4 timer siden, Ginavn skrev: Andre verdenskrig var jo også Norge "sin krig", om det gir mening. Selv om fokuset blir enspora, for her handler det om gutta på skauen og Hitler. Det som foregikk i Nord-Afrika er ikke like spennende, liksom. Det jeg liker, er bøker om krigen som går i mot det etablerte. Som alle sovjetiske krigsfangene i Norge. 13 000 døde her. De som overlvde fikk ingenting. Faen meg tragisk. Eller når voldtekt blir brukt som våpen. Andre verdenskrig får for meg et for maskinielt preg (stridsvogner, D-dagen), men at to millioner jenter/kvinner tyske kvinner ble voldtatt av den Røde Armé når de inntok Tyskland er ikke like viktig. Det var først i 2018 at seksualisert vold ble satt på agendaen, med Nobelprisen. Andre verdenskrig ligger også nært opp mot vår historie. I familien har jeg dem som sloss mot okkupasjonen, og de som støtta den. I disse tider synes jeg det er viktig å tenke på hva som leda til andre verdenskrig, for det skjedde ikke plutselig. Men lei? Ja. Hitlers siste dager er ikke så spennende, egentlig. Dessuten må vi vel komme til et punkt der vi slipper opp for ting å skrive? Uansett, andre verdenskrig burde veie mer i historiepensumet enn den amerikanske borgerkrigen (gjesp) Det trekkes gjerne frem at den røde arme voldtok tyske kvinner, det man derimot snakker lite om er at amerikanske og britiske soldater gjorde akkurat det samme. Det som nok er ennå mindre kjent er at det ble begått krigsforbrytelser av norske styresmakter mot tyske krigsfanger i Norge i måndene etter 2 verdenskrig. Rydding av minefelt blant annet var en ganske vanlig dødsårsak blant tyskere i norge i tiden etter krigen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå